Saksan tuliais Väyrysen Ddi -99 termostaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
pjpboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 22.01.2004 18:19
Paikkakunta: Helsinki

Saksan tuliais Väyrysen Ddi -99 termostaatti

Viesti Kirjoittaja pjpboy »

Olen kuullut että termostaatti kannattaisi vaihtaa, mutta miksi? Lämmöt tuntuu kyllä pysyvän aika alhaisina. Missäköhän ne kuuluisi olla?[/code]
pjpboy
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ehkäpä juuri siksi jos lämmöt ovat liian alhaisia...
Lämmöt 80-90'C:n välissä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

termarista

Viesti Kirjoittaja Henu »

moro!

mullakin (e200cdi) lämmöt pysyivät reilusti alle 80:n asteen, varsinkin kovilla pakkasilla nousivat juuri ja juuri edes 60:een. vanhemmiten noi termarit tuppaa aukeemaan vaan aikasemmin ja aikasemmin. mäkin vaihdoin sit omaani tilalle uuden 92-asteisen ja nyt pysyy lämmöt kohillaan, oli pakkasta tai ei. 85-asteinenkin olis varmaan riittänyt, mut päätinpä nyt kokeilla tota kuumempaa.

ei kai se muuten haittaa, jos lämpöä sisälle vaan piisaa, mut tuntui jotenkin vaan niin hullulta antaa vähänkin isompia kierroksia ns. vajaalämpöiselle padalle.

henkka
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

Lämmöt

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

Cdi koneen lämmöt voi tehtaan ohjeen mukaan olla normaalissa jos miitari näyttää 60 astetta. ko moottori ei tuota ns.hukkalämpöä. jos haluaa koneen lämmön korkeammalle pitää laittaa keulaa umpee tai pa-lisälämmitin.
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Re: Lämmöt

Viesti Kirjoittaja count »

c180mersu kirjoitti:Cdi koneen lämmöt voi tehtaan ohjeen mukaan olla normaalissa jos miitari näyttää 60 astetta. ko moottori ei tuota ns.hukkalämpöä. jos haluaa koneen lämmön korkeammalle pitää laittaa keulaa umpee tai pa-lisälämmitin.
Totta maar ...hukkalämpöä syntyy niin vähän että voi ajella vaikka ilman tuulettajan moniurahihnaa ...ainakin niin kauan kuin akussa sähköä riittää :twisted: pelkoa ilman koneen keittämistä :P
345 # 650
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei mene pitkälle ilman hihnaa...
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

eikä cdi:ssä vaikuta muutenkaan sähkötuulettimeen toi hihna :lol:
Joku mersupurkaamo??
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Moniurahihnan katkeaminen poistaa käytöstä ilmastoinnin,laturin,vesipumpun sekä ohjaustehostimen ...mutta ajaa voi vähintään 50 km:ä ilman "vaurioita" jos akun sippaamista ei lasketa...nimimerkillä kokemusta on 8)
Akun jännitteen lasku pysäyttää sitten matkanteon koska ECU ei toimi alijännitteellä :twisted:
Akun kesto loppuunpurkamista ajatellen riippuu sitten tosiaankin kunnosta eli paljonko sitä varakapasiteettiä onkaan jäljellä :wink:
Flekti on sähkötoiminen kuten edellä onkin jo todettu :P
345 # 650
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

earl kirjoitti:Moniurahihnan katkeaminen poistaa käytöstä ilmastoinnin,laturin,vesipumpun sekä ohjaustehostimen ...mutta ajaa voi vähintään 50 km:ä ilman "vaurioita" jos akun sippaamista ei lasketa...nimimerkillä kokemusta on 8)
Akun jännitteen lasku pysäyttää sitten matkanteon koska ECU ei toimi alijännitteellä :twisted:
Akun kesto loppuunpurkamista ajatellen riippuu sitten tosiaankin kunnosta eli paljonko sitä varakapasiteettiä onkaan jäljellä :wink:
Flekti on sähkötoiminen kuten edellä onkin jo todettu :P
Mitenkäs se neste sitten siellä lohkossa kiertää???
Ei senyt kuitenkaan ilman vesipumppua pysy lämpö kurissa.
Joku mersupurkaamo??
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Jujuhan on juuri siinä että korkealla hyötysuhteella syntyy VÄHÄN HUKKALÄMPÖÄ jolloin nesteen luonnollinen VAPAAKIERTO pystyy pitämään lämmönnousun kurissa jopa ilman vesipumpun tehostavaa vaikutusta :lol:
Näkyypä vaan pysyvän nimerkillä kokemusta on :P
345 # 650
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisäksi moniurahihnan katkeaminen saattaa poistaa cdi mersussa käytöstä polttoainelaitteet...
Mutta ei, en usko että jos vesipumppu ei pyöri niin lämmöt pysyy kurissa.
Ei siitä sen enempää. :?

pjpboy; jos polttoainelämmitin toimii eikä lämmöt nouse lähemmäs 80 niin vaihda vaan termari.
wiimax.fi
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

earl kirjoitti:nimerkillä kokemusta on :P
Tuossa meitin 290tdt:stä katkesi hihna ja sillä ajettiin noin 60km 5asteen pakkasessa ja lämmöt ei noussu edes 80asteeseen. Niin että töitä saa tehdä, ennen kuin uudemmmat diisselit saa keittämään viileemmissä keleissä. Niin ja CDI:t ovat vielä kylmempiä.

Hihna meni poikki kovassa kiihdytyksessä. Vika oli laturin hihnapyörän kytkimessä. Meni kaksi hihnaa lyhyessä ajassa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voihan se olla että lämmöt on OK mittarin mukaan koska lämpömittarin tunnistin moottorin etupäässä, mutta onko lämmöt samat koko lohkossa?

Ja eipähan tuo ole minun murhe...ja aihehan oli termostaatista.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

No kovimmat lämmöthän siellä kannessa on missä anturikin.

No mutta kuitenkin termostaatit ja remmit pitää olla kunnossa.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

toi cdi moottorin lämpömittarin anturi on samassa alumiinikopassa kun toi termarikin. eli ainakin veholta haetussa ne uusiutuvat kummatkin samalla kertaa. hintaa muistaakseni alle 60 eukkuu

henkka
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Moi

Itellä W202 200 CDI:n lämmöt oli viime talvena jo löysillä pakkasilla sen reilut 60C aina. Webaston päälle kytkeminen nosti koneen lämpömittarin viisaria tuosta vielä muutaman asteen. Totta kylmä kone lämpeni Webastolla nopemmin, muttei siis kovast yli 60C:n.

Sinänsä tuosta 60C.stä ei ollut koskaan ongelmia, lämpöä piisasi kabiinissa ilman Webastoakin jopa -28C:ssa matkaa tehdessä. Paitahihasillaan ajelin, ei ees lämppärin säätimet pohjassa punaisena, eikä flektikään kun puolivälissä. Eikä syylarin edessä mitään peittoja. Että ton reissun jälkeen en kerta kaikkiaan voi olla hiljaa jos joku alkaa eesonpaarissa tuputtaan sitä "nykydiisselit on kylmiä"-mantraa.

Mun Mersu ei oo kylmä. Ei edes Rovaniemenreissulla ilman Webastoa ajettaessa. Reissuun lähtiessä ekan varttitunnin aikana Webasto huhuilee koneen läpimäks, ja sitten sitä ei tarvi enää. Piste ;-)

Viime talvena ei ollut ees se konsolin sähkölämppärinappi päällä kertaakaan. Mihin se muuten vaikuttaa? (punanen valo, ohjekirjassa jotain juttua jostain lisälämmittimestä. Webaston ajastin/kytkin mulla on katossa. Antakaa korjaava palate tohon, kun mun kokemuksen mukaan se punavalonappi ei vaikuta perstuntumalla yhtään mihinkään ;-)

Mun mielestä oma kone käy aina kesällä tyhjäkäynnillä ihan ok nätisti, mutta talvella se ravistaa jä tärisee liikaa. Vaihdatin jopa Veholla koneen kiinnityskumit, mutta ei se auttanut. 60C:ssä kone darraa tyhjäkäynnillä niin, että takatilan rullapeitto ja "koira"verkko heiluu ja resonoi ah niin rasittavasti.

No, sitten kaveri ja kokeneempi Mersumies osti samanlaisen ja -ikäisen C-farmarin, ja sillä oli kans lämmöt 60C. Vaihto ite termarin, ja viisari nousi 80C:hen.

Tosin sillä oli/on jotain lämpöongelmia kabiinissa, mun mielestä se on kylmempi auto kun mulla. Sillä ei oo Webastoa, kylläkään, mutta enhän minäkään omaani käytä kun vartin verran ennen ja jälkeen käynnistyksen, sitten sen voi ottaa pois päältä. Muuten kaverin Mesessä on ihan samat speksit kun mulla, siis autot on kloonit värejä myöten, mutta sillä on manuaalilla, ja se nyt ei kai voi tohon lämpöhommaan vaikuttaa (?). Kaveri pitää aina sitä konsolin punasen valon nappia päällä, ja sanoi, että se kandee olla aina talvella päällä. No, olkoon sitten päällä; painoin sen ekaa kertaa kans päälle pari kuukautta sitten. En kyllä huomaa mitään eroa missään, oli toi nappi päällä eli ei.

Ajattelin, että mun kone käy kans liian kylmänä 60C.ssä, kun kerran kesällä lämmöt on noin 80C, eikä se mun auto silloin kesällä vatkaa. Joten minä myös vaihdatin termarin. Lämmöt on nyt 80C. Tai pual viisaria alle. Eikä vatkaa kone enää tyhjäkäynnillä! Hyvä homma, mutta hieman outo juttu kumminkin (???).

Termari on siis ollu vaihdettuna nyt reilun kuukauden, ja just äsken kun ajelin tänne töihin, huomasin liikennevaloissa kymmenisen minuuttia jo ajettuani, että kylläpä taas darraa selvästi, ja huomasin, että lämmöt oli noussut vasta 60C:hin. Olin lähtenyt tallista ilman Webastoa, pakkasta -7C. Laitoin Webaston päälle, ja hopp: lämmöt oli nopeasti yli 80C ja kone kävi taas ilman ravistusta. Webasto siis vaan auttaa tossa lämpöjen nousun nopeutta, sen voi kyllä aina tiputtaa 80Cssä pois, lämmöt pysyy kyllä sitten ajossa siellä.

Kyllähän noi mun yllä olevat lämpö- ja tärinäjutut voi mennä jollain yli hilseen, mutta niin toi juttu vaan mun autossa sattuu olemaan ;-)

Ja lisää samaa voodoota: mun mielestä auto vie nyt hiukka vähemmän löpöä kun ennen termarin vaihtoa. Mielipiteitä? Ja kuluuko kone muuten enemmän jos se on 60C, kun että jos se on 80C? Mielipiteitä?

Niin: auto on vuoden 2000 200 CDI C-farkku, automaatti, ajettu nyt 342 000km. Taxina 250 000km. Aukoton Vehon huoltokirja, ihan orkkispeli joka suhteessa. Reissukassina toista elämäänsä elävä luotettava kampe :-)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Millainen symboli siinä punavalonapissa on?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Mauri H. kirjoitti:Millainen symboli siinä punavalonapissa on?
Siinä on sellanen "lämmitys kuva" eli pari kieroa nuolta ylöspäin ja lisäksi teksti "off", näin ainakin mulla, mutta auto tosin on pykälää pienempi.

Silloin kun valo palaa kytkimessä niin, webasto ei toimi automaattisesti (eli siis vain kellosta). Silloin kun valo ei pala niin webasto toimii kun auto on käynnissä ulkolämpötilan ollessa alle +4 asetetta ja veden lämpötilan ollessa alle 70 astetta.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mr_Benz kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Millainen symboli siinä punavalonapissa on?
Siinä on sellanen "lämmitys kuva" eli pari kieroa nuolta ylöspäin ja lisäksi teksti "off", näin ainakin mulla, mutta auto tosin on pykälää pienempi.

Silloin kun valo palaa kytkimessä niin, webasto ei toimi automaattisesti (eli siis vain kellosta). Silloin kun valo ei pala niin webasto toimii kun auto on käynnissä ulkolämpötilan ollessa alle +4 asetetta ja veden lämpötilan ollessa alle 70 astetta.
Selvä.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Piirimyyjä kirjoitti: Tosin sillä oli/on jotain lämpöongelmia kabiinissa, mun mielestä se on kylmempi auto kun mulla. Sillä ei oo Webastoa, kylläkään, mutta enhän minäkään omaani käytä kun vartin verran ennen ja jälkeen käynnistyksen, sitten sen voi ottaa pois päältä.
CDI kuitenkin? Oliskohan tuo sähkövastuksella (=lisälämmitin) varustettu.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Kolja:

Tulipa hyvä syy käydä laittamassa Webasto päälle ;-) Eli kävin varmuuden vuaks kattomassa sen kytkimen just äsken, eli:

- siinä kytkimessä on semmonen "vastuksen" symboli. Niinku 3 loivan S:n mallista viivaa vierekkäin pystyssä, ja niitten alla suora vaakatasoviiva. Toi symboli on siis kytkimen yläosassa --> jos sen kytkimen jakaa puolivälistä poikki, niin toi symboli on ylemmässä puolikkaassa. Ja vielä sen symbolin yläpuolella vähän vasemmassa reunassa lukee "off". Ja keskellä nappia on sen punasen valon linssi/paikka.

- se on siis semmonen musta Mersun pehmeäreunainen ja -kulmainen nappi niinkun esim. sähköikkunoiden napit. Tää on keskikonsolissa automaatin vaihdekepin vieressä apukuskin puolella. Ton alla on se airbaggien pieni musta ovaalilätkä missä syttyy käynnistäessä aina hetkeks keltanen valo kun se tsekkaa jotenki ne airbagit. Ja jos on jotain vialla ni se keltanen valo jää palamaan, ja kuskillla alkaa miinuseurot pyöriä silmissä... ;-)

- ja sitten kun sitä kyseistä "vastus-symboli-namiskuukkelia" painaa alaosastaan, niin se keskellä oleva punanen valo syttyy.

- ja se punanen valo palaa sitten aina kun auto on käynnissä, kunnes joskus sitten painaa sitä kytkintä yläosasta (off).

- käyttöohjekirjassa sanotaan vaan lyhyesti, että jos autossanne on kyseinen kytkin, niin autossanne on lisälämmitin, ja sitä voi käyttää kylminä vuodenaikoina. Veholla kerran käydessäni kysyin siitä, ja korjaamopäällikkö sano, että "se on lisävaruste, lisälämmitin".

- ja kerran kun kesädiisseli muuttu kynttiläks Webastossa -25C:ssä ja kävin Vehon pikahuollossa sen hoitamassa kuntoon, niin se korjaaja räpläs kyllä totakin kytkintä. Tahallaan vai vahingossa?

Eli onko toi lisälämmitin siis vaan joku sisätilan lämppäriin vaikuttava "sähköinen kabiininlämmitin" vai koneen sähkövastuslämmitin, vai oisko se jotenkin yhteydessä Webastoon?

En tiedä. Ja huvittavinta on se, että toden totta en milloinkaan oo huomannu sen vaikuttavan mihinkään ;-) Ja viime talvena en käyttäny sitä siis sekuntiakaan, ja silti oli koko talven oli lämmin matkustaa, vaikka täällä Oulussa oli järkijään -20 - -30C monta kuukautta putkeen. Eikä mulla ollu tallia viime talvena. Tänä talvena oon antanu sen punavalon loistaa kun yks Mersukaveri niin kerran sano, mutta en oo oikeesti huomannu siis eroa missään.

Että sellasta....?
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Kas

Olikin vastauksia tullu sillä väliä ku kirjailin. Kiitti. Ja nyt saunaan. Viikonloppuja!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No sillä napilla saa webaston pois päältä .
Sinulla on asennettu lisäksi kellolaite jolla voit ohjata webastoa.
wiimax.fi
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

No mutta

Eli se nappi EI siis kande olla pohjassa = se punainen valo varottaa että Webasto EI ole päällä. Ja että jos se punanen valo palaa ni mulla Webasto on päällä vain jos se katossa oleva ajastin/kytkin on painettu päälle.

No, soitin just kaverille jolta olin ton konsolin punavalonapin käytön saanu tietää. Nyt oli sanoma, että ei se saa se valo palaa.

Jees. Kiitti vastauksista, eiköhän tää nyt tästä....

;-)
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Ei kai...yleensä kun vebasto ON päällä,punainen valo palaa.Kun sammutat vebaston tuosta em nappulasta,ei sinne paneeliin pitäis jäädä mitään valoja päälle.
Tuosta moniurahihnan katkeamisesta;jos jollakin on kokemusta et on kestäny ajaa 50km,ni en kyllä liittäis tätä kokemusta auton ohjekirjaan...
Jos hihna mikä pyörittää vesipumppua katkeaa,ei ole suotavaa jatkaa matkaa sen pidemmälle kuin että katkenneen remmin voi vielä nähdä silmin tien päällä,mikäli on katkeamiskohdassa pudonnu tielle muussa tapauksessa latauksen merkkivalon syttyessä kannattaa aina käydä konepellin alla toteamassa onko syy remmin katkeamisessa vaiko muualla,sellaiset lämpö piikit,jos ei muuta,ni mellottaa männänrenkaat pehmeiksi ja saa sit ihmetellä lisääntynyttä oljyn kulutusta(siis hyvällä tuurilla)...
Enpä sitten minäkään enempää tästä asiasta :lol:
Avatar
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 09.04.2003 08:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Punavalonapista vielä...

Viesti Kirjoittaja Mace »

:D
Moro! Multa löytyy eemelistä myös vastaava lisälämmitysnappula. Siitä kysyn että kun tässä vuosimallissa lisälämmitin on sähköinen, niin mitä se lämmittää?
Jäähdytysnestettä jossain lohkon sisällä tms. vaiko onko se jossain ilmakanavassa ja lämmittää ohjaamoon tulevaa ilmaa?
Mahtaako kukaan tietää?
:roll:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Punavalonapista vielä...

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mace kirjoitti::D
Moro! Multa löytyy eemelistä myös vastaava lisälämmitysnappula. Siitä kysyn että kun tässä vuosimallissa lisälämmitin on sähköinen, niin mitä se lämmittää?
Jäähdytysnestettä jossain lohkon sisällä tms. vaiko onko se jossain ilmakanavassa ja lämmittää ohjaamoon tulevaa ilmaa?
Mahtaako kukaan tietää?
:roll:
Jäähdytysnestettä
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

G280E kirjoitti:Ei kai...yleensä kun vebasto ON päällä,punainen valo palaa.Kun sammutat vebaston tuosta em nappulasta,ei sinne paneeliin pitäis jäädä mitään valoja päälle.
Eipäs, vaan juuri toisinpäin...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
pjpboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 22.01.2004 18:19
Paikkakunta: Helsinki

Voiko Webastoa itse mitenkään tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja pjpboy »

Mulla tuo punavaloinen nappi sijaitsee tuhkakupissa tupakansytyttymen vieressä Webaston kellon yläpuolella. Ohjekirjassa lukee että se kytkee lisälämmittimen pois päältä. Lämmöt kapuaa hitaasti hieman yli 60C, mutta Webastoa en ole saanut kellolla pelittämään. pitääköhän kyseinen nappula olla silloin off asennossa eli valon tällöin palaa?
Webastoni lähtee kyllä hurisemaan kun painan liekkinappulasta tai kun ajastan sen, mutta käyntiin asti se ei koskaan lähde. Voiko sitä itse helposti huoltaa, joskus se pölläyttelee todella kunnon sauhuja, kun se lähtee käyntiin!
Kyllä se kuitenkin toimii koska se useasti jää hurisemaan kun parkkeeraan auton.
pjpboy
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mulla lukee ihan ohjekirjassakin tuon off-nappulan käyttö. Tuolla napilla siis kytketään Webasto poikkeustapauksissa pois päältä ja silloin siinä palaa se punainen valo muistutukseksi. Ohjekirjan mukaan tuollaisia poikkeustapauksia ovat esim. parkkitalot tms. joissa ei haluta Webaston katkuja moottorin sammuttamisen jälkeen.

Itselläni on myös tuo kellolaite ja tuo off-nappula ei vaikuta sen käyttöön mitenkään. Eli kellolaite toimii ja käynnistäää Webaston vaikka tuosta off-nappulasta se olisikin kytketty pois päältä.

Itsellä joskus oli myös tuota ongelmaa, ettei Webasto lähtenyt ajastimella käyntiin. Yritti kyllä lähteä, mutta sammui melkein heti. Moottorin käydessä se kuitenkin toimi normaalisti. Syynä silloin oli sähköisen kiertovesipumpun hajoaminen. Eli Webasto käynnistyi normaalisti, mutta sammui sitten kun vesi ei kiertänyt. Moottorin käydessä vettä liikutti moottorin oma hihnavetoinen vesipumppu ja Webasto toimi moitteetta. Eli etsi se sähköinen vesipumppu Webaston läheltä, laita Webasto päälle ja tunnustele kädellä lähteekö tuo pumppu hurisemaan.

Ja vielä yksi kysymyskin Webastosta. Minkä kokoinen sulake tuohon kuuluu alunperin?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Vastaa Viestiin