tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänään on ajeltu 1500baarilla.
Savua vähemmän, vetoja enemmän - niinkuin kuuluukin olla.
Rollaattorilinjalla vielä kuitenkin ollaan, 100milliä ohjelmasta+paineen nosto on syöttömäärä vakioilla suuttimilla.
No, ihan hyvin liikku, sellainen on hytinä varpaissa, että kunhan Antti viimeisen suuttimen saa tehtyä, niin saattaapi iloisesti lähteä, jos vähänkään näin pelaa.
Päästään ihan miesten puolelle, vakavien moottorivaurioiden äärelle.

Ainoa kummallisuus, tai ominaisuus, joka tällä pumpulla on mielestäni vakioon, on sellainen, että jossain sopivassa tilanteessa rullauksen ja moottorijarrutuksen välimaastossa saattaa nykäistä.
Päivän olen nyt tuossa ympäristössä pyörinyt ja koettanut erilaisissa tilanteissa ajaa, kyllä se vaan pelaa.
Nesteet, öljyt ja polttoaine pysyy ihan niille varatuissa tiloissa, eivätkä pyri ulkoilmaan ollenkaan.
Ammulla ensistartti oli ehken hieman normaalia pidempi, pari-kolme sekunttia, vaikka ilmoja ei putkissa ollut.

Jälkeenpäin ajatellen ei nyt niin kummallinen homma, opetellessa meni vaan kovasti aikaa.
Ja joutavien juttujen moneen kertaan rakentamisessa.

Homma onnistuu ihan helposti, kun ostaa pumpun lisäksi etukäteen AMG,n vesipumpun, sekä samaisen auton hihnan ohjarin rullan.
Niillä saa hihnan kulkemaan oikein ilman mitää temppuiluja.
AMG,n polttoaineputket, muoviset + metallinen pumpulta railputkeen.
1350bar kansiin joutuu pumpulle tekemään kaksi kiinnitysreikää.
Niiden takia ja siksi, että saa pumpun paikoilleen, joutuu syyläriä käyttämään poikkeen.
Uudemmissa 1600bar moottoreissa reijät on valmiina.
Tuo minun tekemä, "poisottotila" ilman syylärinirroitusta tuntuu nyt turhalta, niin hyvin toimii.
Mutta sitähän ei tieten etukäteen tiennyt...
Siinäpä se kallein osasto, sitten kaikenlaista pientä näpryytä, jota ei saa peljätä - sormet menee mustaksi.
Venttiilikoppaa ei kannata toisten irroittaa - kyllä se pumppu käy ja tulee siihen käyttöpyörälle aivan oikeaan asentoon ja kohtaan.

Kuva siitä, miten se moniurahihna menee AMG,ssä

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Oliskohan noilla eväillä mahdollista päästä vitosella alkaviin lukemiin? Pystyykö cdi:tä kierrättämään niin paljoa :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

S202 kirjoitti: Pystyykö cdi:tä kierrättämään niin paljoa :roll:
Tämä kiinostaa tääläki niin maa pirusti. Mikä siinä tulee vastaan. Suuttimet, nokat, vai joku muu?

Nii ja pirun hienoo, että uuella pumpulla pelaa niinku haluttu.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Mikä siinä tulee vastaan. Suuttimet, nokat, vai joku muu?
En ole asiantuntia, mutta veikkaan suuttimia.

Jos kone pyörii 6000 r/min = 100 r/s = 0,01 s/kierros. Oletetaan että ruiskutus pitäisi tehdä noin 60 kammen kulma-asteen aikana, joten aikaa yhden pääruiskutuksen tekemiseen jää 0,00167 s eli 1,67 millisekunttia. Jos ruiskutus pitää vielä jakaa osiin mitä ei kai tehdä korkeilla kierroksilla, (esim. esi- pää- ja jäliruiskutus) niin suuttimen pitää avautua ja sulkeutua tuon 1,67 ms:n aikana kuusi kertaa.

Hydrauliikassa käytettävien venttiilien vasteajat ovat ihan parhaimmillaan luokkaa 2-3 ms ja nyt puhutaan venttiileistä joita ei vielä saa kaupasta. Painetasot ovat luokkaa 300 bar kun taas tuikku ajaa 1500 barilla nyt. Suuttimien neulaa avaavat toimilaitteet ovat liian hitaita ja köykäsiä noin korkeille pyörintänopeuksille sekä painetasoille vielä.

Korjatkaa jos meni väärin.

Onpa tosiaan hienoa että iso pumppu toimii - Respect!
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja xr »

polttoaineen suora ruiskutus on tekijä joka estää kierrosten nostamisen aika tehokkaasti
ilma ja polttoaine eivät ehdi sekoittua
mersun esikammio koneissa taas tilanne on kuin kaataisi polttoaineatta tulisille hiilille
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

MikkoH kirjoitti:Jos kone pyörii 6000 r/min = 100 r/s = 0,01 s/kierros. Oletetaan että ruiskutus pitäisi tehdä noin 60 kammen kulma-asteen aikana, joten aikaa yhden pääruiskutuksen tekemiseen jää 0,00167 s eli 1,67 millisekunttia. Jos ruiskutus pitää vielä jakaa osiin mitä ei kai tehdä korkeilla kierroksilla, (esim. esi- pää- ja jäliruiskutus) niin suuttimen pitää avautua ja sulkeutua tuon 1,67 ms:n aikana kuusi kertaa.
Tuota, muistankos perusteet ihan väärin, vai onko nelitahtimoottorissa tosiaan ruiskutus joka kierroksella?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sillä ole merkitystä, tuo 1,7 ms aikaikkuna, jolloin suutin aukeaa ja pitää mennä kiinni tapahtuu aina 720 asteen välein eli se on aina 18 ms (720 - 60 astetta) siellä välillä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

veskola kirjoitti:Ei sillä ole merkitystä, tuo 1,7 ms aikaikkuna, jolloin suutin aukeaa ja pitää mennä kiinni tapahtuu aina 720 asteen välein eli se on aina 18 ms (720 - 60 astetta) siellä välillä kiinni.
Noin pitkälle en tietenkään ajatellut.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kyllä Mikko aavisteli mielestäni oikein, tai ainakin samoin kun itsekkin.
Aikaa on vaan vieläkin vähemmän.
Aika hyvä vertailuarvo on 1,5ms välillä 4000-4200rpm.
Silloin ei pitäisi liian pitkästä ruiskutusajasta johtuvaa savua vielä tulla.

Koska kyse on tässä tietynlaisesta "kokonaisajasta", niin siihen voi muutamalla seikalla vaikuttaa.
Korkeampi ruiskutuspaine auttaa.
Suutin toimii nopeammin.
Polttoaine pilkkoontuu pienemmiksi palasiksi, sekoittuu paremmin, pisarat löytää oman happiatominsa siihen paremmin, palaminen alkaa pisaran pinnalta, pienempi palaa nopeammin loppuun....
Korkeampi ahtopaine myös nopeuttaa palamista.

Alkuperäisillä AMG,n suuttimilla ja 1800bar paineella olen saanut vähän yli 70hv/suutin tehoa ulos.
Nyt tulee sellaiset, joilla pitäisi vähän enemmän tulla, uskaltaisikko arvioida 5-10%, mikä on jo hyvä määrä, kun lähtötasokin on korkea.
Eli summasummarum, joku 450 voisi olla mahdollinen, mutta joka tapauksessa reilusti yli neljänsadan pitää "lopussa" päästä, ihan viiteensataan en usko.

Neljäänsataan pitää aika tarkalleen kaksinkertaistaa syöttö.
Vakiona se on 60milliä/4200rpm, ei kovin paljon.
Suurimman väännön kohdalla 1600-300rpm, 70-73milliä, ei kovin paljon sekään.
Väännön kasvattaminen älyttömyyksiin ei kuulu nyt tosin suunnitelmiin, kun sen saa niin helposti sellaisiin lukemiin, ettei mikään sitä kestä.

Toinen tinkimätön juttu on, että ajettavuuden pitää säilyä hyvänä ja helppona koko ajan.
Ja savuahan sitä ei juuri saisi tulla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin...
Anttipa toi suuttimet.
Aika nopsasti ne sinne paikoilleen luiskahti.

Hyvin ja siististi käy.
Pikaisesta koeajosta ei ole paljon muuta sanottavaa, että vaikea on sanoa mitään.
Liian liukasta.
Jollain kolmasosakaasulla voi kiihdyttää, muutoin alkaa heti kolmio vilkkumaan.
Vähän minusta tuntuu, että laatikko jo aavistelee jotain, kun se aikaisempi luistatus kolmeen tonniin asti ilmaantui kuvioihin taas.

Mutta se, ettei pääse oikein testaamaan, ei nyt huoleta minua yhtään, kun minulla on tästä kokoonpanosta eri muodoissaan jo niin paljon kokemusta.
Jännitys meni oikeastaan jo ohi, kun pumppu rupesi kunnolla pelaamaan.
Nyt on kyse vaan siitä, kuinka paljon haluan sinne syöttöjä laittaa, tai oikeammin tuo ahdin kestää laittaa.
Laatikon remonttia tässä taitaa seuraavaksi olla edessä, tai tai turha kait tuota on edes särkeä, vaan pitää koettaa vahvistuttaa sitä ennen.

Kiitokset Antille ja Rengaspalvelu Karjalaiselle taas suuttimista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Mites nyt sitten onko historiaa tehty?
En nyt halua taaskaan mainita, että ollaanko polttomoottoritekniikan historian tiimoilta kääntämässä yhtä lehteä
Ainakin juttujen perusteella väykky kulkee uusilla osilla!

On kyllä mielenkiintoinen projekti. Vielä kun dynokäyrää saisi katsella :wink:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tomp kirjoitti:Mites nyt sitten onko historiaa tehty?
En nyt halua taaskaan mainita, että ollaanko polttomoottoritekniikan historian tiimoilta kääntämässä yhtä lehteä
Ainakin juttujen perusteella väykky kulkee uusilla osilla!

On kyllä mielenkiintoinen projekti. Vielä kun dynokäyrää saisi katsella :wink:
En tiedä, kenen mielestä on polttomoottoritekiniikassa kääntämässä uutta lehteä.
En kyllä alkuunkaan ymmärrä Tuikun kaltaista näpertelyä, jolla ylipäätään saavutettaisiin jotakin mullistavaa polttomoottorin ruiskutustekniikassa tai ylipäätään polttomoottorin radikaalisesta muutoksesta. Nämä asiat ovat olleet suunnitteilijoiden tiedossa jo useita vuosia sitten. Sieltä sitten aikanaan tulee vastaan ne tekijät, jotka eivät salli moottorikonstruktioon paljonkaan muutoksia.
Saahan sitä jokainen puuhastella mitä lystää, se on eriasia, ollaanko uudelleen keksimässä yli 100-vuotta vanhaa keksintöä.....polttomoottoria.

Minäkin jo vanhana pieruna pääsin todistamaan 20-vuotta sitten dieselin ruiskutuspaineiden 4000 barin paineilla suihkutettua tekniikkaa. :mrgreen:

Tiedän jo etukäteen, kuinka tässäkin projetissa tulee käymään.
En halua kenekään yöunia häiritä, mutta selvillä on mitä tulemen pitää.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

No ei sitä ole tarkoitus kaikkien ymmärtääkkään tai pitää perusteltuna minkään opin kannalta..
Minä ainakin nostan hattua ja kiitän tuikkua viimeisestä, vanhakin kulkine muuttui uudemmaksi yli odotusten ...
Tälläisen perusjannun on todella mielenkiintoista lukea näitä "näpertely "ketjuja, kun näistä keksii ja ymmärtää aina jotain uutta..
Tosin nousee aina välillä karvat pystyyn , kun eräillä on tapana esittää omia faktojaan aina siltä kannalta että , kenenkään ei kannata kokeilla ja testailla tuntemuksiaan , kun ne on jokatapauksessa väärin ja vaan särkee autonsa jollain värinöillä tai muilla jo vuosia sitten tutkituilla ja huonoiksi todetuilla tavoilla..

Mielestäni on hienoa että toiset kuitenkin jaksavat vielä julkaista ja esitellä tekemisiään tälläisellä julkisella palstalla, niin saadaan mielenkiintoista seuraamista , ne joita nämä asiat oikeasti kiinnostaa..
Pakkohan näitä juttuja ei ole seurata , jos täällä ei mitään osata..

kiitos ja anteeksi..
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Jep, tätäkin juttua on tosi mielenkiintoista lukea ja vaikka tuikulta nyt kone tai pari särkyiskin niin eiköhän se ole omasta pussista pois joten sen ei pitäisi muita haitata. Vieläkö on muuten suunnitteilla laittaa toinen ahdin?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Niksutin@ kirjoitti:No ei sitä ole tarkoitus kaikkien ymmärtääkkään tai pitää perusteltuna minkään opin kannalta..
Minä ainakin nostan hattua ja kiitän tuikkua viimeisestä, vanhakin kulkine muuttui uudemmaksi yli odotusten ...
Tälläisen perusjannun on todella mielenkiintoista lukea näitä "näpertely "ketjuja, kun näistä keksii ja ymmärtää aina jotain uutta..
Tosin nousee aina välillä karvat pystyyn , kun eräillä on tapana esittää omia faktojaan aina siltä kannalta että , kenenkään ei kannata kokeilla ja testailla tuntemuksiaan , kun ne on jokatapauksessa väärin ja vaan särkee autonsa jollain värinöillä tai muilla jo vuosia sitten tutkituilla ja huonoiksi todetuilla tavoilla..

Mielestäni on hienoa että toiset kuitenkin jaksavat vielä julkaista ja esitellä tekemisiään tälläisellä julkisella palstalla, niin saadaan mielenkiintoista seuraamista , ne joita nämä asiat oikeasti kiinnostaa..
Pakkohan näitä juttuja ei ole seurata , jos täällä ei mitään osata..

kiitos ja anteeksi..
Rakennetaanko tässä projektissa käyttövarmaa ja käyttöturvallista menopeliä, kun pelkästään hääritään konepeltin alla ?
Se että projektista viestitetään muille kiihkoilijoille rakentamisen yksityiskohtia, joka antaa potkua noitten pyydyksien lisääntymisen tieliiikenteeseen...niinkuin tässäkin tapauksessa on ilmiselvä tavoite.
Se on se ensimmäinen pointti.
Toinen pointti on moottoreiden kestävyys, joita ollaan maailmalla varmasti riittävästi kokeiltu, ettei pienen pellepelottoman tarvitse kaikkia kantapään kautta oppia.
Periaatteeni on, että hankitaan sellainen ajopeli alle, joka on läpäissyt tyyppihyväksynnän puitteissa turvallisen ajoneuvon määritteet. Yleisessä liikenteessä on muutenkin liiaksi häiriköitä ja sinne tullaan näyttämään näillä pyydyksillä edellisistäkin hullunmerkkejä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

Ensimmäieen pointtiin... silloin ehkä topicin nimi olisi " Paawosta superturvallinen käyttis.." ja kommentit olisi tyyliin .. " ei kannata laitella määräänsä enempää airbageja, kun ne ei kumminkaan toimi oikein..
mielestäni tällä palstalla tuo kiihko on aika hyväksyttävää verrattuna internetin muihin alueisiin ..
toinen pointti... ainakaan minulla ei ole mitään taloudellista mahdollisuutta hankkia esim uudenkarheaa AMG:tä josta löytyy voimaa,suorituskykyä ja turvallisuutta... joten pakko on näiden vanhojen ritsojen kanssa räpeltää... yleistä liikennekulttuuria ... Suomessa on vielä asiat aika hyvin, verrattuna esim tuohon Itä-naapuriin jossa on tullut liikuttua raskaalla kalustolla sekä 4x4 kulkineilla...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Terve
Kun sain peruutettua viimeisimmät wintoosan päivitykset noista omista läppäreistäni, niin rupesi omillakin koneilla kaapelit pelaamaan. :wink:

Tänään tuli vähän "uskonvahvistustakin" Paawoasiaan.
Suuttimista kyllä lähtee tosi kivasti vetoja, kunhan moottorin hengitys on kunnossa .... ja railpainetta vähän lisää.
Itselläkin pelaa oikeastaan tylsistyttävän hyvin.
Hyvinhän tuo työntää .... muttamutta ... ei tunnu miltään.
Selvää on, että aika äkkiä tarvitaan suurempi ahdin.
Olisko tuollainen Holset he351vgt vielä sitä kokoluokkaa, että se olisi mahdollista vielä laittaa sinne pakosarjan alapuolelle ja riittääkö se oikeasti sinne reiluun neljäänsataan suorasuihkarissa ?
Netistä ei oikein löydy kunnolla informaatiota, josta olisi jotain oikeaa hyötyä.
Missähän hintaluokissa nuo uudet, tai uudenveroiset pyörii ja mistä saisi ostaa ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Vai että Holsettia. Tuo VGT on kyllä fyysisiltä mitoiltaan jo sitä kokoluokkaa ettei todennäköisesti ole mitään mahdollisuuksia sen vakiopaikalle sovittamiseen. Kokoluokka on jotain HX55 kaliberia. Jenkkilän Ebayssa nuo ovat todella edullisia ja niitä on reilusti myynnissä. Täällä Suomessa ainakin Putkolla on hyllyssä yksi pölyttymässä, mutta siihen pitää tehdä perushuolto ja vaihtaa kompurasiipi ennen kun on kunnossa. Siipi siihen kuitenkin jo löytyy.
diipa daapa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Olisko tuollainen Holset he351vgt vielä sitä kokoluokkaa, että se olisi mahdollista vielä laittaa sinne pakosarjan alapuolelle ja riittääkö se oikeasti sinne reiluun neljäänsataan suorasuihkarissa ?
Netistä ei oikein löydy kunnolla informaatiota, josta olisi jotain oikeaa hyötyä.
Missähän hintaluokissa nuo uudet, tai uudenveroiset pyörii ja mistä saisi ostaa ?
Monen hintaista on uutta ja käytettyä

http://cgi.ebay.ca/NEW-HOLSET-HE351V-CU ... 588bea7409" onclick="window.open(this.href);return false;

http://motors.shop.ebay.ca/Turbo-Charge ... nkw=holset" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/07-Dodge ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sensagent.com/ebay/search-ar ... id=0&dl=en" onclick="window.open(this.href);return false;

näissä oli juttua riitävyydestä, mahdolista valita eri siipiä ja muita kokoja

http://www.dieselpowerproducts.com/p-52 ... mmins.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dieselpowerproducts.com/c-21 ... ories.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alligatorperformance.com/ind ... -4411.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alligatorperformance.com/ind ... -6403.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänään vähän vahingossakin taisi selvitä tuon 1600bar paineanturin kohtalo.
Eipähän tuota tarvinnut, kun kurkata C,n pellin alle.
Silmämääräisesti vilkaistuna siinä näyttää ihan sopiva anturi olevan.
Täytyy käydä huomenna kaupasta hakemassa, niin pääsee kokeilemaan.
Viikonloppuna varmaan sitten nostan paineet 1600baariin.

Ilmat ei nyt varsinaisesti helpota testaamista, pitoa ei vaan saa.
Ennen kesäkelejä pitää laatikkoon saada vahvistusta, jotain pientä suunnitelmaakin jo on.
Seuraavaa ahdintakin on jo pikkuisen katsasteltu, saattaa olla vaikka vitomieheltä ylimääräiseksi jäänyt muuttuvasiipinen Garretti, 3571vnt.
Koko on vielä sellaista luokkaa, että sellaisen olen tuon C,nkin konetilaan mahduttanut, että eiköhän tuo tarvittaessa mahdu Paawonkin konetilaan sievästi.
Kyllä tässä kaikenlaista askaretta näyttää riittävän ... aikaa on nyt seuraavat pari kuukautta vähänlaisesti, että seuraavat oikeat muutokset mahtaa huhtikuulle mennä.

Syöttöjä on nyt maksimissaan 110milliä+paineen noston vaikutus 1350->1500bar.
Eli varovasti arvioiden 120millin luokkaa.
Max ahdot se 1,7bar.
Savua ei minkäänlaista, mutta todellinen tilanne selviää vasta kun pitoa alkaa tulla, eli tiet sulaa.
Moottori käy suuttimien vaihdon ja paineen noston jälkeen tosi siististi kierroksilla, kuin pensakone.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Milloin tuikku laittaa tällaiset suuttimet?

Kuva
S210 220 CDI A -02
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Linkki ei näy ... liekkö hyvä, vai paha juttu. :lol:

Tänään pääsin kokeilemaan jo puhtaaksi kalutulla asfaltilla.
Ahtoja nostettu max kahteen baariin.
Vieläkin tulee vähän liikaa savuja.
Syöttöjäkin kyllä on, max tehon kohdalla 4200rpm/110milliä, versus vakio ~60milliä.
Savun perusteella syöttö kyllä toteutuukin, tehonlisäyksestä en ole niinkään varma.
Tosin ihan kivasti työntää vähän kovemmastakin vauhdista.
Täytyy tässä mittauttaa rullilla, kunhan sopiva hetki tulee.

Sellaisia juttuja tässä nyt miettii, että pakoputki ja imuputki on vakioita, sekä imusarjassa on se egr-hässäkkä vielä haitolla...
Tuo "vanhemman" mallinen imuputki nyt ainaskin näyttää aika onnettomalta.

Hyvää tässä nyt kuitenkin on se, että max ruiskutusaikaa ei periaatteessa tarvi enää kasvattaa.
Nyt jatkossa pitäisi riittää, että nostaa ruiskutuspainetta.
1500bar->1800bar = +20%
Pumppu toimii hyvin.

Vaihteisto pelaa niinkuin kuminauhalla ajelisi.
Ensin nousee kierrokset kolmeen tonniin ja sitten auto alkaa kiihtymään.
Turbiinilukko ei yritäkkää viitosella pitää alle kolmessa tonnissa.
Vaihdot menee kyllä ihan ok, vaihtohetki on hieman alle 4500rpm, josta laskee kolmen tonnin päälle ja siitä kyllä heti taas vetää.
Paikaltaan lähtöjä en ole uskaltanut edes kokeilla, ei kehtaa renkaita, eikä laatikkoa vasitella tuhota.

Enpä tiedä, onkohan vaatimukset nousseet tehoja nopeammin.
Ei oikein tunnu miltään.
Hihnakin vikisee tyhjäkäynnillä, lämmettyään, ei ole apurullan linjaus ihan kohdillaan vieläkään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Tuosta löytyy.. Eipä tuosta vaan ihmeempiä tietoja saa irti, käytössä vissiin joissakin edc-17 järjestelmissä.

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... _busch.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=139777" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: Vaikuttaako tuo 20% paineen nosto suoraan syöttömäärään 20% nostavasti??
S210 220 CDI A -02
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Antti V »

tuikku kirjoitti:.
Hyvää tässä nyt kuitenkin on se, että max ruiskutusaikaa ei periaatteessa tarvi enää kasvattaa.
Nyt jatkossa pitäisi riittää, että nostaa ruiskutuspainetta.
1500bar->1800bar = +20%
Pumppu toimii hyvin.
En tahtoisi Tuikku olla mitenkään ilkeä, mutta tuossa paineen nostossa ei ihan noin suorasukaisesti taida mennä tuo syötön nousu. Se on lähempänä paineen noston eron neliöjuuren mukaan, eli tuossa tapauksessa n 10 % tulisi lisää. Tämä nyt toisaalta riippuu vielä suuttimesta, miten se toimii tuolla nostolla, mutta lähempänä tuota uskoisin sen olevan. Olikohan riittävän sekavasti taas kerrottu :oops:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Antti V kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Hyvää tässä nyt kuitenkin on se, että max ruiskutusaikaa ei periaatteessa tarvi enää kasvattaa.
Nyt jatkossa pitäisi riittää, että nostaa ruiskutuspainetta.
1500bar->1800bar = +20%
Pumppu toimii hyvin.
En tahtoisi Tuikku olla mitenkään ilkeä, mutta tuossa paineen nostossa ei ihan noin suorasukaisesti taida mennä tuo syötön nousu. Se on lähempänä paineen noston eron neliöjuuren mukaan, eli tuossa tapauksessa n 10 % tulisi lisää. Tämä nyt toisaalta riippuu vielä suuttimesta, miten se toimii tuolla nostolla, mutta lähempänä tuota uskoisin sen olevan. Olikohan riittävän sekavasti taas kerrottu :oops:
Katoppas ... tulipas tuunauksessa vastaan jotain sellaista, josta ei enää +/- laskulla selviäkkään.
Prosenttilaskun osaamista olen pitänyt näissä piireissä jo aika suuren tietämyksen rajana. :mrgreen:
En tajunnut, voisitko laittaa kaavan näkyviin.
Olet nimittäin aivan oikeassa, sen näkee dynossa, en vain ole käsittänyt, miksei teho nouse "oikeassa" suhteessa.

Suutin itsessään käsittääkseni toimii vaan paremmin paineen noston yhteydessä.
Sehän toimii railpaineella, paineenvaihtelun ohjauksella siellä suuttimen sisällä.
Mitä korkeampi paine, sen nopeampi toiminta.
Tällaiset on minun kokemukseni aiheesta.
Tietty, korkampi paine myös rasittaa osia enemmän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja Antti V »

tuikku kirjoitti:
Antti V kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Katoppas ... tulipas tuunauksessa vastaan jotain sellaista, josta ei enää +/- laskulla selviäkkään.
Prosenttilaskun osaamista olen pitänyt näissä piireissä jo aika suuren tietämyksen rajana. :mrgreen:
En tajunnut, voisitko laittaa kaavan näkyviin.
Olet nimittäin aivan oikeassa, sen näkee dynossa, en vain ole käsittänyt, miksei teho nouse "oikeassa" suhteessa.
Juu tuo kaava on erittäin yksinkertainen sillä se on; neliöjuuri(Paine)*K
Elikä tuossa se K on jokin suuttimen vakioarvo, mikä on tiedossa, toisaalta voit sen K:n laskea itsekkin, jos tiedät suuttimen tuoton jollakin tietyllä paineella/aikavakiolla. Ja kuten huomaat sitten tuosta kaavasta, se K toteutuu aina vain samalla aikavakiolla, eli jos sitä aikavakiota muutat, muuttuu myös K:n arvo. Ja jälleen meni sekaiseksi :P
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, kiitos Antti.

Itseasiassahan tuota ei tieten saa laskemalla oikein.
Suutinkartoissa arvot on kokeiltu, niitä ei ole laskettu.
Mutta noin laskemalla näyttää tosiaankin aika lähelle mitattua arvoa menevän ja poistuu yksi kummallisuus, jota en ole ymmärtänyt.
Kun aikaisemmin olen ihmetellyt sitä, että jos ja kun suutin toimii korotetulla paineella paremmin, niin miksi tehoa näyttää tulevan kuitenkin prosentuaalista eroa vähemmän.
Mutta nythän se selvisi, mitattua tehoa tulee hiukan enemmän, kuten "kuuluukin".

Säikähdin vähän, että ihanko funktiolaskimen joutuu hommaamaan, mutta ei, vielä ihan pappamallilla pärjää... :mrgreen:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Turbosta vielä että homma helpottuisi aika paljon jos malttaisit ainakin kokeilun vuoksi luopua vnt-tekniikasta. Alkaa löytyä riittävän kokoista ahdinta joka ei ole kauhean iso ulkomitoiltaan. Ja silti saa tuon 3000-4500 rpm välin kyllä pauhaamaan eikä laatikkokaan ainakaan enempää olisi hajoamassa kuin vnt:n kanssa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
On niistä jo hiukan kokemustakin.
Helposti saa alempaakin lähtemään.
Tarkoitatko jotain garrettin 3071r, tai 3076r - tyyppistä ?
Noita uudempaa tuotantoa.
hukkaporttiahtimet olisi halpojakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: tuikun Pontewa Paawo - 320cdi

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Uusin Garrett on GTX30-sarja, jossa on 11-lapainen billettikompura ja hiukan leveämpi kartta kuin vanhemmassa GT-R sarjassa. Löytyy turbobygarrett.com.
Sitten on BorgWarnerin uusi EFR-sarja, ja laskuriin kun tökkäsi suunnilleen mersun tiedot niin EFR-7064 näytti kompuran puolesta sopivimmalle. Siitä pienempi 6758 sopisi myös. Pakokotelot noissa EFR-ahtimissa on suunnattu enemmän bensapuolelle eli aika väljiä ovat, heräämisen kanssa voi tulla ongelmaa tuolla 7064:lla. Tai en minä tiedä kunhan arvailen.

Em. ahtimet ei ole mitään halpoja :oops: . Ehkä Nikolta löytyisi joku tarkoitukseen tehty testiahdin kun tulokset varmaan tulee mukavasti julki. :wink:

Ylipäätään kompura saisi olla hiukan yli 50mm niin alkaa riittämään 2 kiloon ja 4500 rpm. Max virtaamaksi tulee 44-48 lbs/min kun VE on 85-90%.
Vastaa Viestiin