Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

Siekkinen kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:onko vitoissa mitään pumppua 6mm tapeilla mikä sopis 601:een :D:D ??
Tokihan se passaa.
eli noiden aikaisempien puheiden mukaa 601 sais paljon enemmän lisätehoo viton pumpulla? jos kerran viton pumppu jossa 6mm tapit jo alkuperäisenä (vai?) saa pelkästään säätämällä kotioloissa jopa 60 lisä heppaa??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

killerimersu kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
killerimersu kirjoitti:onko vitoissa mitään pumppua 6mm tapeilla mikä sopis 601:een :D:D ??
Tokihan se passaa.
eli noiden aikaisempien puheiden mukaa 601 sais paljon enemmän lisätehoo viton pumpulla? jos kerran viton pumppu jossa 6mm tapit jo alkuperäisenä (vai?) saa pelkästään säätämällä kotioloissa jopa 60 lisä heppaa??
Kyllä sillä jonkun verran lisää saa mutta ei tietenkään vaparista mahottomia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Semmosia on jopa laitettu hyvällä menestyksellä noihin jälkiahdettuihin 601:een. Rikkihän sen kyllä varmasti saa, jollei paranna laakereita ja ennen kaikkea jäähdytystä (öljyn ja veden).

Kannattaa olla tarkkana, että valkkaa romikselta 6mm elementeillä kun niitä on jostain syystä morkoolinkellolla 5,5mm elementeilläkin. Kyltissä on 55 tai 60 niin siitä erottaa. Semmoseen 160-180 hp om601:een on oikein hyvä pumppu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

siis ahdettu kyseessä, unohdin mainita.. mutta kannattasko sitte hankkia turbo viton pumppu vai onko siitä miitä "lisä hyötyä" ? kun ei kiinnostais tapitella 601 vakio pumppuu.. eli kannattaako mun romikselta yrittää löytää morkoolilla oleva pummpu 6mm tapeilla?? ja se 60 ilmeisesti tarkottaa 6mm tappeja? ja tehoja ei haeta kauheesti.. pelkästään parantaa kiihtyvyyttä ja kulkua, eli alle 200 heppaa
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No juurikin turbon eli 110d mallin, siinä on se morkooli. Yleensä ja miltei aina vaparit on 5,5 millisiä (tietääkseni). 60 = 6 mm tapit

Tapitella kannattaa vain jos oikeasti tarvitsee 7mm tapit, mutta silloin pitää jo se kone muutenkin rakentaa uusiksi. Viton pumpulla saa ihan tarpeeksi vakiokoneelle ja hinta jää halvaksi. Ai niin "alle 200hp" ON kauheasti 200d:lle :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

oujee.. siis periaatteessa yritän hajottaa vähän sitä konetta että sais 603 heittää keulille :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
escortmk2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 30.05.2005 18:15

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

jekku90 kirjoitti:pumpussa on ulkopuolella, lohkonpuolella, takapäässä sellainen pyöreä tynkä joku 8mm tappi.
kun kaasua painaa niin lohkonpuolella oleva "keinuvipu" joka menee pumpun sisälle liikkuu niin katselee taka osaan pumppua niin sen näkee sieltä kun hieman etsiskelee. hankala selittää :oops:
Joo, kyllä kaasu menee pohjaan.

Otin morkoolin letkun irti ja ei ole tosiaan mitään vaikutusta ja se meni mulla nyt suoraan imusarjalta sinne, eli siinä on kyllä nyt jotain vikaa.

Hitto ku viel löytäis videon, et miten kulkee säädetyllä pumpulla
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ota se koko morkooli irti pumpusta niin pitäisi alkaa tapahtumaan jos kellosta kiinni
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole pitänyt irtomorkoolia ikänään kädessä, mutta eikös se ole helppo testata antamalle sille painesäätimen kautta kompurasta paineilmaa ja katsomalla liikkuuko "tappi"
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun. silmällä kattoo liikkuuko tappi. 5 minuutin homma, jos on työkalut valmiudessa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

pera8x kirjoitti:morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun
:lol: Tuli jotain ihanmuuta mieleen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

veskola kirjoitti:
pera8x kirjoitti:morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun
:lol: Tuli jotain ihanmuuta mieleen...
löytyykö veskolalta yhtään myynnissä olevaa turboviton syöttöpumppua ?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
escortmk2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 30.05.2005 18:15

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

pera8x kirjoitti:morkooli käteen vaan ja painetta sinne letkuun. silmällä kattoo liikkuuko tappi. 5 minuutin homma, jos on työkalut valmiudessa.
Taidan antaa olla ja katsotaan miten liikkuu,ku saan toisen pumpun mikä on säädetty ja huollettu pp- dieselissä.
Avatar
M4ketech
Mersumies
Mersumies
Viestit: 820
Liittynyt: To 15.09.2011 01:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Mites muute tommonen alkaa savuttaa? Mietin kun tän vuoden puolel pitäs katsastaa ja nyt ei savuta ollenkaan, taino vähä tuprahtaa ykköseltä kun vaihtaa kakkoselle, ei ihan muustaakaan :?

Jos säätäis, nii meniskö leimasta läpi? vai varmimmin että käy nyt päästötestissä ja lappu kuoraa jonka jälkee säätää :D
Mersu on auto ja muut ajoneuvoja tai liikkumiseen tehtyja kapistuksia.

Nykyinen: W202 180 -95 Ex: W124 200D -88, W124 200D -94, W124 230E -89, W124 200 bensa -88.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei löydy pumppuja kun en noita vitoja ole kuin yhden ostanut, mutta romuttamothan on nyt täynnä noiden osia kun ne kaikki autot on lahonneet ennen aikojaan :D Nyt niiden kanssa on jo halpaa harrastaa.

Leimasta läpi meno riippuu miten paljon sitä on ruuvvattu ja tietty kuun asennosta. Turbon pumppu on paras kun sen saa helposti pienemmälle syötölle tai sitten semmonen vaparin pumppu missä on se "alppikello".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää vetää vähän sanojaan takaisin, ettei muka 5.5 mm elementeillä saa soppaa riittävästi (vaparille...) :oops:

perjantaina, kun sain tuon pumpun muilta osin, paitsi max. syötön osalta tähän maailmaan ja tänään, kun jatkoin tuosta vielä säätämistä, niin johan alkoi maailma mustumaan... ja liikaakin, eli piti alppikellolla rajoittaa max. syöttöä kotiin lähtiessä, kun koeajo osoitti, että kaasupohjassa ajaessa/kiihdyttäessä tehot jo pieneni ja kaasun kevennys selvästi paransi kiihtyvyyttä... ja voi hitto sitä savun määrää :lol: ja saisin vieläkin enemmän tulemaan tuota mustaa, mihin se nyt jäi... toki 7 mm elementit antaa sitten muita etuja, mutta kyllä 5.5 mm elementeillä ihan riittävästi saa savua aikaan... ja vielä niin, että savun määrä vain lisääntyi mitä enemmän kierroksia koneessa, eli vapari monivenankin hapenottokyky jää rajoittavaksi tekijäksi...

ja tyhjäkäynnin saa säädettyä siihen 700 rpm, lämpimälläkin koneella, sellainen tyhjäkäynti siis, että oli kone sitten ilman kuormaa tai max. kuorma mitä automaatti vaihteisella autolla pystyy koneelle antamaan, eli kaikki sähkölaitteet päällä, vaihde päällä ja ratti linkussa ohjaustehostimen pumpun ylipaineventtiili huutaen, niin kierrokset on sen 700 rpm... (tai mitä nyt kukin haluaa käyttää 600-1000 rpm väliltä, tuskin kukaan kuitenkaan yli 1000 rpm tyhjäkäyntiä autoonsa haluaa, mutta saa sellaisenkin kyllä säädettyä tarvittaessa...) ja nyt uskon jo kokemuksesta, että se on sitä myös kylmällä koneella (+ se alipaineen antama lisärikastus/kierrokset aivan kylmälle koneelle...)

lyhyesti sanottuna, tyhjäkäynti ei ole este ottaa pumpusta kaikkea irti myös 5.5 mm elementeillä, pitää vain tietää mitä ruuveja vääntelee ja mihin suuntaan ja kuinka paljon... ja jos ei tiedä/muista, niin sitten pitää kokeilla :D

tähän tulokseen päästäkseen (siis normaali/hyvä tyhjäkynti yhdistettynä max. syöttöön, mitä pumpusta irti lähtee) pitää vain ruuvailla kaikki ruuveja mitä sieltä pumpun takakannen alta löytyy, ja se on sellainen homma, että siihen ei voi mitään "pikaohjetta" antaa, ruuvien kääntelyn antama vaste, kun on välillä hieman epälooginen ja sen oikean kohdan löytää vain kokeilemalla/testaamalla (siis rasittamalla konetta tyhjäkäynnillä ja pitää siis päästä siihen lopputulokseen, että kierrokset ei muutu, oli koneella kuormaa tai sitten ei...) takakansi auki siis konetta käytällään ja säädetään niin kauan, että ruuvit on oikeassa asennossa, öljyä tuossa tulee maahan joku 1-2 ltr, mutta se nyt on pieni ongelma, kannattaa kuitenkin tarkistaa koneen öljymäärää välillä, ettei ihan kuivaksi sitä päästä :wink: toki jos pumpun alkuasetukset ei ole noin kuutamolla, mitä tuossa mun tapauksessa, niin voi päästä muutaman desinkin hävikillä...

"torgue capsul" (mikähän se olis suomeksi, ehkä "vääntö" ruuvi tai jotain...) no, kuitenkin se mikä vaikuttaa myös siihen kierrosten laskunopeuteen (syöttöruuvin ja vetävien kierrosten välissä oleva ruuvi/mutteri yhdistelmä kuitenkin...) jäi vielä ehkä hieman liian sisälle, ei niin, että kierrokset jäis huutamaan kaasuteltaessa, mutta ajossa se jotenkin häiritsi, kun kierrokset ei laske enää niin nopeasti, mitä perjantain säätöjen jälkeen... säätelin sitä tänään huomattavasti hitaammin kierroksia laskevaksi, kun aikaisemmin kone vähän hörskäytti, kun päästi tyhjäkäynnille (eli se ei pudonnut ns. sujuvasti tyhjäkäynnille, vaan pumpun piti lisätä syöttöä aika rajusti, ettei sammu hellätessä kaasu) ja paikallaan kokeiltaessa säätö tuntui nyt ihan hyvältä, automaatin kanssa ne vain sais sittenkin laskea hieman vielä nopeampaa... tämä on nyt enemmän sellaista hifistely osastoa... mitään haittaa siitä ei ole vaikka ne vähän hitaammin laskeekin, koska huutamaan ne ei kuitenkaan jää, jostain 1/10 sek. laskunopeuden muutoksesta tässä jutusta kuitenkin puhutaan, no, antaa olla noin... kai tässä vain häiritsee se, kun on jo tottunut siihen, että ne laskee aavistuksen nopeampaa... moottorin antamaan vääntöön en kyllä huomannut varsinaista eroa, turbossa ehkä jo huomaisikin...

tähän loppuun vois vielä todeta, että jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin ÄLÄ avaa pumpun takakantta, ettei tule sellainen pumppu, mikä tuossa mun autossa oli, kun sen ostin... (tyhjäkäynti hukassa kylmänä ja kuumana vähän liikaakin, kierrokset yritti jatkuvasti karata ajossa, eli ärsyttävä ajaa, kun jatkuvasti piti kaasulla säätää nopeutta/kierroksia, lisäksi kuormituksen kesto oli olematon alakierroksilla) se pelkän tyhjäkäynti ja syöttöruuvin pyörittely kun ei useimmiten tee kuin hallaa...

nyt sitten ajellaan tankillinen näillä säädöillä ja ihmetellään mitä kuluttaa... tähän asti kulutus on ollut sitkeästi 7.5 - 8 ltr/100 km tuntumassa, vaikka auto ei ole edes kulkenut mihinkään :evil: pienin kulutus tankillisella on ollut 7.25 ltr/100 km, mutta silloin se oli kyllä aivan onneton ajettava, esim. rekkaa ei uskaltanut tehon puutteen takia lähteä ohittamaan, kuin hyvässä alamäessä ja niitähän täältä pohjanmaalta löytyykin niin pirusti :lol:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5244
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nonii napa, aattelinkin että jotain vikaa siinä sun autossa/pumpussa on :D Tarkkaa hommaahan se pumpun säätö on, mutta jos sitä ei oo kukaan ruuvaillu ennemmi niin ihan toimivat on nää veskolan ohjeet. Toki viimeisiin hevosvoimiin/polttoaineen säästöihin pitääkin sitten perehtyä asiaan tai käyttää pumppu penkissä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Savuttaako se heti tyhjäkäynnin pinnasta kun kaasua painaa kunnolla, eli onko "alasyöttöä" ja sitäkautta alavääntöä, ite ruuvaamalla (syöttö ja tyhjäkäyntiruuvi) oon huomannu että yläkierroksille meinaa lisääntyä vain se syöttö ja alavääntö jää vajaaksi. ppd vs ite ruuvattu pumppua om603 ajanut molempia ja lähinnä alaväännössä suurin ero, ite ruuvatusta puuttuu se, ylhääältä vetävät yhtä hyvin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

S202 kirjoitti:veskolan ohjeet
Eiköhän ne nyt kuitenkin ole Herlevin ohjeet aikuisten oikeasti ja turbolle :mrgreen: Minä vain aikoinaan soittelin, lähetin savumerkkejä ja kyselin ja sitten kirjoitimme jutun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

johani kirjoitti:Savuttaako se heti tyhjäkäynnin pinnasta kun kaasua painaa kunnolla, eli onko "alasyöttöä" ja sitäkautta alavääntöä, ite ruuvaamalla (syöttö ja tyhjäkäyntiruuvi) oon huomannu että yläkierroksille meinaa lisääntyä vain se syöttö ja alavääntö jää vajaaksi. ppd vs ite ruuvattu pumppua om603 ajanut molempia ja lähinnä alaväännössä suurin ero, ite ruuvatusta puuttuu se, ylhääältä vetävät yhtä hyvin.
jos multa kysyit, niin tuollaista alakierroksilta asti vetävää pumppua yritinkin tehdä ja siinä mielestäni onnistuin... nyt on vaivaton/miellyttävä ajaa, kun ei tarvitse huudattaa konetta ylikierroksille, että jotain tapahtuisi... tuohan savuttaa jo siinä vaiheessa, kun rattia kääntää tyhjäkäynnillä :wink: tai no, ainakin tupsauttaa...

alppikellon säätö vei sen "mahdottoman" savutuksen pois yläkierroksilta ja pumppu saa olla nyt noin, jos kulutus ei aivan mahdottomaksi heittäydy... (alppikellon säädöllä saan sen myös katsastus säätöihin helposti, 4 kierrosta ruuvia pienemmälle, niin lähtee savut ja voima :D eikä ole kuin 15 sek. juttu)

näkyvää savua ei enää takalasista/peileistä katsottuna ajossa huomaa, jos/kun ei polje jatkuvasti ihan hulluna, joten ei sekään häiritse... myös koneen ääni muuttui jotenkin, en vain osaa vielä oikein kuvailla sitä, muistuttaa lähinnä bensakoneen ääntä :shock: ja kierrosherkkys on ihan eri tasolla, kuin aikaisemmin... helpointa kai sanoa, että tuo on nyt kuin ajelis vakio 260 bensakoneella (w124 koppaisella), 300 olis kyllä enemmän voimaa... normaali liikenteen rytmissä pysyy nyt vaivattomasti ja ohitukset ei tuota päänvaivaa, risteyksistä/liittymistä liikenteen sekaan liittyminen on myös vaivatonta, 0-80 km/h kiihtyvyys parani varmaan 6 sek. :D nyt se kiihtyy siihen n. 80 km/h alle 10 sek. jos oikein kunnolla polkaisee, kun aikaisemmin sai odotella varmaan 15-18 sek.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:
S202 kirjoitti:veskolan ohjeet
Eiköhän ne nyt kuitenkin ole Herlevin ohjeet aikuisten oikeasti ja turbolle :mrgreen: Minä vain aikoinaan soittelin, lähetin savumerkkejä ja kyselin ja sitten kirjoitimme jutun.
kyllä sua on sitten kusettettu, en usko, että herlevikään vois tuollaiset ohjeet ihan tosissaan antaa :lol: tai jos se on halunnut töitä, niillä itse vituiksi ruuvatuilla pumpuilla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5244
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Njaa. No veskolan kirjoittama on tuo säätöohje, olkoot se sitten alunperin vaikka rudolf dieselin käsialaa :D Ja ei mun auto ainakaan noilla ohjeilla pilalle menny. Jos sitä napan autoa on joku yrittäny säätää ennemmin eikä oo tosiaankaa tienny mitä tekee :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:jos sitä napan autoa on joku yrittäny säätää ennemmin eikä oo tosiaankaa tienny mitä tekee :roll:
kyllä tämä on se paras olettamus... ja varmaan ihan vakioon saa parannusta tehoihin noilla "yleisohjeillakin", mutta ei niillä vielä hyvää pumppua tee/ota läheskään kaikkea sitä potentiaalia irti, mitä vakio pumpustakin on saatavilla ihan kotioloissa...

mysteeriksi mulle jäi se, miksi tuosta omasta autosta ei saanut savua ulos, vaikka syöttöruuvi oli ruuvattu käytännössä kierteiltä :? sitten kun pumpun sai muutenkin toimimaan, kuten se on suunniteltu (tyhjäkäynnin sääti säädin, eikä rajoitin ruuvit kaasuvivustossa tyyliin) niin alkoi tuota savua ja voimaakin tulla...

näissä "yleisohjeissahan" mainitaan jossain kohtaa, että kun tyhjäkäynti alkaa karata liian suureksi, niin on saavutettu kotisäätäjän lakipiste... näin asia ei siis todellakaan ole, vaan siitä se säätötyö vasta alkaa :wink: siis sen jälkeen niitä tuloksia alkaa tulla, mutta pitää vain hokata, kuinka sen tyhjäkäynnin saa kuriin niillä isommilla syöttömäärillä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja napa »

keef kirjoitti:
TimoN kirjoitti:Mikähän ruuvi se toisiks ylimmäinen sit lie? Kierroksen säätöruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin välis. Näistä kummastakaan ruuvista ei oo kerrottu esim. siin pumpun kuvassa.

Se on ruuvi mihin ainakaan ei saa koskee.
tämä on yksi lainaus heti tuolta ekalta sivulta ja vois päivittää näitä säätöohjeita niin, että se nyt on se tärkein ruuvi, mitä PITÄÄ ruuvata, jos aikoo saada pumpusta jotain järkevää ulos... eli tehoa ja kunnollisen tyhjäkäynnin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No laitas nyt sitten napa päivitetyt ohjeet pumpun ruuvauksesta, kun tuohon pumpun saloihin täytyy varmaan tutustua tuon klassikon uuden kokoonpanon myötä. Vaikkapa yv:llä, jos ei muuten... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

kyl saa laittaa päivitetyt ohjeet iha julkisesti näkyviin :D :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

ok. mä yritän tässä illan aikana saada jotain järkevää aikaa... saa sitten joku mode siirtää ne etusivulle päivitteyinä/v2.0 ohjeina (ja ehkä huomautuksella omalla vastuulla/edistyneemmille säätäjille :D )

eilen kyllä törmäsin netissä lontoon kielisiin ohjeisiin ja ne vaikutti hyvin samalta mitä itse touhusin pumpun kanssa... sen linkin nyt ainakin vois liittää heti etusivulle... paljon tekstiä, jonkin verran kuvia, mutta hyvin ymmärrettävät...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5244
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

No vieläkö oot sitä mieltä ettei ruuvaus kannata? Toki sulla nyt ei oo sitä kunnollista vakio verrokkia :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja napa »

S202 kirjoitti:No vieläkö oot sitä mieltä ettei ruuvaus kannata? Toki sulla nyt ei oo sitä kunnollista vakio verrokkia :roll:
tämä muakin harmittaa, kun vertailukohtaa ei tosiaan ole... 250 kapeakantisella kyllä olen ajellut, mutta en ikinä monivenalla (vakio vaparilla...)

enkä ole ikinä ollut sitä mieltä, ettei se kannata... ei vain kannata odottaa ihan mahdottomia (vaparista)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ohjeet on tehty sillain, että se tosiaan onnistuu kotipihalla perusjampalta ilman, että siinä tuhrataan monta iltaa ja ajetaan kymmen testilenkkiä. Sen takia muihin ruuveihin ei saa kajota. Kansi auki, ruuvaus ja kansi kiinni, se on kuin keski-ikäisen sukupuoliyhdyntä ! Niin ja lähtökohta on normaali, tehtaan vireissä olava auto, ei mikään frikiti.

Jos ohjeisiin jotain tarttis lisätä on se kaasuvaijerin löysentäminen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin