Ongelmia 450 V8:n kanssa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mhassinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 16.11.2003 13:49
Paikkakunta: Kuopio

Ongelmia 450 V8:n kanssa...

Viesti Kirjoittaja mhassinen »

Tuota projektia tuossa pyörittelin ja kiinnitin jo aikaisemmin huomiota moottoriöljyn runsaaseen määrään ja sen viskositeetin ohuuteen.
Moottorissa ei ollut ilmanpuhdistaja paikoillaan ja käynti tuntui aavistuksen tukkoiselta ja savuakin tuli aikalailla, niinpä annoin koneelle kierroksia ihan reilusti ja hetken aikaa kierrosten oltua maksimissa, niin huomasin että tuulettaja puhaltaa öljyä tuulilasille. Kone oli puhaltanut noin puoli desiä öljyä venttiilikopan huohotusputkesta.

Tämä ei liene ihan normaalia. Onkohan nyt niin että jompikumpi kannentiiviste on vaurioitunut ja jäähdytysnestettä pääsee sekoittumaan öljyyn. Öljy ei kyllä ole täysin sennäköistä että siihen olisi päässyt sekoittumaan nestettä ainakaan suuremmassa määrin, nesteen sekoittuminen öljyyn selittäisi kylläkin sen liiallisen määrän, mutta sekään ei taida selittää sitä, miksi öljyä tuli niin paljon ulos venttiikopan huohotusputkesta, vai selittääkö?

Mikähän mahtaa olla vialla ja onko kannentiivisteen vaurioitumisen selvittämiseen muita keinoja, kuin tarkkailla jäähdytysnesteen ja öljyn määrää ja laatua sekä nesteen paineen muodostumista? Ja miten saadaan selville kummanko kannen tiiviste on vauroitunut purkamatta konetta?

Toinen ongelma on sellainen, että kun vaihdevalitsimalla kytkee vetoalueen päälle, niin hetken kuluttua ikäänkuin laatikko alkaa vetää niin ahnaasti että moottori käytännössä sammuu. Mistä tälläinen vika aiheutuu ja miten se on korjattavissa?

Apua kaivataan kuumeisesti!
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...

Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja

Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No tuo huohotus ei varmasti johdu muusta kuin kulumasta männänrenkaissa, eli suuresta ohivirtauksesta. Aivan hyvin voi myös olla rengas tai muutama jumittunut.

Kansivian suhteen on sikäli paha sanoa kun niitä on monenlaisia, se että vesi pääsisi öljytilaan täytyy tapahtua silloin kun kone on seis, koska jos vesi - ja öljykanava ovat toisiinsa yhteydessä, tunkeutuu öljy vesitilaan eikä päinvastoin, koska öljynpaine on suurempi koneen käydessä kuin veden paine. Öljyn kyllä havaitsee vesitilassa

Yksi mahdollisuus on se että öljyn sekaan menee polttoainetta, esim. ruiskun toimintahäiriön (mahdollisen ylisyötön) seurauksena.

Toki vettä voi päästä sylintereihin haljenneesta kannesta koneen ollessa seis, ja sieltä valua öljytilaan, mutta tällöin koneen käydessä muodostuisi jäähdytysjärjestelmään runsaasti painetta.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Ongelmia 450 V8:n kanssa...

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mhassinen kirjoitti:Moottorissa ei ollut ilmanpuhdistaja paikoillaan ja käynti tuntui aavistuksen tukkoiselta ja savuakin tuli aikalailla, niinpä annoin koneelle kierroksia ihan reilusti ja hetken aikaa kierrosten oltua maksimissa, niin huomasin että tuulettaja puhaltaa öljyä tuulilasille. Kone oli puhaltanut noin puoli desiä öljyä venttiilikopan huohotusputkesta
.
Kierroksilla venttiilijouset ruiskii melkoisesti öljyä, joten jos tulppa tai huohotinputki on auki, niin yli tulee. Puoli desiä on kuitenkin niin paljon, että kampikammiossa täytyy olla painetta. Siihen kansi- tai pahvivika voisi olla yksi syy.
mhassinen kirjoitti:Öljy ei kyllä ole täysin sennäköistä että siihen olisi päässyt sekoittumaan nestettä ainakaan suuremmassa määrin,
Vesi öljyn joukossa näyttä vähän samanlaiselta kuin maitokahvi.
mhassinen kirjoitti:Ja miten saadaan selville kummanko kannen tiiviste on vauroitunut purkamatta konetta?
Mittaa puristukset. Yleensä vuotaa vain yksi sylinteri ja sen kyllä näkee puristuksista.

Noihin automaatin ongelmiin en ole (vielä) perehtynyt, minulla kun on manuaalinen (=Manu hämmentää käsin)
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mittaa puristukset. Jos sylintereissä on paljon ohivuotoa niin öljyn sekaan pääsee sekoittumaan bensaa. Jos sylintereiden puristuspaineissa on paljonkin heittoa, kannattaa kokeilla Forte käsittelyä ja mitata sitten puristuspaineet uudelleen.
Tuo Forte käsittely muuten toimii. Lopputuloksesta voi sitten päätellä jotain, esim mun m130 koneesta on yksi sylinteri pimeänä, siinä ei ole puristuksia kun kaikissa muissa pytyissä on normaalit kiitos forten. :?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
mhassinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 16.11.2003 13:49
Paikkakunta: Kuopio

450

Viesti Kirjoittaja mhassinen »

Taidan tehdä lähitulevaisuudessa niin, että ensin vaihdan moottoriin uudet öljyt ja suodattimen, kun eihän noista Gyntherin öljyistä ikinä tiedä. Moottorin öljy haisee polttoaineelle, mutta mielestäni dieselille! Tiedähäntä miltä bensa haisee öljyn seassa. Täytynee hommata se puristuspainemittari, mieluiten sellainen jota voi käyttää myös yksin, jos sellaista onkaan...

Kun moottoriin on vaihdettu uudet öljyt, niin on paljon helpompaa seurata esim. mahdollista määrän vaihtelua.

Harmittaa, kun juuri sain venttilinnostajan ja sytytystulpat vaihdettua, niin sitten tulee öljyt pihalle. No kai se kuuluu näihin projekteihin, mutta ettei vaan olisi tullut haukattua liian isoa palaa.

Kesäloman ensimmäinen osiokin päättyy juuri sopivasti, joten työt alkaa painaa päälle, ja projektin ihmettely jatkuu korkeintaan vapaapäivisin.

Tästähän tuleekin hyvä projektikertomus, kuinka V8 -koneiden kanssa täysin amatööri pyrkii kunnostamaan moottoria.

Kiitos neuvoista tähän saakka, niitä tarvitaan kuitenkin vielä paljon lisää!

Ja jos jollakulla on ylimääräisenä M-B V8 -tekniikan korjausopasta, niin luotani sellainen opus löytäisi hyvän kodin, kirjallisesta materiaalista löytyykin ostoilmoitukseni tuolta ostetaan osia -osiosta.
"Sydän ei tunne järjen ääntä"
Sanoi joku, joskus...

Ex:ät, monia käyttö- ja harraste Mersuja

Nykyiset:
MB W210 220CDI Aut. T-modell -02 "viimeisin hankinta, suurinpiirtein kunnossa"
MB W163 320 Aut. -98 "kunnossa, mutta liian kallis käyttökuluiltaan"
MB Unimog 280B 60-luvun lopulta "käyttöentisöity, täysin läpikäyty tekniikka"
MB W202 280 Aut. -93 "projekti"
MB W123 300D Manual -84 "projekti"
MB W123 240D Manual "projekti tai purkuauto"
MB W116 450SEL Automatic -79 "purkuauto"
MB W126 280SE Automatic -84 "purkuauto"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No minulla on tuolla omalla tallilla sekä puristuspainemittari, että hyllyssä on aapinen noista 350 ja 450 moottoreista. Saat kirjan lainaan ja mittarin kanssa, kun vaan tuot ne ehjänä ja puhtaana takaisin.

Tuo kyllä valitettavasti minusta kuulostaa kanssa sille kalliimmalle vialle, elikkäs männänrenkaitten katkeamiselle. Ainankin nelikoissa tapahtuu silloin sellainen efekti, että huohotinputkesta paukahtaa öljyt pihalle.

Entä oletko kokeillut mitä tapahtuu öljyn mittatikun putkesta, jos laitat koneen käyntiin ja otat kepin pois. Tuleeko öljyä/höyryä/pakokaasua paineen kanssa.

Laita dieselöljyt koneeseen, ne sitovat itseensä nokea ja muita kököjä hitusen paremmin kun pelkästään bensamoottorille tarkoitetut öljyt.

Kiitokset muuten kuvista jotka lähetit, on aika rankka projekti miehellä edessä.
Voimia ja tsemppiä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin