Moottoritesteri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve
Onkos kellään valistunutta arvausta mihin hintaan saisi testerin, joka lukee 140:sen ässän ja uudemman c:n vikakoodeja? Tiedän, että ammattilaisia olisi paljon, mutta kivahan se olisi itsekkin jotain päästä räpeltämään! Ässässä on se vanha pyöreäliitin, mutta mielestäni C:ssäon jo uudempi OBD.
T:Pekka
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tarkoitatko tosiaan "vikakoodeja" vai ehkä sittenkin "vikakoodit"? Mikä tuo "uudempi C" on, 204?

Star'in saa varmaan alkaen 300 plus läppäri, kunnollisen koko paketin alle tonnilla (tietenkin riippuen läppäristä, sehän voi yksistään maksaa yli tonnin).

Eikös Simppa80:llä ollut myynti-ilmoitus täällä hiljattain.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

pekkak kirjoitti:Terve
Onkos kellään valistunutta arvausta mihin hintaan saisi testerin, joka lukee 140:sen ässän ja uudemman c:n vikakoodeja? Tiedän, että ammattilaisia olisi paljon, mutta kivahan se olisi itsekkin jotain päästä räpeltämään! Ässässä on se vanha pyöreäliitin, mutta mielestäni C:ssäon jo uudempi OBD.
T:Pekka
Rovaniemen kaveri myy " vanhat raakit " tosi edullisesti pois yksittäin tai köntässä. Tiedä sitten toimivuudesta, siihen saa vastauksen myyjältä.
W140 testaamiseksi tarvitaan stari...C-koppasen vikakoodit voi lukea muillakin laitteilla ( pääpiirteittäin ).
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=122101" onclick="window.open(this.href);return false;
pasi.a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Su 16.05.2004 15:43

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja pasi.a »

Otahan yhteyttä tänne rovaniemelle nimimerkki SprinterW903 Löytyy varmasti toimivia testereitä ja apuja tarvittaessa,ja päivityksetkin pyörii hienosti..
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Melkoista salatiedettä kun hintoja ei voi ilmoittaa, ilmeisesti hinta menee pärstäkertoimen mukaan ja tyhmiltä voi koittaa nyhtää vähän enemmän :lol:
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Salatiedettä on siksi että aito tähtitesteri maksaa tähtitieteellisiä summia, jos sen virallisia teitä käyttäen hommaa. Eivät taida suostua sellaista edes myymään, ellet satu olemaan Mersun valtuutettu korjaamo. Lisenssimaksut ja kaikenmaailman pelvelinsysteemit maksaa hunajaa. Epävirallinen, mutta täysin laillinen testeri olisi Carsoftilla, sekään ei ole mitenkään edullinen yksityishenkilölle. Sitten on vielä Boschin testeri, mutta siitä en tiedä enempää kuin nimen... Delphit, yms voi ilmeisesti unohtaa, ne on yhtä hyviä mersun diagnostiikkaan, kuin joku 35eur Bluetooth OBD2 dongle ja android kännykkä...

Nämä epäviralliset staarit on sitten vähän tuurista ja uskalluksesta kiinni. Kiinassa on noita "multipleksereitä" kopioitu miljoonatolkulla. Toinen Ping-Pong myy yhden kappaleen erissä $600 hintaan, Pang-Ping taas myy kymmenen kappaleen erissä hintaan $3000... jne.

Ensimmäisenä ongelmana, on vaikea tietää toimiiko testeri oikeasti? Tilaamalla ja kokeilemalla sen näkee, mutta jos homma kusee, niin saatko varmasti joltain Cheng Chungilta jostain Pekingistä rahat takaisin? Epäilen... Entäpä jos tämä epävirallinen multiplekseri tai sen johtosatsi menisi oikosulkuun ja sattuisi jonkun mersusta ECU kärähtämään (On toki melko kaukaa haettua, mutta kaikki on mahdollista), kuka sen ECU:n korjauksen / vaihdon maksaa?

Toinen hankala juttu tässä on se, että tuo vanhempi staari, jota suositellaan, vaatii tasan tarkkaan IBM Thinpad X30:n toimiakseen. Noh, sellaista ei oikein toimivana enään saa, kikka on siinä, että multiplekserin mukana tulee kiintolevy, jossa on windows ja nuo mersun softat ja tietokannat... Toki, ne toimii vain tuossa X30:ssä jota ei saa...

Tuon rajoituksen kiertämiseen on monta kikkaa ja jotkut kiinassa myy suoraan kovoja jotka käy kaikkiin koneisiin. Potkua läppäristä pitäisi kuitenkin löytyä, kun pitää pyörittää virtuaalikonetta yms.

Täällä jossain oli tuosta oikein pitkällisesti selittelyä ja juttuakin... Tuossa yksi ketju, mutta on niitä lisääkin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ri#p778518" onclick="window.open(this.href);return false;
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja arska10 »

blackslide kirjoitti:Salatiedettä on siksi että aito tähtitesteri maksaa tähtitieteellisiä summia, jos sen virallisia teitä käyttäen hommaa. Eivät taida suostua sellaista edes myymään, ellet satu olemaan Mersun valtuutettu korjaamo. Lisenssimaksut ja kaikenmaailman pelvelinsysteemit maksaa hunajaa. Epävirallinen, mutta täysin laillinen testeri olisi Carsoftilla, sekään ei ole mitenkään edullinen yksityishenkilölle. Sitten on vielä Boschin testeri, mutta siitä en tiedä enempää kuin nimen... Delphit, yms voi ilmeisesti unohtaa, ne on yhtä hyviä mersun diagnostiikkaan, kuin joku 35eur Bluetooth OBD2 dongle ja android kännykkä...

Nämä epäviralliset staarit on sitten vähän tuurista ja uskalluksesta kiinni. Kiinassa on noita "multipleksereitä" kopioitu miljoonatolkulla. Toinen Ping-Pong myy yhden kappaleen erissä $600 hintaan, Pang-Ping taas myy kymmenen kappaleen erissä hintaan $3000... jne.

Ensimmäisenä ongelmana, on vaikea tietää toimiiko testeri oikeasti? Tilaamalla ja kokeilemalla sen näkee, mutta jos homma kusee, niin saatko varmasti joltain Cheng Chungilta jostain Pekingistä rahat takaisin? Epäilen... Entäpä jos tämä epävirallinen multiplekseri tai sen johtosatsi menisi oikosulkuun ja sattuisi jonkun mersusta ECU kärähtämään (On toki melko kaukaa haettua, mutta kaikki on mahdollista), kuka sen ECU:n korjauksen / vaihdon maksaa?

Toinen hankala juttu tässä on se, että tuo vanhempi staari, jota suositellaan, vaatii tasan tarkkaan IBM Thinpad X30:n toimiakseen. Noh, sellaista ei oikein toimivana enään saa, kikka on siinä, että multiplekserin mukana tulee kiintolevy, jossa on windows ja nuo mersun softat ja tietokannat... Toki, ne toimii vain tuossa X30:ssä jota ei saa...

Tuon rajoituksen kiertämiseen on monta kikkaa ja jotkut kiinassa myy suoraan kovoja jotka käy kaikkiin koneisiin. Potkua läppäristä pitäisi kuitenkin löytyä, kun pitää pyörittää virtuaalikonetta yms.

Täällä jossain oli tuosta oikein pitkällisesti selittelyä ja juttuakin...
Tuo ibm t30 rajoitus ei päde paketteja saa dell d620 läppäriin ja periaattessa mihin tahansa dellin läppäriin missä on sarjaportti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Juu, tuosta tuli sivumennen mainittua, että saa niitä muillekkin koneille.. noissa uusimmissa ei vissiin enään edes tarvitse sarjaporttia. Mutta tuo perus C3 lienee varmin vehje.

Ja sanoisin vielä yhteenvetona että hintahaarukka lienee siinä 500-1000eur, eli ihan pelkkään oman käyttöauton vikakoodien lukuun en hankkisi, harrastelun puitteissa leikkimiseen kylläkin. Jos on vaan vikakoodin lukua vailla, niin täällä foorumilla on monta kaveria jotka varmaankin sopurahaan tarjoaa apuaan.

Tuon rahamäärän lisäksi, pitää satsata reilusti aikaa ja vaivaa, jotta saa systeemit toimimaan ja oppii tuon vehkeen käytön, ja etenkin, opettelee tehokkaasti ja loogisesti sen avulla noita vikoja ratkomaan. Tuo staarikaan ei mikään ylijumala ole, itse ne viat on osattava tulkita ja korjata loppuviimein... voi yksi viallinen sulake aiheuttaa vaikka kuinka mystisiä herjoja staarin mukaan, ja staari huudattaa tarkistamaan aivan vääriä sulakkeita... (Nimim. kokemusta on)

@arska10
Harmi ettei ehtinyt käyttämään väyrystä enää *rin päässä tuolla mun EGR virityksellä, olis nähny miten se tuon havaitsee... noh, voihan tuo tekniikka muuttaa johonkin muuhun koppaan ensi kesänä :)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pansu kirjoitti:Melkoista salatiedettä kun hintoja ei voi ilmoittaa, ilmeisesti hinta menee pärstäkertoimen mukaan ja tyhmiltä voi koittaa nyhtää vähän enemmän :lol:
blackslide kirjoitti:Salatiedettä on siksi että aito tähtitesteri maksaa tähtitieteellisiä summia, jos sen virallisia teitä käyttäen hommaa. Eivät taida suostua sellaista edes myymään, ellet satu olemaan Mersun valtuutettu korjaamo. Lisenssimaksut ja kaikenmaailman pelvelinsysteemit maksaa hunajaa.
Siis eikös kysymys ollut foorumilla myynnissä olevista laitteista? Minusta foorumin säännötkin sanoo että myynti-ilmoitukseen pitää laittaa hinta (hyvistä syistä ehkä joustoa, jos esim. myyjä ei osaa hinnoitella tuotetta, siitä siis ei näiden testereiden kanssa voi olla kyse).

Kiinan myyjillä taas hinnat onkin hyvin esillä. Kyllä minusta juuri siitä on kyse että oikeaa hintatasoa tietämättömältä huijataan rahat pois. Ahkerasti foorumia selaamalla löytää kyllä esimerkkejä laidasta laitaan, itse hankittu halvin mahdollinen kiinan testeri tuurilla ohi tullin, aito klooni tullattuna itse tilattuna ja ääripäässä joku paketti foorumilta josta myyjä ottaa tonnin katetta, joskus enemmänkin.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve
Taisi kysymykseni olla hieman harhaan johtava. En suunnittele mitään ohjelmistopäivitystä "aivoihin" vaan vanhojen "vähä-älyisten" autojen vianetsintää. Onko oikeasti niin, ettei Mersun vikoja löydy millään halpis laitteella? Itse olen kuvitellut, että ongelmana on lähinnä oikenlaisen liittimen löytäminen laitteeseen, että pystyy liittämään Mersun pyöreään liittimeen. Siinä C:ssäkin näytti olevan se vanha pyöreä liitin, pitäisi katsoa mitä on ostanut, ennenkuin kyselee tyhmiä. Kyseessä on siis 350TD -96 ja 180 -98 Mersut tällä hetkellä. Taitaa tuo starin kanssa toiminen olla liian vaativaa miehelle, joka on tottunut siihen, että diesel käy ilman sähköä ja sähkölaitteita ohjataan releillä :D Joudun varmaan turvautumaan star-ammatilaiseen tarvitaessa.

Ässässä on ongelmia ahtopaineiden kanssa, menee johonkin vikatilaan, eikä suostu ahtamaa ellei kierrätä kolmosella yli 4000 kierrokseen. Sen jälkeen tuntuu toimivan seuraavaan sammutukseen saakka. Kuvittelen vian olevan hukkaportin ohjauksessa.
C:ssä alkoi palaa absien ja luistoneston valo, eikä vakkari toimi. Lisäksi laatikko alkoi temppuilemaan samalla, voi jäädä kolmonen päälle, eikä vaihda, jollei sammuta. Uuden starttauksen jälkeen toimii taas ihan hyvin. Vika ilmeni heti vikavalojen syttymisen jälkeen, ensimmäisellä 2000km aikana ei mitään ongelmaa, nyt toistunut joka kerta 25km matkalla. En ole vielä vaihtanut jarruvalokatkaisijaa (kun selkä pahus on kipeä) enkä vaihtanut akkua, kuten foorumilla on ehdoteltu. Käynnissä näytti lataavan 13,9V eli mielestäni ihan ok. Eikös siinä ole jokin ylijännitesuoja, jonka juotoksia on irronnut muiltakin? Ajoin auton HKI-TKu välin tosi paljon täristävillä renkailla, kun yksi puntti irtosi vanteesta. Auto pääsi jonkilaiseen resonanssiin 120 km/h. Ajattelin, että olisi voinut täristellä jonkin liitoksen auki. Onko ehdotuksia vikojen etsimiseen?
T:Pekka
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

pekkak kirjoitti:Terve
Taisi kysymykseni olla hieman harhaan johtava. En suunnittele mitään ohjelmistopäivitystä "aivoihin" vaan vanhojen "vähä-älyisten" autojen vianetsintää. Onko oikeasti niin, ettei Mersun vikoja löydy millään halpis laitteella? Itse olen kuvitellut, että ongelmana on lähinnä oikenlaisen liittimen löytäminen laitteeseen, että pystyy liittämään Mersun pyöreään liittimeen. Siinä C:ssäkin näytti olevan se vanha pyöreä liitin, pitäisi katsoa mitä on ostanut, ennenkuin kyselee tyhmiä. Kyseessä on siis 350TD -96 ja 180 -98 Mersut tällä hetkellä. Taitaa tuo starin kanssa toiminen olla liian vaativaa miehelle, joka on tottunut siihen, että diesel käy ilman sähköä ja sähkölaitteita ohjataan releillä :D Joudun varmaan turvautumaan star-ammatilaiseen tarvitaessa.

Ässässä on ongelmia ahtopaineiden kanssa, menee johonkin vikatilaan, eikä suostu ahtamaa ellei kierrätä kolmosella yli 4000 kierrokseen. Sen jälkeen tuntuu toimivan seuraavaan sammutukseen saakka. Kuvittelen vian olevan hukkaportin ohjauksessa.
C:ssä alkoi palaa absien ja luistoneston valo, eikä vakkari toimi. Lisäksi laatikko alkoi temppuilemaan samalla, voi jäädä kolmonen päälle, eikä vaihda, jollei sammuta. Uuden starttauksen jälkeen toimii taas ihan hyvin. Vika ilmeni heti vikavalojen syttymisen jälkeen, ensimmäisellä 2000km aikana ei mitään ongelmaa, nyt toistunut joka kerta 25km matkalla. En ole vielä vaihtanut jarruvalokatkaisijaa (kun selkä pahus on kipeä) enkä vaihtanut akkua, kuten foorumilla on ehdoteltu. Käynnissä näytti lataavan 13,9V eli mielestäni ihan ok. Eikös siinä ole jokin ylijännitesuoja, jonka juotoksia on irronnut muiltakin? Ajoin auton HKI-TKu välin tosi paljon täristävillä renkailla, kun yksi puntti irtosi vanteesta. Auto pääsi jonkilaiseen resonanssiin 120 km/h. Ajattelin, että olisi voinut täristellä jonkin liitoksen auki. Onko ehdotuksia vikojen etsimiseen?
T:Pekka

Sen ainakin tiedän, ettei W140 Mersun vikakoodin luku onnistuu luotettavasti muulla kuin starilla. Tarkoitan siis kaikkia ohjainlaitteita kyseisessä autossa.
Suosittelen starilla testausta, niin ei tarvitse arvuutella missä vika.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Moottoritesteri

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pekkak kirjoitti:Onko oikeasti niin, ettei Mersun vikoja löydy millään halpis laitteella?
Kylläpä se näin tahtoo olla.

Tuollaiset halppis ei osaa näyttää välttämättä mitään tai sitten näyttävät ihan puutaheinää.
Staari näyttää paljon tarkemmin ja huomattavasti monipuolisemmin esimerkiksi mittausarvoja.
Vastaa Viestiin