Knoppivisa nro 4 Välikysymys
Knoppivisa nro 4 Välikysymys
Ja pitkästä aikaa... pieni visa:
1. Mikä oli viimeinen Mercedes-Benz -tyyppi, johon sai veluuriverhoilun? Milloin tuota tyyppiä viimeksi valmistettiin?
2. Missä konsernin hyötyajoneuvossa on käytetty bensiinimoottoria M180, milloin?
3. Mainitse ehkäpä erikoisin konsernin ulkopuolinen käyttökohde legendaariselle dieselmoottorille OM636? Vinkkinä, että Mercedes-Benzeissä on myös käytetty kysyttävän valmistajan tuotteita. Lieneekö ollut kyse bilateraalisesta vaihtokaupasta?
1. Mikä oli viimeinen Mercedes-Benz -tyyppi, johon sai veluuriverhoilun? Milloin tuota tyyppiä viimeksi valmistettiin?
2. Missä konsernin hyötyajoneuvossa on käytetty bensiinimoottoria M180, milloin?
3. Mainitse ehkäpä erikoisin konsernin ulkopuolinen käyttökohde legendaariselle dieselmoottorille OM636? Vinkkinä, että Mercedes-Benzeissä on myös käytetty kysyttävän valmistajan tuotteita. Lieneekö ollut kyse bilateraalisesta vaihtokaupasta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jaa, menee arvailuksi, mutta sanotaan vaikkapa notta:
1. Olisiko viimeiset veluurit olleet A-sarjan Lang-malleissa eli vuoteen 2001 asti.
2. Eikös 2.2-litran kutonen ollut matalapuristeisena versiona Unimogin nokalla joskus 1970-luvun tienoilla??
3. Ei tule mieleen kuin muutamat purjeveneet, joissa konetta on näkynyt. Mitä niiden valmistajat sitten ovat valmistaneet Mersuihin, on arvoitus.
Arvatenkin veikkaus on melko hatara, kyseessä lienee jokin kaatopaikkajyrä tai riippuliidinluokkaa oleva laite
1. Olisiko viimeiset veluurit olleet A-sarjan Lang-malleissa eli vuoteen 2001 asti.
2. Eikös 2.2-litran kutonen ollut matalapuristeisena versiona Unimogin nokalla joskus 1970-luvun tienoilla??
3. Ei tule mieleen kuin muutamat purjeveneet, joissa konetta on näkynyt. Mitä niiden valmistajat sitten ovat valmistaneet Mersuihin, on arvoitus.
Arvatenkin veikkaus on melko hatara, kyseessä lienee jokin kaatopaikkajyrä tai riippuliidinluokkaa oleva laite
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Minä veikkaan, että myllyä on käytetty vedenpumppaamiseen kaivosta jossain kehitysmaassa. Tahi sitten jossain WTC:ssa varavoimalähteenä.Kaapo kirjoitti: 3. Ei tule mieleen kuin muutamat purjeveneet, joissa konetta on näkynyt. Mitä niiden valmistajat sitten ovat valmistaneet Mersuihin, on arvoitus.
Arvatenkin veikkaus on melko hatara, kyseessä lienee jokin kaatopaikkajyrä tai riippuliidinluokkaa oleva laite
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jos alkuperäistä kysymystä myötäilee, niin kysyttävän valmistajan tuotetta olisi käytetty Mersuissa. Jos Aku tarkoitat kehitysmaalla jotain nykyistä öljytuottajavaltiota, niin spekulointi voisi pitää paikkansa - kyllähän Mersuissa pensaa ja tiisseliä tosiaan käytetäänAku P kirjoitti: Minä veikkaan, että myllyä on käytetty vedenpumppaamiseen kaivosta jossain kehitysmaassa. Tahi sitten jossain WTC:ssa varavoimalähteenä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Niitäkin. Tai mistä noista nykymersuista tietää, mistä Zairesta niihinkin voi joku nippeli tulla.Kaapo kirjoitti:Jos alkuperäistä kysymystä myötäilee, niin kysyttävän valmistajan tuotetta olisi käytetty Mersuissa. Jos Aku tarkoitat kehitysmaalla jotain nykyistä öljytuottajavaltiota, niin spekulointi voisi pitää paikkansa - kyllähän Mersuissa pensaa ja tiisseliä tosiaan käytetäänAku P kirjoitti: Minä veikkaan, että myllyä on käytetty vedenpumppaamiseen kaivosta jossain kehitysmaassa. Tahi sitten jossain WTC:ssa varavoimalähteenä.
Mielenkiinnolla kyllä jään odottamaan, mikä on oikea vastaus.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Knoppivisa nro 4
W140/1998Timo L. kirjoitti:1. Mikä oli viimeinen Mercedes-Benz -tyyppi, johon sai veluuriverhoilun? Milloin tuota tyyppiä viimeksi valmistettiin?
UNIMOG-S (U 404), 01/1956-1973Timo L. kirjoitti:2. Missä konsernin hyötyajoneuvossa on käytetty bensiinimoottoria M180, milloin?
Generaattorikäytössä: van Keyk, Piller, Kirsch, Siemens, Bosch, Knurtz Eisemann, Polyma ja BauscherTimo L. kirjoitti:3. Mainitse ehkäpä erikoisin konsernin ulkopuolinen käyttökohde legendaariselle dieselmoottorille OM636? Vinkkinä, että Mercedes-Benzeissä on myös käytetty kysyttävän valmistajan tuotteita. Lieneekö ollut kyse bilateraalisesta vaihtokaupasta?
Trukeissa ja lentokenttäajoneuvoissa: Still, Irion, Clark DFG ja Steinbock
Maataloustraktoreissa: Fahr D177, Güldner A4MS, Bührer UM4, Hanomag C218 & C224 ja Hürlimann
Harvestereissa?: Claas, Fahr MDL & M44, Ködel u. Böhm, John Deere MD 18S ja Dechenreiter
Mini-skidder??: Gafner
Useissa moottorijahdeissa "marinoituina", marinoijia: Wizeman WM-36 (Saksa), Volvo Penta MD4 (Ruotsi), Renault RC40D (Ranska), Solé Diesel SM-636 (Espanja) and Nannidiesel 4.180 (Italia/Ranska).
Ja kuten Mesedesi muisteli, myös ThermoKing -jäähdytinlaitteistoissa.
Mitähän näistä haettiin? Ulkomuistista luettelin...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
No niin, tiedettiinhän, että suku ei petä ! No ei vaan, Olli pisti kaikki kerralla oikein siitä hyvästä mainetta ja kunniaa. Ja ainakaan ihan läheistä sukua ei taideta olla?
OM636-kysymyksessä hain Thermo King-jäähdytyslaitetta, jonka Mesedesikin tiesi aiemmin. Vanhemmissa Mersuissahan on käytetty ko. valmistajan tuotetta ilmastointilaitteena.
Itseni yllätti totaalisesti tuo OM636:n käyttökohteiden monipuolisuus. Lisää aiheesta mm. täällä.
Kiitoksia vastanneille!
OM636-kysymyksessä hain Thermo King-jäähdytyslaitetta, jonka Mesedesikin tiesi aiemmin. Vanhemmissa Mersuissahan on käytetty ko. valmistajan tuotetta ilmastointilaitteena.
Itseni yllätti totaalisesti tuo OM636:n käyttökohteiden monipuolisuus. Lisää aiheesta mm. täällä.
Kiitoksia vastanneille!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
On minulla sukuselvitys tuolla jossain, mutta on jäänyt toistaiseksi perehtymättä tarkemmin. Täytyypäs yrittää kaivella se esiin.Timo L. kirjoitti:No niin, tiedettiinhän, että suku ei petä ! No ei vaan, Olli pisti kaikki kerralla oikein siitä hyvästä mainetta ja kunniaa. Ja ainakaan ihan läheistä sukua ei taideta olla?
Eniveis, huolestuneille kanssakilpailijoille mainittakoon, että tässä visassa ei hyödynnetty mahdollista sukulaissuhdetta.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tuli tuosta veluuriverhoilusta mieleen, että onko tässä myynti-ilmoituksessa kyseessä jokin toinen, samalla nimellä kutsuttu versio:
MERCEDES-BENZ A CLASS A140 Elegance 5dr LWB , 5 Doors, Manual, Hatchback, Petrol, ... Side Air Bags, Tinted Glass, Tool Kit, Velour Upholstery, Walnut dash. ...
MERCEDES-BENZ A CLASS A140 Elegance 5dr LWB , 5 Doors, Manual, Hatchback, Petrol, ... Side Air Bags, Tinted Glass, Tool Kit, Velour Upholstery, Walnut dash. ...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Onko Kaapolla mahdollisesti kuvia autosta? Olisin voinut kyllä mainita kysymyksessä, että tarkoitin nimenomaan tätä perinteisellä kuosilla olevaa veluuria, jota valmistettiin n. 1963-1998.Kaapo kirjoitti:Tuli tuosta veluuriverhoilusta mieleen, että onko tässä myynti-ilmoituksessa kyseessä jokin toinen, samalla nimellä kutsuttu versio:
MERCEDES-BENZ A CLASS A140 Elegance 5dr LWB , 5 Doors, Manual, Hatchback, Petrol, ... Side Air Bags, Tinted Glass, Tool Kit, Velour Upholstery, Walnut dash. ...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jotenkin tässä kohdassa tekisi mieli lausua jotain puoli-ilkeää autonmyynti-ilmoitusten "varmoista tiedoista" -- myyjä parhaassa tapauksessa katsonut ikkunan läpi auton sisään ja päätellyt, että hmm, veluuripenkit noi varmaan on.Kaapo kirjoitti:Tuli tuosta veluuriverhoilusta mieleen, että onko tässä myynti-ilmoituksessa kyseessä jokin toinen, samalla nimellä kutsuttu versio:
MERCEDES-BENZ A CLASS A140 Elegance 5dr LWB , 5 Doors, Manual, Hatchback, Petrol, ... Side Air Bags, Tinted Glass, Tool Kit, Velour Upholstery, Walnut dash. ...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei ole kuvaa, mutta tuskin sitä perinteistä versiota siinäkään olisi. Tosin ensin alkuun itsekin uumoilin kysymyksessä tarkoitetun tätä istuinten sivuilta "uritettua" perinneverhoilua, jolloin vastauskin olisi toki ollut W140.
Ei pitäisi mennä kooklettamaan vastoin omaa tahtoansa
P.S. kyseinen istuinverhoilu on designiltaan omasta mielestäni Mersun kaikkien aikojen onnistunein. Eikös se kuosi ollut 111, 108/9, 115, 107, 123, 126 ja 140 -mallien heiniä.
Ei pitäisi mennä kooklettamaan vastoin omaa tahtoansa
P.S. kyseinen istuinverhoilu on designiltaan omasta mielestäni Mersun kaikkien aikojen onnistunein. Eikös se kuosi ollut 111, 108/9, 115, 107, 123, 126 ja 140 -mallien heiniä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Minusta se esiteltiin 1963 W100:ssa, josta joissakin maissa yl. käytetty nimitys Pullman interior. Listaasi lisään myös W124:n. W201:n veluurissa ei ollut sivujen raidoitusta.Kaapo kirjoitti:Ei ole kuvaa, mutta tuskin sitä perinteistä versiota siinäkään olisi. Tosin ensin alkuun itsekin uumoilin kysymyksessä tarkoitetun tätä istuinten sivuilta "uritettua" perinneverhoilua, jolloin vastauskin olisi toki ollut W140.
Ei pitäisi mennä kooklettamaan vastoin omaa tahtoansa
P.S. kyseinen istuinverhoilu on designiltaan omasta mielestäni Mersun kaikkien aikojen onnistunein. Eikös se kuosi ollut 111, 108/9, 115, 107, 123, 126 ja 140 -mallien heiniä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juu, asiasta on lisäksi autenttinen todiste omassa W100 Pullmanissa . Tosin ja ikävä kyllä kyseessä on vain 1:18 versio, mutta sen verran tarkka, että verhoilun sivuraidoitukset on otettu mukaan. Muistaakseni keskirivin "apuistuimissa" niitä ei ole, tai sitten mallinvalaja on fuskannut.Timo L. kirjoitti: Minusta se esiteltiin 1963 W100:ssa, josta joissakin maissa yl. käytetty nimitys Pullman interior. Listaasi lisään myös W124:n.
W124:n osalta veluuriverhoilu on niin harvoin nähty, että unohtui aivan luontojaan. Suurin osa tuntuu olevan kangas- tai nahkasisustalla tai sitten design by Tammersuoja
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Koska tässä visassa ei määritelty lisäkysymysten "oikeuksia", niin laitetaan piruuttaan välipalaksi pari helppoa.
Missä MB-mallissa ja mihin asti oli käytössä "historiallinen" M110-motti.
Entä missä mallissa esiintyivät ensimmäisenä kaikille tutut vedettävät "turvallisuus"ovenkahvat, siis ne jotka nyt löytyvät mm. 124:stä ja uudemmistakin.
Kupee 123 esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1977. Ensimmäinen valmistunut C123 280CE oli valmistenumeroltaan 123 053 10 000001. Mutta koska se rekisteröitiin liikenteeseen?
Väitetään muuten, että kyseinen kapistus on edelleen ajossa.
Missä MB-mallissa ja mihin asti oli käytössä "historiallinen" M110-motti.
Entä missä mallissa esiintyivät ensimmäisenä kaikille tutut vedettävät "turvallisuus"ovenkahvat, siis ne jotka nyt löytyvät mm. 124:stä ja uudemmistakin.
Kupee 123 esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1977. Ensimmäinen valmistunut C123 280CE oli valmistenumeroltaan 123 053 10 000001. Mutta koska se rekisteröitiin liikenteeseen?
Väitetään muuten, että kyseinen kapistus on edelleen ajossa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Eli haetaan varmaankin viimeistä mallia missä pata oli? S123:ssa se oli tammikuuhun 1986 asti sekä W460:ssä muistaakseni 1990 vuoteen asti...Kaapo kirjoitti:Koska tässä visassa ei määritelty lisäkysymysten "oikeuksia", niin laitetaan piruuttaan välipalaksi pari helppoa.
Missä MB-mallissa ja mihin asti oli käytössä "historiallinen" M110-motti.
EDIT: tätä on muuten kysytty joskus ennenkin...
Tappilukot muistaakseni löytyi jo ponttooneista, W121 tai W180, ehkä aiemminkin? Vedättävät ovikahvat käsittääkseni tuli 1971 W107:ään, seuraavana vuonna toki W116:een.Kaapo kirjoitti:Entä missä mallissa esiintyivät ensimmäisenä kaikille tutut vedettävät "turvallisuus"ovenkahvat, siis ne jotka nyt löytyvät mm. 124:stä ja uudemmistakin.
Niin, autohan pelastettiin sulattamon suulta... tuosta rekisteröintitapahtumasta ei ole kyllä jäänyt muistikuvaa...Kaapo kirjoitti:Kupee 123 esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1977. Ensimmäinen valmistunut C123 280CE oli valmistenumeroltaan 123 053 10 000001. Mutta koska se rekisteröitiin liikenteeseen?
Väitetään muuten, että kyseinen kapistus on edelleen ajossa.
Jaha, Kaapokin lukenut eilen uutta tähdellis-aviisia. Pisti omaankin silmään tuo M110:n pysyminen G:n nokalla noin pitkään -- en olisi tiennyt.raul kirjoitti:Eli haetaan varmaankin viimeistä mallia missä pata oli? S123:ssa se oli tammikuuhun 1986 asti sekä W460:ssä muistaakseni 1990 vuoteen asti...Kaapo kirjoitti:Koska tässä visassa ei määritelty lisäkysymysten "oikeuksia", niin laitetaan piruuttaan välipalaksi pari helppoa.
Missä MB-mallissa ja mihin asti oli käytössä "historiallinen" M110-motti.
EDIT: tätä on muuten kysytty joskus ennenkin... .
Lievästikö valui kuola sitä Runo Kurko-juttua silmäillessä....
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kaikkea pitää silmäillä, vaikkakin Runo on tuttu persoona muistakin yhteyksistä kuin Tähteellisten sivuilta.
Raul tietoineen teki kisasta tynkäsellaisen, joten voisi samalla tuon viimeisenkin osakysymyksen purkaa pois. Kyseessä on knoppien äiti ja siinä mielessä jopa pieni kompa, että ensimmäisen C123;:n sanotaan olleen liikenteessä ja rekisteröitynä jo lokakuussa 1976 - siis ilman naamionteja tms. kikkoja, vaikka mallin virallinen ensiesittely oli vasta seuraavan vuoden keväällä.
Raul tietoineen teki kisasta tynkäsellaisen, joten voisi samalla tuon viimeisenkin osakysymyksen purkaa pois. Kyseessä on knoppien äiti ja siinä mielessä jopa pieni kompa, että ensimmäisen C123;:n sanotaan olleen liikenteessä ja rekisteröitynä jo lokakuussa 1976 - siis ilman naamionteja tms. kikkoja, vaikka mallin virallinen ensiesittely oli vasta seuraavan vuoden keväällä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Heh, yleensä en lähdekään arvailemaan näihin, Timon kysymykset olivat taas vaihteeksi liian vaikeita mulle (jälkiviisaana, arvaukset oikein), Kaapon osaa kysyä oikeat kysymykset
Niin mites tuo 280 CE kun en muista sitä juttua enää... Oisko ollu kuitenkin niin että autoa nähtiin vain esim. legendaarisilla "BB:ST 410" tai "BB:A 716" -kilvillä Aika erikoista jos on niin että autolla on tosiaan joku ukko ajellut omia ajojaan ennen esittelyauton julkistamista... Toisaalta voi olla että esittelyä on haluttu juuri venyttää hieman tuohon kevään IAA:n ja autokin olisi ehditty kilvittää. Oliko tämä tarina siinä Classic -lehdessä?
Niin mites tuo 280 CE kun en muista sitä juttua enää... Oisko ollu kuitenkin niin että autoa nähtiin vain esim. legendaarisilla "BB:ST 410" tai "BB:A 716" -kilvillä Aika erikoista jos on niin että autolla on tosiaan joku ukko ajellut omia ajojaan ennen esittelyauton julkistamista... Toisaalta voi olla että esittelyä on haluttu juuri venyttää hieman tuohon kevään IAA:n ja autokin olisi ehditty kilvittää. Oliko tämä tarina siinä Classic -lehdessä?
Tarina on Classicin peruja. Eräästä toisesta lähteestä auto oli "First registered 280CE was driven as a sterling service test car for DB" eli jos vapaasti yrittää käännellä, niin jonkinlainen naamioimaton koekappale arkiliikenteessä.
Tuolloin oltiin autonvalmistuksessa vielä rehellisiä, nykyään todellisissa oloissa käytettävät koeajokappaleet ovat vielä kaukana tuotantomalleista, ja lopputuloksesta sen sitten huomaa - luodaan autoteollisuuden pisin tuotantolinja, joka on tehtaalta asiakkaan kautta korjaamolle
No, pikku sarkasmi vaikkakin jo kuluneena sallittaneen...
Tuolloin oltiin autonvalmistuksessa vielä rehellisiä, nykyään todellisissa oloissa käytettävät koeajokappaleet ovat vielä kaukana tuotantomalleista, ja lopputuloksesta sen sitten huomaa - luodaan autoteollisuuden pisin tuotantolinja, joka on tehtaalta asiakkaan kautta korjaamolle
No, pikku sarkasmi vaikkakin jo kuluneena sallittaneen...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jatketaan arvoituksia, luin tässä mielenkiintoisen kirjan: MB V8 limousines, saloons and sedans 1963-1980.
Osa varmaan tietää että ensimmäinen MB V8 oli siinä ennen sotia olleesssa kilpa-autossa joka esiintyi Tripolin kisoissa.
Mutta, miksi MB käytti edelleen W116 (ja W123) malleissaan isoa ohjauspyörää, isompaa kun sen aikainen muoti olisi vaatinut? W126 malleihin sompa pieneni sen 10 milliä mutta ei enemmän.
Nyt haetaan selitystä, en tiedä onko valmistajan virallinen kanta mutta niin kirja kertoi sen olevan.
Osa varmaan tietää että ensimmäinen MB V8 oli siinä ennen sotia olleesssa kilpa-autossa joka esiintyi Tripolin kisoissa.
Mutta, miksi MB käytti edelleen W116 (ja W123) malleissaan isoa ohjauspyörää, isompaa kun sen aikainen muoti olisi vaatinut? W126 malleihin sompa pieneni sen 10 milliä mutta ei enemmän.
Nyt haetaan selitystä, en tiedä onko valmistajan virallinen kanta mutta niin kirja kertoi sen olevan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Tieten siksi, että jos ohjaustehostimen hihna katkeaisi tai muuten systeemi herkiäisi toimimasta, kuljettajalla olisi suuremman ohjauspyörän ansiosta enemmän vipuvartta ohjata autoa MB-huoltokorjaamoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tätä samaa vastausta vielä venyttelisin.Timo L. kirjoitti:Tieten siksi, että jos ohjaustehostimen hihna katkeaisi tai muuten systeemi herkiäisi toimimasta, kuljettajalla olisi suuremman ohjauspyörän ansiosta enemmän vipuvartta ohjata autoa MB-huoltokorjaamoon.
Oisin joskus kuullut sellaisen väitteen, että Saksan jossain tieliikennelaissa olisi ollut joku määre, että ohjauspyörää pitää pystyä kääntämään ohjaustehostimen pettäessäkin jollain tietyllä kilopondimäärällä...taas mutuja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kainolot hikoaa kesäkuumilla, jos on pieni ratti..karra kirjoitti:
Mutta, miksi MB käytti edelleen W116 (ja W123) malleissaan isoa ohjauspyörää, isompaa kun sen aikainen muoti olisi vaatinut? W126 malleihin sompa pieneni sen 10 milliä mutta ei enemmän.
Nyt haetaan selitystä, en tiedä onko valmistajan virallinen kanta mutta niin kirja kertoi sen olevan.
Daimler-Benzin tutkimusosasto oli todennut että iso ohjauspyörä rauhoittaa kuljettajaa ja tekee ajamisesta rentoa ja jouhevaa, ei aggressiivista. tiedä häntä .karra kirjoitti: Mutta, miksi MB käytti edelleen W116 (ja W123) malleissaan isoa ohjauspyörää, isompaa kun sen aikainen muoti olisi vaatinut? W126 malleihin sompa pieneni sen 10 milliä mutta ei enemmän.
Sitten siirrytään lokinsiipeen eli 1954-1957 SL-malliin.
Coupekorihan oli terästä mutta myös alumiinista tehtiin muutama tusina autoja. Lisäksi oli yksi kokeilukappale lasikuidusta. Coupesta kun tuli roadster 1957 niin samalla muutettiin mm. takaripustusta joka teki autosta paremman ajettavan, kertoo toinen opus.
1. Montako noin 1400 valmistuneesta coupesta oli oikealta ohjattavia?
2. Mikä oli ratin oikealla puolella olevan viiksen tarkoitus; sillä oli kaksi toimintoa. Valonvaihdin oli "jenkkityyliin" lattialla poljettava nappi. Vilkku oli vasemmassa viiksessä.
3. Mitä erikoista oli auton äänimerkinantolaitteissa?
Tällaista tänään .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1) Muistelen, että tehtiinköhän niitä kokonaista 5 kappaletta. Siis tavattoman vähän kuitenkin.karra kirjoitti:
1. Montako noin 1400 valmistuneesta coupesta oli oikealta ohjattavia?
2. Mikä oli ratin oikealla puolella olevan viiksen tarkoitus; sillä oli kaksi toimintoa. Valonvaihdin oli "jenkkityyliin" lattialla poljettava nappi. Vilkku oli vasemmassa viiksessä.
3. Mitä erikoista oli auton äänimerkinantolaitteissa?
Tällaista tänään .
2) Sillä oikealla vivulla taidettiin taittaa se ratti, jotta mahtui istumaan.
3) ?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.