Syöttöpumpun säätö --- KUVIA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Syöttöpumpun säätö --- KUVIA

Viesti Kirjoittaja pasik »

Sain yhdestä kolarimersusta rikkoontuneen syöttöpumpun ja tuli purettua ja perehdyttyä sen sielunelämään. Yllätys oli se, miten simppeli laite se loppujen lopuksi on. Katsokaapa kuvat sivulta:

http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html

Minkähän takia kukaan ei ole vielä muuttanut pumppua sähkösäätöiseksi? Yhdellä akelmoottorilla voisi korvata koko säätöyksikön. Saisi syötön säädettyö softalla sellaiseksi kuin haluaa -- myös katsastukseen. sammuttimen alipainekennon kohdalle laippa, ja vipu siitä läpi, niin avot. Irroittaa vain sen säätöyksikölle menevän vivun. Täytyy ruveta vissiin väsäilee..

Mutta rupes tuntuu, että ne diesel korjaamot ryöstää sillä säätöhommalla. Elementtien vaihtaminen onnistuu myös itseltä. Pitäis ola vaan jotain mittalaseja riittävästi ja pumppua pyörittelemällä mitata sylinterikohtaiset syötöt kohdalleen. Loppua säätöjä voi pyöritellä sitten pumpun ollessa paikallaan... Kommentoikaapas arvon diesel asentajat...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vaikken mikään dieselasentaja olekaan, niin olen muutamia pumppuja penkissä ajanut ja yhden kunnostanutkin. Homma kyllä onnistuu kun ottaa kirjat käteen ja ajan kanssa alkaa pumppua rassaamaan. Pitää olla tietenkin jonkin verran kykyjä, mutta eniten tuossa tarvitaan rohkeutta ja hermoja. Sen vain sanon, että yllättävän paljon hommaa voi olla ykinkertaisenkin työn takia joutua tekemään noissa pumppuhommissa.

Elementtien vaihto ei itsessään ole hirveä homma, mutta yleensä sitä säädintä joutuu peukaloimaan niiden vaihdon jälkeen. On mahdollista että autosta tulee vähän vaikea ajettava isommilla elementeillä, kun säädin toimii pienempien mukaan. Juuri tuon säätimen peukalointi, muuten kuin pelkkä säätäminen, on sitä haasteellista hommaa. Myös syötöt pitää tasata eri sylinterien välillä, kun elementit vaihdetaan. Siinäkös sitä onkin hommaa.

Tiivistetysti voisi sanoa, että kyllä sille pumpulle voi tehdä melkein mitä tahansa vaikka ruuvipenkissä, kunhan ei päästä likaa pumppuun. Pumpun säätäminen ilman penkkiä on melko työlästä. Vaikein homma on saada syötöt eri sylinterien välillä tasan, yleensä mootttori tahtoo käydä vähän epätasaisesti koti remonttien jälkeen. Vaikka siitä ei hirveää haittaa olekaan.
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Nyt kun on kerrankin noin hyvä kuva tuosta pumpun takapäästä tarjolla niin voisko joku selventää kaikkien noiden ruuvien tarkoituksen ja mihin suuntaan niitä pitää käännellä?
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

kyllä tualta pumpusta ihan kotikonsteinkin kummasti saa tehoo irti ite ruuvailin taas w124 200 deetäni perttu.koon joku aika sitten tekemän kuvan ja ohjeitten mukaan nii kyllä rupes ihan erimalliin kulkeen savuakin tulee kohtalaisesti mutta polttoainetta menee matka ajossa hiukka vähemmän ku ennen mut kaupunki pyörityksessä menee kyllä taas enemmän mutta on paljo mukavempi ajella ku auto kulkee edes jotenki
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

On se muuten paljon mukavampi lukea näitä forumin juttuja, kun on pilkut ja pisteet paikoillaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tässäpä olisi. Muokkailin ihan omin lupineni, mutta tuskimpa se haittaa.
Kuvassa näkyy kaksi ruuvia joille en oikein hyvää selitystä keksinyt. Niitä ei tässä säädössä tarvita, joten alkaa koskeko niihin.
Kuva
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Kiitoksia tuosta selvennyksestä, nyt ei liene enää kellekkään epäselvää mitä nuo ruuvit on ja eikun säätämään...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Mainiota kun olette viitsineet tehdä selkeät ohjeet. :)
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Kiitos ja kumarrus. Mulla on tosin viä vanhenpaa mallia oleva pumppu, siinä on pumpun takaosan päälläkin kansi. Sisältäkin on varmaan erinlainen, mut toi varmaan selventää hommaa.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

mulla ei ainakaan näy tuo perttu k:n kuva...eli mitä ruuvia pitää ruuvata ja myötä vai vastapäivään...eli onko se tuo kuusiokolopultti jota ruuvataan...???
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Kuva
tuossa tuo kuva ihan omin luvin uudestaa, toivottavasti ei haittaa ketään.
Omastani käänsin syöttöä 2 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä vähän reilummin, Maksimikierroksia kierroksia n. 1 kierros tiukemmalle ja hyvä tuli, vetää ihan eri malliin kuin ennen ja ei savuta yhtään ja tyhjäkäyntikin on ihan ok.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

MiTk kirjoitti:[ http://www.saunalahti.fi/tuomim2/mb_pumpun_saato.jpg ]
tuossa tuo kuva ihan omin luvin uudestaa, toivottavasti ei haittaa ketään.
Omastani käänsin syöttöä 2 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä vähän reilummin, Maksimikierroksia kierroksia n. 1 kierros tiukemmalle ja hyvä tuli, vetää ihan eri malliin kuin ennen ja ei savuta yhtään ja tyhjäkäyntikin on ihan ok.
niin tyhjäkäyntiä laitetaan pienemmälle pari kiekkaa jos syöttöä ruuvaa sen 2 kierroksen verran...

täytyy kyllä sanoa että sormet syyhyää jo...pitää yöllä käydä meidän valtrasta ruuvaamas ahdin pois :twisted: :twisted: :twisted:
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: ...

Viesti Kirjoittaja MiTk »

nicnac kirjoitti: niin tyhjäkäyntiä laitetaan pienemmälle pari kiekkaa jos syöttöä ruuvaa sen 2 kierroksen verran...
Juuri näin, täytyy tuota omaa vielä ruuvailla vähän lisää kun ei se edes pölläytä yhtään eli varaa vielä on, minkähän verran ajoituksen muuttaminen vaikuttaa tommosessa vaparissa, kannattaakohan siihen puuttua?
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
mobi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.04.2004 21:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja mobi »

Minkälaisia ovat ruiskutuspumpun "elementit"? Onko kenelläkään kuvaa?
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

mobi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.04.2004 21:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja mobi »

pasik kirjoitti:Katoppa kaikki kuvat läpi..

http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/syo ... index.html
Kyllähän siinä kaikki taisi näkyä, kiitos. Olen vähän 'newbie' diesel-asioissa.
Vastaa Viestiin