!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

mikoisti kirjoitti:onnistuuko tuo polttoaineen jäähdyttimen tulppaus w210 320 cdi:ssä? Ja auttaako se lämpiämisessä?
w210 lienee erilainen systeemi=termostaatista ei lähde tuota pientä letkua! (kuulemani perusteella)
Eli kyseinen temppu ei taida niissä onnistua :?
Mutta viisaammat jotka tuntee väykyn niin voi korjata asiaa jos menee metsään tämä minun tietoni :!:
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

Onko teillä webastot päällä ku noita lämpöjä seurailette?
Omassa autossani (c200cdi-00) ei toimi webasto, ei lämpene millään. 50km motaria 110km/h niin lämmöt liki 80 viivaa, heti ku laskee nopeutta niin lämpöviisari laskee kuin...Alemmissa nopeuksissa lämmöt koko ajan siinä onko se nyt 60 ja 80 asteen viivojen välissä. Keula on täynnä pahvia..
Ostin tuon auton vasta ja peräkontissa oli vanha termari. Elikkä vissiin edelliselläkin ollut kylmä...
Avatar
akm8553
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 14.01.2009 08:53
Paikkakunta: Muurame

Termostaatin vaihto auttoi

Viesti Kirjoittaja akm8553 »

Vaihdatin -05:een 220:een CDI:n termostaatin aiemman näytön motarinopeuksilla ollessa noin 70 astetta, maksimissaan. Kulutus vanhalla termostaatilla oli ajotietokoneen mukaan 6,8 l/100 km ja tankatessa mitaten noin 7 litraa.

Nyt näyttö on ainakin paremmin vallitseviin keleihin sopiva: noin kaksi viivaa päälle 80 astetta. Kulutusta en ole päässyt kunnolla vertaamaan, koska lämpötila :shock: on pysytellyt -20 asteessa. Kuitenkin suht' pitkällä matkalla tietokoneen mukaan kulutus oli 6,8 litraa satasella, joten mitään radikaalia muutosta ei sillä sektorilla varmaankaan ole tapahtunut.

Eli eniten parannusta taisi tulla omien korvien väliin... :D
MB E 220 CDI T -05
ex W202 -97
ex 124 -91
Avatar
leikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 13.06.2009 14:06
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leikkanen »

Ei nuo vaan lämpiä!
Jos ajaa nurkissa ilman, lähtee yhtään isommalle tielle niin ei ne lämmöt tahdo nousta yli 80 pysyvät siellä 70 tuntumassa. --> Ihan normaalia :roll:

Uudella termarilla pitäisi kyllä lämpöjen nousta sinne 90, mutta tämä vaatii pitempää ajoa n.2h --> Näin ainakin omassani, eikä aina sillonkaan nouse tuonne riippuu niin ajosta.

jatakki
50km motaria 110km/h niin lämmöt liki 80 viivaa, heti ku laskee nopeutta niin lämpöviisari laskee kuin...Alemmissa nopeuksissa lämmöt koko ajan siinä onko se nyt 60 ja 80 asteen viivojen välissä. Keula on täynnä pahvia..
Näetkö mistään mikä termari laitettu, että varmasti on tuo alkuperäinen 92 asteinen.
Viittais kyllä termariin? :?
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

osviittaa: tänään tultiin raahesta anoppilasta, semmoset ~250km maantie/oulun kohdalla n.40km motaria niin ei noussu lämmöt millonkaan ku tasan sen 80viivan... ja termari vaihdettu 4pv sitten uuteen 87asteiseen... pitänee varmaan seukiksi värkätä se väykän 92asteinen tähän jääkaappiin :p

PS. eikä muuten lähteny piruparka ~20asteen pakkasessa käymään kylmiltä, piutänee ens kerraksi varautua webaston kaukokäynnistyksenlaiton suunittelulla, ja jos loraus tenttua tankkiin sais mitään aikaseksi... 5-10min appiukon kansa sahattiin ja kokoajan sai vanhasta ransportterista syöttää varavirtaa, hiukka nolotti mersumiestä :oops: :D
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
jatakki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 20.07.2004 21:27
Paikkakunta: haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

Näetkö mistään mikä termari laitettu, että varmasti on tuo alkuperäinen 92 asteinen.
Viittais kyllä termariin? :?[/quote]

Peräkontissa oli sininen laatikko, joku B:llä alkava merkki ja 80 jotain astetta...ja näytti se vanhakin termostaatti olevan oliko se nyt 87 asteinen.

OT:Kun painaa REST nappulaa kojelaudassa, syttyy lämmönsäätöpaneliin valot ja puhallin alkaa puhaltaa vaimeasti. Pitäisikö vielä kuulua myös sähköisen pumpun kolahtelu? Ei tuossa ainakaan kuulu, muistelen että edellisessä cdi:ssä kuulu vielä sen pumpun ääni..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

sähköisen pumpun kolahtelu
Taidat muistella webaston polttoainepumppua, kiertovesipumppu ei kolahtele.
wiimax.fi
Avatar
leikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 13.06.2009 14:06
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leikkanen »

jatakki
OT:Kun painaa REST nappulaa kojelaudassa, syttyy lämmönsäätöpaneliin valot ja puhallin alkaa puhaltaa vaimeasti. Pitäisikö vielä kuulua myös sähköisen pumpun kolahtelu? Ei tuossa ainakaan kuulu, muistelen että edellisessä cdi:ssä kuulu vielä sen pumpun ääni..
Kuulostaa ihan normaalilta tuo toiminta!
Peräkontissa oli sininen laatikko, joku B:llä alkava merkki ja 80 jotain astetta...ja näytti se vanhakin termostaatti olevan oliko se nyt 87 asteinen.
Eli Behrn, tuo on alkuperäis osa.
>Suomiautoissa käyttävät tuota 92 asteista, saksassa tuo 87 tai jotain toi asteluku?

Omassa oli kyllä 92 asteinen tuo vanha, vaikka saksan peli onkin :roll:
sprintercdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 22.07.2008 21:29
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sprintercdi »

Vaihdoin termarin vm 04 313cdi sprintteriin ja nyt nousee lämmöt kymmenen kilsan ajon jälkeen noin 85asteeseen pakkasta 10astetta et jotain hyötyä vaihdosta. Termari oli 87asteinen ja pitää kyllä ylävesi letku ei lämpene yhtään. Keula maskin kohdalta tukossa.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Moi.

Laitoin 290td väykyn ylävesiletkun sisään pikkuvolvon termarin alkuperäisen tueksi, olisiko ollut 82-asteinen. (sen kummemmin nestekiertoihin perehtymättä,heh )

Auto lämpenee mielestäni selvästi nopeammin, Webu ei ole käytössä.

Oma termarikaan ei ole kun vuoden ikäinen, mutta silti tuntui vuotavan ylävesiiletkun lämpimäksi.

-Ari
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

teinitähti kirjoitti:Pistetääs tännekkin joulun kunniaksi......
Eli esim w203 200cdi, niin termostaatilta lähtee pieni letku siihen polttoaineen jäähdyttimeen, tuon letkun kun tulppaa termostaatin ja polttoaineen jäähdyttimen päästä (tunkee esim 8mm katkastun pultin letkuun) niin alkaapi auto lämpiämään nopeampaa........
Haitoista ei ole vielä tietoa, itselläni ollut tukittuna vasta paripäivää!
Mutta lämpenee ainakin nopeampaa :wink:
Ja hyvää joulua kaikille :!:
Liekkö tuolla sitten tarkoitus lämmittää polttoainetta - ei niinkään jäähdyttää. Jotenkin tuntuu veren kaivamiselta nenästä näistä nyky autoista tulppailla tommosia polttoainepuoleen liittyviä (lämmitys)juttuja - syystä siellä ovat...?
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Skraba kirjoitti:
teinitähti kirjoitti:Pistetääs tännekkin joulun kunniaksi......
Eli esim w203 200cdi, niin termostaatilta lähtee pieni letku siihen polttoaineen jäähdyttimeen, tuon letkun kun tulppaa termostaatin ja polttoaineen jäähdyttimen päästä (tunkee esim 8mm katkastun pultin letkuun) niin alkaapi auto lämpiämään nopeampaa........
Haitoista ei ole vielä tietoa, itselläni ollut tukittuna vasta paripäivää!
Mutta lämpenee ainakin nopeampaa :wink:
Ja hyvää joulua kaikille :!:
Liekkö tuolla sitten tarkoitus lämmittää polttoainetta - ei niinkään jäähdyttää. Jotenkin tuntuu veren kaivamiselta nenästä näistä nyky autoista tulppailla tommosia polttoainepuoleen liittyviä (lämmitys)juttuja - syystä siellä ovat...?
En usko että tarkoitus on lämmittää, koska samassa koneessa kyseistä jäähdytintä ei ole väyrysmersussa, vaan niissä löpö jäähdytetään saamieni tietojen mukaan muualla.............
Enkä kyllä usko että haittaa voi olla.......vähemmänhän se moottori kuluu, kun oikeassa lämpötilassa käy, kun se että käy liian kylmänä koko ajan :?
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

teinitähti kirjoitti:En usko että tarkoitus on lämmittää, koska samassa koneessa kyseistä jäähdytintä ei ole väyrysmersussa, vaan niissä löpö jäähdytetään saamieni tietojen mukaan muualla.............
Enkä kyllä usko että haittaa voi olla.......vähemmänhän se moottori kuluu, kun oikeassa lämpötilassa käy, kun se että käy liian kylmänä koko ajan :?
Eikös Kakkosnelkussa ainakin ollut moinen laitos, ja sen tarkoitus oli ainakin lämmittää tulevaa naftaa. Kun eikö nämä nykypelit ole aika kronttuja tuon polttoaineen suhteen, niin ei se -30 asteinen nafta varmaan ihan mukavimmasta päästä ole.... No - tietoa ei ole, halua vain jauhaa tästä :)

Edit: Mikäs sen ko. purkin nimi on, jos koneelta katsoo? Antaisiko se osviittaa lämmön siirtymisen suunnasta :?:
Viimeksi muokannut Skraba, To 31.12.2009 08:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Naapuri foorumilla on kuva veden kierto suunnasta......
Linkkiä en viitsi laittaa, mutta w230 ja sieltä moottori osa alueesta löytyy.........
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Hyvää kerrottavaa, vaihtoehto termostaatti huoltoon

Viesti Kirjoittaja mhaho »

:)

Itsellä on kokemusta letkutermostaatin asentamista välittömästi alkuperäisen termostaatin lähtevän putken alkuun. Pitää muistaa laittaa vahasäiliö alkuperäiseen termostaattiin päin!

Tässä on hyvää, kun ei tarvitse irrottaa hapettuneita pultteja!

89 asteeen letkutermostaatin löytää nimillä:
Volvo 300 sarjaa
B14 Moottori
vuosimallia 77-91

Hinta alle 10 eur!

B14 mahtaa olla Renaultin moottori.

TERMOSTAATTI toimii LOISTAVAASTI. Ei esiintynyt lämpötilan pumppaus ilmiöitä ja lämpötila asettui auton mittarin mukaan hiukan päälle 80 asteen (ennen 60 astetta).

Toinen asia, jos on mennyt alkuperäinen termostaatin yhteydessä oleva antura rikki, joka yleensä on hapettunut jumiin. Uuden saa valettua kätevästi alumiini epoksimassalla (kemiallinen metalli) vanhan termostaatin päälle. Puhdistus on tärkeä, jotta epoksi tarttuu hyvin esim. käyttää jarrunpuhistus aineita. Sitten taas automatiikka toimii mukavasti.

Onnea matkalle!
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

Mites toi jos ottaa nua nesteet pihalle kokonaan nii pitääkö tämmöne vehje ilmata vai ilmaako itte ittensä jotenkin ? Ja jos tarttee ilmata niin mistä ?

Kyseessä siis w203 vm.2001 200cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hyvää kerrottavaa, vaihtoehto termostaatti huoltoon

Viesti Kirjoittaja atlas »

mhaho kirjoitti::)

Itsellä on kokemusta letkutermostaatin asentamista välittömästi alkuperäisen termostaatin lähtevän putken alkuun. Pitää muistaa laittaa vahasäiliö alkuperäiseen termostaattiin päin!

Tässä on hyvää, kun ei tarvitse irrottaa hapettuneita pultteja!

89 asteeen letkutermostaatin löytää nimillä:
Volvo 300 sarjaa
B14 Moottori
vuosimallia 77-91

Hinta alle 10 eur!

B14 mahtaa olla Renaultin moottori.

TERMOSTAATTI toimii LOISTAVAASTI. Ei esiintynyt lämpötilan pumppaus ilmiöitä ja lämpötila asettui auton mittarin mukaan hiukan päälle 80 asteen (ennen 60 astetta).

Toinen asia, jos on mennyt alkuperäinen termostaatin yhteydessä oleva antura rikki, joka yleensä on hapettunut jumiin. Uuden saa valettua kätevästi alumiini epoksimassalla (kemiallinen metalli) vanhan termostaatin päälle. Puhdistus on tärkeä, jotta epoksi tarttuu hyvin esim. käyttää jarrunpuhistus aineita. Sitten taas automatiikka toimii mukavasti.

Onnea matkalle!
Rupesi kiinnostamaan näin ei cdi omistajana että otitko siis alkuperäisen termarin kokonaan pois ja nyt toimii tämä volvon/rellun sydeemi.
Mulla on samoja ongelmia perkins 4.236 kanssa ja olen kokeillut alkuperäistä ja tarviketta englannista asti mutta ei pelaa.
Saitko sen termarin koteloineen ja oliko termarissa se ilmaus pallukka?
Sitä pallukkaa olen pyöritellyt ja miettinyt jos siinä jotenkin....
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Moro,

Alkuperäistä en poistanut. Tässä tapauksessa ei kannata, koska on pieni moottorin sisäinen lämpötilan tasaukierto.
Toiseksi alkuperäinen on login kylkeen kiinnitetty pulteilla, jotka tietysti ovat hapettuneet ja voivat katketa.

Tämä Volvo/Renun termostaatti laitetaan letkun sisään, joka puristetaan lemmarilla letkun päältä. Ja on muistettava laittaa paisuntasäiliö (vaha) mahdollisimman lähelle lämpölahdettä.

Tässä letkutermostaatissa ei ole ollenkaan ilmaus / esivesikiertoa. Alkaa hiukan jo avautumaan ilmoitettua lämpötilaa ennemmin. Aluksi asentamisen jälkeen on tarkkailtava moottorin lämpötilaa ja varmistettava veden kierto.

Olen kuullut, että tätä patenttia käytetään useimpiin automerkkeihin ja malleihin. Tietysti on ymmärrettävä mallikohtaiset erot.

Olen tehnyt kahteen Vito CDI ja toimii loistavasti.

Tein rasitustestin: Kylmiltään moottoritielle 120km/h, sisälämpö säädetty minimiin. Tässä testitilanteessa olisi odotettavissa pumppaus siten, että ensin lämpötila nousee korkeammalle ennen kuin termostaatti aukeaa.
Tätä ilmiötä ei tullut, joten luotan tuotteeseen. :idea:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Juu eli mittailit vaan termarin halkaisijan joka meni omaan vesiletkuun.
Itse ajattelin liian vaikeasti ja luulin että koko volvon kotelo termareineen letkun väliin.
Tällainen irrallinen termarikotelo pitäis kai olla ladassa ja fiiateissa,ehkä muissakin siis joka asennetaan letkun väliin.
Sanoitko että volvon termarissa ei ullut ilmaus reikää tai sitä liikkuvaa tulppaa joka päästää ilman ohitseen?
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Oikein ymmärretty!

Minun tietoon ei ole tullut kuin ainoastaa tämä volvon malli tehdä letkuun ja on valtavan yksinkertainen juttu. Letkun kokokin mahtaa olla aika standardia noin 32mm. Termostaatin saa lounashinnalla!

Muissa lieneen kotelo letkun välissä, aivan turhaan ja ei saada vahasäiliötä lähelle lämpölähdettä, jolloin reikä välttämätön

Sanoin, ettei ollut ilmausreikää. Varmistin puhaltamalla, ilma ei kulkenut läpi. Jos pelottaa siihen voi porata reiän, jota minä en tehnyt.
Laitoin muokkaamatta letkun alkupäähän.

Tyytyväinen mersumies
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta on alkanut tuntua kun olen monta termaria vaihtanut että se ilmareikä on syyllinen.No eka kerta on vaan ilmattava huolella mut sitten pelaa.
Eihän ole muuta syytä ylävesiletkun lämpiämiseen kuin termari vuotaa.
Jos uusi termari niin ei jää kuin sen ilmareiän kautta vuoto.
Pitåis kokeilla mulpuran liikettä pienentää ,niittaamalla.
Muutenkin vesipumppu on ihan vieressä että painetta riittää ja kyllä se menee pienestäkin reiästä.
Ilmaus ei oo onkelma kun termari vähänkin raottuu niin ilma poistuu.
Muutenkin ei kaikissa termareissa ole alunperin ilmarööriä.
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

mikzaa kirjoitti:Mites toi jos ottaa nua nesteet pihalle kokonaan nii pitääkö tämmöne vehje ilmata vai ilmaako itte ittensä jotenkin ? Ja jos tarttee ilmata niin mistä ?

Kyseessä siis w203 vm.2001 200cdi
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

W203 facelift kyllä lämpenee ihan hienosti kunhan on kunnossa ja lämppärin kenno paskaton. Termariksi 92 ja tarkistaa, että sähköinen lisälämppäri pelaa niin kyllä passaa mennä. Yhtä lämmin se ei tosin ole kuin -00 w202 cdi jossa on webasto kunnossa. Kaikista autoista lämpimin mitä minulla on ollut. -32C:ssa piti pitkillä matkoilla alkaan vähentämään vaatetusta :D
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
leikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: La 13.06.2009 14:06
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja leikkanen »

mikzaa kirjoitti:
Mites toi jos ottaa nua nesteet pihalle kokonaan nii pitääkö tämmöne vehje ilmata vai ilmaako itte ittensä jotenkin ? Ja jos tarttee ilmata niin mistä ?

Kyseessä siis w203 vm.2001 200cdi
Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla!
Oma ilmaantu ainakin helposti, tosin vaihdoin vaan sen mitä syylärin pohjaropusta tuli pois. Meni samalla vaivalla tuon termarin vaihdon kanssa!
Jos koko järjestelmä tyhjätty, niin pitäs ilmaantua aikas hyvin kunhan huolella tekee. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus 11.9L :wink:
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

leikkanen kirjoitti:
mikzaa kirjoitti:
Mites toi jos ottaa nua nesteet pihalle kokonaan nii pitääkö tämmöne vehje ilmata vai ilmaako itte ittensä jotenkin ? Ja jos tarttee ilmata niin mistä ?

Kyseessä siis w203 vm.2001 200cdi
Ei tuossa mitään ihmeellistä pitäisi olla!
Oma ilmaantu ainakin helposti, tosin vaihdoin vaan sen mitä syylärin pohjaropusta tuli pois. Meni samalla vaivalla tuon termarin vaihdon kanssa!
Jos koko järjestelmä tyhjätty, niin pitäs ilmaantua aikas hyvin kunhan huolella tekee. Jäähdytysjärjestelmän tilavuus 11.9L :wink:

Missäs siel on sitte semmone ilmausruuvi ?
DJS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ke 18.02.2009 12:13
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja DJS »

Vertailua vanhalla ja uudella termarilla.

ennen vaihtoa

_vuoden_vanha_termari_
-20 astetta pakkasta
60 km
90km/h

moottorin lämmöt tasan 60 astetta

vaihdon jälkeen :arrow:

92 asteinen termari
-20 astetta pakkasta
60 km
90km/h

Lämmöt seilaavan 65-75 asteen paikkeilla.

Seuraavaksi varmaan pitää alkaa tutkimaan onko tuo sähköinenlisälämmitin rikki :roll:
Tosin ei se vikakoodeja kuulemma anna :?
Mainio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 02.02.2009 22:05
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mainio »

Tässä olen myös seurannut keskustelua termostaatin vaihdosta ja innostuinkin vaihtamaan uuden termostaatin koska lämpö nousi korkeintaan 60 asteeseen. No motonetista 92 asteinen behr merkkinen termostaatti vanhan tilalle. Ei mitään vaikutusta, nokalla pahvit eikä lämpene sen enempää. Sellaisen totesin, että kun otan tyhjän kuomukärryn perään, lämmöt nousee jo siitä vaikutuksesta normaalille tasolle, eli reilu 80 astetta mittarin mukaan.

No vaihe kaksi, ajattelin että haetaan nyt veholta vielä uusi termostaatti josko se olisi jollain tapaa parempi.
Paketin avattua totesin, että sehän on tullut aivan samalta linjalta mistä motonetinkin, oli siihen sentään mersun merkinnät kaiverettu, mutta muutoin samanlainen behr merkkinen. Tosin hintaa oli melkein tuplasti.
Vaihdoin tuon tänään paikoilleen ja pienellä koeajolla lämmöt nousi 70 asteeseen, epäilen että ennemmän vaikutusta on ulkolämpötilan nousulla kuin termostaatin vaihdolla.
Voiko sähköinen lisälämmitin olla syynä ettei lämpeä, vai mitä seuraavaksi keksisi?

ps. Tuli samalla kannen avauksella vaihdettua kolmesta ruiskusuuttimesta tiivistekin! ;)
Alkaa sujua tämä mersunkin huolto jo rutiinilla.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Jos ei sillä Behrillä kerran lämpiä niin ostakaa Wahler.
DJS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ke 18.02.2009 12:13
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja DJS »

tn62634 kirjoitti:Jos ei sillä Behrillä kerran lämpiä niin ostakaa Wahler.
Wahler taisi olla tuo tarvike jonka erehdyin ostamaan, mutta siitä uupui yksi letkukara eikä varaosaliikkeen kuvastosta löytynyt karallista. Joten palautin sen ja kävin Hartikaisella "lahjoittamassa" vajaa 200e työstä ja osasta.
Nykyisen termostaatin merkistä ei ole tietoa.
Onko tuota Wahleria sillä ylimääräisellä karalla saatavilla kuitenkin?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

von_Karl kirjoitti:Vertailua vanhalla ja uudella termarilla.

ennen vaihtoa

_vuoden_vanha_termari_
-20 astetta pakkasta
60 km
90km/h

moottorin lämmöt tasan 60 astetta

vaihdon jälkeen :arrow:

92 asteinen termari
-20 astetta pakkasta
60 km
90km/h

Lämmöt seilaavan 65-75 asteen paikkeilla.

Seuraavaksi varmaan pitää alkaa tutkimaan onko tuo sähköinenlisälämmitin rikki :roll:
Tosin ei se vikakoodeja kuulemma anna :?
sen rikoutumisen huomaa yleensä siitä että akku tyhjentyy pika vauhtia
Vastaa Viestiin