s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Niin eli voiko vaihtaa pelkän puslan vai meneekö koko alatukivarsi vaihtoon?

Jossakin jutussa puhuttiin alatukivarren halkasusta mut miten halkaset kun on yhtenäistä alumiiniä koko varsi?

Hyvät neuvot ois paikallaan kun uusi tukivarsi noin 350 euroa ja pusla noin 30 euroa!

Auto: E270cdi vm 2003 211 korinen farmari takapäässä ilmajouset!
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaksiosainenhan se varsi on.
wiimax.fi
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

dealer kirjoitti:Kaksiosainenhan se varsi on.
Jaa...ei ainakaan uusi ollut ku yhtä rautaa tai siis alumiiniä?? Ja siksi väittivät että ei voi vaihtaa pelkkää puslaa kun menee se reikä liian horoksi ettei uusi istu siihen tarpeeksi tiukkaan...en sitte tiedä nim.merk. mkos oli ilmeisesti vaihtanut kuitenkin onnistuneesti ko. narinahelat.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaksi erillistä osaa jotka narinahelalla toisissaan kiinni. En ole vaihtanut helaa erikseen mutta sama helahan se on kuin muissakin.
wiimax.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dealer kirjoitti:Kaksi erillistä osaa jotka narinahelalla toisissaan kiinni. En ole vaihtanut helaa erikseen mutta sama helahan se on kuin muissakin.
Eli tuo lääkeruisku-atf kikka on helpoin.....ja toimivakin kaikenlisäksi :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilman muuta ruiskulla rasvaa jos narisee eikä ole väljä ja haluaa itse korjailla, kuitenkin työläämpi purkaa kuin muista malleista.
Tahtoo vaan olla 211:ssa useimmiten vikana välys, ei ääni.
wiimax.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

LopenUupunut kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kaksi erillistä osaa jotka narinahelalla toisissaan kiinni. En ole vaihtanut helaa erikseen mutta sama helahan se on kuin muissakin.
Eli tuo lääkeruisku-atf kikka on helpoin.....ja toimivakin kaikenlisäksi :D

.

no millä se atf tekee väljän nivelen tiiviiksi?? kysyn vaaan
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

laineracing kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
dealer kirjoitti:Kaksi erillistä osaa jotka narinahelalla toisissaan kiinni. En ole vaihtanut helaa erikseen mutta sama helahan se on kuin muissakin.
Eli tuo lääkeruisku-atf kikka on helpoin.....ja toimivakin kaikenlisäksi :D

.

no millä se atf tekee väljän nivelen tiiviiksi?? kysyn vaaan
Panee vähän jäykempää öljyä ja ajaa vain pakkasella :mrgreen:
Enköhän minnee nyt tarkoittanut että jos vaan narisee, narisija :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ko. mallissa hyvin harvon narisee,useimmiten = aina väljä :wink: :wink:
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

laineracing kirjoitti:ko. mallissa hyvin harvon narisee,useimmiten = aina väljä :wink: :wink:
Tämäkin on relevanttia eksaktia informaatiota jota alkuperäinen kirjoittaja ei ole spesifioinut missään keissin vaiheessa..... :D :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

ei narise ei mutta väljä on ei pentelettä saa tarvikkeena seki vähä kismittää....
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Tjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 15.07.2011 11:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja Tjy »

Omaani -04 S211 vaihdettiin pelkät narinahelat marraskuussa.. Helat maksoi muistaakseni parikymppiä/kpl..
S211 E270 CDI -04
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Helassa sisällä nylonpinnote, joten laita sellasta rasvaa, joka ei turvota sitä sököksi :wink:

Sedanissa muistaakseni prässätty hela ja farkussa kaksiosainen tukivarsi (ruuveilla halkastava) =ei prässättävä.

Usein syy, miksi uusi hela menee nopeesti sököksi...
Hela puristetaan keskiholkista sisään, jolloin nylon pinnote vaurioituu uutena.

Lemförderistä hyviä kokemuksia :thumbup:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

jvk210cdi kirjoitti:Helassa sisällä nylonpinnote, joten laita sellasta rasvaa, joka ei turvota sitä sököksi :wink:

Sedanissa muistaakseni prässätty hela ja farkussa kaksiosainen tukivarsi (ruuveilla halkastava) =ei prässättävä.

Usein syy, miksi uusi hela menee nopeesti sököksi...
Hela puristetaan keskiholkista sisään, jolloin nylon pinnote vaurioituu uutena.

Lemförderistä hyviä kokemuksia :thumbup:
Pyörittelin käsissä uutta alatukivartta sitä EI saa halki muutakuin rälläkällä...haarukan mallinen alumiini härveli jossa toisessa päässä hela paikallaan (renkaanpuoli päässä) ja niinkuin tuossa aijemmin jo kirjoitin väittivät korjaamolla joka on mersun korjaamo että ei pysty vaihtaan pelkkää helaa koska kun sen vanhan painaa prässillä pois niin se vie siitä alumiinistä sen verran mukana tavaraa että uusi on jo valmiiksi liian väljä siihen reikään. En sitte tiedä pitääkö paikkansa kun täällä tuntuis olevan toisenlaisia kokemuksia. mukavahan se ois jos ei tarvis koko helevetin vartta vaihtaa niin pääsis aikas paljon halvemmalla.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Tjy kirjoitti:Omaani -04 S211 vaihdettiin pelkät narinahelat marraskuussa.. Helat maksoi muistaakseni parikymppiä/kpl..
Tiedätkö miten ne vaihdettiin? Kauonko meni remontissa? Oliko Mersun korjaamo vai joku muu paja?
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Kyllä se halki menee siitä helan keskeltä, koitappa vaikka vääntään molemmista "sarvista " eri suuntiin niin huomaat. Puslaa ei saa painaa läpi vaan ottaa ns. Sisä puolelle painaa siitä kumpaan se jää kiinni vääntelyn jälkeen. Aikaa ja hintaa en tiedä. Itellä on hyllyssä kaksi tukivartta varastossa ja ole kokeillut vääntää ja liikkuhan ne erisuuntiin. Luulen että mersumerkki korjaamo vaihtaa koko alatukivarren ja muut voi vaihtaa vain helan. Täällä on juttua aiemminkin tästä asiasta, koita haku toimintoa.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

nh1131 kirjoitti:Kyllä se halki menee siitä helan keskeltä, koitappa vaikka vääntään molemmista "sarvista " eri suuntiin niin huomaat. Puslaa ei saa painaa läpi vaan ottaa ns. Sisä puolelle painaa siitä kumpaan se jää kiinni vääntelyn jälkeen. Aikaa ja hintaa en tiedä. Itellä on hyllyssä kaksi tukivartta varastossa ja ole kokeillut vääntää ja liikkuhan ne erisuuntiin. Luulen että mersumerkki korjaamo vaihtaa koko alatukivarren ja muut voi vaihtaa vain helan. Täällä on juttua aiemminkin tästä asiasta, koita haku toimintoa.
Joo lukenut olen varmaan kaikki jutut. Kiitos tosi paljon tuosta tiedosta kyllähän ne saa vaihtaa mullekkin pelkät puslat perskeles.

Puhuivat prässillä painamisesta joten eivät taida tietää itekkään sielä korjaamolla.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos aluvarteen tulee välystä kun uusi hela on paikallaa niin sinne kyllä löytyy sellaisia lukitteita ettei lähde noin vaan pois.yksi on laakeri v älys lukite isoille välyksille mutta silloin puhutaan millimetreistä.
Tai sitten täysikova lukite =ei purettavissa.
tämä kyllä lähtee kun antaa lämpöä ja voimaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Tjy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 15.07.2011 11:28
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja Tjy »

jomppeW211 kirjoitti:
Tjy kirjoitti:Omaani -04 S211 vaihdettiin pelkät narinahelat marraskuussa.. Helat maksoi muistaakseni parikymppiä/kpl..
Tiedätkö miten ne vaihdettiin? Kauonko meni remontissa? Oliko Mersun korjaamo vai joku muu paja?
En ollut katsomassa kuinka vaihdettiin. Kysyin vielä ennen työn aloittamista, että onhan tässä sellaiset "halkaistavat" tukivarret ja asentaja tuumasi, että on. Eipä sitten laskussakaan ollut kuin nuo narinahelat.
Mulla tiputettiin koko perä alas, joten en osaa arvioida pelkkien helojen vaihtoaikaa. Veikkaisin kaks-kolme tuntia.
Työ tehtiin Koskisella Nurmossa, joka on tunnettu mersujen korjaaja näillä nurkilla.
S211 E270 CDI -04
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Saiko jomppew211 vaihdettua pelkän puslan ? :wtf:
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

nh1131 kirjoitti:Saiko jomppew211 vaihdettua pelkän puslan ? :wtf:
Kyllä ne narisiat on nyt vaihettu ja ei tarvinut vaihtaa koko alatukivartta. Menee tosiaan halki...kiitos teille kaikille neuvoista säästy pitkä penni!!! :P
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

jaahas, aihe on mielenkiintoinen.mulla oli entinen mese w211 270 cdi farkku vm.03 ja mersuliikkeessä aikanaan (hartikainen oy) meni just nuo tukivarret vaihtoon.samansuuntaiset selitykset oli kun täälläki on luettavissa eli ettei puslaa voi vaihtaa koska tukivarsi on prässätty siis yhtenäinen.ja että yritetty on ja väljä tulee sillä lailla tehtäessä.sitte vaihettiin molemmat kerralla,liki tonni meni tinkimisineen.sedanissa kuulemma erilainen tuo tukivarsi, ei tarvii vaihtaa koko vartta, pitääkö kutinsa? lieko muuten vuosien varrella muuttnut ko. rakenne, löytyykö w211 vm.05:sta identtinen rakenne eli aikanaan vaihtoon?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

mitenkä on S210 mallissa, voiko hajoittaa varren kahtia kun vaihtaa puslan(vaihdan kummatkin ja kummallekin puolelle)..
mekanik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 08.11.2009 15:08

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja mekanik »

Jep...sedaniin pystyy vaihtaan helposti ton pelkän narina helan koska alatukivarsi erilainen (mikäli ei ole airmaticci auto, jolloin sama tukivarsi kuin farkuissa).
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Muistaakseni alatukivarsi on w211 peltiä ja s211 aluminiseosta joka tosiaan menee kahtia. Narinahela on molemmissa malleissa sama. Korjatkaa jos olen väärässä. Molemmissa pystyy vaihtamaan pelkän helan. Airmatikista en sano mitään kun en tiedä millanen se on :crazy:
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 18.10.2011 18:45

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

nh1131 kirjoitti:Muistaakseni alatukivarsi on w211 peltiä ja s211 aluminiseosta joka tosiaan menee kahtia. Narinahela on molemmissa malleissa sama. Korjatkaa jos olen väärässä. Molemmissa pystyy vaihtamaan pelkän helan. Airmatikista en sano mitään kun en tiedä millanen se on :crazy:

varmahan en tietenkään voi olla mut muistelen et siihen omistamaani w211 vm.03 farkkuun vaihettiin juurikin sellainen alumiiininen tukivarsi ja nimenomaan sitä puslaa ei voinu vaihtaa.tai sit V++O huijas mua :D ja sedanissa ihan pelkällä helan vaiholla menee.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Tällanen on farkun S211 takatukivarsi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: s211 alatukivarren ulompi pusla (taka)

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

pasi84 kirjoitti:mitenkä on S210 mallissa, voiko hajoittaa varren kahtia kun vaihtaa puslan(vaihdan kummatkin ja kummallekin puolelle)..
Nyt asiaan perehtyneenä ja apua saaneena voin kertoa että voi vaihtaa pelkän puslan s210 mallissa vielä peltiä tukivarret ja pystyy vaihtaan vaikka varsi paikoillaan autossa toisesta päästä nopea ja halpa homma.
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

W211 takapää narisee

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 takapää narisee

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

CustomMB kirjoitti:Millainen homma vaihtaa narina hela W211 sedaniin? Onko saman kokoinen kuin w210:ssä, eli käykö sama helan vaihtotyökalu?
Sedanissa myös peltiä tukivarsi...voi vaihtaa samalla tavalla kuin w210. Jos ei ole airmatic
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Vastaa Viestiin