Katsastus, päästötesti mietityttää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Niksutin@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 30.01.2010 14:08
Paikkakunta: Parikkala

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Niksutin@ »

juuri käytin oman -99 s202 200cdi leimalla, ja savut oli 0.17 autolla on ajettu 553tkm.. inssi oli sitä mieltä, että kyllä ainakin polttoaine puoli on kunnossa...=)
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Minulla oli ongelmia niin kauan kuin ajoin Shellin dieselillä. Nyttemmin olen ajellut Nesteen tavaralla, läpi meni kerralla niin että heilahti, n 1 arvo. Tein muutaman täyskaasukiihdytyksen ennen testiä. Mittarissa 590 Mm, imusarjaa ei avattu, kulku ainakin perstuntumalta OK.
MB 220 CDI T A S211 Elegance 2009
Vanhat
MB 220 CDI T -02
MB 230 TE -90
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Tomp »

laineracing kirjoitti:ainakin tolla konttorilla missä ite käytetään autoja niiin automaatti autoja ei ryntäytetä täysille kierroksille. just joku 3 tonnia vain...
Kuulopuhetta, mutta mikäli automaatti ja vaihde P:llä, ei kannata kierrättää tappiin asti. Laatikon öljyt eivät tällöin voitele tarpeeksi.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja woke »

Tomp kirjoitti:
laineracing kirjoitti:ainakin tolla konttorilla missä ite käytetään autoja niiin automaatti autoja ei ryntäytetä täysille kierroksille. just joku 3 tonnia vain...
Kuulopuhetta, mutta mikäli automaatti ja vaihde P:llä, ei kannata kierrättää tappiin asti. Laatikon öljyt eivät tällöin voitele tarpeeksi.
No pakko se on kierrättää P tai N päällä kun ei se D päällä varsinkaan onnistu... :roll:
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Tomp »

woke kirjoitti:
Tomp kirjoitti:
laineracing kirjoitti:ainakin tolla konttorilla missä ite käytetään autoja niiin automaatti autoja ei ryntäytetä täysille kierroksille. just joku 3 tonnia vain...
Kuulopuhetta, mutta mikäli automaatti ja vaihde P:llä, ei kannata kierrättää tappiin asti. Laatikon öljyt eivät tällöin voitele tarpeeksi.
No pakko se on kierrättää P tai N päällä kun ei se D päällä varsinkaan onnistu... :roll:
No kyllähän sen nyt tiedän, että ei D päällä voi kierrättää. Pointti oli nyt vain se, että ei keirrätä öljyjä tarpeeksi kun N:llä tai P:llä polkee.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja laineracing »

woke kirjoitti:
laineracing kirjoitti:ainakin tolla konttorilla missä ite käytetään autoja niiin automaatti autoja ei ryntäytetä täysille kierroksille. just joku 3 tonnia vain...
Mulla on kyllä aina ryntäytetty täydet kiekat. Jos menee kerralla läpi niin selviää yhdellä huudatuksella. Jos auto menee siinä rikki, niin ois se kohta menny rikki muutenkin. Tietenkin kannattaa kun vie auton konttorille niin ajaa se ensin täysin lämpimäksi ette tartte puolilämmintä konetta huudattaa.
Joo eise mun vika ole että niillä on ohjeistus olla kierrättämättä automaattia täysillä kiekoilla... ja mä en ainakaan pysty ajaan autolla ettei lämpiäis? ainii,joku 200 mersun tulee käytettyä vuodessa leimalla....
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:
Joo eise mun vika ole että niillä on ohjeistus olla kierrättämättä automaattia täysillä kiekoilla...
Mikähän tämä ohjeistus on ja mistähän sellainen tulee.
EU- direktiivin mukaan dieselajoneuvon moorrori ryntäytetään aina tappiin eli kaasupoljin pohjassa.... moottorinlämpöjen ollessa käyttölämmössä.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Trafilta tulleiden ohjeiden mukaan ne meidän katsastajat toimii :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mikko K kirjoitti:Trafilta tulleiden ohjeiden mukaan ne meidän katsastajat toimii :!:

Trafi ei voi poiketa EU-direktiiveistä ajoneuvojen päästöisyysmittauksissa. Tämä ei ole kansallinen poikkeuslupa.
Liikenneministeriö voi kansallisesti säätää ohjeistuksellaan tiettyjä poikkeamia ajoneuvojen rakenne-ja varustetasoon, mutta ei päästöisyysasioissa. Trafi toteuttaa liikenneministeriön vaatimukset.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja laineracing »

rumilus kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Trafilta tulleiden ohjeiden mukaan ne meidän katsastajat toimii :!:

Trafi ei voi poiketa EU-direktiiveistä ajoneuvojen päästöisyysmittauksissa. Tämä ei ole kansallinen poikkeuslupa.
Liikenneministeriö voi kansallisesti säätää ohjeistuksellaan tiettyjä poikkeamia ajoneuvojen rakenne-ja varustetasoon, mutta ei päästöisyysasioissa. Trafi toteuttaa liikenneministeriön vaatimukset.

hahaha ärsyttääkö kun ne ei toimikkaan rumiluksen ohjeiden mukaisesti??? ja jos haluaa että kierrätetään ni menee ite tekeen mittauksen? :lol: :lol:
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

"3.Kunkin vapaan kiihdytyksen syklin aikana moottorin on ennen kaasupolkimen päästämistä saavutettava ruiskutuksen katkaisun kierrosnopeus tai automaattivaihteistolla varustettujen ajoneuvojen osalta valmistajan ilmoittama kierrosnopeus tai, jos tätä tietoa ei ole saatavilla, kaksi kolmasosaa ruiskutuksen katkaisun kierrosnopeudesta."

Toisin sanoen direktiivin mukaan yhtäkään automaattiautoa ei tarvitse ryntäyttää maksimikierroksille asti vaan 2/3 riittää jos muuta tietoa ei ole olemassa. Nämä trafin ohjeistukset perustuvat juuri valmistajan ilmoittamiin rajoituksiin joten nekin näin ollen ovat täysin hyväksyttäviä rajoja, mm. Volvonkin käyttämässä ZF4HP22 laatikosa tämä raja on niinkin alhainen kuin 1500rpm.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Trafilta tulleiden ohjeiden mukaan ne meidän katsastajat toimii :!:

Trafi ei voi poiketa EU-direktiiveistä ajoneuvojen päästöisyysmittauksissa. Tämä ei ole kansallinen poikkeuslupa.
Liikenneministeriö voi kansallisesti säätää ohjeistuksellaan tiettyjä poikkeamia ajoneuvojen rakenne-ja varustetasoon, mutta ei päästöisyysasioissa. Trafi toteuttaa liikenneministeriön vaatimukset.
Miksei vois kun poikkee vaan,se on niille ihan arkipäivää :D
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Onneksi meillä on Trafi :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tero.N kirjoitti:"3.Kunkin vapaan kiihdytyksen syklin aikana moottorin on ennen kaasupolkimen päästämistä saavutettava ruiskutuksen katkaisun kierrosnopeus tai automaattivaihteistolla varustettujen ajoneuvojen osalta valmistajan ilmoittama kierrosnopeus tai, jos tätä tietoa ei ole saatavilla, kaksi kolmasosaa ruiskutuksen katkaisun kierrosnopeudesta."

Toisin sanoen direktiivin mukaan yhtäkään automaattiautoa ei tarvitse ryntäyttää maksimikierroksille asti vaan 2/3 riittää jos muuta tietoa ei ole olemassa. Nämä trafin ohjeistukset perustuvat juuri valmistajan ilmoittamiin rajoituksiin joten nekin näin ollen ovat täysin hyväksyttäviä rajoja, mm. Volvonkin käyttämässä ZF4HP22 laatikosa tämä raja on niinkin alhainen kuin 1500rpm.
Tämähän oli mielenkiintoinen uutinen, eli kun noi meidän kummatkin Mersut on automaatteja, ei niitä sillon todellakaan saisi ryntäyttää savutus testissä rajoittimelle asti. No Sprintterissä on seuraavaksi väilvuosi, mutta tuo tenava täytyy taas vuoden kuluttua taluttaa leimalle.

Ja ihan Offtopickina, tämä uusi foorumi softa on todella kiva, kun välillä tulee aina seuraavanlainen teksti "Tämän viestin lähetti XXXX, joka on hylkäyslistallasi. Paina TÄSTÄ nähdäksesi kyseisen viestin." Ja kaikki voi ihan itse päätellä äksien paikalle nicin 8)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Tokihan valmistaja itse on voinut antaa ohjeistuksen että automaatillakin saa ryntäyttää tappiin asti jolloin tietysti näin menetellään, muuten sitten mennään tuon 2/3 mukaan ellei alempaa rajoitusta ole annettu.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Katsastus, päästötesti mietityttää

Viesti Kirjoittaja simoks »

Pistetään nyt tähän vaikka vanha threadi onkin, niin imusarjassa ei ollut käytännössä yhtään paskaa, tulppasin ne läpät kuitenkin ja putsasin EGR-venttiilin joka oli ainoa jossa vähän jotaki oli seinämillä.

Ajoin koneen läpi jotain Liquimolyn diesel purgea ja kun menin uudestaan testiin niin keskiarvo oli 1.9 :?

eli ilmeisesti tuo aine vaikutti? Tai sitten kyseinen testeri oli suvaitsevaisempi kuin konttorilla oleva :D
W210 E320cdi
Vastaa Viestiin