124 takapyöränlaakerin vaihto
124 takapyöränlaakerin vaihto
tollanen homma ois edessä onko paha homma? just tein saman homman e34:een bemariin ja se meni ihan vihellellessä..onkohan 124:ssa samanlainen rakenne? tietääkö kukaan?
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
no mulla ois sama projekti menossa ja nyt pitäis saada tietoo meneekö pyörän napa laakerille pelkästään sillä että napa pakkaseen ja laakeri kuumailmapuhaltimella lämpöseks vai pitääkö tehdä joku prässi millä survoo sen krympin paikoilleen?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
menee! tossa bemussakin ois pitäny olla vaikka mitä ulosvetäjiä ja eihän mulla semmosia ollu,kosaanilla vaan kuumaksi ja toinen osa pakkaseen niin meni heittämällä kiinni siis se vaan laitettiin paikalleen eikä voimaa tarvinut käyttää yhtään,tein sen kylläkin niin että purin uudesta laakerista ne sisäholkit irti kunnolla lämpöä ja sen pysty tiputtamaan akselin ympärille annoin jäähtyä siihen ja autossa oleva laakeripesä kuumaksi ja laakerin ulkokehä kuulineen pakkaseen ja heitti kiinni ja antolämmön tasaantua siinä pysyy kun tauti,sitte vaan napaakseli paikalleen jossa toinen sisäholkki oli kiinni ja sen jälkeen toinen sisä holkki paikalleen ja mutteri kiinni ja se oli siinä onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa eli voiko sen tehdä näin
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Ota laakeri kehto irti ja irroita laakeri prässillä. Samalla voi uusia alatukivarren uloimman puslan se on varmaan väljä( ei kallis osa). Aloita homma pesulla ja teräsharja harjauksella. Sen jälkeen lämmitys kuumailma puhaltimella tukivarsien pulteiille ja kuumaan pultiin CRC:tä toista käsittely tarvittaessa useasti naputtele ja irroita pultit. Aikaa vievää, mutta säästä rikkoutumisilta.
Meseillään
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
no on toi erilainen toi 124:n laakeri, eli ei voi purkaa ulko- ja sisäkoolia erikseen vaan se on semmonen 2-rivinen, taidan tehdä jonkun hydrauliprässimysteerion tohon paikalleen laittoon, koitan ensin kylmällä ja lämpösellä ja jos jää puolitiehen niin saa tuupata prässillä peräänjokeri kirjoitti: onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa eli voiko sen tehdä näin
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
ilmottele sitte kuin kävi
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.Timo N kirjoitti:no on toi erilainen toi 124:n laakeri, eli ei voi purkaa ulko- ja sisäkoolia erikseen vaan se on semmonen 2-rivinen, taidan tehdä jonkun hydrauliprässimysteerion tohon paikalleen laittoon, koitan ensin kylmällä ja lämpösellä ja jos jää puolitiehen niin saa tuupata prässillä peräänjokeri kirjoitti: onko muuten 124:ssa laakeri samanlainen kun bemussa eli voiko sen tehdä näin
Meseillään
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
omassa on jo laakeri kiin akselissa kun uusin sitä muutenkin mut nyt pitäis vaan saada napa läpi siitä laakerista, mitäs tarkoitat noilla erikokoisilla laakereilla? pituus vai mitä ihmettä?Mese 320 TE kirjoitti: Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
saman tekisin ite mut kun on projekti ja autossa ei oo pyöriä alla kun ei oo napoja koska ei oo laakerit paikoillaanSergey kirjoitti:itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Sen kun sais sisä koolit pois ja kuulat niin hitsais sauman ulkokehälle jolloin se kutistuu ja runko kuumenee/laajenee ,lähtis vanha kolauttamalla ja kun runko on kuuma niin uusi sisään heti niin ois helppo homma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
eikös sitä laakeria sit saa purettua,ja onko niitä sisäkooleja kaksi vai onko se yhtenäinen? bemu oli helppo tehdä kun vähä purkas laakeria.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
ainakin w201 oli erittäin nopea vaihtaa se takapyöränlakru, prässillä vaa paino vanhan irti ja uus paikalleen ja osat takasin kiinni, eniten meni aikaa pulttien aukaisuihin + jarruosien kanssa tempomiseen(laitoin uudet jarrukilvet samalla)
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
katsoin äsken merteilin sivuilta laakerin kuvaa ja aivan samalta näytti ku bemussakin joten eiköhän sen vaihto operaatio ole aikalailla samanlainen eli ei paha.muistaa vaan lämmittää kunnolla niin osat loksahtaa paikoilleen suht helpolla.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Laakerin leveyttä akselin suunnassa itselleni tuli samalla ulko ja sisähalkaisijalla oleva laakeri joka oli liian leveä.Timo N kirjoitti:omassa on jo laakeri kiin akselissa kun uusin sitä muutenkin mut nyt pitäis vaan saada napa läpi siitä laakerista, mitäs tarkoitat noilla erikokoisilla laakereilla? pituus vai mitä ihmettä?Mese 320 TE kirjoitti: Suositten prässiä iroitukseen ja uuden laittoon. Pieni lisä vinkki muista tarkistaa laakerin koko ennen kiinni painamista on ainakin kolmea eri kokoa samalla halkaisijalla.
Selviskö?
Meseillään
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
silloin kun laitat pyörän napaa laakerin sisään niin ei sitä laakeria voi kovin paljon lämmittää, ite sain oman paikoilleen, ensin laakeri pesäänsä, sit seeger, sit napa pakkkaseen ja laakeri lämpöseks emännän hiustenkuivaajalla, sit trukista moottorikaasupullosta kaasua napaan, en tiä oliko noilla lämmittämisillä ja jäähdyttämisillä mitään apua, sit napa laakerin suulle ja kierretanko m24 läpi koko paskastajokeri kirjoitti:katsoin äsken merteilin sivuilta laakerin kuvaa ja aivan samalta näytti ku bemussakin joten eiköhän sen vaihto operaatio ole aikalailla samanlainen eli ei paha.muistaa vaan lämmittää kunnolla niin osat loksahtaa paikoilleen suht helpolla.
taakse sopiva prikka et ottaa laakerin sisäkoolista + mutteri, sit etupuolelle prikka + musu + kiristys, hyvin meni
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Täysin samaa mieltä!Sergey kirjoitti:En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.
Eri asia tietty jos on vannoutunut TI-mies ja haluaa tehdä kaiken itse.
joskus tahtoo mennä sormi suuhun
vaikka yritys on armoton
läpi kiven perse edellä puuhun kun
yötä myöten kiivetään
se ei oo mies eikä mikään,
jos ei valmistu talo omin hartiavoimin
voitan kaiki vaikeudet ja viivytykset
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
motonetti myy laakerin ulosveto sarjaa,tekeeköhän tolla ton laakerin vaihdon? vai pitääkö olla joku mersun oma erikois työkalu
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
AIVAN TURHAAN PURKAA NAPAA IRTI AUTOSTA!!! Eikä ole tarvinnut lämmittää eikä pakastaa osia laakerinvaihdossa
Onnistuu vaihto kotitekoisillakin vermeillä. Sama vehje käy useampaan automerkkiin. Tässä saa käsittelyä Omegan takapyörän laakeri. Lähes sama rakenne kuin MB:ssä. Erona vain, että Omegan napa-asetelma on lukttu mutterilla sisäpuolelta (tarvitaan vielä kolmihaara ulosvedin vetolaipan irrottamiseksi). MB:ssä booriakseli kiinnitysmuttereineen navan ulkopinnassa.
http://www.pixbox.fi/alb1122909" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran tulee harrasteltua, että ostin tehdastekoisen ulosvetimen, jolla saa myös etuvetoisten etupyörän leveät laakerit vaidettua ilman etutuennan purkamista.
Pitää vielä lisätä:
Kuvissa näkyvä hydrauliprässi on omavalmiste sekin. Portaaton puristusvälin säätö. Tavallinen tunkki voimanlähteenä. Voimaa löytyy sen mukaan minkälaisen tunkin laittaa. Ei ole tullut CE merkkiä haettua laitteelle
Kommettia tähän:
Onnistuu vaihto kotitekoisillakin vermeillä. Sama vehje käy useampaan automerkkiin. Tässä saa käsittelyä Omegan takapyörän laakeri. Lähes sama rakenne kuin MB:ssä. Erona vain, että Omegan napa-asetelma on lukttu mutterilla sisäpuolelta (tarvitaan vielä kolmihaara ulosvedin vetolaipan irrottamiseksi). MB:ssä booriakseli kiinnitysmuttereineen navan ulkopinnassa.
http://www.pixbox.fi/alb1122909" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen verran tulee harrasteltua, että ostin tehdastekoisen ulosvetimen, jolla saa myös etuvetoisten etupyörän leveät laakerit vaidettua ilman etutuennan purkamista.
Pitää vielä lisätä:
Kuvissa näkyvä hydrauliprässi on omavalmiste sekin. Portaaton puristusvälin säätö. Tavallinen tunkki voimanlähteenä. Voimaa löytyy sen mukaan minkälaisen tunkin laittaa. Ei ole tullut CE merkkiä haettua laitteelle
Kommettia tähän:
Ei sitä omaa tyttöystävääkään kehtaa ketään kutsua panemaan omasta puolesta vaikka joku saattas siitäkin pullakahveet tarjota. Homma on niin mukavaa, että itte on pukille päästävä vaikka paikat sotkeentuu.Sergey kirjoitti:itte vaihoin w201 takalaakerin ja w124 takalaakerin vaihdon teetätin liikkeessä. En näe mitään ideaa säästää siinä hommassa neljä, viiskymppiä jos ei ittel ole kunnon työkaluja. Eli paikallinen mersukorjaamo otti vajaa 50 euroa työstä. Aikaa meni n. tunti ja kafea ja pullaa tarjosivat. En käsitä miks ylipäätään tein ensimäisel kerral työn ite ja tuhlasin kokonaisen illan siihen.
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Itselläni tuli myös takapyöränlaakerin vaihto ajankohtaiseksi ku katsastusmies niin käski tehdä. Kyselin liikkeissä ja kaikki sanoo hinnaksi 350-550€ :O oks tiedossa pk seudulla paikkoja jotka tekis ehkä hieman edullisemmin? Tai löytyykö kenties foorumin käyttäjistä ketään osaavaa pk seudulta joka haluais kyseisen homman suorittaa? Tietysti korvausta vastaan
Re: 124 takapyöränlaakerin vaihto
Pikku välikommentti. Vaihtelin eilen takalaakerin mersaan ja eihän se pahempi homma ollut. Napa paikallaan, vetoakseli irti, liukuvasaralla n.5 vetaisua ja pyörän laippa laattialle, sisäkoolit ja kuulat pois(sedan malli=kuulat), ulkokoolin sisäpuolelle keskelle puikolla sauma ympäriinsä 360 astetta, kävin potuilla, pikku kopauksella ulkokooli pois, vanhalla ulkokoolilla uusi pesään, tässä vaiheessa kasasin ihan uudet jarrukengät, on muka tilaa enempi, m24 kierretangolla laippa kiinni laakeriin, tässä sopiva prikka tai holkki laakerin sisäkoolia vasten, ettei laakeri vaurioidu. Menee mielestäni aika nätisti näilläkin konsteilla, eikä tarvi kummoisia työkaluja.
Ennen olen farmarista repinyt koko navan irti ja prässännyt laakerin, kokelin nyt tällä konstilla. En tosin tiedä hajoaako farkun sisäkoolit niin helposti kuin sedanin. Hyvällä paineilmataltalla lentelee kyllä ihan mukavasti osat. Myös tuo toinen sisäkooli jää laippaan kiinni ja saa ilman prässiä helposti pois. SIEVÄSTI paineilmataltalla siihen koolin saumaan niin se jo leviää, loppu lähtee sopivalla tuurnalla ja vasaralla. Tosin prässi tässä helpottaa homma, tai edes ruuvipenkki.
Tässä vain yksi tapa, eikä varmaan oikea.
Ennen olen farmarista repinyt koko navan irti ja prässännyt laakerin, kokelin nyt tällä konstilla. En tosin tiedä hajoaako farkun sisäkoolit niin helposti kuin sedanin. Hyvällä paineilmataltalla lentelee kyllä ihan mukavasti osat. Myös tuo toinen sisäkooli jää laippaan kiinni ja saa ilman prässiä helposti pois. SIEVÄSTI paineilmataltalla siihen koolin saumaan niin se jo leviää, loppu lähtee sopivalla tuurnalla ja vasaralla. Tosin prässi tässä helpottaa homma, tai edes ruuvipenkki.
Tässä vain yksi tapa, eikä varmaan oikea.