Paljonko on ajeltu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Uudesta asti "lähipiirissä" ollut 409 -87 avolava on taittanut matkaa 290tkm ja on loppu ohjaamoltaan ja moottorikin alkaa olla tiensä päässä :cry:

Öljyjä kukaan ei yleensä muistanut vaihtaa (yli 20 000km ja mobil delvac)

Parivuotta sitten auto lopullisesti päätyi minulle ihmettelin sen huonoa käynnistyvyyttä sekä aivan tolkutonta polttoaineen kulutusta yli 18L sataselle,
vaihdoin kaikki suodattimet niin kulkuparani kummasti :D

Tarkoitus olisi ottaa auto työn alle lähivuosina, kun ei se ole rungoltaan ruosteessa ja vaihteisto, vetopyörästö, yms. on kunnossa ja 5 metrin lavapituus on myös käytännöllinen projektiautojen siirtelyssä ja rakennushommissa.

Uusin ostokseni eli W124 300D -87 on ajettu vasta 177tkm.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Omista autoista nyt ei voi mitään sanoa, kun eniten ajettukin on vasta 254 tkm rullannut (W123 200). Ehkäpä jossain vaiheessa t ulee venttiilinohjurin kumit vaihdettavaksi, sillä öljyä menee kovemmassa ajossa vähän. Vaihdettu on vaan apulaitetta, vesipumppu ja jakoketju.

Se, mistä piti kertoa, on tuttavaperheen W123 240D.
Autossa on mittarissa 540 tkm ja se saattaa pitää paikkansa. Tai sitten luku on alakanttiin.
Joka tapauksessa koneen puolesta auto tuntuu jatkavan vielä pitkään matkaansa. KÄynnistyy sähäkästi pakkasellakin ja öljynpainetta on tilanteesas kuin tilanteessa melkein 3... Ja lisäksi käyntiääni on, jos ei hienostunut niin siisti.
Hämmästyttävintä kaikessa on, että myllyä on ajettu milloin milläkin öljyillä, tyyliin välillä Teboilia, välillä HongKong-mineraaliöljyä ja eipä tuo näy ihmeemmin kärsineen. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

MB250GD 340km jonka jälkeen kone poksahti!!

2. sylinteri leikkasi kiinni n 120km/h vauhdissa. Koneen lohko ilmeisesti antoi periksi. Koitettiin tehdä kalua (uusi sylinteri ja mäntä + oikaisut) , mutta lämpöongelmien takia raakattiin kone, ja hommasin toisen käytetyn tilalle. Oiskohan ollut 350TD:stä tuttu ongelma, kun G-mersussa pikkukone on TODELLA kovilla.
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Viesti Kirjoittaja virgil »

Sain kerran n. 5 v. sitten huollon takia vara-auton käyttöön, se oli joku 60-70 -luvun vaihteen isompi dieselmersu, en muista tarkasti. Mutta sen muistan, kun kehuin autoa palauttaessani sen hyvää kuntoa, vaikka mittari näytti jo 600 000. Vastaus oli: Se on miljoona kuussataa tuhatta... ! -Toivotaan että Mersun metallit tulee edelleen samasta kaivoksesta.
300TD-92
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

w210 290TD -96 285tkm yks ilmanmassamittari mennyt, ei muuta vikaa. öljyt 15tkm välein
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Taitaa olla vajaa 10.000 km auton oston jälkeen tullut pyöriteltyä (31.3.2003 ja viime talvi seisokissa) = harraste.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

W115 3.0D Aut '75, 950tkm lasissa (tai siis ei lasissa ole kuin 37tkm). Täysi koneremppa tehty 700tkm kohdalla...

Uusittu männät, syl.putket, ö-pumppu, laakerit, jakopään rattaat ja ketju, alip.pumppu, etukammiot, venttiileitä, vetolevy jne... Lisäksi ainakin pumppu korjattu ja laakerikaulat hiottu.

Pitäis kai sen vielä 500tkm kestää ennen seuraavaa kannen nostoa.. ;)
___

OT jatkuu... Nissan Laurel 2.8D Aut '90, kansiremontti ~450tkm.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
RommiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:44

Viesti Kirjoittaja RommiK »

300 D A 11/90. Mittarissa 633000 km. Jakoketju + rattaat ja kansi tehty huoltokirjan mukaan mittarilukemalla 472 tkm. Vaihteisto korjattu kilometripylvään 627000 kohdalla. Lämmityslaitteen moottori hajosi viime viikolla, mutta (sekin) saatiin mersuforumin kautta edullisesti ja odottaa enää asennusta. Öljyt Mobil1 0-40 vaihdetaan about 10-12 tkm kohdalla. Vaihteiston öljyt 60 tkm välein ja peräöljyt 90 tkm välein, unohtamatta dieselissä tuota elintärkeää ilmanpuhdistinta joka on syytä vaihtaa 40-45 tkm välein.

Ja toki Webasto huolehtii koneen lämpöiseksi ennen käynnistystä pakkasilla.
"Aina kun näen korinvaihtajan, poistan varmistimen"
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Viesti Kirjoittaja suzy »

200 D -87 mittarissa 445tkm, saattaa olla enemmänkin ajettu, itse olen ajellut 287 km:stä alkaen. Viimeisen vuoden aikana ajot jääneet minimiin n 5-7 tkm.
Remppoja: alipainepumppu oli vaihdettu ennen minua ja maalattú kyljet ja uusittu nahkapenkit, koiranluut oli vaihdettu mm.
Itse olen joutunut laittamaan(laitattamaan) mm. polttoaineputken, jarruputket!,
jarrulevytt eteen ja taakse, lämmityslaitteen moottorin, kuskin ikkunan nostimen, laturikin meni uusiksi kerran keskellä pimeintä kaamosta.
Keula meni poron kanssa uusiiksi pari talvea sitten, uusittiin konepelti maskeineen, toinen valonheitin, vilkut ja etupuskuri maalattiin, maalaus lokasuojille ja konepellille. Syylari uusittiin kokonaan ja tähtikin napsahti poikki. Takaa meni kardaanin ristinivel toissa kesänä. Maskin ritilä halkesi kerran päreiksi poronvasan kanssa kohdatessa.
Ruostekukkiia on siellä täällä esiintynyt, mm. takalamppujen reunat, ovien alareunat, lokasuojat, onpa pohjaankin hitsattu pari tikkuaskin kokoista palaa vas. puolen. Kaikki on korjattu, eikä ruoste enää kiusaa!
Moottoria ei ole avattu, vaikka nyt kyllä olis tarvetta, tihkuttaa öljyä kannentiivisteen etupuolen päästä(tyyppivika!) Vielä viime kesänä Essolla sanoivat, ettei kannata vielä, on niin pientä, mutta nyt alkaa merkata jo reviiriään.
Muuten mese menee kuin juna, öljyä ei juuri kulu kuin tuo tihkutus, Esson
10W30 ollaan kaikkiin dieselautoihin laitettu viimeset 15 vuotta. 10 tkm välein tai tarvittaessa tiheämminkin.
Kytkin, vaihteisto ja voimansiirto no probs, paitsi tuo ristinivel.
Kertaakaan ei ole tielle jättänyt, ei edes silloin kun laturi simahti, pimeessä ajoin taskulampulla valaisten viimeiset 10 km.
Jo vain!
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
Vil_Ma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 76
Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vil_Ma »

Eniten ajettuna pihalla -86 300D toisella miljoonalla. 700 tuhannen jälkeen kone auki. Alkoi pudottaa öljynpaineita, kun kiertokangen laakereiden öljyreijältä lähteny madonreikä eteni riittävän pitkälle. Kone muuten priima. 10tkm välein täyssynteettiset. Ennen Shellin Myrina TX sittemmin Teboilin Super HPD.
Auto vieläkin jokapäivä ajossa 50-60tkm vuodessa. Voisi sanoa että talon mieluisin auto. Leikkikalut erikseen :)
-pensalla pestään pensselit-
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Opelille erittäin hyvä suoritus: :wink:

Isän Opel Vectra 1.6i vm. -91, 250 tkm :!:, myytiin pois täysin kunnossa vuonna 1997, tekniikka oli täysin koskematon
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

200 CDI vm.2000 349 000km.

Kaikki ok. Taxina noin 250 000km. Aukoton Vehon huoltokirja. Ei vie öljyä (synteettinen), natise eikä kolise tms. Hyvä reissukassi, vaikkakin rekanohituksissa tehoton.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

Edellisellä 240D:llä oli mittarissa 780 tkm kun myin pois. Tietääkseni koneelle ei tehty mitään isompaa. Vieläkin näkyy kulkevan pirteästi.
Nykyisellä 300TD:llä papereiden mukaan ajettu n. 1250000 km, vaihtokone karvaa vaille miljoonan kohdalla (on se kumma kun ei koneet etes miljoonaa kestä :wink: )
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Vastaa Viestiin