Möhkö polttaa sulaketta nro 3, mikähän kivestää?
Möhkö polttaa sulaketta nro 3, mikähän kivestää?
Sellaista temppua möhkö tekee, jotta käräyttää peräkontin rasiasta sulakkeen 3 heti kun virrat laittaa päälle. Ilmiö on ollut jo pidempään, mutta eilen ehtoolla alkoin sitä joutessaan tutkia.
Sulakkeen piirissä on kartan mukaan keskuslukituksen pumppu, joka ohjaa myös takaniskojen kaatoa ja etupenkkien selkänojien ilmapusseja.
Lisäksi tässä piirissä on takaovien röökinsytkät ja tuhkisvalot. Keskuslukko pelaa ilman sulakettakin, koska se saa ohjauksensa kuulemma virtalukon piirin kautta.
Sulake on ollut irti jo tovin, samalla myös poppikoneen vasen kanava on ollut mykkä.
Ehtoolla laitoin sitten piruuttaan 30A sulakkeen pesään. Kaikki em. vermeet alkoivat pelata. Sulake kuitenkin lämpeni 20 sekunnin aikana, joten lopetin kokeilun. Kone ei käynyt tuolloin. Kokeilin vielä motti käynnissä, jolloin 30A sulakekin kärähti heti.
Mistähän tuossa voisi häikkää etsiä, pumppu ei liene oikosessa koska nuo painevarusteet pelaavat sen hetken, kun sulake jaksaa pysyä ehjänä.
Ja mitä tekee stereoiden vasen kanava tässä yhtälössä?
Yleismittarikin löytyy, mutta millä kiekon asetuksella ja mitä kykenen tuolla sulakepesän navoista mittaamaan? Sähkötöissä on Kaapolla vihreä jauhopeukalo keskellä kämmentä. Sen verran sain aiheesta irti, että kolmospesän navoista lähtee 11,6 V, kun virta on päällä mutta kone sammuksissa. Ampeereita lie sitten "vähän liikaa", kun 20A roppu korkkaa murto-osasekunnissa. Miten mahdollinen oikkari mitataan pesän navoista?
Tietääkö ken, mitä on tuo metallinen pitkä liitin (kulkee sulakepesän yläpuolella) Se oli oikeanpuoleisesta päästä löysällä, ruuvasin kokoon, mutta ainakaan äkkiä todeten mikään missään ei ole muuttunut. Vai onko vain radion antennia tms.
Sulakkeen piirissä on kartan mukaan keskuslukituksen pumppu, joka ohjaa myös takaniskojen kaatoa ja etupenkkien selkänojien ilmapusseja.
Lisäksi tässä piirissä on takaovien röökinsytkät ja tuhkisvalot. Keskuslukko pelaa ilman sulakettakin, koska se saa ohjauksensa kuulemma virtalukon piirin kautta.
Sulake on ollut irti jo tovin, samalla myös poppikoneen vasen kanava on ollut mykkä.
Ehtoolla laitoin sitten piruuttaan 30A sulakkeen pesään. Kaikki em. vermeet alkoivat pelata. Sulake kuitenkin lämpeni 20 sekunnin aikana, joten lopetin kokeilun. Kone ei käynyt tuolloin. Kokeilin vielä motti käynnissä, jolloin 30A sulakekin kärähti heti.
Mistähän tuossa voisi häikkää etsiä, pumppu ei liene oikosessa koska nuo painevarusteet pelaavat sen hetken, kun sulake jaksaa pysyä ehjänä.
Ja mitä tekee stereoiden vasen kanava tässä yhtälössä?
Yleismittarikin löytyy, mutta millä kiekon asetuksella ja mitä kykenen tuolla sulakepesän navoista mittaamaan? Sähkötöissä on Kaapolla vihreä jauhopeukalo keskellä kämmentä. Sen verran sain aiheesta irti, että kolmospesän navoista lähtee 11,6 V, kun virta on päällä mutta kone sammuksissa. Ampeereita lie sitten "vähän liikaa", kun 20A roppu korkkaa murto-osasekunnissa. Miten mahdollinen oikkari mitataan pesän navoista?
Tietääkö ken, mitä on tuo metallinen pitkä liitin (kulkee sulakepesän yläpuolella) Se oli oikeanpuoleisesta päästä löysällä, ruuvasin kokoon, mutta ainakaan äkkiä todeten mikään missään ei ole muuttunut. Vai onko vain radion antennia tms.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tuo on jonkun antennin jatkopala.
Yksi tapa lähteä setvimään tuota sulakkeen käryämistä on se, että otat jonkun niistä laitteista pois johdosta kokonaan, mitä sulakkeen alle kuuluu.
Eli kopase se painepumppu, jos käry käy uudelleen, niin sitten se ei ollu siinä.
Samalla tavalla ne tupukinsytyttimet ja rokkikoneet ja mitä kaikkee siihen oli luokiteltukkaan. Sulakepesästä ei pysty yksittäistä oikosulkua havainnoimaan.
Mutta virrankulutuksenhan sinä voit siitä mitata. Eli pistä ohmipuntari jollekin A-asennolle ja piuhat sulakkeen tilalle, niin kaikki läpikulkeva virta menee silloin mittarin läpi ja voit lukea kokonaiskulutuksen. Älä kuitenkaan jää ihmettelemään lukua kovin pitkäksi aikaa paikoilleen.
Yksi tapa lähteä setvimään tuota sulakkeen käryämistä on se, että otat jonkun niistä laitteista pois johdosta kokonaan, mitä sulakkeen alle kuuluu.
Eli kopase se painepumppu, jos käry käy uudelleen, niin sitten se ei ollu siinä.
Samalla tavalla ne tupukinsytyttimet ja rokkikoneet ja mitä kaikkee siihen oli luokiteltukkaan. Sulakepesästä ei pysty yksittäistä oikosulkua havainnoimaan.
Mutta virrankulutuksenhan sinä voit siitä mitata. Eli pistä ohmipuntari jollekin A-asennolle ja piuhat sulakkeen tilalle, niin kaikki läpikulkeva virta menee silloin mittarin läpi ja voit lukea kokonaiskulutuksen. Älä kuitenkaan jää ihmettelemään lukua kovin pitkäksi aikaa paikoilleen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
No 20A sulakkeita on sellanen 100 kpl rasiallinen ja muita "kokoja" myös. Pelastin niitä vuosi sitten erään huoltoaseman konkurssimyyjäisistä muutamalla eurolla muovikassillisen
Tupakinsytkät eivät ole ollenkaan villi tai hulvaton arvaus. Siteeraanpa joku tovi sitten käymääni puhelinjutustelua.
Nimittäin eräs puolituttu taho heitti äsken ihan puhelinkyselyn perusteella aika tyrmäävästi etäparannusohjeen lonkalta:
"Hae oikosulkua tutkimalla keskuslukon pumpun liittimessä olevaa mustakeltaista johtoa, joka tulee sieltä sulakkeelta 3. Johto on pumpun liittimessä navassa 4 Jos se on kunnossa, seuraava kohde on takasulakepesän 3 sulakkeen takana oleva napa 8, josta lähtee vaal.pun./keltainen piuha takaoven tupakinsytkälle. Mittaa siitä maata vasten, onko oikosulkua.
En kehannut kysyä, kuinka se mittaus "maata vasten" tehdään.
No, kuinka?
Jos tuon antamani kuvauksen perusteella joku analisoi vian puhelimessa tuolla tarkkuudella ja se vielä osuu, niin aika veikko on
Tupakinsytkät eivät ole ollenkaan villi tai hulvaton arvaus. Siteeraanpa joku tovi sitten käymääni puhelinjutustelua.
Nimittäin eräs puolituttu taho heitti äsken ihan puhelinkyselyn perusteella aika tyrmäävästi etäparannusohjeen lonkalta:
"Hae oikosulkua tutkimalla keskuslukon pumpun liittimessä olevaa mustakeltaista johtoa, joka tulee sieltä sulakkeelta 3. Johto on pumpun liittimessä navassa 4 Jos se on kunnossa, seuraava kohde on takasulakepesän 3 sulakkeen takana oleva napa 8, josta lähtee vaal.pun./keltainen piuha takaoven tupakinsytkälle. Mittaa siitä maata vasten, onko oikosulkua.
En kehannut kysyä, kuinka se mittaus "maata vasten" tehdään.
No, kuinka?
Jos tuon antamani kuvauksen perusteella joku analisoi vian puhelimessa tuolla tarkkuudella ja se vielä osuu, niin aika veikko on
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Laita mittari ohmipuolelle ja tökkää piuhat yhteen. Katso, mitä näyttää silloin.Kaapo kirjoitti:No 20A sulakkeita on sellanen 100 kpl rasiallinen ja muita "kokoja" myös. Pelastin niitä vuosi sitten erään huoltoaseman konkurssimyyjäisistä muutamalla eurolla muovikassillisen
Tupakinsytkät eivät ole ollenkaan villi tai hulvaton arvaus. Siteeraanpa joku tovi sitten käymääni puhelinjutustelua.
Nimittäin eräs puolituttu taho heitti äsken ihan puhelinkyselyn perusteella aika tyrmäävästi etäparannusohjeen lonkalta:
"Hae oikosulkua tutkimalla keskuslukon pumpun liittimessä olevaa mustakeltaista johtoa, joka tulee sieltä sulakkeelta 3. Johto on pumpun liittimessä navassa 4 Jos se on kunnossa, seuraava kohde on takasulakepesän 3 sulakkeen takana oleva napa 8, josta lähtee vaal.pun./keltainen piuha takaoven tupakinsytkälle. Mittaa siitä maata vasten, onko oikosulkua.
En kehannut kysyä, kuinka se mittaus "maata vasten" tehdään.
No, kuinka?
Jos tuon antamani kuvauksen perusteella joku analisoi vian puhelimessa tuolla tarkkuudella ja se vielä osuu, niin aika veikko on
Sen jälkeen laita mittarin toinen piuha auton runkoon ja toinen sulakkeen "kylmälle" puolelle.
Mikäli lukema on lähellä sitä, minkä mittari näytti piuhojen ollessa yhdessä on kyseessä oikari. Jotenkin näin.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Useissa nykyajan yleismittareissa on kontaktille ihan oma mittaus. Mittari rupeaa piipittämään kun on tarpeeksi hyvä kontakti mittapäiden välillä. Ilmeisesti tarkoitettu johonkin diodien mittailuun (omassa on diodin kuva valitsimen kohdassa). Ei tarvitse ohmilukuja tarkkailla kun samalla söhii mittapäiden kanssa.Harri126 kirjoitti: Laita mittari ohmipuolelle ja tökkää piuhat yhteen.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vasemman puolen tuhkiksesta oli pinkki-keltainen/ruskea johtopari ainakin sulattanut eristeensä, ehkä sisäpuolelta oikkariin asti ja sytkän pohjasta oli vastakappale irti.
Erotin johtoparin, mutta sulake paloi sen jälkeenkin. Liekö oikealla puolen sama juttu, se selviää huomenna kun ehtii asian pariin.
Oikean puolen sytkäpohja näkyy olevan kunnossa. Hmmmm....molemmat sytkät näyttävät "kierukkojen" perusteella olevan käyttämättömät.
Häikkä on kaiketi siis rajattu melko suppealle alueelle - sytkien johdotukset ja pumpun liitin - koitin eilen taas pikku hetken isommalla sulakkeella ja pumppu kyllä pelaa, selkänojat täyttyvät ja takaniskat kippaavat.
Taidan seuraavaksi tiputtaa sulakepohjan takaa sen 8-navan piuhat kaikki pois ja katsoa kuinka käy. Sitten nostetaan takapenkki ylös ja pumpun kimppuun, pakko se saivare on sieltä jostain löytyä.
Erotin johtoparin, mutta sulake paloi sen jälkeenkin. Liekö oikealla puolen sama juttu, se selviää huomenna kun ehtii asian pariin.
Oikean puolen sytkäpohja näkyy olevan kunnossa. Hmmmm....molemmat sytkät näyttävät "kierukkojen" perusteella olevan käyttämättömät.
Häikkä on kaiketi siis rajattu melko suppealle alueelle - sytkien johdotukset ja pumpun liitin - koitin eilen taas pikku hetken isommalla sulakkeella ja pumppu kyllä pelaa, selkänojat täyttyvät ja takaniskat kippaavat.
Taidan seuraavaksi tiputtaa sulakepohjan takaa sen 8-navan piuhat kaikki pois ja katsoa kuinka käy. Sitten nostetaan takapenkki ylös ja pumpun kimppuun, pakko se saivare on sieltä jostain löytyä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85