OM606 ahtaa/ei ahda

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Eli käynnistäessä pelaa, mutta muutaman kilometrin jälkeen heittää ahtamasta, uudelleen käynnistäessä sama homma.
Ilmamassamittari on vaihdettu ja turbon alipaineohjausmokkula on kunnossa.

Turbon alipaineputken irroitus ei vaikuta kun vika on päällä.
Kun toimii niin alipaineputken irroitus huonontaa heräävyyttä ja vähentää ahtoja :roll:

Kone kyllä kiertää kun vika on päällä eli auto ei pitäisi olla vikatilassa.

Tietoa arvauksia?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja veskola »

Veikkaan silti vikatilaa, ahtopaine ylittyy jostain syystä hetkeksi a tietokone heittää vikatilan.

Ahtoahan tilataan lisää juurikin vetämällä alipaineella hukkaportti kiinni ja ainoa mikä sen portin aukaisee on tietokone tai sitten sieltä tipahtaa alipaineet pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Vika ei suinkaan tule vedätyksen jälkeen vaan yleensä kun ajaa ihan tasaisesti niin huomaa seuraavassa kiihautuksessa ettei vetoja ole.
Jos alipaineet karkaa niin sehän tuntuisi jarruissa, ellei ohjausmokkulalle tulevassa pikkuputkessa ole vuotoa, mutta silloinkin vika pitäisi olla koko ajan.
Ohjaako alipaine porttia auki vai kiinni? Tyhjäkäynnillä kellon varsi on ainakin ulkona oli vika päällä tai ei.
Letku irti polkemalla ahdot nousi kuitenkin 0,5-0,8 tasolle verkkaisesti.

Voisko ahtopaineen tunnistimessa olla vika joka sitten sotkee ohjelman?
Vika päällä ahdot nousee juuri ja juuri 0,1 oli letku kiinni tai ei.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Tässä pähkäiltyäni niin alan itsekin kuitenkin tuohon vikatilaan uskomaan, mutta syy on epäselvä.
Liikaan ahtopaineeseen en usko, koska vika tulee yleensä körötellessä.

Ei ole nuo vikakoodit mulle tuttuja, eli miten tuo ilmaisee testerissä koodit.
Kertokoo mikä on rikki vai onko yhtä järjetön kuin muijan käyttöauto, joka ilmoitti testerissä "käyntihäiriöitä" jonka pystyi kyllä toteamaan ilman tietokonettakin...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä pysty tietämään mikä on rikki, se tunnistaa vikatilaksi ihan vaikka minkä ongelman, liikaa tai liian vähän ahtoa, jokin anturi antaa hetkeksi epäloogisen signaalin jne. jne.

Ymmärtääkseni tässäkin mallissa alipaine imaisee sen portin kiinni, eli jos otat letkun ahtimen kellolta irti, sen portin pitäisi olla jousen avulla auki eikä ahdon pitäisi juurikaan nousta ? mutta ihan varma tästä en ole. Toisaalta jos otat letkun irti MAP anturilta niin portti menee kiinni ja pysyy kiinni kunnes ahtopaine menee yli pyydetyn ja päästään vikatilaan, tietokone päästää hukkaportin auki jne.

Joku anturin pätkiminen voisi olla syy jos se tulee ihan körrötellessä. Kaasupolkimen potikka, MAP anturi, joku lämpötila anturi ja mitä niitä nyt onkaan siellä. Varmaan helpoimmalla selviäisi jos saisi jonkinlaisen vikakoodin siitä luettua.

Niin jarruihin tuo alipainepuutos ei välttämättä vaikuta, jos siellä on vaikkapa pikkunen letku rikkipoikki niin jarrutehostaja ei siitä pienestä vuodosta muutu miksikään. Varsinkaan kun siellä on takaiskuventtiileitä siellä ja täällä. Yksi konsti mitä kerran tehtiin niin laitettiin alipainemittari siihen letkuun mikä tulee ahtopaineen säätimelle ja ihmeteltiin onko siitä yhtä suuri alipaine mitä siellä alipainepumpun (ja jarrutehostajan) isossa putkessa.

Niin ja siis vikahan ei vältämättä liity mitenkään ahtopaineen säätöön/ahtimeen vaan on vain seuraus moottorinohjauksen suojaustoimesta kun jokin, ihan mikä vain suht kriittinen anturi pätkii.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

EDIT:
Eipä vika poistunutkaan kuin päiväksi.

Eli vika poistui päiväksi suutinremontin yhteydessä. Tätä ennen ei päässyt kuin muutaman kilometrin niin vika oli päällä.
Suuttimet oli jo lopussa, kolmessa jumitti kärjet ja lopuissa avautumispaineet ketuillaan. Lämpinä ei käynyt käynnistäessä aina kaikilla kunnolla ja savutti kiihyttäessä, silloin kuin suostu ahtamaan, melko lailla.
Suutin remontin jälkeen myös ahtopaineiden nousu herkkyys ja itse painekin parani.

Pienentyneitä kulutuslukemia kuitenkin odotellessa.
Viimeksi muokannut pyhimys, La 08.10.2011 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Osaatko sanoa paljonko niillä suuttimilla oli ajettu...omaa vastaavaa remonttia odotellessa :D
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: OM606 ahtaa/ei ahda

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mittarissa himpun vajaa 400 ja uskon että siitä ainakin satku puuttuu, eli aikakin oli remontille jo kappaleen matkaa sitten...
Enkä usko, että ikinä tehty suuttimille mitään, mulla ollut tuosta 400:sta 250 tkm...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Vastaa Viestiin