Putkiston teko itse

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Tuosta haponkestävästä putkesta vielä jos jatkan senverran, että sellaisen rakennellessa on ehdottomasti pakosarjan ja pakoputken välissä oltava jouste, jolloin moottorin liikkeet eivät välity pakoputkeen. Joskin useimmissa autoissa se jouste siellä on jo valmiina.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

jarskak kirjoitti:Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Tuosta haponkestävästä putkesta vielä jos jatkan senverran, että sellaisen rakennellessa on ehdottomasti pakosarjan ja pakoputken välissä oltava jouste, jolloin moottorin liikkeet eivät välity pakoputkeen. Joskin useimmissa autoissa se jouste siellä on jo valmiina.
Mjoo ei tässä olla haponkestävästä tekemässä yhtään mitään. Motonetin muhviputkista kasaan jos jostain teen..
W210 E320cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja atlas »

No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
niin ja varmaan sitten alkaa oireilemaan tuo 723tkm ajettu motti :D Tuskinpa tähän lastuvirityksiä koskaan pistän.. tai niin mä ainaki nyt sanon :roll:
W210 E320cdi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
myönnän että olen ihan mielenkiinnosta tätä topiccia seurannut vähän.....minulle on jäänyt vähän epäselväksi miksi tuohon pitäisi tehdä "tuuningputki" kun konehan ei sitä tarvitse eikä äänet ainakaan parane.

varmaan vakioputkestakin menee se 180hv läpi ihan kirkkaasti ?

kivaahan niitä putkia on tehdä mutta se mitä järkeä on tehdä alkuperäisen tilalle sinkitystä paskasta putki on minulle hieman epäselvä ajatusmaailma....noilla motonetin sinkityillä putkenpätkillä ostaisin alkuperäisen putken veholta, käsittääkseni se on rosteria tai ainakin inkoloid terästä :wink: ?.
Opel, "weird lieben autos"....
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

simoks kirjoitti:
jarskak kirjoitti:Eikait ne konttorilla muista ulkoa minkälaiset vaimentimet ja kuinka monta mersussa on. Oleellista on äänenvoimakkuus tai voimattomuus.
Tuosta haponkestävästä putkesta vielä jos jatkan senverran, että sellaisen rakennellessa on ehdottomasti pakosarjan ja pakoputken välissä oltava jouste, jolloin moottorin liikkeet eivät välity pakoputkeen. Joskin useimmissa autoissa se jouste siellä on jo valmiina.
Mjoo ei tässä olla haponkestävästä tekemässä yhtään mitään. Motonetin muhviputkista kasaan jos jostain teen..
Valikoi putket ja käyrät siten että ovat aluminoituja. Jossain Motoneteissa on ollu nykyään sekaisin kumpaakin ja se toinen ruostuu alta aikayksikön. Simonssin osia on saanu uusata ja Motonetista ostetut Aluminoidut on kuin uusia. Hinta oli muuten sama Simossin ja Motonetin osilla. Ainakin olen siinä uskossa että ovat aluminjoituja muttei ainakaan vielä ole mitään ruostetta. ttu kun tulikin laitettua niitä simonssin ****a osia.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

LopenUupunut kirjoitti:
atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
myönnän että olen ihan mielenkiinnosta tätä topiccia seurannut vähän.....minulle on jäänyt vähän epäselväksi miksi tuohon pitäisi tehdä "tuuningputki" kun konehan ei sitä tarvitse eikä äänet ainakaan parane.

varmaan vakioputkestakin menee se 180hv läpi ihan kirkkaasti ?

kivaahan niitä putkia on tehdä mutta se mitä järkeä on tehdä alkuperäisen tilalle sinkitystä paskasta putki on minulle hieman epäselvä ajatusmaailma....noilla motonetin sinkityillä putkenpätkillä ostaisin alkuperäisen putken veholta, käsittääkseni se on rosteria tai ainakin inkoloid terästä :wink: ?.
En olekkaan näillä näkymin enää tekemässä koko putkistoa alusta loppuun, kun tuo vanha putki nyt on vielä ihan tuore tota viimestä liitosta lukuunottamassa. Mut ton loppupään jos nyt teen tolle äänenvaimentimelle jotain niin pitäs sit värkkäillä kuitenki. Kai nuo muhviputket on simonssin osia kaikki?
W210 E320cdi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

simoks kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
atlas kirjoitti:No sullakun on cdi ja jos lastutat tulevaisuudessa niin otapa se myös huomioon.Eikös tästä padasta saa lastulla sen 180hv ja perkeleesti vääntöä helpolla ja halvalla?
myönnän että olen ihan mielenkiinnosta tätä topiccia seurannut vähän.....minulle on jäänyt vähän epäselväksi miksi tuohon pitäisi tehdä "tuuningputki" kun konehan ei sitä tarvitse eikä äänet ainakaan parane.

varmaan vakioputkestakin menee se 180hv läpi ihan kirkkaasti ?

kivaahan niitä putkia on tehdä mutta se mitä järkeä on tehdä alkuperäisen tilalle sinkitystä paskasta putki on minulle hieman epäselvä ajatusmaailma....noilla motonetin sinkityillä putkenpätkillä ostaisin alkuperäisen putken veholta, käsittääkseni se on rosteria tai ainakin inkoloid terästä :wink: ?.
En olekkaan näillä näkymin enää tekemässä koko putkistoa alusta loppuun, kun tuo vanha putki nyt on vielä ihan tuore tota viimestä liitosta lukuunottamassa. Mut ton loppupään jos nyt teen tolle äänenvaimentimelle jotain niin pitäs sit värkkäillä kuitenki. Kai nuo muhviputket on simonssin osia kaikki?
Ei mulla ole eikä tule.

Takapönttökin lahoaa silmissä. Johan tuo kax vuotta on ollukkin :lol: Kaikki osat saa Motonetistä. Mutta niinkuin jo totesin sielläkin on näitä ei aluminoituja nykyään joten valikoimaan joutuu. Aluminoidut on kirkkaampia/valkoisempia tai miten sen nyt sanois ....
Avatar
bheinola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 26.05.2009 14:09
Paikkakunta: Lohja

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja bheinola »

simoks kirjoitti: Mitäs ne leimalla sanoo jos laitteessa ei ole änkkäriä? Kunhan ei pidä mitään jäätävää melua.
Eivät sanoneet pakoputkesta mitään vaikka änkkäri puuttuu. S202 C200CDI -99 kyseessä. Molemmat katit kyllä paikoillaan, mutta ei minkäänlaista äänenvaimenninta.
Skoda Octavia 1.4 CNG DSG -18 / Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 -13 / Smart Roadster Coupe -04 / VW Caddy 1.8i automaatti -90
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tekis tässä mieli nyt rakennella se koko putki ahtimen jälkeen uudestaan ja kysynkin että mikä merkitys downpipellä on? Siis pitääkö se olla esim isompi kuin putki joka jatkuu alapuolella? Meinasin jos nyt tekis 2" RST putkesta koko paskan uuden kun olis paikkakin tehdä tällä kertaa muu kuin taivasalla.. Varmaan toi 2" kuulostaiskin suorana paremmalta kuin nykyinen 2,5" kun se ilma tulis vauhilla ulos? Tyhjätyt katit jätän kiinni niin ei pitäisi tulla ongelmia leimalla sen suhteen..
W210 E320cdi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Voihan sen downpipen tehdä vaikka puoltuumaa isommasta kuin muu putkisto.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

Sultzi kirjoitti:Voihan sen downpipen tehdä vaikka puoltuumaa isommasta kuin muu putkisto.
Jees, pitääkös putkistossa olla jotain joustavia liitoksia? Jos tekee rosterista esim, jotta kantsiiko pistää sellasia teräspunosliitoksia mitälie sinne väliin?
W210 E320cdi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mun mielestä kannattaa joka tapauksessa olla, tekee mistä aineesta vaan, vähentää sitä loppuputken tärinää ja rasitusta. Sprintteriin tekis mieli tehdä se joustoliitos, ei oo vaan viittiny eikä ehtiny, kun toiminu hyvin :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja SK »

Mun mielestä taas vähentää turbon, pakosarjan ja liitosten värinöitä. Iteltä puuttuu joustot kokonaan (ja yks tuki alkupäästä) ni rosterisarjan saa korjata joka ratareissun jälkeen :(
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

Missä kohtaa olis hyvä olla? Ja kannattaako pistää enemmän kuin yksi? :)
W210 E320cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja veskola »

Yleensä 1 riittää, tietysti riippuu vähän miten putkisto on muuten ripustettu koriin ja millainen vääntövarsi siitä pakosarjasta ja ahtimesta muodostuu. Sen voi pistää siihen pienen matkan päähän ahtimesta, riippuen nyt tuleeko downpipe vai ei.

Kannattaa miettiä sitä sillain, että pakosarjasta lähtevä putkenpätkä muodostaa vääntövarren, joka rykäisee ahdinta alas/ylöspäin jokaisessa montussa. Tuo liike/vääntö pitää pystyä hukkaamaan/hävittämään siinä joustossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

SK kirjoitti:Mun mielestä taas vähentää turbon, pakosarjan ja liitosten värinöitä. Iteltä puuttuu joustot kokonaan (ja yks tuki alkupäästä) ni rosterisarjan saa korjata joka ratareissun jälkeen :(
Toimiihan se tietenkin myös noin päin. :clap:

Eihän sitä tuu aateltua, ku ei tollasia ahdistavia solmuja oo putkessa. :lol:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3943
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja tomant »

Omassa bensaturbossa käytin 2,5 tuuman downpipessä lähellä turboa Motonetin joustoputkea ja se ei kestänyt kuumuutta. Se puhalsi sisällä olevan jousipunoksen sykkyrälle siten, että keskelle jäi vain noin parin sentin kokoinen reikä. Seuraava jousto-osa tulee kauemmas turbosta ja siinä käytän Bilteman joustoa, jossa on lisäksi ryppyputki sisimpänä. Dieselissä taitaa olla viileämmät pakokaasut, mutta jousto-osien sijainnissa ja rakenteessa kannattaa joka tapauksessa käyttää harkintaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Putkiston teko itse

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kiitokset neuvoista! Jos sinne nyt sitten hommais jonkun kunnollisen katin yhden, niin tuskinpa ne nyt leimalla tajuaa että toinen katti turbon läheltä uupuu? Ja tuskin ne kyttää niitä onko E-hyväksytty vai ei?
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin