Tuli mieleen, juolahti, että jos hankkisi W123:een eteen erillissarjan (vai miksi sitä nyt kutsutaankaan), jossa samassa paketissa tulisi diskantit sekä keskiäänet.
Mitenkä näiden johdotukset menee? Eli tarvitseeko tuo paketti neljä johtoa vahvistimelta vai kaksi? Tarvitseeko siis käydä kikkailemaan jollain tavalla, nythän etu-ja takalähtöihin varatut paikat ovat jo täynnä. Aiemmin kun olen pelannut vain "normaaleiden" kaiuttimien kanssa, niin tästä ei ole tietoa.
Kyseessähän on siis joku 4" satsi, jossa diskantit mitä ilmeisimmin tulevat kaiuttimen ritilän päälle kojelautaan. Onko tällainen paketti optimaalinen etukaiuttimiksi, vai kannattaako pitäytyä sellaisissa, joissa kaikki kamat tulevat sisäkkäin ritilän alle? Jääkö minulta joku äänialue kuulematta, jos laitan tuollaisen keskiääni+diskantti-systeemin?
Tietämättömyyteni punastuttaa jo etukäteen...
Erillissarjan johdotukset
Erillissarjan johdotukset
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä ne sun lähtös riittää. Etupäähän tulee sitten jonkinmoinen jakosuodin loora, riippuen hieman sarjasta ja siitä on sitten liitännät keskiäänelle ja disuille. Ja joissain on noiden lisäksi bassollekin. Jos hifikärpänen puree, niin pulttaat vielä kasituumaiset oviin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Ei välttämättä tartte edes jakosuodin lootaa jos vahvistimessa on ylipäästösuodin > vahvistimelta piuhat keskiäänelle, keskiääneltä diskantille, väliin vastukset ja vahvistimesta esim ylipäästö ~200hz.
Myös koaksiaali kaiutin ajaa saman asia (siis se missä on keskääni ja diskantti samassa mötikässä) ja siihen ei tartte mitään muuta kuin johdot perään.
Myös koaksiaali kaiutin ajaa saman asia (siis se missä on keskääni ja diskantti samassa mötikässä) ja siihen ei tartte mitään muuta kuin johdot perään.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
No kyllähän ne jakosuotimet on järkevin ratkaisu, jos erillissarjan meinaa laittaa. Diskantit kannattaa laittaa A-pilareihin, josta ne on parempi suunnata.
Noi koaksaalikauttimet tuppaavat olemaan diskantin vuoksi yleensä sen verran korkeita, etteivät ne mahdu 123:ssa ritilän alle, ilman että tekee siihen ritilään modauksia.
Noi koaksaalikauttimet tuppaavat olemaan diskantin vuoksi yleensä sen verran korkeita, etteivät ne mahdu 123:ssa ritilän alle, ilman että tekee siihen ritilään modauksia.
Kiitoksia vastauksista tähän asti. Millä tavalla olette kiinnittäneet diskantit kojelautaan/A-pilariin? Reikiä en todellakaan käy tekemään, ellen osta tilalle käytettyjä A-pilarin verhouksia. Ritilöitä kyllä löytyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi