jones50 kirjoitti:
Jep, arvelin miten ajettavuus jos toi takarengas on leveämpi kuin etu?
Ei ole kokemusta, mutta tehtaaltatkin on tullut autoja joissa takana on 265/35 ja edessä 245/40, joten eiköhän se ole ihan ok.
yleensä luullaan, että ajettavuus kärsii paljonkin, jos takana on leveämmät, mutta itse en ainakaan moittinut omaa 300E:tä 235/40 18" (et 35 ja 8" vanne) ja 265/35 18" (et 30 ja 9" vanne) rengastuksella vaikea ainakaan kuvitella, että ajettavuus olisi ollut parempi, jos takana olis ollut 235 leveät...
8.5" vanteelle tosin nuo 265/35 18" taitaa olla jo hieman liian isot (jopa omaan makuun... ja liekkö enää edes lailliset) 9" menee juuri ja juuri, ettei ala häiritsevästi pullottamaan... nuo yokohamat mitkä mulla on takana taitaa kyllä vastata jonkun muun merkin 285/35 18"
245/40 18" olis oma valinta noille 8.5" leveille vanteille...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jones50 kirjoitti:
Jep, arvelin miten ajettavuus jos toi takarengas on leveämpi kuin etu?
Ei ole kokemusta, mutta tehtaaltatkin on tullut autoja joissa takana on 265/35 ja edessä 245/40, joten eiköhän se ole ihan ok.
yleensä luullaan, että ajettavuus kärsii paljonkin, jos takana on leveämmät, mutta itse en ainakaan moittinut omaa 300E:tä 235/40 18" (et 35 ja 8" vanne) ja 265/35 18" (et 30 ja 9" vanne) rengastuksella vaikea ainakaan kuvitella, että ajettavuus olisi ollut parempi, jos takana olis ollut 235 leveät...
8.5" vanteelle tosin nuo 265/35 18" taitaa olla jo hieman liian isot (jopa omaan makuun... ja liekkö enää edes lailliset) 9" menee juuri ja juuri, ettei ala häiritsevästi pullottamaan... nuo yokohamat mitkä mulla on takana taitaa kyllä vastata jonkun muun merkin 285/35 18"
245/40 18" olis oma valinta noille 8.5" leveille vanteille...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Kyllä toi vanha M5 (E34) meni suoraan 8 etu ja 9 takavanteella , oli kuitenkin molemmissa 245/40 renkaat.
245/40 vissiin on valinta, vielä kun "hiljaista ja pehmeetä" rengasta löytäis.
jones50 kirjoitti:
245/40 vissiin on valinta, vielä kun "hiljaista ja pehmeetä" rengasta löytäis.
yokohama decibel V550 ainakin pitäis löytyä tuossa koossa ja uskallan suositella, on ainakin hiljaisin rengas mihin itse ole törmännyt... leveissä tuo ääni alkaa olla pakostakin ongelma, mutta noista ei kyllä kuulunut mitään ja on myös pehmeä (myös seoksen puolesta) hyvät arvostelut tuo kyllä on saanut testissä, kuin testissä, mitä itse olen lukenut, että ei ole kai pelkästään mun mielipide...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jones50 kirjoitti:
245/40 vissiin on valinta, vielä kun "hiljaista ja pehmeetä" rengasta löytäis.
yokohama decibel V550 ainakin pitäis löytyä tuossa koossa ja uskallan suositella, on ainakin hiljaisin rengas mihin itse ole törmännyt... leveissä tuo ääni alkaa olla pakostakin ongelma, mutta noista ei kyllä kuulunut mitään ja on myös pehmeä (myös seoksen puolesta) hyvät arvostelut tuo kyllä on saanut testissä, kuin testissä, mitä itse olen lukenut, että ei ole kai pelkästään mun mielipide...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Tämä rengas voisi olla ok. Mistä tilasit, ei taida olla "hyllykamaa"?
jones50 kirjoitti:
Tämä rengas voisi olla ok. Mistä tilasit, ei taida olla "hyllykamaa"?
itse löysin kyllä ihan paikallisen rengasliikkeen hyllystä, mutta koko oli tuo 265/35 18"...
luulis noita jostain löytyvän tuossa 245/40 18" koossakin, koska sellainen kuuluu kokovalikoimaan...
mitäs niitä nettikauppoja nyt olikaan muita, kuin rengasonline, sieltä nimittäin ei löytynyt tuossa koossa...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jones50 kirjoitti:
Tämä rengas voisi olla ok. Mistä tilasit, ei taida olla "hyllykamaa"?
itse löysin kyllä ihan paikallisen rengasliikkeen hyllystä, mutta koko oli tuo 265/35 18"...
luulis noita jostain löytyvän tuossa 245/40 18" koossakin, koska sellainen kuuluu kokovalikoimaan...
mitäs niitä nettikauppoja nyt olikaan muita, kuin rengasonline, sieltä nimittäin ei löytynyt tuossa koossa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Eikä löytynyt myöskään Camskililtä, käydään huomenna vaikka Vianorilla tms...
Itseä alkas kiinnostamaan noi Yokohaman renkaat mutta malleja ja hintoja on moneen lähtöön 235/40/18 kokoluokasta eli mitä käytännön eroja noilla sitten on muutakuin kuvio ja nopeusluokka? Kuluuko kaikki mallit samaa vauhtia?
Treadwear näyttäs olevan 220 eli sopivan pehmonen väyrysen alla
ssuvik kirjoitti:Minkä kokoisia renkaita pidätte W220:ssä? Pitäisi ensi kesäksi hommata uudet renkaat vanteineen, ja koko mietityttää.. Viimeksi oli 255/35/20, mikä oli aivan liian iso. Olisikohan joku 235 leveä 19" tai 20" ok? Profiili joku 40?
Nyt olisi tarjolla kohtuu hintaan käytetyt 8,5/19 ET 35 vanteet. Kumitkin niissä on, jotku Nokialaiset. Kokoa kuitenkin niinkin paljon kuin 255/40. Taidanpa ostaa ne pois kuleksimasta..
Paljonkohan mahtaa olla uuden Falken ze912 renkaan urasyvyys? Olis tässä kevään mittaan laitettava myyntiin pari kappaletta
265/35-18 kumia joille pitäs hintaa sorvailla. Muistelin että niissä oli 6-7mm mutta pitänee käydä mittailemassa kunhan kerkeen.
Mitäs on toverit mieltä , kun sais 400 euroo halvemmalla 225/50/17 kesäcontit, ennen on ollut 245/40/17 misukat.
Muuttusko parempaan vai huonompaan suuntaan. Pitäs käydä rengaskaupassa, ja allehan nää tulis tähn allekirjoittaneen kotteroon...
Vanteet ja renkaat (kesärenkaat) pitäs hankkia allekirjotuksen väykkyyn, tarjolla ois keskin 9*17 vanteet et 30, tai sitte Almach 8*18 et 35.
Eli kummat laitan ja millä renkailla? Ite aattelin 235/45/17 tai 235/40/18. Elikkä Keskin kt 8 tai Almach 18"?
Ittiä kiinnostaa tuo keskin mutta mitä sanoo arvon raati ja onko tuo rengaskoko lähelläkää oikiaa?
PS: Väykky on vasta kuukauden ollu ja on muuten mahtava auto! VETÄÄ KU HEVONEN!
Ippu kirjoitti:Vanteet ja renkaat (kesärenkaat) pitäs hankkia allekirjotuksen väykkyyn, tarjolla ois keskin 9*17 vanteet et 30, tai sitte Almach 8*18 et 35.
Eli kummat laitan ja millä renkailla? Ite aattelin 235/45/17 tai 235/40/18. Elikkä Keskin kt 8 tai Almach 18"?
Ittiä kiinnostaa tuo keskin mutta mitä sanoo arvon raati ja onko tuo rengaskoko lähelläkää oikiaa?
PS: Väykky on vasta kuukauden ollu ja on muuten mahtava auto! VETÄÄ KU HEVONEN!
Molemmat koot on ok.
Itsellä oli s210:ssä 8.5/18" renkaina kumho 235/40/18 ja toimivan kokoinen paketti. Ei vedellyt ja kulki hienosti. Tosin alustan on syytä olla kunnossa ja kulmat säädetty. Kumho/hankook on renkaana ok ja hinnat kohtuulliset.
hc3 kirjoitti:Itseä alkas kiinnostamaan noi Yokohaman renkaat mutta malleja ja hintoja on moneen lähtöön 235/40/18 kokoluokasta eli mitä käytännön eroja noilla sitten on muutakuin kuvio ja nopeusluokka? Kuluuko kaikki mallit samaa vauhtia?
Treadwear näyttäs olevan 220 eli sopivan pehmonen väyrysen alla
Camskill: ADVAN NEOVA AD08 220e
Rengasonline: Advan Sport 208e
febishop: S.DRIVE 95 Y XL 159e
Tarkempi tarkastelu osoitti että olihan noilla renkailla keskenään paljonkin eroja ja Treadwear 180
Advan Sport 235/40 R18 95Y XL lähti tilaukseen, Koenig-Felgen 158e/kpl + 78e postit
lassekuu kirjoitti:Ostin yokohaman adrive kesäkumit, renkaista ei löydy merkintää pyörimissuunnasta, pitäisikö löytyä, vai eikö pyörimissuunnalla ole väliä?
Yleensähän renkaissa on joko pyörimissuunta tai sisä/ulkoreuna. Onko niihin merkitty inside/outside?
Tavasin renkaan kaikki tekstit, ei minun silmään osunut kyseisiä tekstejä tai pyörimissuuntaa. Odotellaan, kai joku tietää vastauksen, tai soitan liikkeeseen joka renkaat myi.
monet vanhemmat vanteet on 12,5mm reijällä ja M14 pultti ei mene siitä läpi ellei poraa isommaksi. M12 ja M14 pultin pallokannatkin on erilaisia. vasta 90 luvun puolenvälin jälkeen on alettu vanteisiin poraamaan lähes poikkeuksetta 14mm pultille reikä kun VAG otti jaokseen 5x112.
Täähän on varmaan sopiva ketju Viton vanneihmettelylle (kysymyksen yleinen osa pätee ainakin jossain määrin muihinkin malleihin)
Manuaalin mukaan 7" leveälle vanteelle sopiva ET olisi (muistaakseni) 56. Näitä on kuitenkin aika vähän saatavissa, yleensä isoimmat ET:t ovat tuolla 45 paikkeilla, joissain harvoissa malleissa 50. Ongelmani on, että vaikka periaatteessa tiedänkin mikä ET on ja miten sen muutos vaikuttaa (=koska rengas tulee ulommas ja koska sisemmäs), niin minulla ei ole aavistustakaan paljonko tuosta "oikeasta" ET-luvusta uskaltaa poiketa, puhumattakaan, että tietäisin mikä on sopiva ET sitten jos mennään leveämpiin, esim. 8" vanteisiin? Sen toki tiedän, että rengas ei saa tulla korin ulkopuolelle, eikä se tietenkään saa käännettäessäkään ottaa kiinni mihinkään, mutta olettaen että nämä toteutuvat, niin onko olemassa "sääntöjä" miten ET:n pitäisi muuttua vanteen levetessä? Pitääkö esim. keskikohdan/ulkoreunan/sisäreunan pysyä paikoillaan, vai miten? (jos keskikohdan halutaan pysyvän paikallaan, pitäisi kai ET:n pysyä samana, jos taas sisäreuna pysyy paikallaan, pitäisi ET:n pienetä vanteen levetessä, jos ulkoreuna pysyy paikallaan, pitäisi ET:n kasvaa?)
Teoriatasolla haluaisin ymmärtää asiaan vaikuttavat "lainalaisuudet", käytännössä riittää jos saan tietää minkälaisilla ET:llä varustetut vanteet uskaltaa laittaa w639 Viton alle 7", 7,5" tai 8" leveinä. Renkaan leveys tulisi melko varmasti olemaan 225, ja tuumakoko joko 16" tai 17" (eli 225/60R16 tai 225/55R17)
e: ja ennen kuin kukaan ehtii kehottamaan käyttämään hakua, niin kahlasin kyllä löytämäni vanhat ketjut läpi, ja sieltä löytyikin jotain infoa, muttei suoraan tuota "teoriaa", eikä myöskään w639-mallin ET-lukuja (jotka tietysti voivat olla ihan samat kuin W638:ssa, sitä kun en tunne)
e2: vanhoissa ketjuissa puhuttiin myös vanteen kantavuudesta. Mistä sen tietää (paitsi kauppiaalta kysymällä)? Renkaan kantavuuden näkee LI:stä, mutta vanne?