w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

barton kirjoitti:
rumilus kirjoitti:EDIT:
Se mitä itse palotilassa tapahtuu on jo mutkikkaampi juttu, koska polttoaineannoksesta sekoittuu ainoastaan noin 5 % palamisilmaan muun osan levitessä nopeasti pyörivän ilmavirran vaikutuksesta ohueksi kalvoksi palotilan seinämille. Palotilan seinämille levittäytynyt polttoaine palaa vasta höyrystyttyään männän pinnasta. Palotilan lämpötila pidetään melko alhaisena ruikuttamalla öljyä männän alapintaan.
Aika vanhaa opusta se rumilus siteeraa kun tuo teksti löytyy miltei sanasta sanaan 30-vuotta vanhasta kirjasta: Autotekniikan käsikirja, Dieselmoottori, sivu 62, yläreuna. Pääperiaatteethan on varmaan pysynyt ennallaan mutta tarkennuksia asioiden todellista kuluista on tullut niin paljon että kannattaisi siirtyä uudempiin painoksiin. :wink:

Taitaa olla ystäväni tekniikan tohtori Seppo Niemen kirjoittama artikkeli.
Polttomoottorin olemassaolo on ollut jo lähes 100-vuotta melkeimpä samanlaisissa kuoseissa.
Toki ollaan edistystäkin matkalla saavutettu, mutta tämäntyyppinen perusmoottori kun on kysymyksessä, ilman mitään kummallisuuksia, voidaan palotapahtumaa siteerata 30-vuotta vanhoista tieto-opuksista. Minun ei tarvitse siteerata sanomisiani mistään opuksesta, koska kirjoituksiani on julkaistu melkoinen määrä polttomoottoritekniikan alalta.
Mitä tulee uudempien polttomoottoreiden palamiskäyttäytymiseen, ollaan palotilaa tutkittu kameran avulla, jolla saadaan vielä tarkempi selvyys mitä palotilassa tapahtuu. Ruiskutustekniikat ovat viimeisen 10-vuoden aikana muuttuneet suurpaineisemmaksi ja ruiskutuksen suunnallakin on merkitystä yhdessä diffuusorin kanssa.
Mitä suurempi ruiskutuspaine ja pienempi pisarakoko, saavutetaan sillä parempi sekoittumishyötysuhde.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja muuris »

rumilus kirjoitti:Minun ei tarvitse siteerata sanomisiani mistään opuksesta, koska kirjoituksiani on julkaistu melkoinen määrä polttomoottoritekniikan alalta.
Heitäppä sitten viite tai linkki semmoiseen kirjoitukseen, josta olet oikein ylpeä. Myö kaikki halutaan varmasti lukea se.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

muuris kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Minun ei tarvitse siteerata sanomisiani mistään opuksesta, koska kirjoituksiani on julkaistu melkoinen määrä polttomoottoritekniikan alalta.
Heitäppä sitten viite tai linkki semmoiseen kirjoitukseen, josta olet oikein ylpeä. Myö kaikki halutaan varmasti lukea se.
Aiheesta taas melkoisesti poiketaan, ettei mentäisi henkilökultteihin.
Edelleenkin olen foorumilla anonyymina kertomassa kokemuksistani ja vähäisestä osaamisestani, joten säilytän myös yksityisyyteni tässä asiassa.
Polttomoottoritekniikasta on laajasti saatavilla tietoa, joissa on myös minun vedoksiani mitä on tullut tehtyä.
Linkitän tahon, jossa tätä osaamista fiilataan, joten kenttä on vapaa.

http://www.icel.tkk.fi/studies/index.html

Ja kaikkihan sen tietää, että kaikki tieto ei ole ilmaista. :wink:
Tutkimustuloksia on ostettavissa, myös erikoisosaamisen preppaukset ovat maksullisia.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Ite olen ajanut noin 200tkm 2.9l ja 3.5l koneilla viritettynä eikä kummassakaan ole ollut mitään kestävyys ongelmia.
Sulla on sitten pakko olla liian suuri ahdin ja liian kevyt kaasujalka, konekkin on tainnut olla huippukunnossa, eihän se muuten ole mitenkään mahdollista tai sitten viritys ei ole ollut tarpeeksi julmaa :mrgreen:

Ette te rumilus ole mitenkään anonyyminä täällä, se vaatisi tarkemmat suojaukset :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ite olen ajanut noin 200tkm 2.9l ja 3.5l koneilla viritettynä eikä kummassakaan ole ollut mitään kestävyys ongelmia.
Sulla on sitten pakko olla liian suuri ahdin ja liian kevyt kaasujalka, konekkin on tainnut olla huippukunnossa, eihän se muuten ole mitenkään mahdollista tai sitten viritys ei ole ollut tarpeeksi julmaa :mrgreen:

Ette te rumilus ole mitenkään anonyyminä täällä, se vaatisi tarkemmat suojaukset :wink:
Onko sormenjälki, passi tai muu identifiointiin tarvittavat tiedot käyttäjästä mersufoorumin ylläpidolla. :wink:
Onko yllätetty itse teossa huosut nilkoissa.? :D
Tiimityötä tässä tehdään tälläkin saralla. Käyttäjätunnukset ja salasana on yhteisessä tiimin käytettävissä.
IP-osoitteesta tulleet viestit ovat teidän tiedossa, mistä mikäkin vedos tulee...kannattaa tarkkailla tämänkin rumiluksen nimimerkillä tulevia IP-osoitteita, mistä mikäkin kulloinkin tulee. :D

Mika.T:n menopelit ovat kestäneet mahdollisesti hyvällä- ja huolellisella ajotyylillä, ettei moottoria kuormiteta niissä vaarallisten värähtelyiden solmupisteiden alueella kovin pitkää aikaa.
Molemmat moottorityypit lähtee suhteellisen alakierroksilta vääntämään, joten vaarallisille alueille ei tarvitse välttämättä mennä lainkaan....ainakaan normaaliajossa.
Tuntematta tapausta tarkemmin, ei voi sanoa, mitä ne viritykset ovat olleet ja vaikuttavatko ne toimenpiteet moottorin toimintaan radikaalisti.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja DBFI »

veskola kirjoitti: Ette te rumilus ole mitenkään anonyyminä täällä, se vaatisi tarkemmat suojaukset :wink:
Hymiö varmaan tarkoitti oikeasti vitsinä heitettyä kommenttia siis siinä mielessä että foorumin ylläpito tietenkin tietää nimimerkin takaa jäsenistä erilaisia asioita mutta foorumin ylläpito ei noita tietoja paljasta eikä käytä muuhun tarkoitukseen kuin foorumin ylläpidon kannalta on tarpeen. Tämä on sen verran vakava asia että minusta kannattaisi laittaa selvennys tuon kevennyksen perään. Joillakin foorumeilla ylläpito on paljastanut sähköpostiosoitteitakin eli asiaa ei välttämättä voi pitää itsestäänselvyytenä vaikka tämän foorumin ja tämän valvojan tapauksessa ei noita virheitä varmastikaan tapahdu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voitte olla huoleti, tuo asia ei liity mitenkään tähän foorumiin eikä foorumisofta anna käyttäjistä muuta informaatiota kuin IP osoitteen. Kukaanhan ei ole syöttänyt henkilötunnusta tms. tänne, joka paljastaisi henkilöllisyyden.

Itse en näe mitään syytä olla anonyyminä, mutta jokaisella on siihen oikeus. On vain niin helppo laskea yhteen yksi + yksi ja sitten käyttää googlea lopun selvittämiseen, tai eniroa tai verottajaa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Leze »

rumilus kirjoitti:...Se mitä itse palotilassa tapahtuu on jo mutkikkaampi juttu, koska polttoaineannoksesta sekoittuu ainoastaan noin 5 % palamisilmaan muun osan levitessä nopeasti pyörivän ilmavirran vaikutuksesta ohueksi kalvoksi palotilan seinämille. Palotilan seinämille levittäytynyt polttoaine palaa vasta höyrystyttyään männän pinnasta. Palotilan lämpötila pidetään melko alhaisena ruikuttamalla öljyä männän alapintaan.
Selvennyksenä vielä tähän, rumilus puhuu verraten vähän käytetystä M-menetelmästä suoraruiskutuksessa. Normaalissa suoraruiskutusmenetelmässä (kuten esim tässä 290-koneessa) polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilassa olevaan ilmaan.
MB W123 300D 2.0
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Leze kirjoitti:
rumilus kirjoitti:...Se mitä itse palotilassa tapahtuu on jo mutkikkaampi juttu, koska polttoaineannoksesta sekoittuu ainoastaan noin 5 % palamisilmaan muun osan levitessä nopeasti pyörivän ilmavirran vaikutuksesta ohueksi kalvoksi palotilan seinämille. Palotilan seinämille levittäytynyt polttoaine palaa vasta höyrystyttyään männän pinnasta. Palotilan lämpötila pidetään melko alhaisena ruikuttamalla öljyä männän alapintaan.
Selvennyksenä vielä tähän, rumilus puhuu verraten vähän käytetystä M-menetelmästä suoraruiskutuksessa. Normaalissa suoraruiskutusmenetelmässä (kuten esim tässä 290-koneessa) polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilassa olevaan ilmaan.

Suoraruiskutteiset palotilat ovat kutakuinkin identtisiä keskenään. Joitakin poikkeuksia kyllä löytyy, kuten esim. M-tyyppisessä konstruktiossa. Myös suuttimen tyyppi ja polttoainesuihkun suunta...esim. tangentiaalisesti suunnattuna, antaa suuren ilman ja polttoaineseoksen pyörimisen palotilassa. On siis vain suoraruiskutteisia ja erilaisia kammiotyyppisiä ratkaisuja. Ilman ja polttoainesoeksen sekoittumissuhteet ovat kuitenkin ratkaisevassa asemassa erityyppisillä palotiloilla.
Mersun moottoritekniikasta on huonosti saatavilla laboratoriotietoja, mitenkä tarkalleen sekoittumissuhteet ovat kulloisessakin tapauksessa. Se tiedetään varmuudella, että suoraruiskutteisissa moottoreissa tuo sekoittumissuhde on paljon alhaisempi kammiotyyppiseen verrattuna. Perustuu kammiotyyppisessä ratkaisussa; suureksi kohoava paine puristaa palamiskaasut ja palamattoman polttoaineen suurella nopeudella palotilaan, jossa ilma ja palamaton polttoaine sekoittuvat tehokkaasti.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

rumilus kirjoitti:Onko yllätetty itse teossa huosut nilkoissa.?
No juu, melkein jokaisessa topikissa jossa keskustellaan tehon / väännön lisäämisestä :D
wiimax.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Onko yllätetty itse teossa huosut nilkoissa.?
No juu, melkein jokaisessa topikissa jossa keskustellaan tehon / väännön lisäämisestä :D
Voisiko sitä tiedollista tuskaa jotenkin lievittää, että päästäisiin yhteisymmärrykseen termeistä teho/vääntö ?
Ei se loppujenlopuksi niin vaikeaa ole, kun hiukan perehtyy asiaan. :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

rumilus kirjoitti:
dealer kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Onko yllätetty itse teossa huosut nilkoissa.?
No juu, melkein jokaisessa topikissa jossa keskustellaan tehon / väännön lisäämisestä :D
Voisiko sitä tiedollista tuskaa jotenkin lievittää, että päästäisiin yhteisymmärrykseen termeistä teho/vääntö ?
Ei se loppujenlopuksi niin vaikeaa ole, kun hiukan perehtyy asiaan. :D
Jokos olisit sen verran liikeoppiin tässä välillä perehtynyt että se loppunopeusasia olisi selvinnyt? :lol:
Ei se vaikeaa ole, ei.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lienee sanomattakin selvää, että teoreettinen mielipide aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa huomaamattomia haittatekijöitä.
Kaikesta huolimatta teho ja vääntö järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja.

Edellinen peräisin tähän keskusteluun joiltain osin hyvin sopivasta lähteestä
(linkissäkin tarjolla paljon tekstiä - muttei kuitenkaan mitään):
Klik.
wiimax.fi
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Antti V »

JuMu S kirjoitti:Jokos olisit sen verran liikeoppiin tässä välillä perehtynyt että se loppunopeusasia olisi selvinnyt? :lol:
Ei se vaikeaa ole, ei.
No mutta, eikös meitä maan matosia jo koulittu tietämättömyydestä tuolloin taannoin, joten jännityksellä odottelemassa :lol: :lol:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Tosiasia on, että momenttipiste aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa ilmiöiden liiallista nonfiguratiivisuutta.
S212 & W639
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin, jospa sitten lopetteaan se vitsailu ja keskitytään auton virittämiseen, ei jaksaisi alkaa siivoamaan kun tämä käyttöliittymä on taas erilainen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Tämmösellä leikkimoottorilla varustettu tähtikeula nyt on itelläkin.

Mikä vauhtipyörä+kytkinpaketti tuohon passaa jotta kestäis edes jonkinlaisia vääntöjä ilman jurinoita? Pelkällä evrylla sai sen verran mukavasti jurnuttamaan 1500-2000rpm vedätyksissä että revin ihan suosiolla koko modin pois, ettei tule hajotettua paikkoja.

HX35 + karala ohjelmalla olisi tarkotus tehdä hieman "mielekkäämpi" käyttöpeli. Tottunu kesäisin kumminkin 80-120 vedätyksiä ottamaan siihen 2s nurkille, niin ei kovin hymyilytä tää mannerlaiva nykykunnossa. :lol:
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
xr600r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 04.08.2005 20:48
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja xr600r »

No juu...Tästä suorasuihkun kestävyydestä. Kestää todella hyvin (hx40) 3 kilon ahdoilla, kunhan pakopesä on "järeä" . Ei hajoa kansi eikä pahvitiiviste jos on hyvin liimattu. Tästä moottorista ei saa voimaa muuta kuin laittamalla rivipumpun siihen "7" mm...vaatii tosin hiukan lohkon työstöä ;). Loppujen lopuksi moottori tulee tien päähän kun alakerran laakerit on bästä före...
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

xr600r kirjoitti:No juu...Tästä suorasuihkun kestävyydestä. Kestää todella hyvin (hx40) 3 kilon ahdoilla, kunhan pakopesä on "järeä" . Ei hajoa kansi eikä pahvitiiviste jos on hyvin liimattu. Tästä moottorista ei saa voimaa muuta kuin laittamalla rivipumpun siihen "7" mm...vaatii tosin hiukan lohkon työstöä ;). Loppujen lopuksi moottori tulee tien päähän kun alakerran laakerit on bästä före...
juu, mutta millä syötöillä? sen uskallan sanoa perehtymättä asiaan sen kummemmin, että tuskin kestää 3 kilon ahtopaineita ja syöttöjä sen verran, että savuttaa vielä täysillä paineillakin. kyllähän toi kone kestää vaikka 4 kiloo paineita, jos syötöt on sen verran, että max väännöt jää 300nm...

tää on vähän mutua, koska en ole asiaan henkilökohtaisesti perehtyny. kuulopuheista ja netin syövereistä ongittua "tietoa":
kyllä siitä koneesta jokatapauksessa pitäis voimaa saada ihan hyvin. huipputehot ei niinkään päätä huimaa, mutta vääntömomenttia omiks tarpeiks. kone taitaa olla sen sorttista, että kierroksia sillä ei kannata ottaa hirveesti (huipputeho ei nouse kourkeuksiin), mutta ahtopainetta ja muutenkin vääntöä kestää ilmeisen hyvin. jos virittelee siihen malliin, että max kierrokset jossakin lähes vakion tuntumassa, niin pitäis olla aika bueno paketti.

onnistuuko muuten tosiaan naittaan mersun rivipumpun tähän suorasuikkariin? järjellä ajateltuna periaatteessa pitäis onnistua, mutta jotenkin arveluttaa koko ajatus.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti:
onnistuuko muuten tosiaan naittaan mersun rivipumpun tähän suorasuikkariin? järjellä ajateltuna periaatteessa pitäis onnistua, mutta jotenkin arveluttaa koko ajatus.

Onnistuu mutta kammiokoneiden ennakonsäädin ei ole kovin hyvä ilman muutoksia tuohon yhdistelmään.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja muuris »

Se, ja lisäks pumpun nokan pitäs olla mallia suoraruisku.
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Melkeen alkoi jo ahistaa tuo hillitön tieteily värinöistä ja lämmöistä...on siinä perääkin en mä sitä väitä. Mutta mitä tuo mulle kuuluu? Ei mitään...
Mutta tää 290 suoraruikku+7mm tapeilla rivipumppu. Se pumppu menee ilman tekniikan tohtorin opintoja paikalle jos rälläkkä ja vinku pysyy kädessä...ihan itte tein kys operaatioin.
Kysymykseni kuuluukin tähän pumppuu,paineisiin, ja ennakoihin liittyen seuraavasti: Millä ruiskustus ennakko määräytyy? Vaikuttaako suuttimen avautumispaine siihen? Kuinka paljon rpm vaikuttaa asiaan?
Pohjustetaan tätä nyt vielä sillä historian havinalla...joo tolokuttoman vanha keksiontö se dieseli pata on joo...Varmaan jokaiselta ei kaupunkilaiselta on kokemuksia vanhoista traktoreista...aikasta monessa 50 luvulta lähtien on suoraruisku tekniikkaa, eli ei esikammioita...ihme on jos nuo antiikkivehkeet kiertää 2500rpm usien jäädään alle. Mahtaako se suorasuihkutus olla osasyyllinen asiaan?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ville Hakala kirjoitti:Melkeen alkoi jo ahistaa tuo hillitön tieteily värinöistä ja lämmöistä...on siinä perääkin en mä sitä väitä. Mutta mitä tuo mulle kuuluu? Ei mitään...
Mutta tää 290 suoraruikku+7mm tapeilla rivipumppu. Se pumppu menee ilman tekniikan tohtorin opintoja paikalle jos rälläkkä ja vinku pysyy kädessä...ihan itte tein kys operaatioin.
Kysymykseni kuuluukin tähän pumppuu,paineisiin, ja ennakoihin liittyen seuraavasti: Millä ruiskustus ennakko määräytyy? Vaikuttaako suuttimen avautumispaine siihen? Kuinka paljon rpm vaikuttaa asiaan?Pohjustetaan tätä nyt vielä sillä historian havinalla...joo tolokuttoman vanha keksiontö se dieseli pata on joo...Varmaan jokaiselta ei kaupunkilaiselta on kokemuksia vanhoista traktoreista...aikasta monessa 50 luvulta lähtien on suoraruisku tekniikkaa, eli ei esikammioita...ihme on jos nuo antiikkivehkeet kiertää 2500rpm usien jäädään alle. Mahtaako se suorasuihkutus olla osasyyllinen asiaan?


Tuohon jo melkein tarvitaan polttomoottoritekniikan opintoja. :roll:
Jos olet jo käyttänyt rälläkkää ruiskutuspumpun vaihto-operaatiossa, niin toivottomalta tuntuu. :roll:
Sitten vielä loppupelissä syntyy niitä haitallisia värähtelyjä, joidenka poistamiseksi tarvitsee taas opiskella lisää moottoritekniikkaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Joopa joo...Sori Jokke12...Menee hiukkasen sivista sitä aihetta mitä alkuun kysyit..No jos oot huomannut niin sulla on just niin hyvä tai huono kone kun itte haluat...Lisää eloa saat niillä ohjelmilla, suuttimilla, ja ahtimen vaihdoilla...ihan kun radikaaliksi heittäytyy niin mun mielestä sopurahalla saa rakennettua 7mm tapeilla ja sopivan suurella ahtimella tosta 290 koneesta mukavan tehokkaan ja vääntävän koneen.
Mä varmaan nyt joudun mennä ihmettelemään että miten tuo kone voi käydä tai toimia sekuntiakaan ilman välitöntä atomeiksi hajoamista.
Kaikesta päätellen rumilus nyt ei ymmärtänyt lukemaansa, siis tota mitä aikasemmin kirjotin...Ja todellakin tarvitaan lastuavaa työstöä (Lue:rälläkkä)jos aikoo laittaa rivipumpun sellaiseen 290 lohkoon missä on ollut jakaja pumppu, katsos kun se mekaaninen ennakon säädin ei mahdu muuten sinne tilaansa...
Montakos toimivaa moottoria rumilus olet rakentanut omiin laitteisiisi?
Mun puolesta spekulointi värinöistä, momenteista, ja muista avaruustieteistä voitais käydä jollain tiedefoorumilla, ei harrasta pohjaisella sivulla. Veikkaisin et aika moni nimenomaan harrastelee sitä ruuvailua omien projektiensa kanssa ja hakee apuja ja neuvoja täältä. No, tuo sun tieteily on varmasti pätevää tietoa mutta ei tainnut ollat ihan oikessa paikassa oikealla tavalla esitettyä.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ville Hakala kirjoitti:Joopa joo...Sori Jokke12...Menee hiukkasen sivista sitä aihetta mitä alkuun kysyit..No jos oot huomannut niin sulla on just niin hyvä tai huono kone kun itte haluat...Lisää eloa saat niillä ohjelmilla, suuttimilla, ja ahtimen vaihdoilla...ihan kun radikaaliksi heittäytyy niin mun mielestä sopurahalla saa rakennettua 7mm tapeilla ja sopivan suurella ahtimella tosta 290 koneesta mukavan tehokkaan ja vääntävän koneen.
Mä varmaan nyt joudun mennä ihmettelemään että miten tuo kone voi käydä tai toimia sekuntiakaan ilman välitöntä atomeiksi hajoamista.
Kaikesta päätellen rumilus nyt ei ymmärtänyt lukemaansa, siis tota mitä aikasemmin kirjotin...Ja todellakin tarvitaan lastuavaa työstöä (Lue:rälläkkä)jos aikoo laittaa rivipumpun sellaiseen 290 lohkoon missä on ollut jakaja pumppu, katsos kun se mekaaninen ennakon säädin ei mahdu muuten sinne tilaansa...
Montakos toimivaa moottoria rumilus olet rakentanut omiin laitteisiisi?
Mun puolesta spekulointi värinöistä, momenteista, ja muista avaruustieteistä voitais käydä jollain tiedefoorumilla, ei harrasta pohjaisella sivulla. Veikkaisin et aika moni nimenomaan harrastelee sitä ruuvailua omien projektiensa kanssa ja hakee apuja ja neuvoja täältä. No, tuo sun tieteily on varmasti pätevää tietoa mutta ei tainnut ollat ihan oikessa paikassa oikealla tavalla esitettyä.
Joo...täytyypä pitää turpansa kiinni, kun ei ole sitä tietoa moottoritekniikasta. :roll:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

"Joo...täytyypä pitää turpansa kiinni, kun ei ole sitä tietoa moottoritekniikasta. "

Sanoinko mä jossain vaiheessa että sä et osais jotain, häh? Mä selkeesti kysyin montako sitä ja tätä oot omin käsin tehnyt/hajottanut?
Jeesus että mulla nousee verenpaine, tosta viisastelusta!
Saat tietää niin paljonko ku lystäät, mutta mä en halua tietää siitä mitään! Just tavallista et pitää saada se ketun viimenen sana...
Ihan aikusten oikeesti, jotta ihan ilmiriidalta välttyisit ainakin mun kanssa niin ole ystävällinen ja ota tämä kehoitus rakentavana palautteena eikä vittuiluna, jookos?
Edelleen saat mun puolesta kertoa omia ja kollegoittesi tutkimusten tuloksia, enkä mä niitä edes kumoa (edelleenkään) pointti onkin siinä että ihan kaikkialla ja kaikille sitä ehkä ei tarvi tehdä.
Ugh! Olen puhunut.
volute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 09.08.2011 13:37

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja volute »

miten toimiiko garret t 03 ahdin 290 td mersussa.? tai toimiihan se tietenkin mutta ei tarvitte isompaa laittaa ja kun ahdin itesssään on hukkaportillinen niin tarvitseeko dumppia.? ja miten ahtopaineen säätimen kanssa. jos sitä ei laita onko ahdot minimit vai maximit.?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Voi dumppi. Sellasta kikotinta ei näissä dieseleissä tarvi. Kannattaa kattella sinne monivena 300turbodieselin turbo, se on samalla kolmiolaipalla. Ei tarvi kikkailla pakosarjojen tai muiden välikappaleiden kanssa, pakoputken lähtöä vähän muuttaa. Sopii siis suoraan pakosarjaan kiinni ja toimii kuulemma erittäin hyvin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ja tuo T03 on luultavasti 'löydetty' jostakin bensa-autosta, se toimii huonosti isossa dieselissä, ahtaa jatkuvasti liikaa pintakaasulla ja menee heti 'tukkoon'

Ahtimessa itsessään on ahtopaineensäädin eli hukkaportti. Et tarvitse siihen mitään sen kummempaa. Suosittelen lukemaan vaikkapa netistä googlettamalla noita perusasioita ahtopaineen säätelystä yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 290td piristäminen ja neuvot tulevat tarpeen

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja sekin vielä että 290:ssä on tietokoneen ohjaamana alipainetoiminen hukkaportti. Ei onnistu ahtopaineen säätimien lisäämiset letkujen väliin.
Vastaa Viestiin