sportsman kirjoitti:Aiemmin Saksassa pystyi nostamaan jo ihan katsastuskonttorilla kokonaispainoa mutta nykyisin pitää
olla valmistajalta siihen dokumentti.
Kun auto tuodaan Suomeen on kyseessä rekisteröintikatsastus jossa määritellään mikä on ajoneuvon tyyppi Suomessa .
Jep. Rekisteröintikatsastuksessa katsotaan tietokoneelta kotimaan tyyppihyväksyntätietoja
ajoneuvossa olevan EU-tyyppihyväksyntäkilven tietojen pohjalta. Jos näihin haluaa
muutoksia, pitäisi esittää melko painava paperi.
Vetomassan muutoksen suhteen olisi kelvannut Veholta saatu ajoneuvokohtainen todistus
valmistajan hyväksymästä suuremmasta vetomassasta. Kokonaismassan suhteen voisi
ehkä toimia sama menettely, ehkä ei. Saattaa riippua katsastuspaikastakin. Asiaa
kannattaisi kysyä katsastuskonttorilta etukäteen.
Luullakseni vaatimustenmukaisuustodistus riittäisi, sen voi tilata TüV Nordista ja jos
auto on jo Saksassa ollut rekisteröitynä suuremmalle kokonaismassalle, ei oikeanlaisen
paperin saanti liene iso ongelma.