C 180 bensa Vm-2003 sytyshäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

C 180 bensa Vm-2003 sytyshäiriö

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Autoa ajaessa kaikki ok, kunnes pysähtyessä auto alkaa täristä (käydä kolmella pytyllä) ja näyttöön ilmestyy moottorin kuva. Kun auton sammuttaa ja antaa sen seisoa muutaman tunnin, käynnistyy ja käy auto taas normaalisti. Merkkivalo (vikakoodilla sytytyshäiriö komossylinterissä) on kuitattu pois kerran ja parin viikon kuluttua syttyi uudelleen, samoin toistui tuo kolmella pytyllä käyminen. Vika poistui, kun auto seisoi pari tuntia.

Korjaamolla vaihdettiin sytytyspuola kolmossylinteriin. Kotiin päästyä (3 km matka) auto alkoi jälleen täristä (käydä kolmella pytyllä) ja moottorin kuva jälleen infossa.

Onko kenelläkään tietoa, mikä autoa vaivaa ja onko kalliskin korjaus tulossa.
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Jos moottori m271,niin kannattaa tarkistaa huohotinletku.On siinä ilmanputsarikotelon alla.Kotelo pitää poistaa, että huohotinputkeen pääsee käsiksi.Se putki lähtee koneen kyljestä mennen imusarjaan.Autossani se putki oli halki noin 5cm matkalta.Risa putki aiheutti just tollasii häiriöitä.Uusi putki Vehosta 14e ja ongelma loppui siihen.Tosin moottorin johtosarjakin voi olla hapero ja aiheuttaa häiriöitä.
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Kiitos vastauksesta. Ei ollut huohotinletku. Auto ollut nyt tiistaista lähtien korjaamolla, vikaa ei ole löytynyt. Ei ole ongelma suuttimissa eikä puolassa ja tehoakin tulee kuulemma sen verran mitä kuuluukin. Edelleen käy vain kolmella pytyllä. Auto siirretty lavetilla merkkikorjaamolle, josko he kuitenkin löytäisivät jotakin, jota edellisen korjaamon ohjelma ei havainnut.

Moottoriohjausyksikkö ei kuulemma voisi olla vikana (normaalin tehosyötön takia) ja siksi, että tämän vuotisissa (2003), tämän verran ajetuissa (n. 86 tkm) ei tuollaista vaivaa ole ollut. Johtosarjatkin ok.

Mikä voi olla vialla? Maanantaikappale?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- vaihdettu väärä (ehjä) puola tai vaihdon jälkeen ei ole kuitattu vikakoodia pois.
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Ei ole vaihdettu väärää puolaa, vaan puola turhaan (hyvitys turhasta vaihdosta tulossa).

Merkkikorjaamo kertoo sytytyshäiriöiden johtuvan jakoketjun väärästä jaotuksesta eli jako on pielessä. Jaon kohdalleen asettaminen poistaa kuulemma kaikki ongelmat vaan eivät vielä tiedä, onko pelkkä säätö vai joutuvatko avaamaan ja korjaamaan oikein kunnolla.

Onko kokemuksia; mieten voi jakoketjun jako mennä pieleen?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Kuulostaa tosi oudolta.Ei se jako voi mennä itsestään pieleen,ellei sitä laiteta niin.Eikä ketjukaan hypi väärälle hampaalle noin vain.Risa ketjunkiristin vois ehkä jotenkin selittää ton,mutta ketju rallattais kyllä kovasti.Ketjun ei pitäis olla venynytkään noilla kilsoilla.Tuskin tohon on tehty kansiremppaakaan vielä?Esim.korjauksen yhteydessä kasattu väärin.
Ennemmin nokka-akselissa tai venttiileissä vikaa.
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Kyllä, uusin tilanne: venttiili karstoittunut, jakoketjun jako ok.

Nyt odotellaan jotakin ohjelmaa, joka sallii tuon karstoittumisen polton. Kuulemma poistaa ongelmat (pariin autoon liike tehnyt ko. toiminnon muutaman vuoden sisään).

Tämä venttiilin karstoittuminen sitten aiheuttaa tuota sytyshäiriö x-sylinterissä vikailmoitusta.

Auto on ollut merkkikorjaamon tutkailtavana 4 päivää - tutkiminen maksanut toistaiseksi muutamia satasia. Toivoa sopii, että mitään ei ole rikki vaan selvitään tuolla puhdistuksella.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei kai puutaheinää arvauksista kannata maksaa!
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Juu ei.

Vika ei ole vielä 100 % selvinnyt eikä kustannuksia ole peritty, puhelimessa vaan huoltoneuvoja mainosti, että satasia tulee maksamaan.

Vaan kun on paikkakunnan ainoa merkkikorjaamo, jonne auto on viety pikakorjaamosta, joka ei vikaa kyennyt löytämään. Mitäs teet, kai se etsintä jotain maksaa?
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Saatta venttiili jumittaa karstan takia.Täällä joku kirjoittelikin tosta aiheesta jokin aika sitten.Olisko jonkinlaista tyyppivian tapasta?Ohjurikin vois olla liian ahdas.
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Venttiili päästää läpi eli venttiiliremontti seuraavaksi edessä ja ruhtinaallinen remonttikustannus.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei se voi tehdä vikakoodia sytytyshäiriöstä venttiilin karstoittumisen takia.

Omassa, jossa sama kone? (2L vapari) oli identtiset oireet. Mittasin puolat, joista yksi pimeä. Vaihdoin sen ja kolme kertaa koodien nollausta, lähti toimiin.
pete65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 12.06.2010 11:03

Viesti Kirjoittaja pete65 »

Autoon on puolia vaihdettu (selvisi eilen) jo helmikuussa, nyt sitten kolmen viikon sisään kahteen kertaan (kaikki työt eri korjaamoissa). Vieläkään ei auto käy kunnolla, joten ainoa keino saada vika selville on avata kansi.

Eli helmikuussa on auto ilmoittanut sytytyshäiriötä ja puolia on vaihdettu. Vikakoodi ja oireet on saatu pois. Vika pysynyt pois vähintään 3 kk (ehkä jopa 7 kk) ja ilmestynyt taas. Nyt ei puolien vaihto ja karstan poispoltto ole auttaneet vaan on avattava kansi ja katsottava, missä vika todella piilee. Kannen avaa tyyppi, joka on suorittanut helmikuisen puolavaihdon - ei taida oikein hommiaan osata tai Mersuista mitään ymmärtää.

Miltä vaikuttaa vika; hoituu ja auto tulee kuntoon vai vai hoituu hetkeksi ja toistuu taas?
Vastaa Viestiin