Kulutus huippunopeudella?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Kulutus huippunopeudella?

Viesti Kirjoittaja tempera »

:idea: :) Onko joku kokeillut mitä kuluttaa E 320 cdi esim yli 200 km vauhdissa tai peräti 240. Jos satasen vauhdissa vie 6,5 lt niin olisiko 200 vauhdissa sitten tuplaten. :arrow: :arrow: Voihan sen kulutusmittarin nollata vasta siinä 200 km vauhdissa niin näkisi suurinpiirtein. Pitäisi varmaan lähteä jollekkin hiljaselle tienpätkälle kokeilemaan kulutusta. Siinä on vaan riski että joutuu heti kävelymieheksi jos jää kiinni.
Viimeksi muokannut tempera, To 04.02.2010 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Eikös se mene niin, että tehon tarve on nopeuden muutos toiseen potenssiin ja jos mietittäis, että hyötysuhde olisi kokoajan sama (mikä taas ei pidä paikkaansa), olisi silloin kulutus 26 litraa satasella. Eli tämä teoriasta ja sitten käytäntö onkin tarina toinen :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Kulutus huippunopeudella?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

tempera kirjoitti::idea: :) Onko joku kokeillut mitä kuluttaa E 320 cdi esim yli 200 km vauhdissa tai peräti 240. Jos satasen vauhdissa vie 6,5 lt niin olisiko 200 vauhdissa sitten tuplaten.

Jos kierrokset 2.5 kertaistuu niin kulutus varmaan ilmanvastuksen noususta johtuen varmaan 4 kertaistuu että Antin veikkaus ei varmaan kauas heitä 25-30 sataselle veikkaisin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pitää kaverilta kysyä, muistiko kattoa silloin kulutusmittariin, kun se veti tutkaan yli 200 km/h 320 cdi:llä :roll: tuo n. 25 ltr/100 km voi olla jopa alakanttiin, mitä tuossa yllä veikattiin...rupeaa olemaan ilmanvastus jo sitä luokkaa, että aivan hajulla ei mennä :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

napa kirjoitti:pitää kaverilta kysyä, muistiko kattoa silloin kulutusmittariin, kun se veti tutkaan yli 200 km/h 320 cdi:llä :roll: tuo n. 25 ltr/100 km voi olla jopa alakanttiin, mitä tuossa yllä veikattiin...rupeaa olemaan ilmanvastus jo sitä luokkaa, että aivan hajulla ei mennä :wink:
Eipä taida auttaa kysyä kun ei se mersun mittari sitä osaa näyttää! :lol:
Tuo after start on ihan perseestä. Ko saisikin sen näyttämän muutettua, niin l/1km niin näyttäis edes vähän lähemmäs todellista hetkelliskulutusta.

Tiesittekö muuten että Starilla on muutettavissa mittaristoon korjauskerroin polttoainekulutukselle jos mittari ei näytä oikein :wink:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W124:n aikaan oli käyttöohjekirjassa kulutuskäyrät, josta pystyi arssinoimaan kulutusta kaikilla nopeuksilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Budder
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 20.04.2009 20:27
Paikkakunta: Pohjois-savo

kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja Budder »

Hämärästi muistelen että kesällä kun hain autoni (C270CDI)etelä saksasta ajamalla, niin ajotietokone näytti +200km/h vauhdissa keskikulutukseksi vain 8,6L ?
Tultiin lähes kokomatka tuota vauhtia, paitsi tietyömailla vauhtia piti hiljentää.
Yllätys oli suuri kun 190-vauhdissa matka toppasi, mutta autosta löytyikin YLIMÄÄRÄINEN nopeuden rajoitin, jonka sai ajotietokoneesta pois päältä.
2kpl navigaattoreita oli myös autossa kiinni ,niin uskoisin että kyseessä todellinen nopeus eikä normaalisti käytettävä "mittari-nopeus".
Ja sitten ohi aiheen.aivan uskomattoman hyvin toimi alusta nuissa nopeuksissa, joten en tee alustalle yhtään mitään. Yleensähän se pitäisi saada -40mm tiputettua jollain "hinnat-alkaen" sarjalla, mutte ei tällä kertaa :lol:
BMW X3 35D
ex.MB C270CDI & BMW 35D,MB C AMG,
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Budder kirjoitti:Ja sitten ohi aiheen.aivan uskomattoman hyvin toimi alusta nuissa nopeuksissa, joten en tee alustalle yhtään mitään. Yleensähän se pitäisi saada -40mm tiputettua jollain "hinnat-alkaen" sarjalla, mutte ei tällä kertaa :lol:
No jätäppä ne hinnat alkaen mallit sitten sinne robin hoodin tai honkkarin nurkkaan ja laita kunnon tavaraa nii ei se ajettavuus ainakaan huonone, esim. Eibach/Koni Sport yhdistelmää toimii :wink:

Onko kukaan muuten nähnyt Top Gear jaksoa missä tultiin siihen tulokseen että M3 on taloudellisempi auto kun Prius?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiiä auttaako tää mitään, mutta w201 200D:llä normi sekakulutus oli jotakin 7 luokkaa mun ajossa. nuorempana tuppasin aina ajella vähän kovempaa, niin kerran tuli ajettua tampereelta mikkeliin ja takas kaasu pohjassa. kulutus oli karvan reilu 9. huiput sillä autolla oli jotakin 170-175.

sitten muistelisin sellasta, että kun faija joskus toi 220 cdi väyrystä saksasta, että olis kehunu, että ajotietokoneen mukaan kulutus olis ollu alle kympin täysillä ajettaessa.

toi w201 on selkeessä muistissa ja pitää kutinsa, mutta auto ei ole kauheen vertailukelpoinen. ja w210 on taasen vaan heikko muistikuva menneisyydestä. eli ei kovin luotettavaa infoa. ajattelin kuitenkin, että voihan siitä jotakin osviittaa saada.
W201 250DT 20V
w201 190E
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

1/99 TM lehdessä oli mersu, audi, alfa ja volvo testissä joissa oli 2,8-3,0 litran kone. Nämä siis bensa koneella. Vauhtia 200km/h niin kulutti 19-22l/100km. Ajattelisin että uudemmalla dieselillä veisi ainakin vähempi :)

Sitte täytyy muistaa mittarivirheet myös. Todellinen nopeus 200km/h niin mittarilukemia oli alfa 207km/h, audi 218km/h, mersu 211km/h ja volvo 213km/h.
Se on ihan hyvä jos on navi niin sitte pääsee testaamaan oikeaa nopeutta.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja typeyks »

jarkki kirjoitti:
Budder kirjoitti: Onko kukaan muuten nähnyt Top Gear jaksoa missä tultiin siihen tulokseen että M3 on taloudellisempi auto kun Prius?
Oli kyllä hauska jakso. Painotettiin, että autolla ei ole niin suurta merkitystä kun ajotavalla. :D

Väärä käyttövoima, mutta aamulla riitti starttaus, että mittari näytti kulutukseksi 32,9l/100km. Mitäköhän se on, kun kaasua painaa. :D
Hankala tapaus.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

jarkki kirjoitti:
Onko kukaan muuten nähnyt Top Gear jaksoa missä tultiin siihen tulokseen että M3 on taloudellisempi auto kun Prius?
Oon nähnyt. Priuksella ajettiin radalla kaasupohjassa ja M3 perässä samaa vauhtia kuin prius kulki. No tottahan se Prius ottaa enemmän soppaa kun lusikka on pohjassa kokoajan ja M3 tulee pintakaasulla perässä :lol:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
MahtiMikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 08.12.2009 01:16
Paikkakunta: Lahti

Re: kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja MahtiMikko »

jarkki kirjoitti:
No jätäppä ne hinnat alkaen mallit sitten sinne robin hoodin tai honkkarin nurkkaan ja laita kunnon tavaraa nii ei se ajettavuus ainakaan huonone, esim. Eibach/Koni Sport yhdistelmää toimii :wink:
Menee ihan täysin offtopic napisemiseksi, mutta tokmanniketjulla ei ole edes hinnat alkaen -malleja

T. Työkalu/autotarvike/vapaa-aika :wink:
ps. ei herneitä.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: kulutuksesta...

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

simppa80 kirjoitti:
jarkki kirjoitti:
Onko kukaan muuten nähnyt Top Gear jaksoa missä tultiin siihen tulokseen että M3 on taloudellisempi auto kun Prius?
Oon nähnyt. Priuksella ajettiin radalla kaasupohjassa ja M3 perässä samaa vauhtia kuin prius kulki. No tottahan se Prius ottaa enemmän soppaa kun lusikka on pohjassa kokoajan ja M3 tulee pintakaasulla perässä :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk :lol:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Onhan noi autojen kulutukset ihan siedettävissä lukemissa.

Esim kävin koeajaa Yamarinin 80 Day Cruiseria (vene) ja siinä oli Yamahan 350hp perämoottori (v8), niin täysillä tuntikulutukseksi ajotietokone näytti 127l/h.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

ei niin paljon

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Tuskinpa se nyt kymmeniä litroja satasella vie.

Autosta ei ole omakohtaista kokemusta pitkän aikavälin kulutuksista kovaa ajettaessa, mutta ainakaan moottoripyörät eivät tuplaa kulutustaan vaikka ajettaisiin matkatavaroiden kanssa sellaista 200 keskinopeutta.

Painossa toki on eroa, mutta ilmanvastuskerroin ei taida mp:llä olla kovin hyvä ainakaan laukkujen ja muun roinan kanssa.

Oma Bmw-merkkinen prätkä tuntuu siinä mielessä erikoiselta, että sekalaisen ajon kulutus Suomessa on n. 5-6 litraa sadalle ja Saksassa kamat päällä ajettaessa jatkuvaa 180-240 nopeutta kulutus ei kasva yli 7 litraan.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Pikkusen ehkä (tai kokonaan) ohi aiheen, mutta kun kerran tuli esille tuo TG:n totuus, niin tässä vastaava omakokemuksellinen hauskuus.
Tuli taannoin melko vastaavissa olosuhteissa, vastaavilla ajonopeuksilla heitettyä peräkkäisinä maanantaipäivinä sama reilun parinsadan km:n lenkki kahdella eri autolla siten, että aamulla mutkan kautta töihin, iltapäivällä töistä Turkuun ja sitten taas takaisin illalla kotiin. Matkasta pikkuisen reilu puolet moottoritietä ja loput kantateitä. Kaupungissa piti vain käydä kääntymassä ihan siinä rampin reunalla.
Toisella kertaa bensakasiväykällä ja toisella kertaa ihan huvin vuoksi :roll: vaimon A150:llä. Molemmissa kävin lykkäämässä päivällä töissä avaimen virtalukkoon, jottei muisti tyhjene.
Kotiin tullessa illalla A150 näytti after start -lukemaa 7,2 ja väyrysessä 9,2 :?. Väykässä 110 nopeus moottoritiellä nakuttelee tasaisen varmasti ajotietokoneen lukemia alaspäin, Aakkosessa pakkaa lukemat nousemaan :shock:
Noita kun suhteuttaa tuohon tulevaan verotukseen, niin... :cry:
Koko talvirengasajan näyttää väykkä hörppineen 10,2. Ja aakkoseen on sen ostohetken jälkeisen tietokoneen nollaamisen jälkeen ilmestynyt lukemat 7,6. Noita normilukemia jos vertaa, niin :?: , koska yhdistelmäkulutukset menee jotain 12-6 väykän tappioksi. Toki isommalla on ajettu suhteellisesti enempi pitempiä vetoja. Molemmissa tankkausten mukaan ajotietokoneen lukemat, jopa väyrysen, on koko lailla oikein.
Todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää. Jännä muuten, että kesärenkain meni 210 isommilla kulutuslukemilla. Pitäisikö ehkä harkita maltillisempaa rengaskokoa?
Avatar
Lakulaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 09.04.2008 08:10
Paikkakunta: Costa del Sol
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lakulaku »

Vajaat kolme tuntia voi Saksassa/Ranskassa/Espanjassa ajaa tankillisella (80l) kun yrittää pitää nopeutta rajoittimessa. Tämä ei ole ihan vertailukelpoista, sillä siihen kuuluu melkoinen määrä kiihdytyksiä kun vapaata suoraa on edessä tosi harvoin. Lisäksi takkaus on kiva tehdä ennen kuin bensa loppuu ja asemia ei ole kilsan välein.

Nyt ei ole enää rajoitinta, mutta en usko että se tähän vaikuttaa yhtään mitään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti: Eipä taida auttaa kysyä kun ei se mersun mittari sitä osaa näyttää! :lol:
Tuo after start on ihan perseestä. Ko saisikin sen näyttämän muutettua, niin l/1km niin näyttäis edes vähän lähemmäs todellista hetkelliskulutusta.

Tiesittekö muuten että Starilla on muutettavissa mittaristoon korjauskerroin polttoainekulutukselle jos mittari ei näytä oikein :wink:
Jep tiedossa :) on ja sitä tietoa olen koittanut myös levittä ja pikkasen muutakin tietoa mitä sillä voi tehdä :)
onpa joskus käynyt mielessä että kirjotais jutun, mahdolisita mitä sillä voi tehdä ja miten se tehdään vaihe vaiheelta
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

CDI203 kirjoitti:
Jep tiedossa :) on ja sitä tietoa olen koittanut myös levittä ja pikkasen muutakin tietoa mitä sillä voi tehdä :)
onpa joskus käynyt mielessä että kirjotais jutun, mahdolisita mitä sillä voi tehdä ja miten se tehdään vaihe vaiheelta
Oletko kokeillut mitä se muutos vaikuttaa? Onko sulla omassasi lukema "0"? En tiedä mutta mulla on 0 ja eipä juuri valehtele tässä nykyisessä kulkineessa tuo mittari. Edellisessä valehteli 0,7 - 1,2l. Olosuhteista riippuen. :shock:

Pitää mitata tarkat kulutukset kun kelit lämpiää eikä tartvi wepastoa..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simppa80 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Jep tiedossa :) on ja sitä tietoa olen koittanut myös levittä ja pikkasen muutakin tietoa mitä sillä voi tehdä :)
onpa joskus käynyt mielessä että kirjotais jutun, mahdolisita mitä sillä voi tehdä ja miten se tehdään vaihe vaiheelta
Oletko kokeillut mitä se muutos vaikuttaa? Onko sulla omassasi lukema "0"? En tiedä mutta mulla on 0 ja eipä juuri valehtele tässä nykyisessä kulkineessa tuo mittari. Edellisessä valehteli 0,7 - 1,2l. Olosuhteista riippuen. :shock:

Pitää mitata tarkat kulutukset kun kelit lämpiää eikä tartvi wepastoa..
Mulla taitta olla nyt lukuna 14
(tällä hetkellä näyttä pääsäntöisesti niin että näytää 0.1l enemän kuin tankaamalla saatu)
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Olikohan se AutoBild-lehdessä kun vertailtiin Audi A6 2.7 TDI ja Volvo V70 D5:ttä, niin 180-200 nopeuksilla molemmat vei 10-12 litraa satkulla.
Eerkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 25.08.2009 22:24
Paikkakunta: Pirkanmaa

320cdi kulutus 200kmh

Viesti Kirjoittaja Eerkki »

ainakin V6 320cdi vie n.10l/100km kun ajaa mittarin mukaan 200km/h. Kierrosluvut aika tasan 3000rpm :) eikä tunnu edes että pitää polkea,on se peli :D
Renkaat ja vanteet piää olla kunnossa niin kyyti on tasaista.
__________________
S211 320CDI Avantgarde
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en tiijä tiisseleistä mutta wanha pikkuse piristetty (320hv), '92 audi 100/S4 vei autobaanalla keskinopeudella 242kmh 42l/100km. tankki riitti nipinnapin 190km.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Hämärästi muistelen että kesällä kun hain autoni (C270CDI)etelä saksasta ajamalla, niin ajotietokone näytti +200km/h vauhdissa keskikulutukseksi vain 8,6L ?
Tultiin lähes kokomatka tuota vauhtia, paitsi tietyömailla vauhtia piti hiljentää.
Näytti varmaan taas keskikulutusta kuten mersut ruukaavat. Todellisuudessa se kulutus kyllä nousee samassa tahdissa kun vastekkin, eli expotentiaalisesti. 20-30l/100km on ihan järkikulutus 200+ vauhdeille. Näillä ns. säästödieseleilläkin muuttuu kulutus ihan toiseksi kun nopeus nousee 140 päälle. Tässä voikin todeta että mitä isompi kone niin halvempi ajaa yli 140km /h :D
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Itse ajoin W124 mersua matkanopeudella 170-200km/h ja sain kulutukseksi 18,2/100km,moottorina M103.Auto tykkäsi maahantuontikarstanpoistosta sen verta kyttyrää että ilmeisesti viallisesta katalysaattorista johtuen takapuskurista pakoputkiston ulostulon kohdalta suli koko puskuri kaarelle.

Ja off the topic;mersuhan ei ilmoita huippunopeutta vaan suurimman matkustusnopeuden
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Kulutus kaasu pohjassa ?

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Omakohtainen kokemus Saksasta joskus kauan sitten BMW e30 325iX täysillä n 200km/h tankillisella pääsi vähn yli 200 km .
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Re: 320cdi kulutus 200kmh

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Eerkki kirjoitti:ainakin V6 320cdi vie n.10l/100km kun ajaa mittarin mukaan 200km/h. Kierrosluvut aika tasan 3000rpm :) eikä tunnu edes että pitää polkea,on se peli :D
Renkaat ja vanteet piää olla kunnossa niin kyyti on tasaista.
Samaa mieltä. Tultiin viimevuonna samallaisella kalustolla stutgartista tukholmaan ja 9 l/100 keskikulutuksella. Autobaanalla vedettiin yli 200 kmh pääsääntöisesti. Vuokralla oli 220 CDI E stw ja 190 tai 180 ? C bensa. Molemmat uusia. Eemelillä polkastiin etelä-saksassa 12,5 l/100 keskikulutus joskin se syntyi melkosen polkemisen johdosta. Sentään kulki 205 kmh kuormalla. Ceeläisen hetkellinen kulutus kipusi helposti yli 25 l. Ceeläisesellä ajettiin pääasiassa yli 160 kmh. Ceeläinen Bluetec hakkasi kyllä mennen tullen eeläisen suurella polttoaineen kulutuksella.

Sen kyllä huomas että mitä enemmän tehoja/vääntöä niin sen vähemmän baana ajelussa mäkisessä maastossa naftaa kuluu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos asiaa hieman yksinkertaistaa, menisikö se näin:

- 100 km/h nopeudella suurin ajovastus tulee jo ilmanvastuksesta
- Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä
- Eli 200 km/h nopeudessa ilmanvastus on noussut nelinkertaiseksi
=> kulutus /tunti on myös noussut nelinkertaiseksi
- Koska samalla nopeus on kaksinkertaistunut, kulutus litraa/100 km on vain kaksinkertaistunut

Todellisuudessa kulutus ei todennäköisesti kaksinkertaistu, koska 100 km/h nopeudessa vierintävastuksen osuus ajovastuksista on suurempi kuin 200 km/h nopeudessa. Myös moottorin hyötysuhde on erilainen näillä nopeuksilla (isohko moottori toiminee paremmalla hyötysuhteella suuremmassa nopeudessa)...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Todellisuudessa kulutus ei todennäköisesti kaksinkertaistu, koska 100 km/h nopeudessa vierintävastuksen osuus ajovastuksista on suurempi kuin 200 km/h nopeudessa. Myös moottorin hyötysuhde on erilainen näillä nopeuksilla (isohko moottori toiminee paremmalla hyötysuhteella suuremmassa nopeudessa)...
Tuota, miten se vierintävastus riippuu nopeudesta? Meinaatko että mersut nousee 200km plaaniin ja lähtee sitten lentoon? Tuskin on eron tuossa muutamaa prosenttia.

Ilmanvastus on se joka sitä vauhtia hidastaa. Ja tässä iso kone on todellakin tehokkaampi koska sen ei tarvi pinnistellä niin paljon kun pienen.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Vastaa Viestiin