W123: Vanhentunut tekniikka tekee vaarallisen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

W123: Vanhentunut tekniikka tekee vaarallisen?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Luin Autoliiton Moottori-lehdestä vuoden takaisia onnettomuusraportteja, niitä joissa esitellään jokaisen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden tutkinta-aineistoa. Yhdessä tapauksessa W123 Mersu oli joutunut nokkakolariin vastaantulevan auton kanssa, ja 123:n kuljettaja oli kuollut. Vastaantulevan auton (muistaakseni vanha Toyota) kuljettaja säilyi hengissä. Tutkintalautakunnan raportissa todettiin jotenkin näin, että Mersun kuljettajan kuolema johtui auton (W123 -81) vanhentuneesta tekniikasta sekä siitä, että turvavyöt toimivat väärin suhteessa auton korirakenteesen. Parannusehdotuksena oli autokannan uusiutumisen nopeuttaminen.

Onko näin että nokkakolarissa W123 toimii kuten vanhat "giljotiini-Volvot"?
Eli konepelti on niin jämäkkää tavaraa, että nokkakolarissa se ei painukaan kasaan, vaan työntyy suorana matkustamon sisään kuskin kaulan tasolla. Turvavöiden toiminnan vaikutus onkin sitten ihan arvailujen varassa. Yleensä Mersuja, vanhojakin sellaisia, on pidetty turvallisina. Itse pitäisin kyllä W123:a turvallisempana kuin uutta A-Mersua, voikohan näiden törmäysturvallisuustietoja jossain vertailla?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: W123: Vanhentunut tekniikka tekee vaarallisen?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

hakokari kirjoitti: Onko näin että nokkakolarissa W123 toimii kuten vanhat "giljotiini-Volvot"?
Eli konepelti on niin jämäkkää tavaraa, että nokkakolarissa se ei painukaan kasaan, vaan työntyy suorana matkustamon sisään kuskin kaulan tasolla. ?
En jaksa uskoa. Eiköhän W123:aakin jo kolaritestattu sen verran pitkään ja hartaasti, että kyllä tuonkaltainen vika olisi kai saatu karsittua pois. Joissain vielä vanhemmissa autoissahan kuvailemasi kaltainen oire voikin olla mahdollinen, kun riittävän materiaalinhallinnan puuttuessa on tehty "varmuuden vuoksi" niin paksusta pellistä että varmalla kestää.

Yleisestikin ottaen olisin hiukan skeptinen tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden MB vs Tojota-kolarin vuoksi -- yhdestä yleistäminen on hiukan sellaista hannukarpo-tyylistä ajattelua.
Ihan maalaisjärjellä ajattelisin, että 70-luvun autoista MB on sittenkin se kolaritestatumpi ja massaltaankin isompi, joten jos välttämättä olisi valittava niin mieluummin istuisin onnettomuudessa mersun penkillä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14023
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123: Vanhentunut tekniikka tekee vaarallisen?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hakokari kirjoitti:Luin Autoliiton Moottori-lehdestä vuoden takaisia onnettomuusraportteja, niitä joissa esitellään jokaisen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden tutkinta-aineistoa. Yhdessä tapauksessa W123 Mersu oli joutunut nokkakolariin vastaantulevan auton kanssa, ja 123:n kuljettaja oli kuollut. Vastaantulevan auton (muistaakseni vanha Toyota) kuljettaja säilyi hengissä. Tutkintalautakunnan raportissa todettiin jotenkin näin, että Mersun kuljettajan kuolema johtui auton (W123 -81) vanhentuneesta tekniikasta sekä siitä, että turvavyöt toimivat väärin suhteessa auton korirakenteesen. Parannusehdotuksena oli autokannan uusiutumisen nopeuttaminen.

Onko näin että nokkakolarissa W123 toimii kuten vanhat "giljotiini-Volvot"?
Eli konepelti on niin jämäkkää tavaraa, että nokkakolarissa se ei painukaan kasaan, vaan työntyy suorana matkustamon sisään kuskin kaulan tasolla. Turvavöiden toiminnan vaikutus onkin sitten ihan arvailujen varassa. Yleensä Mersuja, vanhojakin sellaisia, on pidetty turvallisina. Itse pitäisin kyllä W123:a turvallisempana kuin uutta A-Mersua, voikohan näiden törmäysturvallisuustietoja jossain vertailla?
Jossain takavuosien onnettomuudessahan oli käynyt niin, että W123:n rakenne oli pettänyt sillä tavalla, että kuskin penkki oli pettänyt alta, ja aiheuttanut pahan loukkantumisen, jos ei hengenlähdön -en muista. Uskoisin, että tuossa iässä suurimmassa osassa autoja alkaa esiintymään enemmän tai vähemmän ruostevaurioita, jotka ovat suurin syy rakenteen heikentymiseen.

Jos auto on rakenteellisesti uutta vastaavassa tai edes hyvässä kunnossa, en usko ollenkaan, että se olisi merkittävästi turvattomampi kuin uutena ollessaan. Toki kehitys kehittyy, ja uudemmat samankokoiset Mersut ovat varmasti turvallisempia kuin W123. Lähinnä uusien hilavitkuttimien ja parempien testausmetodien ansiosta. Ja onhan sitä kolarikokemustakin kertynyt kolmessakymmenessä vuodessa.

Voin toki kirjailla kotiin päästyäni pitkät litaniat turvallisuusselosteita W123- ja W126-esitteistä :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Jokunen vuosi sitten oli lehdessä juttu; w123 kolaroinut neliveto golffin 2 kanssa ja mersu kuski oli kuollut...

Kyllähän se niin on, että rakenteen lujuus ei ole sama ruostuneena ja/tai kolarikorjattuna. Nykyisin kun käytetään korkealujuusteräksiä auton rakenteissa, niin pikkuautostakin tulee aika turvallinen, kun korin osat ei painu kuskinpäälle...

Todennäköisesti kaikkissa edellämainituissa tapaturmissa olisi voitu, lieventää turman vakavuutta korjaamalla auto!!!
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

[quote="Mika_M"]Jokunen vuosi sitten oli lehdessä juttu; w123 kolaroinut neliveto golffin 2 kanssa ja mersu kuski oli kuollut...

Se juttu taisi mennä muuten niin, että 123 oli pyörähtänyt mustalla jäällä ja törmäsi vinosti perä edellä Golf Countryyn. Kuolinsyy oli muistaakseni se, että mersun vanha penkki petti törmäksessä > kuljettajan niska poikki törmäyksen voimasta. Itse auto ei mennyt kovin pahasti kasaan. :cry:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Nooh, vastahan se mersu oli 23vuotias :) Ja onhan se vanhanaikainen verrattuna uusiin mutta vertaappa 123:sta esim taunukseen tai 240 volvoon, ne vasta tappovehkeitä ovatkin :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

Muffler kirjoitti:Nooh, vastahan se mersu oli 23vuotias :) Ja onhan se vanhanaikainen verrattuna uusiin mutta vertaappa 123:sta esim taunukseen tai 240 volvoon, ne vasta tappovehkeitä ovatkin :)
Toi oli kyllä aika huono väite, että 240 olisi turvaton! Mistä oot sellaista keksinyt? :lol: :lol:
Perheessämme on sattunut raju kylkikolari, vuoden -80 240:tä tuli uusi Nissani 8 0 km/h kylkeen ja pelkääjän paikalla ollut isoveljeni säilyi vammoitta. Näin siksi, että tuossa volvossa on rajut rautaputket ovissa kylkikolarisuojina. Tosin kylki painui 40 senttiä kasaan, mut se putki kesti. Eipä oo samanikäisessä 123:ssa kyljissä tollasia suojia.
240 on palkittu usein turvallisuuspalkinnoilla, mm. vielä vuonna -93 USA.ssa kaikkein vähiten kuolleita/törmäyksiä. Sanoisin, että 240 ja 123 ovat kaikkein turvallisimpia tuon ikäisiä, kotimaisia unohtamatta, tietty.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14023
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hpkatteli kirjoitti: Eipä oo samanikäisessä 123:ssa kyljissä tollasia suojia.
Jenkkimallissa on.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Volvon turvallisuudesta ei kannata tosiaan kiistellä. Mulla oli 140-sarjan Volvo vm -73, jossa esiteltiin uutuutena sivutörmäyssuojat ovissa - siis juuri nuo samat, jotka on edellä mainittu 200-sarjassa. Samainen 140-sarjalainen oli esitellessä 1967 ensimmäinen auto, jossa oli suunniteltu törmäysvyöhykkeet sekä eteen että taakse (n. 40 cm). Niille, jotka eivät ole tienneet, 200-sarja on kosmeettisesti paranneltu 140-sarja. Voisin melkein väittää, että 200-sarjan Volvo on vähintään yhtä turvallinen kun 123 Mersu ellei sitten turvallisempi. Siihenhän Volvon maine on jo 60-luvulta lähtien perustunut, eikä turhaan.

Mitä tulee nykyautojen turvallisuuteen, on myös suunnittelulla merkittävä asema passiivisen turvallisuuden kehittämisessä. Korirakenteet suunnitellaan ja törmäykset simuloidaan jo ennen yhdenkään auton valmistumista aika huolella. Törmäystesteillä vain verifioidaan nuo ominaisuudet. Ennen vanhaan (lue 80-luvulla) puolestaan törmäystestit olivat ainoa keino todentaa törmäysturvallisuus ja suunnittelumenetelmistä en olisi tuona piirustuslauta-aikakautena niinkään varma. On selvä, ettei 123 mersu ole välttämättä edes yhtä turvallinen kuin nykyinen keskikokoluokan auto, juuri suunnittelusta johtuen. Esim. ohjaamon muodossa pysyminen ja keulan törmäysenergian absorbointi ovat seikkoja, joita 70-luvulla ei ole osattu/haluttu/pystytty/tiedetty tarpeellisiksi suunnitella.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Millos Mersuihin tuli noi törmäysvyöhykkeet? Onhan ne kyllä aika kaun olleet kehissä, tiedä sitten oliko sekä edessä että takana.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Sami J. E. kirjoitti:Millos Mersuihin tuli noi törmäysvyöhykkeet? Onhan ne kyllä aika kaun olleet kehissä, tiedä sitten oliko sekä edessä että takana.
Aika päivää sitten.

Nuo sivutörmäyssuojat muuten tulivat Mercedes-Benzeihin jo 50-luvulla.

Minullakin oli 244 volvo iän kaiken, itse asiassa pitkäaikaisin autoni tähän saakka (4 vuotta). Olin sillä kolarissakin tuhoten uuden W124sen lunnaiksi eikä Palmeraattoriin tullut naarmun naarmua.

Se vaan ei tuo auton joustamattomuus ja turvallisuus olekaan sama asia eli nykypäivän NCAP-mittauksissa jämäkkä Volvo saisi tosi pahat miinuspisteet koska törmäysenergia kohdistuu matkustajiin.

Kolariturvallisuus on mennyt harppomalla eteenpäin viime vuosina ja toki jo airbagien käyttöönotto aikanaan vähensi liikennekuolemia ja -loukkaantumisia tolkuttomasti.

W124 oli yksi oman aikakautensa turvallisuuden edelläkävijöistä mutta kyllä nyt on niin että jos airbagittömällä (ja ABS:ttömällä, ESD:ttömällä ja muutenkin neekerivarustellulla) 300D:lläni ajaisin nokkakolarin uuden Nissan Micran kanssa niin itse asiassa minulle siinä huonommin kävisi.

Ei riitä että auto on iso jos siitä puuttuu turvavarusteita. Ja 80-luvun alussa suunniteltu kosla verrattuna 2000-luvun alun kulkupeliin ei ole tasainen asetelma vaikka valmistajiksi vaittaisiin mitä tahansa (joitakin Korealaisia säilykepurkkeja lukuunottamatta).

Synkkää, synkkää. Toisaalta ei kai tässä taida kolaturvallisuus paljon kiinnostaa jos aikoo pyörällä ajaa koko kesän.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Sami J. E. kirjoitti:Millos Mersuihin tuli noi törmäysvyöhykkeet? Onhan ne kyllä aika kaun olleet kehissä, tiedä sitten oliko sekä edessä että takana.
http://www.whnet.com/4x4/milestones.html

/ Jo Vain
300 SE
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makijt »

Henri Junkkala kirjoitti:W124 oli yksi oman aikakautensa turvallisuuden edelläkävijöistä mutta kyllä nyt on niin että jos airbagittömällä (ja ABS:ttömällä, ESD:ttömällä ja muutenkin neekerivarustellulla) 300D:lläni ajaisin nokkakolarin uuden Nissan Micran kanssa niin itse asiassa minulle siinä huonommin kävisi.
Epäily heräsi, että oliskohan näin. Toki voin olla täysin väärässäkin, mutta eikös tuo massojen ero jo vaikuta asiaan melkoisen paljon? Eli itse ajattelisin tuon pienen Nissanin vaihtavan suuntaa melkoisen rivakasti (hieman liioitellen) ja vastaavasti MB:n hidastuvuus ei olisi likikään yhtä suuri. Siis kuten yllä mainitsin niin oma päätelmäni, enkä kyllä halua kokeilla käytännön kokeilla.

Muistuu mieleen jokin artikkeli kuvineen kolarista, jossa oli muistaakseni W124 ja joku keskikoon japsi ajaneet nokkakolarin. Mersun takaa otetussa kuvassa ei edes tiennyt, että on ajanut kunnon keulamällin, vastaavasti japanin auto oli melkoisen surullinen näky. Muistini mukaan tuossa MB:ssä oli airbagit joten kuski ja matkustaja selvisivät ilman sen pahempia vammoja, toisin kuin japanin raudassa. Paremmin muistavat tai tietävät korjaavat asiaa.
-makijt-

1988 Honda Goldwing GL1500
1999 C 200 Esprit automat
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

jo vain kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:Millos Mersuihin tuli noi törmäysvyöhykkeet? Onhan ne kyllä aika kaun olleet kehissä, tiedä sitten oliko sekä edessä että takana.
http://www.whnet.com/4x4/milestones.html

/ Jo Vain
1951 Patented safety body with rigid passenger cell and defined crumple zones front and rear

Jotain tollasta olin muistavinankin.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

makijt kirjoitti:
Henri Junkkala kirjoitti:W124 oli yksi oman aikakautensa turvallisuuden edelläkävijöistä mutta kyllä nyt on niin että jos airbagittömällä (ja ABS:ttömällä, ESD:ttömällä ja muutenkin neekerivarustellulla) 300D:lläni ajaisin nokkakolarin uuden Nissan Micran kanssa niin itse asiassa minulle siinä huonommin kävisi.
Epäily heräsi, että oliskohan näin. Toki voin olla täysin väärässäkin, mutta eikös tuo massojen ero jo vaikuta asiaan melkoisen paljon? Eli itse ajattelisin tuon pienen Nissanin vaihtavan suuntaa melkoisen rivakasti (hieman liioitellen) ja vastaavasti MB:n hidastuvuus ei olisi likikään yhtä suuri. Siis kuten yllä mainitsin niin oma päätelmäni, enkä kyllä halua kokeilla käytännön kokeilla.

Muistuu mieleen jokin artikkeli kuvineen kolarista, jossa oli muistaakseni W124 ja joku keskikoon japsi ajaneet nokkakolarin. Mersun takaa otetussa kuvassa ei edes tiennyt, että on ajanut kunnon keulamällin, vastaavasti japanin auto oli melkoisen surullinen näky. Muistini mukaan tuossa MB:ssä oli airbagit joten kuski ja matkustaja selvisivät ilman sen pahempia vammoja, toisin kuin japanin raudassa. Paremmin muistavat tai tietävät korjaavat asiaa.

Jos W124 painaa alle puolitoista tonnia ja uusi micra tonnin paikkeilla niin ero ei ole suuri. Toisen turvallisuustekijät on suunniteltu 2002-2003 paikkeilla juurikin EuroNCAP:tä silmälläpitäen ja toisen 1982-1983 paikkeilla ihan vaan ostajien hengenlähdön minimoimiseksi.

Valitettavasti se on niin että moderni pikkuauto on turvallisempi kuin vanha lahna vaikka W126sella päin pökkäisit.

Eri asia sitten jos jyrryytät -65 kuorma-autolla 60 tonnin kuormalla uuden 700-kiloisen smartin yli, kyllä siinä smartti toki lentää kuin pingispallo - mutta niin lentäisi W140nenkin.

Suomen yli kymmenvuotiaaseen autokantaan nähden W124 on ihan kohtuuturvallinen vehje mutta edes airbagillinen versio sen tarvitsisi olla ennen kuin nokkakolarista millään säikähdyksellä selviäisi.

Uusimmassa TM:ssä oli mielenkiintoinen testi: tekivät euroNCAP-törmäystestin (näitä on tehty 1997 alkaen) kymmenvuotiaalle Corollalle. Auto meni solmuun kuin maiharinnauhat alokkaalta ja crash test dummyt eivät kolarin jälkeen hyräilleet "hmm hmm hmm hmm" koska molemmilta oli kuuppa murskaantunut. Kamalaa katseltavaa koko kolaritesti. Eli 1994 Corollaan verrattuna W124 on toki vielä turvallisuuden perikuva - valitettavasti se nyt vaan ei ole kovin paljoa.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Joo eihän toi painoero ole kuin 50% ei paljo.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

voimaa

Viesti Kirjoittaja esko »

matemaattinen totuus

nopeus kaksikertainen
voima nelinkertainen...
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Pieni kommentti vain.. :)

Hakokari lainaus:
Itse pitäisin kyllä W123:a turvallisempana kuin uutta A-Mersua, voikohan näiden törmäysturvallisuustietoja jossain vertailla?

Tosi on että W123 on turvallinen jos ei ole aivan ruostessa(aikanaan turvallisimpia ja vieläkin turvallinen vaikka AirBagin puuttuminen aiheutaa liian kovan tällin ihmiselle! ja kolareitahan on niin monenlaisia!).

A-luokka vastaan W210 joita mersu teki osoitti että A selvisi hyvin törmäyksen painavemman auton kanssa(onhan W210 tietenkin "pehmeämpi" kuin W123).
Ehkä kehitys ei ole mennyt eteen päin ? Just "pienten" autojen kolariturvallisuus on kehittynyt roimasti merkistä riippumatta. :D
Tietenkin paksu pelti ja AIRbagittomuus(harvassa on sellainen) tekee W123 vielä turvallisemman kuin A:n.
Painoero on on noin 200kg(mitätön).
Lainaus Eskolta:
matemaattinen totuus

nopeus kaksikertainen
voima nelinkertainen...

Testejä ei ole tehty tietääkseni W123 kanssa mutta kuten edellä mainitsin W210 kanssa ja varmaan muitenkin. En ole katsellu missä ledessä julkaistu luultavasti automotoundsport-lehdessä aikanaan kun A-luokka esiteltiin.
Itsellä omat tieto lähteet jossa muun muumoassa testi oli/on.

Tällä meinaan nimen omaan sitä että kehitystä on tapahtunut vuoden1976 jälkeen. Käsitys siitä että kaikki pienet autot= hengenvaarallisia ei aivan pidä paikaansa vaikkei ne fysiikan lakeja kumoakkaan. Suuren ja pienten ero on kaventunut mutta kolarissahan on monta muuta seikkaa mukana... :wink:

Toivottavasti kellään ei tartte kokeilla miten asiat on...
A170cdi-00 1999-
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

123sen turvallisuuteen mitenkään puuttumatta muistan nähneeni Mercedes Benz Classic -lehdessä kuvia joskus 60-luvulla tehdyistä kolari ja törmäystesteistä. En perkule muista mallia, mutta konepelti oli päinvastoin giljotiiniefektiä siististi kasassa juuri niinkuin insinöörit olivat suunnitelleet..

Kamalalta näyttivät kuvat kaikesta huolimatta. Tuli mieleen James Bond -elokuvat tms. angoloamerikkalaiset, joissa konnat aina romuttaa mustia 115sia!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä näkyy tuo myös vanhempien mersujen turvallisuus ainakin testien valossa olevan aika hyvällä tasolla. Vaikka jotkut tuntuu muuta väitävän.

Piti ihan kaivaa tuo tämä sivu esiin, sen verran pahasti otti väite, että nissan micra olisi turvallisempi kuin w124 korvaan. Tässäpä todiste:
http://www.whnet.com/4x4/W210_crashtest.html
Katsokaapa samassa testissä olevaa w210, volvo s70 ja w124. w124 ja volvo on ihan yhtä paljon kasassa, taitaapa volvon matkustamo olla vielä enenmään kuin w124:n Vaikka w124 ei aikanaan voittanut kolaritestejä jäykyytensä takia. Niin jopa TM sanoi suunnilleen näin, että vaikka matkustajat saivat korin liiallisen jäykkyyden takia lieviä vammoja, korinjäykkyyden takia auto olisi turvallinen juuri suurissa nopeuksissa tapahtuviin törmäyksiin, joihin auto kuulema oli suunniteltu.
Toinen pointti aiheen tiimoilta: Nissan ja niinkuin kaikki muutkin teillämme liikkuvat kupat on suunniteltu juuri siten, että kun autolla ajetaan seinään 50 km/h menee koko auto kasaan ihan viimeistä myöten, niin että matkustajiin tuleva hidastuvuus on mahdollisimman vähäinen. Silloin testi menestys on taattu. Sitten kun tuollaisella autolla ajetaan seinään vaikka 60 km/h, koko auto on kasassa ja sillä siisti. hmm hmmm hmm hmm :)

Täällä on sitten vähän muitakin mersuja, voitte ihan omin silmin katsoa miten mersu pärjää kolarissa suhteessa muihin autoihin. Täällä vertaillaan myös uusia ja vanhoja malleja. http://www.whnet.com/4x4/crashes.html
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Törmäyksistä

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ihan muutama huomautus:

a) Nuo törmäystestit eivät ole keskenään vertailukelpoisia (esim. yllä olevat kuvat). Niiden nopeus on erilainen (eri aikoina), törmäyspinta on erilainen (eri standardi) ja edelleenkään eripainoisten autojen NCAP-luokitus ei ole vertailukelpoinen keskenään.

b) Jos tämä nyt on jollekin epäselvää: turvallisen korin vaatimus on, että keula menee tulipeltiin asti mahdollisimman hyvin kasaan sitoen mahdollisimman paljon energiaa (mahdollisimman paljon joustavaa rypistymistä, tätä varten on nykyään omat pokkaukset eli taittumisen lähtöpaikat runkoaisoissa) ja tulipellin jälkeen korin tulee olla jäykkä, jotta matkustajat eivät jää puristuksiin. Siksi pienessäkin kolarissa nokat menevät täysin kasaan ja ihmiset pääsevät päivittelemään nykyautojen heikkoutta. En usko, että missään autossa matkustamo on enää sitä joustavaa aluetta – ainakaan tahallaan matkustajien hidastuvuuden vähentämiseksi.

c) Jos nyt pitäisi valita sarja erilaisia törmäyksiä, olisin ihan satavarmasti siinä A-Mersussa niitä kokemassa, enkä keskimääräisessä, ruostuneessa W123:ssa. Ei se ulkomitta kerro turvallisuudesta vaan pikemminkin suunnitteluaika (vrt. TM 6/04). Missäs kolarissa se pari vuotta sitten oli, kun W123 repesi 80 km/h -nopeudesta kolmeen osaan?

d) Eivätkös ne olleet mustia ponttoneita joita ne konnat siinä Goldfingerissä laittoivat romuksi? :)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niinpä:

a) Olisit lukenut tarkemmin. Ylemmän linkin sivulla löytyy:

In a comparative test performed by "auto motor und sport" and involving an offset crash against a rigid barrier (55 km/h, 50 % overlap), the E-Class sedan (W 124) emerged as the car with the most stable safety cell among seven competitors. Overall judgment: low risk of injury, low safety cell deformation.

Eli kyseessä on juurikin vertaileva testi.
Noilla sivuillakin oleva w126 on jo huomattavasti helpommassa testissä ja vaikuttaa vahvasti siltä että se ei olisi yhtä turvallinen kuin w124.

b) Niinhän se asia on. Mutta tuo volvo kyllä menee kasaan muutekin jos auton keulalla ei käsitetä myös matkustamoa. Useissa pienissä "autoissa" ja varsinkin ranskalaissa tuo matkustamo painuu pelottavan paljon kasaan, ei kuitenkaan niin paljoa että testeissä käytettävillä nopeuksilla siitä tulisi ongelmia. Se on kuitenkin selvä merkki ettei matkustamo kestä rasituksia ja että vähänkin pahemmassa törmäyksessä sinne jää loukkuun. Eihän niitä tietenkään ole tehty noin tarkoituksella, mutta kun ne nyt on tehty niin kuin ovat ja kun näille valmistajille riittää että se pärjää hyvin testeissä. Mersuhan testaa autojaan myös suuremmilla nopeuksilla tapahtuvia kolareita vastaan.Eikö kuitenkin ole mukava, että kolarin jälkeen itsellä on vielä kaikki raajat tallella, eikä niitä tarvitse irroitella erikseen auton matkustamon rippeistä.

c) Jos tuohon vielä kommentoin, niin empä haluaisi olla kummallakaan kolarissa. Jos kolari pitää ajaa, niin mieluiten vaikka w140 tai 7-satasella bemarilla. Niillä ei yleensä häviä. Pienet autot on suorastaan pelottavia olla kyydissä, jopa marsu (A-sarjan mersu)..
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Juupas-saapas

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Örgh. En nyt haluaisi joutua juupas-eipäs -väittelyyn, ja siksi en yleensä ot osaa näihin mutu-keskusteluihin. Mutta kun nyt aloitettiin. :roll:
Perttu K kirjoitti:a) Olisit lukenut tarkemmin. Ylemmän linkin sivulla löytyy:
In a comparative test performed by "auto motor und sport" and involving an offset crash against a rigid barrier (55 km/h, 50 % overlap), the E-Class sedan (W 124) emerged as the car with the most stable safety cell among seven competitors. Overall judgment: low risk of injury, low safety cell deformation.

Eli kyseessä on juurikin vertaileva testi.
Noilla sivuillakin oleva w126 on jo huomattavasti helpommassa testissä ja vaikuttaa vahvasti siltä että se ei olisi yhtä turvallinen kuin w124.
Tuo sivuhan on rakennettu aika tehokkaasti harhaanjohtamaan. Kyse ei kuitenkaan ole samasta testirupeamasta. Ekassa kuvassa on se Volvon ja W210:n testi vuodelta 1997. Sitten on jotain muuta W210-sälää. Sitten tulevat ne kaksi AMS:n testiä, mutta eiväthän ne ole sama testi vaikka samalta näyttävätkin.

Toinen on W210:n esittelyn jälkeen, toinen W124:n, eikä tuoreemman overlapia ja nopeutta kerrota missään. Missään ei kerrota, mitä nuo ”seven competitors” ovat tuon W124:n kanssa. Pitäisi kai kaivella esiin vanhoja AMS-lehtiä ja katsoa niistä ne tiedot. Ja nuo myöhemmät testit ovat myös ilman tietoja esteestä (kiinteä vai kokoonpainuva, mikä ”overlap” eli törmäyspinta-ala, mikä nopeus). Etenkin tuo W123:n 100 % overlap on tod.näk. aika pienellä nopeudella. Missä muuten se W126 oli?

Nykyään EuroNCAP-testi on 64 km/h:n nopeudella, joka on huomattavasti eri asia kuin tuo 55 km/h, joten nekään eivät ole vertailukelposia. Tuo W124:hän on sillä vanhalla 55 km/h nopeudella.

Mutta ei jakseta tästä nyt vääntää, minä ainakin lähden viettämään päästäistä!
c) Jos tuohon vielä kommentoin, niin empä haluaisi olla kummallakaan kolarissa. Jos kolari pitää ajaa, niin mieluiten vaikka w140 tai 7-satasella bemarilla. Niillä ei yleensä häviä. Pienet autot on suorastaan pelottavia olla kyydissä, jopa marsu (A-sarjan mersu)..
Heh, no niin minäkin. Olisin mieluiten itse asiassa VR:n Sr1-veturissa. Mutta siihen ei aina ole mahdollisuutta. :wink:
Viimeksi muokannut Daaz, Pe 09.04.2004 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Juupas-saapas

Viesti Kirjoittaja juha »

Missään ei kerrota, mitä nuo ”seven competitors” ovat tuon W124:n kanssa. Pitäisi kai kaivella esiin vanhoja AMS-lehtiä ja katsoa niistä ne tiedot. Ja nuo myöhemmät testit ovat myös ilman tietoja esteestä (kiinteä vai kokoonpainuva, mikä ”overlap” eli törmäyspinta-ala, mikä nopeus). Etenkin tuo W123:n 100 % overlap on tod.näk. aika pienellä nopeudella. Missä muuten se W126 oli?

Nykyään EuroNCAP-testi on 64 km/h:n nopeudella, joka on huomattavasti eri asia kuin tuo 55 km/h, joten nekään eivät ole vertailukelposia. Tuo W124:hän on sillä vanhalla 55 km/h nopeudella.
Vanha topic mutta... tuo seitsemän auton testi oli tekniikan maailmassa joskus vuonna '91. Siinä mercedes ja bmw todettiin parhaiten menestyneeksi, mersun kohdalla jäätiin tuolloin kaipaamaan kuljettajan airbagia suojaamaan pään iskeytymistä ratin kehään. Samaisessa testissä oli mm. 740 volvo jonka kori oli saksalaisten mukaan "vaarallisen" jäykkä, toisesta ääripäästä oli mm. rellu joka meni kasaan kuin alumiinifolio...

Nykyinen euroncap on todellakin 64kmh ajettava testi kasaan menevään esteeseen kun tuo vanha testi ajettiin 55kmh kiinteään periksi antamattomaan esteeseen. Ei nuo testit toisistaan niiiin paljon eroa koriin kohdistuvien rasituksien osalta, uusi euroncap on vaan todenmukaisempi kun este on joustava.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Re: voimaa

Viesti Kirjoittaja Arto N »

esko kirjoitti:matemaattinen totuus

nopeus kaksikertainen
voima nelinkertainen...
Ja F = m x a. Siis voima on massa kertaa kiihtyvyys. Voiman ja vastavoiman lain mukaan kahden auton törmäyksessä voima vaikuttaa molempiin autoihin yhtä lailla. Siis jos autot jäävät niille sijoilleen. Siitä voi siis päätellä että kaksi kertaa painavammassa autossa on kaksi kertaa pienemmät kiihtyvyydet, tai kääntäen. Kiihtyvyydethän ne tappaa eikä vauhti.

Vai voiko tuota fysiikan peruslausetta soveltaa näin?
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Juupas-saapas

Viesti Kirjoittaja Aku P »

juha kirjoitti:Vanha topic mutta... tuo seitsemän auton testi oli tekniikan maailmassa joskus vuonna '91. Siinä mercedes ja bmw todettiin parhaiten menestyneeksi, mersun kohdalla jäätiin tuolloin kaipaamaan kuljettajan airbagia suojaamaan pään iskeytymistä ratin kehään. Samaisessa testissä oli mm. 740 volvo jonka kori oli saksalaisten mukaan "vaarallisen" jäykkä, toisesta ääripäästä oli mm. rellu joka meni kasaan kuin alumiinifolio...
.
Jep, tuttu testi täälläkin.

Sitä vaan jäin miettimään, että jos crash test dummy on selvinnyt seinäänajosta vuonna -91 hengissä, niin miksi se ei sitä ehjän (!) W124:n puikoissa tekisi sitä tänäkin päivänä.
Eri asia on se, että jos Micra seinäänajokokeessa -91 tappoi kaikki sisälläolijat, niin ehkä tämä nykyinen malli ei sitä tee. Vastaavasti -91 Micra ei tänä päivänä betonimöykkyyn päästeltäessä ole sen turvallisempi kuin 13 vuotta sitten.

Tällä tahdon sanoa, että ei W124:n kuski teoriassa sen huonommassa suojassa ole kuin aiemminkaan, jos auto + turvavarusteet ovat ehjiä. Vaatimustaso on noussut, se mikä ennen oli "normaali" loukkaantuminen onnettomuudessa, on tänä päivänä jotain mitä pyritään välttämään. Jos W124 aikanaan suojasi riittävästi tiettyä uhkaa vastaan, kai se sen tekee nykyäänkin.
Mutta, kuten Henkka tuossa huomautti aivan oikein, muiden autojen paino on ympärilä noussut. Jos Micra painoi 1991 800 kiloa, se painaa nyt yli tonnin. Tarkkoja lukuja en tiedä. Näin tilastollinen mahdollisuus joutua entistä painavamman auton yliajamaksi W124:lla on kasvanut, kun kaikki 700 kilon pikkufiiut on paalattu tai otettu ainoastaan sunnuntaiajoon.

Joka tapauksessa parempi ajaa rauhassa ja hiljakseen, sattuu se vaikka millä ajaisi isomman kuprun. :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kyllä massa yleensä voittaa .
Hesarissa oli aikanaan kuva jossa ,100 A ,datsun oli tuulilasia myöten aivan kasassa,mutta MERSUN keula lähes ehjä ja konepelti nätisti vekillä.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Juupas-saapas

Viesti Kirjoittaja Daaz »

juha kirjoitti:Nykyinen euroncap on todellakin 64kmh ajettava testi kasaan menevään esteeseen kun tuo vanha testi ajettiin 55kmh kiinteään periksi antamattomaan esteeseen. Ei nuo testit toisistaan niiiin paljon eroa koriin kohdistuvien rasituksien osalta, uusi euroncap on vaan todenmukaisempi kun este on joustava.
Nopeusero 55 km/h ja 64 km/h on tässä tapauksessa todella merkittävä.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2004 07:52

Viesti Kirjoittaja satakakskuus »

[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ma 14.03.2005 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

On se aika turvallinen auto.. Kokemuksella voin sanoa ettei kuorma-autokaan ole turvallinen, tuli sellaisellakin käytyä onnettomuudessa jokin aika sitten, kaveri mukana ja jäi jaloista puristuksiin, mutta selvittiin pelkällä säikähdyksellä.. :shock:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin