w124 200D Lämmöt nousee
w124 200D Lämmöt nousee
Eli mistä mahtaa johtua kun lämmöt nousee maantie ajossakin 90-95 asteeseen. termostaatti on uusi (vehosta) ja sillä ei vaikutusta asiaan,veden seassa ei oo öljyä eikä toisin päin.Paisunta säiliössä on kyllä ilma kuplia veden seassa kun kone on lämmin mutta sinne ei varsinaisesti tule kuplia eli ne seilaa veden seassa. Autohan on vm91 ja ajettu 200tkm
Kyllähän mullakin lämmöt nousee tyhjäkäynnillä, jos varsinkin pitkään paikallaan nakuttaa..
Neula nousee kevyesti sinne 80 ja 120 väliselle viivalle. Mikähän viiva se on?
Loogisesti ajatellen 100, mut jostain keskutelusta muistelisin, että se on sen alle. Korjatkaa viisaammat tämä "väite".
Toisaalta, punainen aluehan alkaa vasta 120 jälkeen..
Neula nousee kevyesti sinne 80 ja 120 väliselle viivalle. Mikähän viiva se on?
Loogisesti ajatellen 100, mut jostain keskutelusta muistelisin, että se on sen alle. Korjatkaa viisaammat tämä "väite".
Toisaalta, punainen aluehan alkaa vasta 120 jälkeen..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Lämpötila
Se viiva on 90asteen viiva. Mittari on vähän epälooginen asteikoltaan. Sata astetta on taas melkein kiinni 120:n viivassa.
200D pitäis ottaa magneettiflektin päälle 90asteen paikkeilla.
200D pitäis ottaa magneettiflektin päälle 90asteen paikkeilla.
W124 250TD -89
Kannattaisi tarkistaa "magneettiflektin" anturin toiminta. Jos flekti ei nappaa kiinni yli 90 asteessa, niin vika viittaisi anturiin. Jos näillä helteillä tuntuu, että lämmöt nousee liikaa, voi anturiin tulevat johdot nypätä irti ja rakentaa hyppylenkin johtojen välille. Tuolloin tuuletin pyörii ja lämpöjen ei pitäis nousta.
(Itselläni sama vika männäkesänä vaunun kanssa ja "hypyttämällä" kesälomareissu jatkui suuremmitta keskeytyksittä!)
Lämpöily voi kylläkin johtua niin monesta muustakin asiasta...
(Itselläni sama vika männäkesänä vaunun kanssa ja "hypyttämällä" kesälomareissu jatkui suuremmitta keskeytyksittä!)
Lämpöily voi kylläkin johtua niin monesta muustakin asiasta...
Aina onnistuu, kun ihminen tekee...
Ääni minultakin tuolle vaihtoehdolle, edellyttäen että termarin toiminta on varmistettu.dealer kirjoitti:Syyläri tukossa jos liikaa lämpiää ajettaessa.
BL:n lämmöt _laskee_ tyhjäkäynnillä n. viisarin leveyden verran alle 80
Tänään kiskoin telitrailerilla Hontainta (=Civic) pitkin Keski-Suomea ja Etelä-Savoa rekkaliikenteen vauhdissa mukana pysyen, eikä lämmöt nousseet kuin pari viisarin leveyden verran yli 80 eli himpun normaalia korkeammalle.
Öljyt kyllä kuumeni niin, että paineet tyhjäkäynnillä selvästi alle 1.
Niin, ja syylärin lamellithan (ne ohuet levyt) on sinulla ehjät?
Entisessä (=edesmenneessä) autossa ilmeisesti pitkäaikainen suolakylpy oli syönyt ne harmaaksi karisevaksi korpuksi; kesällä oli huudatettava lämppäriä täysillä kun kone pyrki keittämään varovastikin ajelemalla.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Jos tähän topiikkiin voi lisätä sen, että mittasin tänään tarkoituksellisesti lämpöjä infrapunalämpömittarilla, aikaisempien keskustelujen johdosta. Eli kun mittari näytti 80 astetta niin termostaattikotelon yläpinta näytti samaa ja kotelon alapinta näytti 84 astetta. Jätin auton tyhjäkäynnille ja annoin käydä niin kauan kun lämmöt mittarissa oli seuraavalla viivalla, näytti termarin kotelön yläosa 90 astetta ja alaosa 93-94 astetta, mutta kannesta termarille lähtevä putki kannen juuresta 99astetta. miten kommentoisitte näitä tietoja. Minun mielestä auton mittari pitää näihin asteisiin aika hyvin kutinsa vai pitääkö?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Näin minäkin olen ymmärtänyt tuon mittarin: numerot 40 asteen välein (40 , 80 , 120) ja väliviivat siis 20 asteen välein. Eli tuo "80"-viivan jälkeinen numeroimaton viiva on 100 astetta, jolla vesi kiehuu kun avaa syylärin korkin. Paineisena pysyy vielä nesteenä.mjo33400 kirjoitti:Eli kun mittari näytti 80 astetta niin termostaattikotelon yläpinta näytti samaa ja kotelon alapinta näytti 84 astetta. Jätin auton tyhjäkäynnille ja annoin käydä niin kauan kun lämmöt mittarissa oli seuraavalla viivalla, näytti termarin kotelön yläosa 90 astetta ja alaosa 93-94 astetta, mutta kannesta termarille lähtevä putki kannen juuresta 99astetta. miten kommentoisitte näitä tietoja. Minun mielestä auton mittari pitää näihin asteisiin aika hyvin kutinsa vai pitääkö?
Pikemmin sanoisin, että mittari vähän valehtelee alaspäin, koska anturi on lohkossa ja lämmön siirtymisen vuoksi lohkon ulkopinnan lämpötila on hieman sisäpinnan lämpötilaa alhaisempi. Jos lohkon ulkopinta on 99 asteinen, niin sisällä on varmasti hieman yli 100 astetta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mulla oli joskus Saab 99:n kanssa vastaavanlaisia ongelmia.
Paitsi että lykkäsi vielä vedet paisuntasäiliöstä pihalle
Olin vielä aika kaukana kotoa (Oulussa) ja vähän tietty ihmeissäni siellä, mitäs nyt tehdä.
Valtuutetulle Saab -merkkikorjaamolle siis.
Siellä oli julma tuomio, ilman katsomatta itse vikaa.
Kannentiivisteen vaihto, parin-kolmen työpäivän päästä saa ajan (viikonloppu edessä eli pitkään olis mennyt ja työt odottivat maanantaina kotona).
Hinta-arviokin oli jotain sikamaisen ja uskomattoman välimaastosta, lähempänä sitä uskomatonta.
En muista tarkkaan summaa, mutta tuhat - tuhansia markkoja.
Liikkeen nimeäkään en enää muista, hyvä heille
Jossain lähellä jotain venekauppaa kuitenkin.
Onneksi ei rahapussi eikä aikataulu antanut myöden jäädä ihmettelemään, vaan lisää vettä myllyyn ja korjaamohaku päälle.
Muutamien puhelinsoittojen jälkeen löytyikin Haukiputaalta korjaamo, jossa luvattiin asiaa tutkia heti.
Sinne siis vesikannu mukana.
Mestari katsoi autoa ja pelti auki.
Diagnoosi samantien: paisuntasäiliön korkki rikki
En olisi itse arvannut, että se saa moiset oireet aikaiseksi, mutta uskottava oli.
Uusi korkki Haukiputaan varaosaliikkeestä ja matka jatkui kuin vettä vaan, tosin vesikannua ei enää tarvittu
Samaa korjaamoa olen sitten myöhemminkin käyttänyt ohi ajellessani, jos on aukioloaikoihin ja huoltoväleihin sopinut.
Hiukan tuli pitkä tarina, mutta opetus oli se että kokeile uudella korkilla ennen isompia remontteja
Paitsi että lykkäsi vielä vedet paisuntasäiliöstä pihalle
Olin vielä aika kaukana kotoa (Oulussa) ja vähän tietty ihmeissäni siellä, mitäs nyt tehdä.
Valtuutetulle Saab -merkkikorjaamolle siis.
Siellä oli julma tuomio, ilman katsomatta itse vikaa.
Kannentiivisteen vaihto, parin-kolmen työpäivän päästä saa ajan (viikonloppu edessä eli pitkään olis mennyt ja työt odottivat maanantaina kotona).
Hinta-arviokin oli jotain sikamaisen ja uskomattoman välimaastosta, lähempänä sitä uskomatonta.
En muista tarkkaan summaa, mutta tuhat - tuhansia markkoja.
Liikkeen nimeäkään en enää muista, hyvä heille
Jossain lähellä jotain venekauppaa kuitenkin.
Onneksi ei rahapussi eikä aikataulu antanut myöden jäädä ihmettelemään, vaan lisää vettä myllyyn ja korjaamohaku päälle.
Muutamien puhelinsoittojen jälkeen löytyikin Haukiputaalta korjaamo, jossa luvattiin asiaa tutkia heti.
Sinne siis vesikannu mukana.
Mestari katsoi autoa ja pelti auki.
Diagnoosi samantien: paisuntasäiliön korkki rikki
En olisi itse arvannut, että se saa moiset oireet aikaiseksi, mutta uskottava oli.
Uusi korkki Haukiputaan varaosaliikkeestä ja matka jatkui kuin vettä vaan, tosin vesikannua ei enää tarvittu
Samaa korjaamoa olen sitten myöhemminkin käyttänyt ohi ajellessani, jos on aukioloaikoihin ja huoltoväleihin sopinut.
Hiukan tuli pitkä tarina, mutta opetus oli se että kokeile uudella korkilla ennen isompia remontteja
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Pikemmin sanoisin, että mittari vähän valehtelee alaspäin, koska anturi on lohkossa ja lämmön siirtymisen vuoksi lohkon ulkopinnan lämpötila on hieman sisäpinnan lämpötilaa alhaisempi. Jos lohkon ulkopinta on 99 asteinen, niin sisällä on varmasti hieman yli 100 astetta.
Näin se juuri on minunkin mielestä, mutta antoi kuitenkin viitteet siitä missä mennään. Itselle kyllä aika yllätys noi kannen lämpötilat verrattuna termariin. Missä muuten 260E :n lämpötila-anturi on? Auto on niin uusi minulle, että en ole kaikkea vielä kerinnyt hahmottamaan.
Näin se juuri on minunkin mielestä, mutta antoi kuitenkin viitteet siitä missä mennään. Itselle kyllä aika yllätys noi kannen lämpötilat verrattuna termariin. Missä muuten 260E :n lämpötila-anturi on? Auto on niin uusi minulle, että en ole kaikkea vielä kerinnyt hahmottamaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen