E 210 320 cdi voimaton.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

E 210 320 cdi voimaton.

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

Autossani on nyt 500tkm mittarissa ja ajattelin , että "huono" alavääntö ( verrattuna kun autolla oli ajettu 200tkm) johtuisi turbon vanhuudesta/kuluneisuudesta. Paras veto alkaa kun turpiinilukko ottaa kiinni. Nyt sitten tänään uuden turbon ruuvasin kiinni eikä mitään muutosta. Ahdin jopa herää nyt hieman huonommin. Tosin nyt ilman lämpötila huitelee 27´C ,taitaa silläkin olla merkitystä.

Verrattuna tähän uuteen ja vanhaan ahtimeen, vanhassa oli siipien säätötangon rajoitintappi noin kaksi milliä "syvemmällä". Sekä säätötanko noin kaksi milliä pidempi. Vaikka molemmissa ahtimissa sinettitahrat koskemattomia.

Kaasu pohjassa ajaessa tulee hieman mustaa. Eikä vikakoodeja starilla näy.

Kulunut laatikko alkaa ilmeisesti luistamaan enemmän... Miten se laatikon luiston rajoitus nyt meni? Jos ecu havaitsee liikaa luistoa=vähentää syöttöä? vai automaattisesti vikatila?

Nyt olis kiva lukea kaikkea mahdollista spekulaatiota.. :lol:
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: E 210 320 cdi voimaton.

Viesti Kirjoittaja Timo J »

wallu82 kirjoitti: Kaasu pohjassa ajaessa tulee hieman mustaa. Eikä vikakoodeja starilla näy.
Mustaa ei sais oikeastaan tulla jatkuvasti, ainoastaan pikku pöläys pitkien "sukkasillaan ajon" jälkeen.

Vikaa vois etsiä:
- imusarja täynnä karstaa / läpät ei toimi
- katti tukossa
- ilmamassamittari mallia motonet
- EGR venttiili kulunut / jumissa

Joku tai kaikki noista aiheuttaa mustaa savua, kun kone ei saa happea tarpeeksi.
Viimeksi muokannut Timo J, To 01.07.2010 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: E 210 320 cdi voimaton.

Viesti Kirjoittaja Timo J »

x 2
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Paras veto tosiaankin alkaa, kun turbiini lukittuu, laatikonkin ohjelma havaitsee siis sen. ok

Tehtaan säädön jälkeen ahdin on ok ja toimii kyllä.

Tuon kuusipyttyisen ominaisuuksiin mielestäni kuuluu, että yllättävän herkästi sen saa vähän tupruttamaan, viimeistää jos vetää jotain.
Muunmuassa egr,n vuotaminen, tai ilmavuodot letkuissa aiheuttaa tuota.

Laatikkohan luistaa lähes koko ajan.
Ohjelma tarkkailee sitä ja kun luisto lisääntyy liikaa, seuraa ensin vikatila, jos luisto on "hervotonta", moottorin sammuminen.

Kuvittelisin, että nyt asiat liittyy toisiinsa, jossain on ahtovuotoa, tai egr jumittaa, mutta vielä niin vähän, että havaitset sen vaan pikku savutteluna ja alaväännön puutteena.
Automaatin ohjelma havaitsee myös saman ja koettaa korjata tilannetta pitämällä hiukan enemmän kierroksia koko ajan.

Mersussa teho tulee ahtojen kanssa "käsi kädessä".
Jos ahdot ei nouse kunnolla, ei nouse tehokaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

No niin.

Kiitos vastauksista. EGR on ohjelmasta poistettu tai tästä olen ainakin maksanut :lol: Mutta sen venttiilin voisin tarkastaa ja putsata.

Imusarjan putsaus on ollut mielessä jo kauan. Tuntuu vaan niin kauheelta hommalta purkuhommien vuoksi, että olen sitä siirtänyt. Kaipa se nyt on sitten otettava asiaksi.

Savutus on enemmänkin sellaista tasasta "pölläyttelyä" kaasu pohjassa vedätettäessä.

Olisko mitään vinkkejä mistä kannattaa alkaa tuota ilmavuotoa etsimään?
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

paljonkohan tämän 320cdi:n kuuluuu ahtaa vakiona?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
1,35bar
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

Juu onkohan mun autogauge mittarisa jotaki vikkaa ko se näyttäs että käyttää 1.5 bar ehkä joskus pikkusen yliki. :roll: Ei kai nuot oo mittään laajukkaita mittareita.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos tämä on tarkoitettu minulle, niin nyt en ymmärrä.
Haluatko kysyä jotain.
Vai epäiletkö minun ilmoittamaani 1,35baaria.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

En eppäilly tuota sun ilimottamaa lukemaa, siihen mää kyllä luotan. Vähä mitein että voiskohan täsä olla jotaki ohojelmaa laitettu, vaikka ei tää minusta siltä kyllä tunnu. Ja sitte totesin että ei nuot autogaugen halavimmat mittaritkaan varmaan oo tarkimmasta päästä että vois johtua siitä että näyttää 1.5. :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, se piikitys voisi johtua vaikka siitä, että alipainetta siitä ohjauksesta katoaa jonnekkin.
Vakio-ohjelmat ei pitäisi piikitellä.
...Voin mää laittaa pikku korvausta vastaan sulle kunnolla niitä vetojakin.
...Niin pääset ainaskin ihmettelemään, että mistä se polttoainejärjestelmä sitä ilmaa hörppii, jos ei muuta. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

Juu voitas me sopia tuosta ohjelmointi hommasta jos ottais sen pakokaasuntakasinkierrätyksen pois käytöstä samalla. Nyt on tuo imusarjan putsaus mulla käynnisä ja otan ne läpät pois samalla.
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

No niin.

Nyt on sitten uusi cooleri laitettu paikalleen ja näyttää ihan hyvin toimivan. Laatikko ens alkuun ihmetteli ja vaihteli omituisesti, mutta muutaman kymmenen kilometrin jälkeen auto "heräsi" taas henkiin. Savutusta ei enää näy edes kaasu pohjassa. Ja kulkupuoli parani selvästi, vaikka cooleri oli aika pieni 550x140x65. Meni suoraan vakion paikalle, ainoastaan pohjapanssarin etuosa jäi hieman pullottamaan.

Nyt sitten on mielessä, että pitäisikö tätä noin 7-vuotta vanhaa softaa hieman tarkastella? Paljon on varmaan uutta tietoa näistä moottoreista tänä aikana tullut.
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

Laitoikko sää sen niillä vakio putkilla paikolleen? Ja mitähän hintaluokkaa ja mistä ostit kuulerin?
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

leikkasin irti ne alkuperäiset metalli holkit mitkä menee sen alkuperäisen coolerin sisään.
Ja sinne kumiletkun sisään sitten jatkot tai mutkat.

Ton kokoisia coolereita saa monestakin paikasta ja hintoja on varmaankin yhtä paljon. Klemmareihin ja letkuihin kannaatta varata reilu satku.
Luulisi parilla satkulla tuosta hommasta selviämän. jos itse näpräilee.
Klemmareissa en lähtisi säästämään.

Itse sen näin kyhäsin ja varmaan joku on tämän halvemmalla ja paremmin on tehnyt, itsellä sattu olemaan vaan niin kiire asian kanssa.
peruna.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 18.01.2009 15:23
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja peruna. »

Juu voiskohan tuonne mahtua isompaa kohtuullisella työllä? Itekki pitäs alottaa tuo rojekti mutta, ei täsä armeijan aikana oikeen ehi eli joskus tammikuun jäläkeen pittää alottaa tunarointi. :wink:
Vastaa Viestiin