Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Eli mistä lähden ongelmaa purkaamaan... Turbiinin ohjaus?

Eli laatikko käyttäytyy siten, kun risteykseen tulee pysähtyy hetkeksi paikoilleen, niin tuntuu kun vaihteiden välitys olisi jotai 1. ja 2. vaihteen väliltä. Siis vaihde ei ole "puhtaasti" 1.
Kun sitten vähän rivakammin lähtee, niin ensin vaihde on jotain 1. ja 2. väliltä... kunnes pienellä viiveellä muuttuu 1. vaihteelle.

Onko ko. ongelmani se, että turbiini jää jotenki "vetämään", eikä vapaudu riittävän helposti.

Niin taustaa laatikosta:
20tkm ajettu Repconin turbiini (joka mielestäni toimii niin kuin pitää)
Uudet tiivisteet, kytkimet kunnossa (osa uusittu), vapaakytkimet uusittu, kytkimien ja laakerien päittäisvälykset kunnossa, jne...
Eli "rautaa" en nyt alkuun lähtisi epäilemään.

Mitenkäs TC luistin jousen hienosäätö?
Muistaako kukaan jos löystää TC-luistin jousta... Toimiiko turbiini silloin helpommin "löysällä"?
203CDI joskus muisteli ko. toiminna vaikuttaneen, mutta olisiko nyt se hetki kokeilla?
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Eeti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 16.01.2006 10:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Mulla ollu samanlaista ongelmaa. Tosin aika harvoin. Talvella töistä lähtiessä muutaman kerran samassa kohtaa tehny kun kauemmin oottanu valoissa. Liikkeelle lähtiessä tuntuu että turpiini olis "tukossa" tai että lähtis justiin ku 1,5 vaihteella. Ja kun rivakammin painat niin tuntuu että luistas. Liikkeelle kun pääsee niin katoaa. Muutaman kerran käyny muttei oo senjälkeen vaivaa ilmaantunu.
W210 220cdi -98
W124 OM603 Rohjekti
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Samanlainen ominaisuus oli E290:ssä. :wink:

Ainoastaan talvella käynnistyksen jälkeen 150m ajoa liikennevaloihin ja siinä teki tuon aina, ei muulloin.

Ei tehnyt tuota lämpösenä, kesällä, eikä silloin jos pisti vaihteen N:lle odottaessa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tarkistellut tilanneta *:rila ?
Paine(turbinin jää "päälle") joku sisäinen vuoto/ohjautuu vikapaikkan,
Isompi vaihde jää päälle ja turbinilla/vaihtamisen ohjauksella koitaa kompensoida sitä
(samaan tapaan kun laatikoon jää 4-5 päälle, lähtee sitten tahmeasti liikeelle
"melkeen kuin olis yhtä puuta" sitten kun liikkuu tuntuma vaihtuu päinvastaiseksi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Mikä neuvoksi? 722.6 lähtee 1,5 vaihteella?

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Ok 203 CDI ohivuoto joo... Ymmärrän saattaa olla, mutta...
Kun schematikkia katselee...
Kun kytkentäpaine jää heikoksi, niin 1-2/4-5 HOLDIN -luisti jää jousen työntämään asentoon, ja B1 ja K1 jää vähän niin kuin samaan aikaan päälle...
1-2/4-5 HOLDIN- luisti ei siis pääse "loksahtamaan" yli päästäen järjestelmäpainetta B1:lle (eli laittaa 1. vaihteelle)
K1:lle jää "postuva" paine liian pitkäksi aikaa. Ja B1:lle jää kytkentäpaine. Jää 1,5. vaihde päälle :wtf:
Kytkentäpaine ei nouse niin korkeaksi, että jaksaisi painaa HOLDIN-luistin jousta (ja mahdollista ohivuotoa) kasaan saattaen vaihdetapahtuman loppuun (kytkentäpaine vaikuttaa siihen laihaan päähän).

Miten saan tarkastettua kytkentäpaineen?
Voiko sitä hitusen nostaa "kokeilumielessä" jousta "säätämällä" ja kunpaan suuntaan?
Voiko SHIFT pressure solkku olla suurilla kilometreillä niin kulunut, ettei se jaksa "puristaa" regulointipainetta shift pres. luistille?

Se miksi epäilen kytkentäpaineen vähäisyyttä, niin vastaavanlaisia "käytösjuttuja" on havaittavissa muillakin vaihteilla. 2-1 ja 1-2 vaihdetapahtumassa se vaan tuntuu eniten.

Vaihdoin hitusen löysemmän jousen HOLDING-luistin päähän, ja se tuntui helpottavan...
Eli kun yksi jousi helpotti ongelmaa, niin se antoi pienen vihjeen kytkentäpaineen heikkoudesta.

Eli miten voin "jousikikkailla" (kokeilla) kytkentäpaineen nostamista hitusen?
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin