St1 uudet premium diesel laadut
St1 uudet premium diesel laadut
St1 on tuonut pumpuille uudet Premium diesel vaihtoehdot (St1 Diesel Plus henkilöautopumpuille ja Diesel Max raskaaseen liikenteeseen). Kerätäänpä tänne hieman kokemuksia ja tietoa eroavaisuuksista. Markkinointimateriaalin mukaan Diesel Plussan setaaniluku on 60, joka on hieman perinteistä korkeampi. Hinta pumpulla oli sama kuin "perinteisen dieselin", joten tältä osa-alueelta tuote on kuluttajaystävällisempi kuin Nesteen vastine, joka on kalliimpaa.
Lehdistötiedote: http://st1.fi/index.php?id=12439
Tuotetiedot uutuuksien kohdalta: http://www.st1.fi/ci/DieselPlus_tuotetieto.pdf
Tuotetiedot perinteisen osalta: http://www.st1.fi/ci/St1_Diesel_kesalaa ... 072008.pdf
Keskeisiä eroavaisuuksia:
Diesel Plus vs Perinteinen kesädiesel
Setaani-indeksi min 46,0 EN ISO 4264 vs Setaani-indeksi 46,0 55 EN ISO 4264
Setaaniluku min 60,0 EN ISO 5165 vs Setaaniluku 51,0 54 EN 15195 EN ISO 5165 D 6890
Lehdistötiedote: http://st1.fi/index.php?id=12439
Tuotetiedot uutuuksien kohdalta: http://www.st1.fi/ci/DieselPlus_tuotetieto.pdf
Tuotetiedot perinteisen osalta: http://www.st1.fi/ci/St1_Diesel_kesalaa ... 072008.pdf
Keskeisiä eroavaisuuksia:
Diesel Plus vs Perinteinen kesädiesel
Setaani-indeksi min 46,0 EN ISO 4264 vs Setaani-indeksi 46,0 55 EN ISO 4264
Setaaniluku min 60,0 EN ISO 5165 vs Setaaniluku 51,0 54 EN 15195 EN ISO 5165 D 6890
S500 (W221)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Ei millään pahalla mutta juomallako me kerätään kokemuksia ?
Nimittäin täyttä höpöhöpö juttua jos joku selittää että eri yhtiöiden litkuilla ajaessa huomaa jotain eroa....pistäkää eukko tankkaamaan ja kirjoittakaa "sokkoarvostelua" sitten kymmenen tankillisen jälkeen kysytte eukoltanne miltä asemalta se ne kymmenen kertaa tankkasi
Höpöhöpö sanon minä.
.
Nimittäin täyttä höpöhöpö juttua jos joku selittää että eri yhtiöiden litkuilla ajaessa huomaa jotain eroa....pistäkää eukko tankkaamaan ja kirjoittakaa "sokkoarvostelua" sitten kymmenen tankillisen jälkeen kysytte eukoltanne miltä asemalta se ne kymmenen kertaa tankkasi
Höpöhöpö sanon minä.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Mersuilusta ei ole niin pitkää kokemusta että osaisin sanoa, huomaako eroa vai ei. Olen tankannut pääsääntöisesti St1:llä, joskus Nesteellä jos sattuu matkan varrelle. Sitikka-aikaan huomasin, että Nesteen aineella auton käyntiääni oli parempi kuin ABC:n ja Teboilin aineella. Suorituskykyyn ei mitään vaikutusta. Liekköhän Aakkosasemalla jotain jämäeriä?
S500 (W221)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
ex-BMW X5 E70
ex-BMW 525D E61
ex-E280 CDI (W211)
Re: St1 uudet premium diesel laadut
noita parempia "ihme" polttoaineita tulla tupsahtaa aina välillä millon miltäkin yhtiöltä. ja olen ostanu kokeeks noita parempia polttoaineita. shellin v power nitroa tankkasin viimeks veneeseen, kun ei ollut oikein muita vaihtoehtoja, kun se, tai sitten 95E10. oli kyllä pieni ero mormi litkuun, lompska nimittäin oheni tavallista enemmän.
sitten mesee on tullu tankattua välillä nesteen ihmediiselillä. mitä se nyt olikaan nimeltään? en muista. mutta tässäkin oli eroa normi diiseliin. lompska oheni taas tavallista enemmän.
ja sitten olen joskus tankannut rypsiöljyä auton tankkiin. ja jäte öljyä. ja hydrauli öljyä. näillä oli oikeastikkin sitten eroa. käynnistyvyys pakkasessa heikkoa, savutusta, suodattimen tukkeentumista pidemmässä juoksussa jne, mutta muuten pelaa, kun normi diiselilläkin. tehoissa, tai missään muussakaan ei oikeestaan mitään eroa. paitsi toi savutus ja käynnistyvyys.
sitten mesee on tullu tankattua välillä nesteen ihmediiselillä. mitä se nyt olikaan nimeltään? en muista. mutta tässäkin oli eroa normi diiseliin. lompska oheni taas tavallista enemmän.
ja sitten olen joskus tankannut rypsiöljyä auton tankkiin. ja jäte öljyä. ja hydrauli öljyä. näillä oli oikeastikkin sitten eroa. käynnistyvyys pakkasessa heikkoa, savutusta, suodattimen tukkeentumista pidemmässä juoksussa jne, mutta muuten pelaa, kun normi diiselilläkin. tehoissa, tai missään muussakaan ei oikeestaan mitään eroa. paitsi toi savutus ja käynnistyvyys.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Erittäin luotettava tieto (omat silmät+rahtikirjat) kertoo että V-Power on 98:sia eri lisäaineella kuin tavallinen 98. Oktaaniluku näissä plitkuissa on täysin sama, tyypillinen arvo on 98.8. Eli siis kyseessä on vuosisadan kusetus.
Mutta asiaan.. Plus Riisseliä tarttee vissiin kokeilla seuraavaks omassa autossa. Ensi kosketus tavaraan on jo olemassa nimittäin erikoinen haju.
Ja kehutaan siinä olevan kuudenkympin setaanilukukin...
By the way, on muuten paikkakuntakohtainen juttu millä asemalla myydään kenenkin lientä. Esim. täällä Porissa ST1, ABC ja Shell asemilla on taatusti NEOTin tavaraa eli ulkolaista alkuperää. Sama pätee näihin kolmeen brändiin tääältä aina Pirkanmaalle asti. Teboil taas hakee tavaransa joko omilta varastoiltaan (esim. Pansio) tai Nesteeltä. Ja neste luonnollisesti ajaa omaa plitkuansa. Seosta en ole varma.. Taitaa olla nesteen asiakas? Ei ainakaan ole neotin varastolla näkyny...
Mutta asiaan.. Plus Riisseliä tarttee vissiin kokeilla seuraavaks omassa autossa. Ensi kosketus tavaraan on jo olemassa nimittäin erikoinen haju.
Ja kehutaan siinä olevan kuudenkympin setaanilukukin...
By the way, on muuten paikkakuntakohtainen juttu millä asemalla myydään kenenkin lientä. Esim. täällä Porissa ST1, ABC ja Shell asemilla on taatusti NEOTin tavaraa eli ulkolaista alkuperää. Sama pätee näihin kolmeen brändiin tääältä aina Pirkanmaalle asti. Teboil taas hakee tavaransa joko omilta varastoiltaan (esim. Pansio) tai Nesteeltä. Ja neste luonnollisesti ajaa omaa plitkuansa. Seosta en ole varma.. Taitaa olla nesteen asiakas? Ei ainakaan ole neotin varastolla näkyny...
S203 200CDI A 2006
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: St1 uudet premium diesel laadut
NexBtl luvataan 85-99 setaanilukua....
http://www3.lut.fi/webhotel/teke/kklemo ... NExBTL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikähän näiden kaikkien totuus olisi kuitenkin....taitaa kaikilla olla sovitusti se 45-55 ?
Olisko kellään käytössään CFR Moottoria ?
.
http://www3.lut.fi/webhotel/teke/kklemo ... NExBTL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikähän näiden kaikkien totuus olisi kuitenkin....taitaa kaikilla olla sovitusti se 45-55 ?
Olisko kellään käytössään CFR Moottoria ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: St1 uudet premium diesel laadut
En ole bemarissakaan eroa huomannut kun olen sitä nesteen ihmelitkua kokeillut. Ja vanhassa 550issä shellin v-powerilla oli kolme pollea enemmän käytössä kuin sillä normilla. Voi toki mennä myös sen dynon pienen epätarkkuuden piikkiin....
Power sells cars, torque wins races - Enzo Ferrari
Kalusto:
BMW X5 M50d '12 (311kw/873nm)
Mitsubishi Lancer Evolution X '10 (240kw/480nm)
Can-Am Outlander 500 T3 '13
Silver Beaver 450 + 40hp Mercury '11
Kalusto:
BMW X5 M50d '12 (311kw/873nm)
Mitsubishi Lancer Evolution X '10 (240kw/480nm)
Can-Am Outlander 500 T3 '13
Silver Beaver 450 + 40hp Mercury '11
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Itsellä ainakin pääasia kuitenkin on että käytettävä polttoaine on puhdasta ilman sepeliä ja suurempia oravanraatoja...
P.S. Pitäähän sitä kuitenki pientä tutkimusta aina tehdä...
P.S. Pitäähän sitä kuitenki pientä tutkimusta aina tehdä...
S203 200CDI A 2006
Re: St1 uudet premium diesel laadut
joo, kyllä tutkimuksia on kiva tehdä. noi huoltoasemien litkut on kaikki vaan niin samaa tavaraa, ettei niissä mitään eroa huomaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Ketjua jatkaakseni on todettava että eroja on. ABC, ST1, Shell ja RITOIL ovat NEOTin asiakkaita ja näin ollen käyttävät ulkolaista tavaraa (Statoil, Preem, Shell). Esim. tiheys kesä- ja välilaadussa (n.805kg/m3) on eri kuin esim. nesteen normi dieselissä. Lisäksi setaaniluku on välilaadussakin n.60. Tämä saadaan aikaiseksi sekoittamalla fossiiliseen dieseliin GTL-dieseliä jota tehdään maakaasusta Fischer-Tropsch menetelmällä. Mielestäni on todella hyvä juttu että näissä edellämainituissa tatinoissa ei nykyään ole lainkaan FAMEa, kuten ei myöskään nesteen tekemissä aineissa.
Ohessa linkki (jos vaik toimiski vahingos)
http://www.neot.fi/tuotteet" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohessa linkki (jos vaik toimiski vahingos)
http://www.neot.fi/tuotteet" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Tässäpä oiva threadi lainattavaksi. Jos tankissa on vähän (n.10-20% maksimitilavuudesta) kesälaatua (löpöä tai naftaa) pohjalla, ja sen täyttää talvilaadulla, niin sekoittuvatko laadut, vai painuuko jompikumpi (kumpi?) pohjaan?
Re: St1 uudet premium diesel laadut
tj86430 kirjoitti:Tässäpä oiva threadi lainattavaksi. Jos tankissa on vähän (n.10-20% maksimitilavuudesta) kesälaatua (löpöä tai naftaa) pohjalla, ja sen täyttää talvilaadulla, niin sekoittuvatko laadut, vai painuuko jompikumpi (kumpi?) pohjaan?
tätä muuten testasin juuri tässä 2 päivää sitten, kun eräs väitti ,että nämä nyky kesä/talvi laadut ei sekoitu, (ennenhän ne sekoittuvat), laitoin limska pulloon seokset, hyvin sekoittuvat, tänään katsoin oliko mitään erottumisia tapahtunut, no eipä ollut, hyvin olivat sopuisasti yhtyneet, olivat muuten erisävyisiä, kesälaatu vähän kellertävaa/harmaata, talvi kirkasta kun vesi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Ohessa linkki nesteen oppaaseen jossa kerrotaan dieselistä kaikki
https://www.google.fi/search?site=&sour ... LT9vz_wmzs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.fi/search?site=&sour ... LT9vz_wmzs" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: St1 uudet premium diesel laadut
puistokemisti kirjoitti:Ketjua jatkaakseni on todettava että eroja on. ABC, ST1, Shell ja RITOIL ovat NEOTin asiakkaita ja näin ollen käyttävät ulkolaista tavaraa (Statoil, Preem, Shell). Esim. tiheys kesä- ja välilaadussa (n.805kg/m3) on eri kuin esim. nesteen normi dieselissä. Lisäksi setaaniluku on välilaadussakin n.60.
Tässä alettiin nyt sekoitamaan asioita toisiin.puistokemisti kirjoitti:Tämä saadaan aikaiseksi sekoittamalla fossiiliseen dieseliin GTL-dieseliä jota tehdään maakaasusta Fischer-Tropsch menetelmällä. Mielestäni on todella hyvä juttu että näissä edellämainituissa tatinoissa ei nykyään ole lainkaan FAMEa, kuten ei myöskään nesteen tekemissä aineissa.
GTL-dieseliä ei ole noissa yhtään(Statoil, Preem, Shell dieselissä) mutta "Nesteen vastaavaa" tuotetta NExBTL kylläkin(katso http://evolution.preem.se/tillverkningsprocess" onclick="window.open(this.href);return false;) ja koska tuota tuotetta on niin vähän tarjolla niin niihin yleensä sekoitetaan 5-7% FAMEa eli biodieseliä.
Kunnon GTL-dieseliä on Ecopar jonka hyvät puolet huomaa heti vanhemmassakin dieselissä hajusta joka tulee pakoputkesta. http://www.ecopar.se/files/pdf/product_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Huomion arvoinen seikka Biodieseliä käyttäessä on se että sen varastointi ei ole suositeltavaa säilytykseen pitemmäksi aikaa koska se kehittää "dieselbakteeria, levää" tankiin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=128375" onclick="window.open(this.href);return false;
Yks hyvä puoli ruotsin dieseleissä on ollut se että vuodesta 1991 asti MK1-luokan dieseli on ollut samaa kesät talvet eli pakkas kestävyys suurin piirtein -34 asteseen asti vuodet ympäri.(http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;)
A170cdi-00 1999-
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Joskus vuosia takaperin olin huomaavinani sellaisen eron että jos tankkasi ABC:n tai Nesteen mittarista niin pakokaasu haisi erilaiselle kuin jos laski TB:n mitarista.
TB:n tavara ei haissu läheskään niin pahalle. ABC:n tai Nesteen taas samalle kun vanhat postin linja-autot
Nyttemmin eroa en ole huomannu sama mistä laski.
Voi olla mutua mutta en ole sittemin musta laskenu ku TB:n mittarista jos ellainen vaan on saapusoilla.
TB:n tavara ei haissu läheskään niin pahalle. ABC:n tai Nesteen taas samalle kun vanhat postin linja-autot
Nyttemmin eroa en ole huomannu sama mistä laski.
Voi olla mutua mutta en ole sittemin musta laskenu ku TB:n mittarista jos ellainen vaan on saapusoilla.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Jaa no empäs sitten tiedä onko gtl:llää vai ei. Ainakin oheinen testi sopisi tiheyden ja setaaniluvun puolesta..
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... usDkCF2Sdw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... usDkCF2Sdw" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006
-
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
- Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki
Re: St1 uudet premium diesel laadut
Raakaöljyä ja valmista polttoainetta toivat ennen ainoastaan Neste ja Suomen Petrooli, edelleenkin taitaa olla Neste ja Lukoil joten ainoa todellinen ero taitaa TB:n ja muiden välillä. Itäsiperian öljy on verrattavissa laadultaan Arabian lightiin ja pohjanmeren tuotteessa on sitten rikkiä ja muuta sontaa aivan riittävästi.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: La 14.04.2012 23:46
Re: St1 uudet premium diesel laadut
On ihan pakko jatkaa tätä ketjua... Jos joku vielä väittää ettei smart ja plus dieselit sisällä gtl:llää niin katsokoon linkistä totuuden
http://www.st1.fi/files/12701/St1_Diese ... el_Max.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.st1.fi/files/12701/St1_Diese ... el_Max.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
S203 200CDI A 2006