CO%/ HC päästöpulma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese-Äijä 1969
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 25.09.2010 16:12
Paikkakunta: Itä-Suomi

CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja Mese-Äijä 1969 »

Käyttelin tota Mersuani katsastus asemalla, mutta päästöistä tuli hylky. W202 C180-94, katti vaihdettu n. 30tkm sitten, samoin sytytystulpat, testeri heivasi 130-170 välillä ja katsuri kertoi että pitäisi pysyä alle 100:ssa.

Sitten kävin paikallisella huoltoasemalla kyselemässä vinkkiä, epäili että olisi alipaineletkuissa vuotoa, elikkäs mistä alkaisin vikaa haeskelemaan?

Non niin! Vinkkejä luettu ja vikoja haeskeltu, mutta mutta päästöt edelleen liian korkeat :?

Elikkäs tälläiset päästöarvot tuli tarkastuskorttiin:

CO % >2000r/min 0,52
HC ppm Tyhjäkäynti 87 ja >2000r/min 148
Lambda 1,023

Autoon vaihdettu uusi lambda-anturi, (ei muuttuneet päästöarvot minnekkään) uusi katalysaattori ja pakoputken reiät hitsattiin umpeen, ei mitään vaikutusta päästöjen paranemisesta. Autolla ajettu 335 tkm, olisiko jo näin vähillä
kilometreillä venttiileissä jotakin ohivuotoa tms.? Moottori kyllä pelaa hyvin ja vedot on kunnossa, eikä savuttele ylimääräisiä tahi syö öljyä.

Onko näissä mitään ilmamassa mittaria minkä voisi tarkistaa? :idea:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos siinä ilman putsarilta tulevassa putkessa ei ole niin ei ole,
tarkista imuilman lämöanturi, imusarjan paineanturi(arvot kannatta tarkistella testerillä että ovat järkeviä)
Heiluuko kierokset? Jos niin usein ilma vuoto jossain(muutenkin korkea hc usein ilmavuodosta/sytytys katkoista johtuvaa myös jos liian laihalle säädety)
Tai vialinen imusarjan paineanturi, jos tunttu että kaikki on kunnossa eikä vaan päästöt laske,
Yksi konsti on tyhjentää tankki ja tehdä katsatus polttoainen 15-20% metanolia bensan sekaan niin päästöt laskee,
Sillä ei sitten kannata ajella yhtään ylimääräistä

Huohotus systeemi tarkistaa myös
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
DaAmigo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 08.12.2010 21:10
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja DaAmigo »

Itse taistelen saman asian parissa ja vielä aikas lailla samoilla arvoilla :D kone tosin 2.2

tänää kävin paikallisel ammattikoululla polettelee jos oltas saatu arvoja laskettuu mut ei ne mihikää laskenu..
seuraavaks meinasin testeris käyttää kun muistaakseni jotain oli lambdasta mainittun viimeks kun katottiin..

ilmotteles jos vikaa löytyy nii vois omasta katella kans sen jos ei muuta löydy enne sitä :)

E: omat arvot viel
katsuril

CO: 0.72 2000rmp CO 1.73
HC 144 2000rmp HC ok
lamda 95

tänää ite saati
CO 0.5 200rpm
ja HCt about samoissa
lamda oli 1.000 paikkeilla
Viimeksi muokannut DaAmigo, To 12.01.2012 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

CO näyttää olevan hyvin lähellä oikeeta 0.5 arvoa. Eikä HC kovin kaukana ole oikeasta ja tuon lambdan lukeman perusteella tuo käy enemmän laihalla kun rikkaalla vaikka arvojen sisällä pysyykin. Nuo CDI203:n ohjeet kannattaa lukea ja testata. Testistä voi päästä läpi niin että huudatat koneen kunnolla kuumaks ennen testiä. Eli kierrokset tapissa jokunen kilometri. Vikaa se ei vaan poista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2361
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mese-Äijä 1969 kirjoitti:Käyttelin tota Mersuani katsastus asemalla, mutta päästöistä tuli hylky. W202 C180-94, katti vaihdettu n. 30tkm sitten, samoin sytytystulpat, testeri heivasi 130-170 välillä ja katsuri kertoi että pitäisi pysyä alle 100:ssa.

Sitten kävin paikallisella huoltoasemalla kyselemässä vinkkiä, epäili että olisi alipaineletkuissa vuotoa, elikkäs mistä alkaisin vikaa haeskelemaan?

Non niin! Vinkkejä luettu ja vikoja haeskeltu, mutta mutta päästöt edelleen liian korkeat :?

Elikkäs tälläiset päästöarvot tuli tarkastuskorttiin:

CO % >2000r/min 0,52
HC ppm Tyhjäkäynti 87 ja >2000r/min 148
Lambda 1,023

Vertailun vuoksi ehjien autojen päästölukemia:

1) Mercedes kompressor

- CO% tyhjäkäynnillä 0 CO% >2000r/min 0
- HC ppm: 2, HC ppm 1
- Lambda 1,01

2) Toyota

- CO% tyhjäkäynnillä 0,01 CO% >2000r/min 0,01
- HC ppm 10 HC ppm 12
- Lambda 1,02

3) Toyota

- CO% tyhjäkäynnillä 0 CO% >2000r/min 0
- HC ppm 5 HC ppm 10
- Lambda 1,00

Kaikki nuo arvot ovat suoraan katsastuksesta saatuina ilman minkäänlaista kikkailua tai esivalmistelua.

Näyttää siltä, että sinulla on sytytyspuolella jotakin häikkää (tulpat, tulpanjohdot, puola...) jonka seurauksena
palaminen on noinkin epätäydellistä.

Ehjään autoon verrattuna nuo päästöt ovat jopa monisatakertaiset.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

E200kompressor kirjoitti:Kaikki nuo arvot ovat suoraan katsastuksesta saatuina ilman minkäänlaista kikkailua tai esivalmistelua.

Näyttää siltä, että sinulla on sytytyspuolella jotakin häikkää (tulpat, tulpanjohdot, puola...) jonka seurauksena
palaminen on noinkin epätäydellistä.

Ehjään autoon verrattuna nuo päästöt ovat jopa monisatakertaiset.
Riippuu autosta mihin verrataan että onko nuo arvot monisatakertaset. 90 luvun alkupuoliskon autoissa on nuo päästöt isompia teki mitä teki. Se on totta että palaminen on jostakin syystä epätäydellistä ja se voi johtua juurikin rikkinäisistä antureista tai sytytysjärjestelmästä. Pahasti huohottavassa autossa on myös arvot koholla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2361
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Siekkinen kirjoitti:
Riippuu autosta mihin verrataan että onko nuo arvot monisatakertaset. 90 luvun alkupuoliskon autoissa on nuo päästöt isompia teki mitä teki. Se on totta että palaminen on jostakin syystä epätäydellistä ja se voi johtua juurikin rikkinäisistä antureista tai sytytysjärjestelmästä. Pahasti huohottavassa autossa on myös arvot koholla.


Juuri siksi laitoinkin nuo esimerkit 2 ja 3 koska ne OVAT 1990-luvun alkupuolen autoista EIKÄ ole tehty mitään muuta kuin perushuollot :)
Tuo monisatakertainenkin on varovainen arvio koska päästöarvo 0 verrattuna päästöarvoon 0,52 antaa laskennallisesti
äärettömän tuloksen.

Arvio viallisesta sytytysjärjestelmästä osuu useimmiten oikeaan koska se on yleisin syy bensakoneisten
käyntihäiröistä.
Avatar
DaAmigo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 08.12.2010 21:10
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja DaAmigo »

Noni sain vikakoodit luetettua.
lambda vika oli muistissa ja sit katottii käynnissä olessa mitä antaa ja kuollutta oli.

Eli tosta lambdasta lähen nyt liikenteesee, koitan viel johdon kuntoa katella ennen koko osan vaihtoa.
Mut mistäs löydän mittaus paikan, jonku vanha topicin löysin et ois kuskin maton alla?
Osaako joku sanoa minkä näköstä arvoa pitäs tulla yleismittarille?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Monessa löytyy hantin tai kuskin lattia maton alta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Oskiloskoopilla näkee tarkkaa käyrää siitä mitä se lambda sanoo ja siitä kans näkee onko se rikki.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

DaAmigo kirjoitti:Noni sain vikakoodit luetettua.
lambda vika oli muistissa ja sit katottii käynnissä olessa mitä antaa ja kuollutta oli.

Eli tosta lambdasta lähen nyt liikenteesee, koitan viel johdon kuntoa katella ennen koko osan vaihtoa.
Mut mistäs löydän mittaus paikan, jonku vanha topicin löysin et ois kuskin maton alla?
Osaako joku sanoa minkä näköstä arvoa pitäs tulla yleismittarille?
Karva siihen ohjauspiuhan väliin, jännitteen pitäis vaihdella kokoajan jotain 0,2V-0,8V
Jos jännite pysyy esim. 0,5V, niin lambda vaihtoon.
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
DaAmigo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 08.12.2010 21:10
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja DaAmigo »

0.4V näytti koko ajan
Ja oli näköjää aikasemmiki lambda pelastettu(korjattu johtoja)
KL-varaosista varmaa halvimmalla?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CO%/ HC päästöpulma?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DaAmigo kirjoitti:0.4V näytti koko ajan
Ja oli näköjää aikasemmiki lambda pelastettu(korjattu johtoja)
KL-varaosista varmaa halvimmalla?
Kannatta kysyä myös vehosta joskus yllätäin halvempia kuin muualla(esim 211 mittaristo ~700€ ja muualla ~1400€...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin