Putkiston teko itse

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Tuosta haponkestävästä putkesta vielä jos jatkan senverran, että sellaisen rakennellessa on ehdottomasti pakosarjan ja pakoputken välissä oltava jouste, jolloin moottorin liikkeet eivät välity pakoputkeen. Joskin useimmissa autoissa se jouste siellä on jo valmiina.
simoks
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja simoks »

jarskak kirjoitti:Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Tuosta haponkestävästä putkesta vielä jos jatkan senverran, että sellaisen rakennellessa on ehdottomasti pakosarjan ja pakoputken välissä oltava jouste, jolloin moottorin liikkeet eivät välity pakoputkeen. Joskin useimmissa autoissa se jouste siellä on jo valmiina.
Mjoo ei tässä olla haponkestävästä tekemässä yhtään mitään. Motonetin muhviputkista kasaan jos jostain teen..
W210 E320cdi
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
simoks
Mersumies
Mersumies

atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
niin ja varmaan sitten alkaa oireilemaan tuo 723tkm ajettu motti :D Tuskinpa tähän lastuvirityksiä koskaan pistän.. tai niin mä ainaki nyt sanon :roll:
W210 E320cdi
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
myönnän että olen ihan mielenkiinnosta tätä topiccia seurannut vähän.....minulle on jäänyt vähän epäselväksi miksi tuohon pitäisi tehdä "tuuningputki" kun konehan ei sitä tarvitse eikä äänet ainakaan parane.

varmaan vakioputkestakin menee se 180hv läpi ihan kirkkaasti ?

kivaahan niitä putkia on tehdä mutta se mitä järkeä on tehdä alkuperäisen tilalle sinkitystä paskasta putki on minulle hieman epäselvä ajatusmaailma....noilla motonetin sinkityillä putkenpätkillä ostaisin alkuperäisen putken veholta, käsittääkseni se on rosteria tai ainakin inkoloid terästä :wink: ?.
Opel, "weird lieben autos"....
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

simoks kirjoitti:
jarskak kirjoitti:Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Mjoo ei tässä olla haponkestävästä tekemässä yhtään mitään. Motonetin muhviputkista kasaan jos jostain teen..
Valikoi putket ja käyrät siten että ovat aluminoituja. Jossain Motoneteissa on ollu nykyään sekaisin kumpaakin ja se toinen ruostuu alta aikayksikön. Simonssin osia on saanu uusata ja Motonetista ostetut Aluminoidut on kuin uusia. Hinta oli muuten sama Simossin ja Motonetin osilla. Ainakin olen siinä uskossa että ovat aluminjoituja muttei ainakaan vielä ole mitään ruostetta. ttu kun tulikin laitettua niitä simonssin ****a osia.
simoks
Mersumies
Mersumies

LopenUupunut kirjoitti:
myönnän että olen ihan mielenkiinnosta tätä topiccia seurannut vähän.....minulle on jäänyt vähän epäselväksi miksi tuohon pitäisi tehdä "tuuningputki" kun konehan ei sitä tarvitse eikä äänet ainakaan parane.

kivaahan niitä putkia on tehdä mutta se mitä järkeä on tehdä alkuperäisen tilalle sinkitystä paskasta putki on minulle hieman epäselvä ajatusmaailma....noilla motonetin sinkityillä putkenpätkillä ostaisin alkuperäisen putken veholta, käsittääkseni se on rosteria tai ainakin inkoloid terästä :wink: ?.
En olekkaan näillä näkymin enää tekemässä koko putkistoa alusta loppuun, kun tuo vanha putki nyt on vielä ihan tuore tota viimestä liitosta lukuunottamassa. Mut ton loppupään jos nyt teen tolle äänenvaimentimelle jotain niin pitäs sit värkkäillä kuitenki. Kai nuo muhviputket on simonssin osia kaikki?
W210 E320cdi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

simoks kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:

En olekkaan näillä näkymin enää tekemässä koko putkistoa alusta loppuun, kun tuo vanha putki nyt on vielä ihan tuore tota viimestä liitosta lukuunottamassa. Mut ton loppupään jos nyt teen tolle äänenvaimentimelle jotain niin pitäs sit värkkäillä kuitenki. Kai nuo muhviputket on simonssin osia kaikki?
Ei mulla ole eikä tule.

Takapönttökin lahoaa silmissä. Johan tuo kax vuotta on ollukkin :lol: Kaikki osat saa Motonetistä. Mutta niinkuin jo totesin sielläkin on näitä ei aluminoituja nykyään joten valikoimaan joutuu. Aluminoidut on kirkkaampia/valkoisempia tai miten sen nyt sanois ....
bheinola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja bheinola »

simoks kirjoitti: Mitäs ne leimalla sanoo jos laitteessa ei ole änkkäriä? Kunhan ei pidä mitään jäätävää melua.
Eivät sanoneet pakoputkesta mitään vaikka änkkäri puuttuu. S202 C200CDI -99 kyseessä. Molemmat katit kyllä paikoillaan, mutta ei minkäänlaista äänenvaimenninta.
Skoda Octavia 1.4 CNG DSG -18 / Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 -13 / Smart Roadster Coupe -04 / VW Caddy 1.8i automaatti -90
simoks
Mersumies
Mersumies

Tekis tässä mieli nyt rakennella se koko putki ahtimen jälkeen uudestaan ja kysynkin että mikä merkitys downpipellä on? Siis pitääkö se olla esim isompi kuin putki joka jatkuu alapuolella? Meinasin jos nyt tekis 2" RST putkesta koko paskan uuden kun olis paikkakin tehdä tällä kertaa muu kuin taivasalla.. Varmaan toi 2" kuulostaiskin suorana paremmalta kuin nykyinen 2,5" kun se ilma tulis vauhilla ulos? Tyhjätyt katit jätän kiinni niin ei pitäisi tulla ongelmia leimalla sen suhteen..
W210 E320cdi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Voihan sen downpipen tehdä vaikka puoltuumaa isommasta kuin muu putkisto.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
simoks
Mersumies
Mersumies

Sultzi kirjoitti:Voihan sen downpipen tehdä vaikka puoltuumaa isommasta kuin muu putkisto.
Jees, pitääkös putkistossa olla jotain joustavia liitoksia? Jos tekee rosterista esim, jotta kantsiiko pistää sellasia teräspunosliitoksia mitälie sinne väliin?
W210 E320cdi
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mun mielestä kannattaa joka tapauksessa olla, tekee mistä aineesta vaan, vähentää sitä loppuputken tärinää ja rasitusta. Sprintteriin tekis mieli tehdä se joustoliitos, ei oo vaan viittiny eikä ehtiny, kun toiminu hyvin :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
SK
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja SK »

Mun mielestä taas vähentää turbon, pakosarjan ja liitosten värinöitä. Iteltä puuttuu joustot kokonaan (ja yks tuki alkupäästä) ni rosterisarjan saa korjata joka ratareissun jälkeen :(
simoks
Mersumies
Mersumies

Missä kohtaa olis hyvä olla? Ja kannattaako pistää enemmän kuin yksi? :)
W210 E320cdi
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Yleensä 1 riittää, tietysti riippuu vähän miten putkisto on muuten ripustettu koriin ja millainen vääntövarsi siitä pakosarjasta ja ahtimesta muodostuu. Sen voi pistää siihen pienen matkan päähän ahtimesta, riippuen nyt tuleeko downpipe vai ei.

Kannattaa miettiä sitä sillain, että pakosarjasta lähtevä putkenpätkä muodostaa vääntövarren, joka rykäisee ahdinta alas/ylöspäin jokaisessa montussa. Tuo liike/vääntö pitää pystyä hukkaamaan/hävittämään siinä joustossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

SK kirjoitti:Mun mielestä taas vähentää turbon, pakosarjan ja liitosten värinöitä. Iteltä puuttuu joustot kokonaan (ja yks tuki alkupäästä) ni rosterisarjan saa korjata joka ratareissun jälkeen :(
Toimiihan se tietenkin myös noin päin. :clap:

Eihän sitä tuu aateltua, ku ei tollasia ahdistavia solmuja oo putkessa. :lol:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
tomant
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Omassa bensaturbossa käytin 2,5 tuuman downpipessä lähellä turboa Motonetin joustoputkea ja se ei kestänyt kuumuutta. Se puhalsi sisällä olevan jousipunoksen sykkyrälle siten, että keskelle jäi vain noin parin sentin kokoinen reikä. Seuraava jousto-osa tulee kauemmas turbosta ja siinä käytän Bilteman joustoa, jossa on lisäksi ryppyputki sisimpänä. Dieselissä taitaa olla viileämmät pakokaasut, mutta jousto-osien sijainnissa ja rakenteessa kannattaa joka tapauksessa käyttää harkintaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
simoks
Mersumies
Mersumies

Kiitokset neuvoista! Jos sinne nyt sitten hommais jonkun kunnollisen katin yhden, niin tuskinpa ne nyt leimalla tajuaa että toinen katti turbon läheltä uupuu? Ja tuskin ne kyttää niitä onko E-hyväksytty vai ei?
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin