Syöttöpumppujen erot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 929
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Syöttöpumppujen erot

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mitä eroa on käytännössä eri pumppu tyypeillä, jos ajatellaan paljon puhuttua virittämistä. Onko vanha kunnon rivipumppu ainut, millä saadaan revittyä viimisetkin hevosvoimat. Entäs saako jakajapumpulla mitään aikaiseksi. Entäs nämä cdi:t. Onko niistä otettu jo tehtaalla kaikki irti, vai saako niistä syöttöä yhtä ylettömästi lisää, kuin rivipumpuilla. Saahan noihin cdi:hin lastuja, mutta niillä nyt ei vielä mitään järisyttävää saa aikaiseksi. Onnistuuko esim. 320cdi:stä repimään 400hv, niin kuin noista vanhemmista 3 satasista.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuulemma jakajapumpulla voidaan saada koviakin tehoja, kuten rivipumpulla.

CDi:ssä ongelmana lienee se ettei niitä kai oikein pysty muuttamaan tarpeeksi suuria tehoja silmällä pitäen.
Avatar
Nisse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: La 07.02.2004 16:38
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja Nisse »

No ainakin traktori-teollisuudessa niin on niin että rivipumppu voi itse "ruuvata" lisää tehoa helposti, mutta jakapumppu joutuu lähetämään johonkin firmaan (esim. Jussin-Diesel Salossa.... :? ) tehojen lisäämiseksi.

Meillä on kotona 3 traktoria, 2 (noin 100 hv, ja toinen noin 125 hv.) on rivipumpulla varustettua ja yksi jakajapumpulla(110 hv)... Ja niin se vain on että ne joilla on rivipumppu niin vetää PALJO paremmin kuin toi jakajapumpulla varustettu... Voi tosiaanikin olla niin että Vääntömomentti nousee kun on rivipumppu....

Jos joku kiinostaa niin traktorin-valmistajat vaihtoivat pumppua päästömääräyksien vuoksi.... elikkä jakaja pumput ovat ympäristöystävällisempiä... (mun käsittääkseni mukaan)

( http://www.agronet.fi/cgi-bin/dcforum/A ... =DCConfID1 sieltä pitäis löytyä ainakin jotain "tietoa" "pumpuista" ja niiden :D

Toivottavasti tästä on jotain apua... :wink:

Hyvää Yöta :o (On sitten PALJON kirjoitusvirheitä, johtuu mun äidinkielestä, Ruotsi....... :oops:
Viimeksi muokannut Nisse, To 04.03.2004 22:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
T. Nisse

- W211 320cdi Avantgarde '03

"Gamla Mersun dör aldrig, de bara ryker mer."
"Killar med hjärna, kör bilar med stjärna."
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Rivipumput tosiaan paljon "ärhäkämpiä" kuten yllä mainittu,vetoerot todella selvät. Eikä niin "kranttuja" polttoaineelle ja sen voitelevuudelle. Ajarol vois kertoa näistä enemmän kun "gurun" kanssa tekemisissä ja itsestäkin tulossa (vai joko oot) sellainen :lol:

CDI:n virittäminen vaikeampaa,mutta ei mahdotonta kuten erään palstalaisen 270 CDI 345hv / 660NM tai jotain tännepäin??

320CDI:n demecillä 280hv pienillä ruuvaamisilla,kuinka paljon lie rajana vrt. 270CDI?
Viimeksi muokannut jpk, To 04.03.2004 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Mauri H. kirjoitti:Kuulemma jakajapumpulla voidaan saada koviakin tehoja, kuten rivipumpulla.

CDi:ssä ongelmana lienee se ettei niitä kai oikein pysty muuttamaan tarpeeksi suuria tehoja silmällä pitäen.
Tottapa turiset... :?
Käytännössä "joutuu" etsimään tuotoltaan suurinta korkeapainepumppua mitä Cdistä löytyy (n. 1000 €) eli mallisarjan tehokkaimmista ja suuttimet (n. 500 € kpl) myös suurempiin ja kunnon softa (tapauskohtainen hinnoittelu) päälle ...(turbon muutos suurempaan ,mielellään penkitetty hybridi) plus suuri IC(kuin keulaan mahtuu) ...niin avot ...kyllähän niillä keinoilla jo alkuun pääsee 8)
Vakiopumpulla n. 280 pollea ...tuotto loppuu siinä vaiheessa
Vakiocoolerit "ahistavat" jo pienillä tehonlisäyksillä... :evil:...jolloin turbo tykkää "kyttyrää" asiasta (turbiinipesän lämmön kohoaminen...eli hasta la vista baby... :roll:
Viimeksi muokannut count, To 04.03.2004 22:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
345 # 650
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

CDI koneissa saattaa tulla tuo painepumpunvoluumi vastaan jossain vaiheessa kun aletaan repiä todella tehoja, samoin suuttimet taitaa jäädä pieneksi, lähinnä reikien koko suuttimen kärjessä.

Pumpussa voi tietysti olla ylimitoitusta reilustikin mutta suuttimissa todennäköisesti vähemmän kun ajatellaan kuinka tarkasti tuo paloprosessi pyritään optimoimaan.

Ruiskutusmäärää ja ajankohtaa/aikaa määrätään tuolla lastulla, mutta ihmeisiin ei sekään pysty jos yllämainituilla mekaanisilla tekijöillä tulee raja vastaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuulin sellaista juttua että Demecillä olivat joku aika sitten tuskailleet ettei tuollaiselle CDI:n pumpulle löydy tekijöitä, ja lastuja tekevän firman mukaan tuo 280 hv on 320 CDi:stä ihan maksimi ilman uutta pumppua.

Tiedä sitten ovatko löytäneet jostain uusia pumppuja tekevän firman...?
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

kuka uskaltaa alkaa leikkiin ton hintaisilla autoilla että kestääkö ne noita tehon lisäyksiä?
mä en ainakaan uskaltais jos alla olis 50 000 € pirssi... :shock:
Trust me I know what I'm doing...
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Onhan tuo kone jo 300 tkm pyörinyt ...testissä myöskin RVS-tekniikka ,joka on laskenut koneen käyntilämpötilaa ja pienentänyt muutenkin "myllyn" mekaanista rasitusta ...uusittu 100 tkm:n välein (korvakuulolta pehmeämpi käyntiääni...muistuttaa pienen tornadon tuhinaa.. :D )
Hyvin pelannut ...kop kop...vielä ainakin tähän asti... :P

Ps. kokeilemalla ja testaamallahan ne EVO:tkin on tehty... :twisted:

Mesen koneissa on kyllä tuota tehojen "optimointivaraa"...eli rohkeasti vaan mukaan :wink:
Normaalissa liikenteessä pyöritään niin pienillä ahdoilla että kone/voimansiirtopaletti varmasti kestää sen ...eri asia sitten rata/suorituskykymittaukset... :?:
345 # 650
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Tehoerot eivät johdu mitenkään pumppu tyypistä. Eli jos syöttömäärät ovat samat, pitäisi koneissa olla täysin samanlaiset voimavarat. Vakio jakajapumpusta ei tosin saa yleensä yhtä paljoa syöttöä, kuin vastaavaan koneeseen tarkoitetusta rivipumpusta. Ei sillä etteikö jakajapumpusta saisi myös "tarpeeksi" ulos, kunhan vaihdetaan parempaa osaa paikalleen. Onhan noita jakajapumppuja pariin nissanin 2.8 litraseen tehty, joissa tehoa muistaakseni n. 260-280hv. Suurimpana ongelmana jakajapumpuissa on se että niitä ei voi pyörittää hirveän kovaa, 5000-5500rpm (moottorin kierrosluku) on aika lähellä maksimia. Boschin jakajapumppuun syötön lisääminen ei ole sen vaikeampaa kuin rivipumppuunkaan, mutta esim. stanadynen jakajapumppuun(esim. valtrassa) se on hieman vaikeampaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jakajapumpuissa on myös se ongelma, että ne on mitoitettu aika pienille tehoille. Boschin jakajapumpussa taitaa 12mm mäntä olla maksimi, se ei muuten sitten vastaa rivipumpun kokoa, koska isku on lyhempi. Traktorikäytössä taitaa 120hp 2300rpm olla suurin teho mitä tuolla on vakiona saatu. Siitä saisi helposti laskemalla 240hp 4600rpm ja viritysvara päälle. Eli 6-sylinterisestä tuo 280 hp kuulostaa ihan oikealle. Jakajapumpun virittämisessä parasta on hinta. Uuden märkäpään, joka siis vastaa rivipumpun elementtien vaihtoa, saa kuulema 500 eurolla. Tähän ei tarvita edes mitään ihme säätöjä, härskimpi mies vaihtaa märkäpään itse ruuvipenkissä. Ennakon säätöä on helppo peukaloida, hydraulisen ennakon säätimen toimintaan, voi vaikuttaa muuttamalla pumpun sisäisiä paineita, vaihtamalla säätimen jousta, tai käyttämällä ns. vauhtiprikkoja. Kaikki tämä pumppua irottamatta.

Käyntinopeusalue on todellakin rajallinen. Yksi mäntä huolehtii kaikista sylintereistä. Tästä voi päätella, että männällä on melko kiire kun kone pyörii yli 5000rpm. Vajaasylinteristen pumput pärjää kovenmillakin kierroksilla.

Jakajapumppu ei muuten ole sitten niitä hiljaisimpa pumppuja. Esimerkiksi kun sitä pyörittää penkissä, ovat kuulosuojaimet käytännössä pakollinen varuste. Tämä ei tietenkään haittaa volkkarissa, mutta mersun koneessa tuo rolina varmasti kuuluu.

Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mitenkäs tämä vanhemmissa väyrysissä oleva Lucas jakaja pumppu, voiko tai osaako sitä kukaan säätää, onko sitä mahdollisuus päivittää rivipunpuksi, näitä Lucas pumppuja tuntuu kaikki pelkäävän ja olen käsittänyt ettei niille voi oikein kukaan mitään. onkohan tämä liioiteltua..
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

EDU kirjoitti:Mitenkäs tämä vanhemmissa väyrysissä oleva Lucas jakaja pumppu, voiko tai osaako sitä kukaan säätää, onko sitä mahdollisuus päivittää rivipunpuksi, näitä Lucas pumppuja tuntuu kaikki pelkäävän ja olen käsittänyt ettei niille voi oikein kukaan mitään. onkohan tämä liioiteltua..
Tuo lucasin vempele on elektronisesti ohjattu, joten siinä ei ole periaatteessa minkäänlaisia säätöjä. Ohjausta muuttamalla esim. virityslastulla voi jotain parannusta saada aikaan, mutta ei paljoa. Rivipumppu menee kyllä heittämällä sinne, kunhan vaihtaa sen jakopään ketjupyörän tilalle ennakonsäätimen. Luistonesto ei toimi jos jakajapumpun vaihtaa rivipumpuun. Ongelmana on vain se ettei ruiskutusjärjestelmää saisi mennä muuttamaan näin uusissa autoissa(päästövaatimuksien takia).
Onhan noissa lucasin pumpuissa ollut paljon ongelmia, vanhemmissa malleissa vuoto-ongelmia ja uudemmissa roottorintunnistin temppuilee. Viat saadaan kyllä korjattua, mutta se ei ole ihan halpaa lystiä.
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.[/quote]

Tulipa vaan mieleen että jakajapumpulla on otettu VW 1,6 sekä myös 1,9 koneista yli 200 heppaa, renkailta mitattuna. 1,9:llä on ajettu kiihdytyskisoissa mm viimekesänä
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Lucaksesta

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Mulla lucaksen pumpussa kyllä on päällä imusarjan etupuolella ihan syötön säätöön ruuvi, joka myös on merkattu epc:hen hienosäätöruuviksi. Säädön vaikutus ei ainakaan tunnu miltään hienosäädöltä. Ainakaan vanhemmassa luukkaassa sähköllä ei ohjata kun tyhjäkäyntiä korjauskäsikirjan mukaan. Tuntuu tehtaalla säätö olevan minimissä kun savutusarvo oli 0,27, mutta ei enää.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

PP D kirjoitti:Erot voisi tiivistää vaikka näin. Kun halutaan tehdä superturbo, tarvitaan ehdottomasti rivipumppu. Kevyemmässä virityksessä jakajapumppu on huomattavasti halvempi ja usein riittävä.
Tulipa vaan mieleen että jakajapumpulla on otettu VW 1,6 sekä myös 1,9 koneista yli 200 heppaa, renkailta mitattuna. 1,9:llä on ajettu kiihdytyskisoissa mm viimekesänä[/quote]

Aika oli muistaakseni jotain 13.82s/164,4km/h kun kattelin joulun aikaan erään volkkari miehen vanhoja aika kortteja... ja jos nyt ollaan etes samassa autossa/ autoissa.. jetta/caddy...mutta veikkaan että ollaan....ja nyt siellä jotain BMW 525tds tuunataan... ja sähköpumppu on heitetty jo vuosia sitten edellisen omistajan toimesta mäkeen ja laitettu mekaaninen jakajapumppu...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin tuo nelosen reilu 200 heppaahan olisi 6-sylinterisessä 300 heppaa, mutta 6-sylinterisessä sitä ei enää saada irti, koska pumppu ei pysy mukana kovin korkeille kierroksille, toisin kuin rivipumppu. 4-sylinterisellä jakajapumppu pysyy kyllä mukana, eikä se rajoita kierroksia, ilmeisesti 200 heppainen soramylly (vw) kiertää aika korkeilla kierroksilla.

Väittäisin, että tuo 280 heppaa alkaa olla melko ylärajoilla puhuttaessa 6-sylinterisestä koneesta ja siitä on kuitenkin matkaa vastaaviin superturboihin noin 100hp!!
Mutta jos puhuhtaan "vähän" kevyenmästä virittämisestä on jakaja pumppu edullinen ja toimiva vaihtoehto. Ainakin minusta tuntuu että kyllä 250 hevosvoimaisellakin pärjää.
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

tämmönen alottelija kymysys: jakajapumpusta kun vaihtaa märkäpään/nestepään (sama?) niin vaihdetaanko siitä kaikki nokkalevystä lähtien? Volkkarin koneest viel kyselisin et eikös siin oo boschin pumppu.

Asiast kukkaruukkuu tuli kaverinkans kokeiltuu yhtä diisel jettaa ni oli aikamoinen shokki se koneen ääni verrattuna toho omaa kaunokaisee :D
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

mursu85 kirjoitti:tämmönen alottelija kymysys: jakajapumpusta kun vaihtaa märkäpään/nestepään (sama?) niin vaihdetaanko siitä kaikki nokkalevystä lähtien? Volkkarin koneest viel kyselisin et eikös siin oo boschin pumppu.

Asiast kukkaruukkuu tuli kaverinkans kokeiltuu yhtä diisel jettaa ni oli aikamoinen shokki se koneen ääni verrattuna toho omaa kaunokaisee :D
Volkkareissa on boschin pumppu. Elikkä se märkäpää tai nestepää on sama asia. Nestepää vaihdetaan aina kokonaisena, eli mäntä, luisti ja se möykky pumpun perässä, jonka sisällä tuo mäntä toimii. Nokkalevy pitää vaihtaa vain jos vaihdetaan sylinterilukua. Ne levyt ovat muuten moottorikohtaisia. ts eri moottoreisa on erilainen levyn muotoilu. Jyrkemmin muotoillun nokkalevyn vaihtaminen nostanee tehoa (viritysvinkki)..
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Lucaksesta

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Janne L kirjoitti:Mulla lucaksen pumpussa kyllä on päällä imusarjan etupuolella ihan syötön säätöön ruuvi, joka myös on merkattu epc:hen hienosäätöruuviksi. Säädön vaikutus ei ainakaan tunnu miltään hienosäädöltä. Ainakaan vanhemmassa luukkaassa sähköllä ei ohjata kun tyhjäkäyntiä korjauskäsikirjan mukaan. Tuntuu tehtaalla säätö olevan minimissä kun savutusarvo oli 0,27, mutta ei enää.
Tässä on kuva lucasin epic-jakajapumpusta, joita on noissa vanhemmissa 220 väykyissä.
Kuva
Tämä on uudempi malli, mutta eroa vanhaan ei ole kuin muovisessa suojakuoressa ja sähköliitännässä. Voisitko kertoa mikä näistä on se mainitsemasi syötönsäätöruuvi?
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Täyty käydä oikein tarkistamassa sen ruuvin paikka mitä säätelin.

Kuvassa sitä ruuvia ei ole. Paikka sille on pumpun edestä katsottuna oikean puoleisen kiinnityskorvan syvänteessä eli siinä on sellainen korkea 8mm messinkinen säätöruuvi, joka EPC:n mukaan on port-closing fine adjustment ruuvi.

Varmahan en ole siitä, mitä se säätää kun noista en tiedä mitään. Nyt kun tota pumppua tossa kuvassa katselee, niin se voisi olla mieluummin ajotuksen säätö. Säädöllä kumminkin tuli toivottu tulos, joka tässä oli tärkeintä. Tyhjäkäyntiin säätö ei vaikuttanut millään tavalla.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Janne L kirjoitti:Täyty käydä oikein tarkistamassa sen ruuvin paikka mitä säätelin.

Kuvassa sitä ruuvia ei ole. Paikka sille on pumpun edestä katsottuna oikean puoleisen kiinnityskorvan syvänteessä eli siinä on sellainen korkea 8mm messinkinen säätöruuvi, joka EPC:n mukaan on port-closing fine adjustment ruuvi.

Varmahan en ole siitä, mitä se säätää kun noista en tiedä mitään. Nyt kun tota pumppua tossa kuvassa katselee, niin se voisi olla mieluummin ajotuksen säätö. Säädöllä kumminkin tuli toivottu tulos, joka tässä oli tärkeintä. Tyhjäkäyntiin säätö ei vaikuttanut millään tavalla.
Kuva
Eli olet käännellyt tuossa kuvassa olevaa ennakon säätöruuvia.(Kuva on rivipumpulla olevasta moottorista, mutta samanlainen on epicillä varustetuissa). Jos pumpun kolme kiinnitys pulttia ovat olleet kiinni, ei mitään ole voinut muuttua. Jos ne ovat olleet löysällä, olet muuttanut ennakkoa. Vastapäivään kiertämällä ruiskutus aikaistuu ja myötäpäivään tietenkin päinvastoin. Syöttömäärään tuolla ruuvilla ei ole vaikutusta. Kumpaan suuntaan olet ruuvia kääntänyt ja mikä tuo toivottu tulos oli?
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Tosta pumpun kuvasta päättelinkin, että on säädetty pumpun runkoa akseliin nähden. Ruuvia väännettiin noin 3 kierrosta auki ja jonkun verran siinä oli vastusta. Ilmeisesti siis kannattaa tarkastaa pumpun kiinnitysruuvien kireys.

Auto vastaa kaasuun paljon paremmin kun aikaisemmin ja toimii paremmin alakierrosalueella, yläkierroksilla en juurikaan ajele.
Vastaa Viestiin