barton kirjoitti:Aika vanhaa opusta se rumilus siteeraa kun tuo teksti löytyy miltei sanasta sanaan 30-vuotta vanhasta kirjasta: Autotekniikan käsikirja, Dieselmoottori, sivu 62, yläreuna. Pääperiaatteethan on varmaan pysynyt ennallaan mutta tarkennuksia asioiden todellista kuluista on tullut niin paljon että kannattaisi siirtyä uudempiin painoksiin.rumilus kirjoitti:EDIT:
Se mitä itse palotilassa tapahtuu on jo mutkikkaampi juttu, koska polttoaineannoksesta sekoittuu ainoastaan noin 5 % palamisilmaan muun osan levitessä nopeasti pyörivän ilmavirran vaikutuksesta ohueksi kalvoksi palotilan seinämille. Palotilan seinämille levittäytynyt polttoaine palaa vasta höyrystyttyään männän pinnasta. Palotilan lämpötila pidetään melko alhaisena ruikuttamalla öljyä männän alapintaan.
Taitaa olla ystäväni tekniikan tohtori Seppo Niemen kirjoittama artikkeli.
Polttomoottorin olemassaolo on ollut jo lähes 100-vuotta melkeimpä samanlaisissa kuoseissa.
Toki ollaan edistystäkin matkalla saavutettu, mutta tämäntyyppinen perusmoottori kun on kysymyksessä, ilman mitään kummallisuuksia, voidaan palotapahtumaa siteerata 30-vuotta vanhoista tieto-opuksista. Minun ei tarvitse siteerata sanomisiani mistään opuksesta, koska kirjoituksiani on julkaistu melkoinen määrä polttomoottoritekniikan alalta.
Mitä tulee uudempien polttomoottoreiden palamiskäyttäytymiseen, ollaan palotilaa tutkittu kameran avulla, jolla saadaan vielä tarkempi selvyys mitä palotilassa tapahtuu. Ruiskutustekniikat ovat viimeisen 10-vuoden aikana muuttuneet suurpaineisemmaksi ja ruiskutuksen suunnallakin on merkitystä yhdessä diffuusorin kanssa.
Mitä suurempi ruiskutuspaine ja pienempi pisarakoko, saavutetaan sillä parempi sekoittumishyötysuhde.