Viton öljynpaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viton öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Mutulla kun lähdetään niin tuntuu, että parin päivän seisomisen jälkeen kestää 2-4s ennen kuin öljynpainevalo sammuu. Onko normaalia? Öljynä Mobil RF 5w-50. Tunne on sellainen niin kuin suodatin olisi valunut tyhjäksi ja veisi hetken aikaa ennen kuin se täyttyisi ja paineet nousisi.
Ja autohan on MB Vito 110D vuodelta -97
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Siellä suodattimen jalassa on venttiili, joka pääsee ajan myötä kiertymään ja valuttaa suodattimen tyhjäksi. Silloin oireena on hidas öljyvalon sammuminen käynnistyksen jälkeen. Venttiilin pystyy kääntämään oikeaan asentoon kun irroittaa koko suodattimen kotelon.

Sitten sellainen mielenkiintoinen juttu.. Tuossa Vitossa EI OLE öljynpainevaloa, vaikka ohjekirja niin väittääkin. Se valo on öljyn määrää varten ja anturi löytyy koneen alaosasta. Itse tappelin tuon aiheen kanssa n. vuosi sitten tällä foorumilla kun uskoin enemmän ohjekirjaa kuin foorumin asiantuntijoita. Asia lopulta selvisi kun liitin autoon öljynpainemittarin. Sen seuraaminen rauhoitti itseäni sen verran, että lopulta nyppäsin johdon pois öljymääräanturista. Autona oli silloin 110D Vito -98, eli sama kuin sinulla.

Eli neuvoni on: Älä huolehdi tai tee yhtään mitään. Jos huolehdit, niin hommaa öljynpainemittari ja kytke se öljynsuodatinkoteloon. Jos haluat välttämättä tehdä jotain enemmän, niin käytä öljynsuodatinkoteloa irti ja korjaa venttiili. Samalla voit säätää syöttöjä vähän suuremmalle.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Jossi kirjoitti:Siellä suodattimen jalassa on venttiili, joka pääsee ajan myötä kiertymään ja valuttaa suodattimen tyhjäksi. Silloin oireena on hidas öljyvalon sammuminen käynnistyksen jälkeen. Venttiilin pystyy kääntämään oikeaan asentoon kun irroittaa koko suodattimen kotelon.

Sitten sellainen mielenkiintoinen juttu.. Tuossa Vitossa EI OLE öljynpainevaloa, vaikka ohjekirja niin väittääkin. Se valo on öljyn määrää varten ja anturi löytyy koneen alaosasta. Itse tappelin tuon aiheen kanssa n. vuosi sitten tällä foorumilla kun uskoin enemmän ohjekirjaa kuin foorumin asiantuntijoita. Asia lopulta selvisi kun liitin autoon öljynpainemittarin. Sen seuraaminen rauhoitti itseäni sen verran, että lopulta nyppäsin johdon pois öljymääräanturista. Autona oli silloin 110D Vito -98, eli sama kuin sinulla.

Eli neuvoni on: Älä huolehdi tai tee yhtään mitään. Jos huolehdit, niin hommaa öljynpainemittari ja kytke se öljynsuodatinkoteloon. Jos haluat välttämättä tehdä jotain enemmän, niin käytä öljynsuodatinkoteloa irti ja korjaa venttiili. Samalla voit säätää syöttöjä vähän suuremmalle.
Mutta mikä on se anturi joka on öljynsuodatin jalassa? Öljyn määräähän se ei mittaa.
Oliskohan helposti löydettävissä räjäytyskuvaa tai varaosaohjelman sivua josta näkis tota suodatin jalkaa.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
maukkarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.06.2004 12:16
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja maukkarinen »

Se on öljynpainemittarin anturi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli öljynsuodattimen jalassa on anturi se _on_ öljynpaineen anturi. Öljypohjassa on öljynpinnan korkeusanturi.

Itselläni ei ollut öljynpaineanturia (1997 valmistunut V230td vaikka sen suomenkielinen ohjekirja moista väitti), mutta nykyään on. Siihen voi ruuvata luotettavalla letkulla vaikkapa autometerin öljynpainekellon ja siihen sitten mittari.

En tiedä onko paineanturi ollut erillinen optio, jonka on voinut tilata :roll:

Tosin mitäpä se vakiokone paineanturilla oikeasti tekee :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

veskola kirjoitti:Mikäli öljynsuodattimen jalassa on anturi se _on_ öljynpaineen anturi. Öljypohjassa on öljynpinnan korkeusanturi.

Itselläni ei ollut öljynpaineanturia (1997 valmistunut V230td vaikka sen suomenkielinen ohjekirja moista väitti), mutta nykyään on. Siihen voi ruuvata luotettavalla letkulla vaikkapa autometerin öljynpainekellon ja siihen sitten mittari.

En tiedä onko paineanturi ollut erillinen optio, jonka on voinut tilata :roll:

Tosin mitäpä se vakiokone paineanturilla oikeasti tekee :roll:
Sitä vaan, että ilmeisesti mulla on siinä tapauksessa öljynpaine valo. Ainakin se tuntuu käyttäytyvän niin.
Mutta se alkuperäinen ongelma. Kuinka normaalia on se öljynpaineiden hidas nousu?
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

MarkusV kirjoitti:
veskola kirjoitti:Mikäli öljynsuodattimen jalassa on anturi se _on_ öljynpaineen anturi. Öljypohjassa on öljynpinnan korkeusanturi.

Itselläni ei ollut öljynpaineanturia (1997 valmistunut V230td vaikka sen suomenkielinen ohjekirja moista väitti), mutta nykyään on. Siihen voi ruuvata luotettavalla letkulla vaikkapa autometerin öljynpainekellon ja siihen sitten mittari.

En tiedä onko paineanturi ollut erillinen optio, jonka on voinut tilata :roll:

Tosin mitäpä se vakiokone paineanturilla oikeasti tekee :roll:
Sitä vaan, että ilmeisesti mulla on siinä tapauksessa öljynpaine valo. Ainakin se tuntuu käyttäytyvän niin.
Mutta se alkuperäinen ongelma. Kuinka normaalia on se öljynpaineiden hidas nousu?
epänormaalia. moottorille, kun moottorille, niin ei tee hyvää. ite painin saman asian kanssa om602 koneen kanssa.

muistelisin, että joissain työkoneissa pitää startilla pyöritellä koneeseen paineet, ennen ku voi täräyttää tulille.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossahan se kerrottiin jo eka vastauksessa missä ongelma on:
Jossi kirjoitti:Siellä suodattimen jalassa on venttiili, joka pääsee ajan myötä kiertymään ja valuttaa suodattimen tyhjäksi. Silloin oireena on hidas öljyvalon sammuminen käynnistyksen jälkeen. Venttiilin pystyy kääntämään oikeaan asentoon kun irroittaa koko suodattimen kotelon.
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

dealer kirjoitti:Tuossahan se kerrottiin jo eka vastauksessa missä ongelma on:
Jossi kirjoitti:Siellä suodattimen jalassa on venttiili, joka pääsee ajan myötä kiertymään ja valuttaa suodattimen tyhjäksi. Silloin oireena on hidas öljyvalon sammuminen käynnistyksen jälkeen. Venttiilin pystyy kääntämään oikeaan asentoon kun irroittaa koko suodattimen kotelon.
onko tää sama homma tossa mun koneessa? vai pelkästään viton koneessa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niin kävin testaamassa, eli kyllä se korkeusanturin valo ensin syttyy kun laittaa virrat päälle ja kun odottelee niin se sammuu.

Minullakin taitaa se venttiili olla siellä vähän vääntyneenä, kun puolipäivää seisoneen auton paineet nousee hitaammin kuin juuri käynnissä olleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17232
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

onko tää sama homma tossa mun koneessa? vai pelkästään viton koneessa?
En tiedä.
Vitosta olen muistaakseni kahdesta tuon korjannut joskus aikoinaan koska valo sammui hitaasti, kaipa niissä on paineanturikin.
Pienemmissä mersuissa kun on mittari niin sen hidas nouseminen ei pistä silmään kuten valon palaminen, voihan se olla että niissä on samoja vikoja venttiilissä.
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

dealer kirjoitti:
onko tää sama homma tossa mun koneessa? vai pelkästään viton koneessa?
En tiedä.
Vitosta olen muistaakseni kahdesta tuon korjannut joskus aikoinaan koska valo sammui hitaasti, kaipa niissä on paineanturikin.
Pienemmissä mersuissa kun on mittari niin sen hidas nouseminen ei pistä silmään kuten valon palaminen, voihan se olla että niissä on samoja vikoja venttiilissä.
Lähinnä mua häiritsee se venttilinnostajien kuiva rapina, joka katoaa samaan aikaan kun "tippakannu" valo sammuu.
Ei kellään sattusi olemaan mitään kuvia hommasta, kun en viitsisi käyttöautoa levittää halliin moneksi päiväksi. Kesähän ajetaan harrastepeleillä, mutta sitte taas halli on varattuna....
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on melko hyvät ohjeet suodatinjalan irroittamiseksi.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 36&start=0

Mikäli sulla ei ole ilmastointia tiellä suosittelen repimään sen jäähdyttimen edestä pois, tosin onnistuu ilmankin, mutta kuten näet, tilaa ei ole. Kuusiokoloa ei todellakaan kannata pyöräyttää paskaksi. Ne on tiukassa, eli "hakkaava" pulttipyssy tai väännin olisi paras työkalu.

Muista samalla pyöräyttää syöttöä ja kierroksia lisää, muuten ei ole koneen momenttitasapaino kohdallaan :roll:

Siellä kuvissa näkyy myös se paikka johon öljynpaineanturi voidaan kiinnittää, ja kuten näkyy, pelkkä tulppa siinä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

veskola kirjoitti:Tuossa on melko hyvät ohjeet suodatinjalan irroittamiseksi.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 36&start=0

Mikäli sulla ei ole ilmastointia tiellä suosittelen repimään sen jäähdyttimen edestä pois, tosin onnistuu ilmankin, mutta kuten näet, tilaa ei ole. Kuusiokoloa ei todellakaan kannata pyöräyttää paskaksi. Ne on tiukassa, eli "hakkaava" pulttipyssy tai väännin olisi paras työkalu.

Muista samalla pyöräyttää syöttöä ja kierroksia lisää, muuten ei ole koneen momenttitasapaino kohdallaan :roll:

Siellä kuvissa näkyy myös se paikka johon öljynpaineanturi voidaan kiinnittää, ja kuten näkyy, pelkkä tulppa siinä.
Hyvät ohjeet KIITOKSIA!

Mutta se venttiili. Millainen se on? Tossa kattelin varaosaohjelman kuvaa, niin siinä ei näkynyt erikseen mitään venttiiliä. Kuuluuko sitten suodatin jalkaan? Kuvassa kyllä näkyi jonkun moisia hiluja jotka eivät kuulu tähän autoon, tai sitten niitä ei saa erikseen.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä en tiedä siitä venttiilistä mitään :oops: sen takia jäänyt itseltäkin tarkistamatta.

Monesti on kyllä tuo jalka ollut kädessä...heh jalkakädessä.

Vitossahan pitäisi siellä olla se termostaattikin...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Minä en tiedä siitä venttiilistä mitään :oops: sen takia jäänyt itseltäkin tarkistamatta.

Monesti on kyllä tuo jalka ollut kädessä...heh jalkakädessä.

Vitossahan pitäisi siellä olla se termostaattikin...
tänään kävin KL:ssä ihmettelemässä noita hiluja, mitä siinä putsarikotelossa on, niin jos on öljynjäähdytin autossa, niin pitäis olla se termostaattikin. se oli aika erilainen, kun joku jäähdytysnesteiden termari. monta irrallista osaa muodostaa termarin.
W201 250DT 20V
w201 190E
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- pienet on murheet... no tulee kuntoon venttiilin vaihdolla. Mulla laatikko hajos Nordkapin reissulla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Äläpä muuta sano...miten sait auton tänne (vai saitko ? :shock: ) vai korjattiinko siellä.

Tuommonen on se mun pahin painajainen, automaattivitoa kun ei sitten hinata metriäkään...eikä oikein pienellä trailerillakaan kuljeteta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ei totaalisesti hajonnut, joten kotiin päästiin Narvikin kautta :D Kestotesti oli 4200km pitkä. Laatiikko rupes vaan huutaan ja vonkumaan omituisesti..

Omaa mieltä rauhoittelin sillä että ei se laatikko matkantekoa kokonaan lopeta, jos ei vetari hajoa, niinkuin alku kesästä(ristikko halkes). Tosin Norja nyt on pahin paikka kokeilla kestääkö Vito.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No varmasti on...itse en uskalla lähteä liikenteeseen kuin laittamalla syötön noin 60 hp lukemaan :lol:


...mutta toisaalta reissua varten näitä autoja laitellaan...antaa muiden mittailla tehoja penkeissä ja ajellaan me ristiin rastiin maapalloa :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin