Sain toimeksiannon: etsi auto johon iäkkäämmänkin on helppo istua eli penkki korkealla ja iso ovi. Yhtenä esimerkkinä mainittiin VW Touran.
Näistä tekniikastaan tutummista tuli sitten mieleen Vaneo ja Tourania vastaan tuo pärjää paperilla hyvinkin: lyhempi mutta sisältä 10 cm korkeampi ja pitempi akseliväli, hinnat ja vakuutukset samaa luokkaa. Pakettiautonakin Vaneo on ilmeisesti ollut myynnissä joten 2-paikkaisena sen saisi tuotua pienemmällä verolla.
Mutta miten on käytännössa? Tyyppiviat, ruosteherkkyys jne. - kannattaako sekaantua? Mitäs muita vaihtoehtoja sitä olisi?
Vaneo-kokemuksia?
Tässä nyt reilu 1.5 vuotta ajaneena vaneolla 1.9 A -05 ei ole muita huolia ollut
kuin polttoaine mittari tai oikeastaan sen anturi. On meinaan vanhaa mallia ja hiukan kanittaa. Ainakin Nesteen bensa on niin kuivaa että ongelmia tulee. Tuon vaihtaminen maksaa reilusti, koska bensapumppu ja anturi kiinni toisissaan.
Hyvät ja reilut tilat, takaliukuovet tosi hyvät ja kätevät. Penkit saa pois
ja tilaa tulee vielä enemmän. Vakionakin takakontin tilavuus on n.740 litraa verhon alla.
Ainakin "selkävaivaisella" anopille oli kuulemma helppo hypätä kyytiin sekä istua penkeissä.
Ruostetta ei ole näkynyt vielä, mitä kiveniskemissä on ollut pientä alkavaa, mutta ne puhdistamalla ja vahaamalla ongelma poistunut.
Autolla on ajettu n.87tkm eli eipä oikein mitään.
Ei pahemmin vaapu sivutuulessa.
Suurin ongelma hinnallisesti on renkaankumit, on meinaan aika harvinainen koko ja hintaa sitten on melkein tuplat normikumeihin. Siihenkin on ratkaisu laittaa Mondeon koon kumit jolloin rengas vaihtoehdot paranee.
Huoltohinnat Veholla eivät ole pahat, jos vertaa esim. VAG konsernin tuotteisiin. Huoltoväli bensassa on vain 15tkm.
Kaverilla on ollut 1.7CDI A -03 reilu 2.5 vuotta ja hänellä ei ole mitään ongelmia ollut. Autolla on ajettu vajaa 110tkm ja nyt joutuu vaihtamaan jarrulevyt sekä palat.
Kyllä suosittelen ainakin näillä kokemuksilla.
kuin polttoaine mittari tai oikeastaan sen anturi. On meinaan vanhaa mallia ja hiukan kanittaa. Ainakin Nesteen bensa on niin kuivaa että ongelmia tulee. Tuon vaihtaminen maksaa reilusti, koska bensapumppu ja anturi kiinni toisissaan.
Hyvät ja reilut tilat, takaliukuovet tosi hyvät ja kätevät. Penkit saa pois
ja tilaa tulee vielä enemmän. Vakionakin takakontin tilavuus on n.740 litraa verhon alla.
Ainakin "selkävaivaisella" anopille oli kuulemma helppo hypätä kyytiin sekä istua penkeissä.
Ruostetta ei ole näkynyt vielä, mitä kiveniskemissä on ollut pientä alkavaa, mutta ne puhdistamalla ja vahaamalla ongelma poistunut.
Autolla on ajettu n.87tkm eli eipä oikein mitään.
Ei pahemmin vaapu sivutuulessa.
Suurin ongelma hinnallisesti on renkaankumit, on meinaan aika harvinainen koko ja hintaa sitten on melkein tuplat normikumeihin. Siihenkin on ratkaisu laittaa Mondeon koon kumit jolloin rengas vaihtoehdot paranee.
Huoltohinnat Veholla eivät ole pahat, jos vertaa esim. VAG konsernin tuotteisiin. Huoltoväli bensassa on vain 15tkm.
Kaverilla on ollut 1.7CDI A -03 reilu 2.5 vuotta ja hänellä ei ole mitään ongelmia ollut. Autolla on ajettu vajaa 110tkm ja nyt joutuu vaihtamaan jarrulevyt sekä palat.
Kyllä suosittelen ainakin näillä kokemuksilla.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Ostin eilen Vaneo 1.7 CDI:n, vm. 2004. Ruotsista kävin hakemassa parempaan talteen. Eiköhän niitä käyttökokemuksia rupea täältäkin tulemaan jatkossa.
2-paikkainen paku, on ilmastoinnit ja moottorin lisälämmittimet ja pe*seenlämmittimet. Ikkunat ympäri ja väliseinääkin (tosin vain yläosa, pitää hommata jostain vielä alempi puolisko). Kilometrejä takana vajaat 160tkm eli enemmän kuin alun perin suunnittelin mutta olipa sitten hintakin vastaavasti edullisempi, ja auto kaikin puolin oikein siisti.
Kuvia tulossa!
2-paikkainen paku, on ilmastoinnit ja moottorin lisälämmittimet ja pe*seenlämmittimet. Ikkunat ympäri ja väliseinääkin (tosin vain yläosa, pitää hommata jostain vielä alempi puolisko). Kilometrejä takana vajaat 160tkm eli enemmän kuin alun perin suunnittelin mutta olipa sitten hintakin vastaavasti edullisempi, ja auto kaikin puolin oikein siisti.
Kuvia tulossa!
Tuossa pari kuvaa:
http://i282.photobucket.com/albums/kk25 ... 010092.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk25 ... 010093.jpg
Tähän mennessä kokemukset lähinnä positiivisia. Ei yllätyksiä ja kulutus kohtuullinen. Melutaso talvirenkailla korkeahko, uusilla kesärenkailla paljon hiljaisempi. Kuvat tältä päivältä pesun ja renkaanvaihdon jäljiltä.
Persus kestää useamman sadan kilometrin ajon puutumatta joten eipä tuo epämukava pakuksi ole.
http://i282.photobucket.com/albums/kk25 ... 010092.jpg
http://i282.photobucket.com/albums/kk25 ... 010093.jpg
Tähän mennessä kokemukset lähinnä positiivisia. Ei yllätyksiä ja kulutus kohtuullinen. Melutaso talvirenkailla korkeahko, uusilla kesärenkailla paljon hiljaisempi. Kuvat tältä päivältä pesun ja renkaanvaihdon jäljiltä.
Persus kestää useamman sadan kilometrin ajon puutumatta joten eipä tuo epämukava pakuksi ole.