Viimasuoja CDI:lle

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viimasuoja CDI:lle

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Kylmät kelit pukkaa taas päälle. Onko joku virittänyt maskiin viimasuojaa jäähdytyksen vähentämiseksi? Mitään tehdastekoista ei ilmeisesti ole saatavilla?
Viritin viime talvena oman S203:n maskin taakse pahvin, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ilmeisesti suojan pitäisi olla melkoisen peittävä, jäähdytys on tehty toimimaan vaikka ajettais autobaanaa tuntikaupalla. :roll:
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Ei mahda olla suurta hyötyä tuosta. Webasto siellä taitaa olla lämpöä jauhamassa kabiiniin ja koneeseen, jos "liian" kylmä tulee. Ne on nämä nykydieselit niin "heikkoja" lämpiämään hyvän hyötysuhteensa vuoksi, hukkalämpöä ei yksinkertaisesti synny tarpeeksi aivan kylmimmillä keleillä. :wink:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kuten Vehossakin suositellaan, niin kyllä viimasuojaa kannattaa CDI-moottorisissa käyttää koko talven vaikkei ratkaisekaan perimmäistä ongelmaa ettei CDI-moottorit tuota riittävästi lämpöä pakkasilla (vaikka termari olisi kunnossa :wink:)). Mikäli ei halua käyttää omavalmistetta, niin Vehosta kyllä saa koko maskin peittävän mallin kiinnitysruuveineen (hirmu hintaan tietysti :wink:)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Viimasuoja CDI:lle

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Zaari kirjoitti:Kylmät kelit pukkaa taas päälle. Onko joku virittänyt maskiin viimasuojaa jäähdytyksen vähentämiseksi? Mitään tehdastekoista ei ilmeisesti ole saatavilla?
Viritin viime talvena oman S203:n maskin taakse pahvin, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ilmeisesti suojan pitäisi olla melkoisen peittävä, jäähdytys on tehty toimimaan vaikka ajettais autobaanaa tuntikaupalla. :roll:
Itse virittelin keulan ihan tukkoon. Vedin vielä puskurin alalaidan rivoituksen ulkopäin ilmastointi teipällä niin tulihan hieno :lol:

Se kyllä tukkii myös välijäähyn sitten, mutta tuntuu että parani koneen lämpeneminen kovilla pakkasilla. Ei mun 200 CDI jaksanut pitää lämpöjä ylhäällä jos taloudellisesti ajoi.

Tukkiessani sitä ahdasta väliä puhkaisin ilmastoinnin kennon vahingossa, joten kannattaa olla varovainen..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Mulla oli 200cdi:n kanssa ongelmia, kun ei lämmennyt talvella riittävästi. Kokeilin maskin peittämistä ja pahvin laittamista aivan jäähdyttimen eteen, olihan noista hieman apua. Loppujen lopuksi kuitenkin termostaatin vaihto oli se keino, josta oikeasti oli apua, ei ole sen jälkeen tarvinnut peitellä maskia eikä jäähdytintä ja lämpöä on riittänyt.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Märsa kirjoitti:Mulla oli 200cdi:n kanssa ongelmia, kun ei lämmennyt talvella riittävästi. Kokeilin maskin peittämistä ja pahvin laittamista aivan jäähdyttimen eteen, olihan noista hieman apua. Loppujen lopuksi kuitenkin termostaatin vaihto oli se keino, josta oikeasti oli apua, ei ole sen jälkeen tarvinnut peitellä maskia eikä jäähdytintä ja lämpöä on riittänyt.
Ite vaihdoin termarin 2 kertaa kun väitin varaosa liikeelle että termari on sökö kun ei jaksa nostsaa lämpöä. Noh ei se ollut rikki kun sitten vaihdoin Veholta BEHR 92 termarin niin sama juttu. Ei jaksanut matka-ajossa 90km/h nostaa lämpöä kuin karvan alle 80 astetta. Kenkää kun antoi vähän niin sitten nousi tuonne 92 asteeseen .

Keulan tukkiminen auttoi asiaan, mutta pitkän ajan otti silti että matka-ajossa päästään yli 80 asteen 20 asteen pakkasessa..

Tuo C30 CDI lämpenee tosi nopeasti, mutta on siinä kulutuskin aivan eriluokkaa kun höräyttää kylmänä käyntiin. Onneks sain wepaston eilen pelittään.. :)
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mulla on cdiissä laitettu pahvi kiinni jäähdyttimeen suoraan!
ylälaidasta hieman coolerin alle eli noin puolet jäähdyttäjästä on ummessa!
vaikuttaa huomattavasti lämpiämiseen.termareita vaihdoin parikin mutta vaatii ainakin kovemmilla pakkasilla tuon pahvin keulille vaikka kuinka vebasto puhisisi :twisted:
kyseessä siis w202 200cdi
ML W164
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

soon tuo syylärin tukkiminen vaarallista touhua. auki jäävä kohta jäähtyy tosi kylmäksi ja pahvin alta kuuma. -> todennäköisesti jossai vaiheessa syyläri halki.

edit.. kun ajaa näillä vanhemmilla vehkeillä niin ei oo näitä ongelmia :D :D
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Luulisin kyllä että ei toi paikallinen lämpötilaero muodostu ongelmaksi; kyllähän jäähdytinneste tasaa aika tehokkaasti lämpöä.
Termostaatin vahtaminen ei sekään poista tosiasiaa, että turha tuulettaa niitä vähäisiä lämpöjä tuuleen, vaan mieluummin vaikka sisälle. Itsellä viime talvena pahvit keulalla ja kohtuu hyvin pärjäsi kun sai aina lähteä johdon päästä eikä edes lisälämmitinvastus ollut käytössä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Nyt muuten pitkästä aikaa 320cdi lämpiää taas todella nopeesti (on webasto + sähköinen etuvastus kun vm. 2000), kun kiertovesipumppu alkoi toimimaan syyshuollon yhteydessä. Lämppärin kiertovesipumppu oli vaan mennyt jumiin. Nyt kun se taas toimii, lämpiää auto sisältä jo parin kilsan matkalla (ennen vaati 10 kilsaa ajoa ilman webastoa).
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

pahvi

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13238
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: pahvi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Potifaari kirjoitti:-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
Löydätkö tuosta osanumeroa? Tuollainen sisäpuolelle asennettava sen pitäisikin olla mutta en ole MB:n osakuvastoissa tuollaista nähnyt.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

kävin kahtomassa.
lapussa vaan sanotaan että ota maskilevy pois kun lämpötila on yli +5...
ei numeroita.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: pahvi

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Potifaari kirjoitti:-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
Oliko tämä W210:iin? Tietääkö joku onko samanlaista 203:lle?
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13238
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Potifaari kirjoitti:kävin kahtomassa.
lapussa vaan sanotaan että ota maskilevy pois kun lämpötila on yli +5...
ei numeroita.
Jos olisi MB:n varusteosa niin kyllä siinä pitäisi olla osanumero. Olisko tuo joku paikallinen tuote jonka MB-liike on ottanut myyntiin vai onko noista yleisempää havaintoa?

Jos on asiallisesti tehty niin ostaisin tuollaisen heti kolmeen autoon.

Kuopio on vaan liian kaukana jos ei muualta saa, Etelä-Suomen liikkeitä nuo ei välttämättä kiinnosta. Ryhdytkö välikädeksi ja postittelet halukkaille pientä korvausta vastaan?
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Hyvän jäähdyttimen suojan saa leikkaamalla esim 19mm Armaflexistä. Se on sellasta kumimaista mustaa superlonia jota K-rauta myy neliötavarana. Ei ime vettä ja on helppo saada aseteltua tiiviisti sinne keulalla.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Voin hoitaa hommaa mielelläni -eikä tartte korvausta. Käväsen huomenna kysymässä kapplehintoja ja mihin vehkeisiin niitä saa.

Kyllä on aito mb-varaosa, istuu paikoilleen tosi nätisti. Keskellä on huohotusreikä... :lol:
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
jukkareu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 05.11.2006 12:35
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jukkareu »

minkä kokoinen rikä siinä on?

Laittaisitko kuvan näkyviin?
BMW E61 530 xd M-Sport

ex. MB E 220 CDI Elegance
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

otin kuvan, miten se liitetään :oops: ?
maskissa on keskelle ulottuva noin 10 cm leveä U:n muotoinen aukko.

Kiinnitys alareunasta maskiin kahdella ruuvilla, jotka ovat aina paikoillaan.
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Peetus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 28.06.2009 20:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Peetus »

Näitä muovilättyjä on ainakin tampereen vehossa n.30e hintaan.
W204 220cdi
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Potifaari kirjoitti:otin kuvan, miten se liitetään :oops: ?
maskissa on keskelle ulottuva noin 10 cm leveä U:n muotoinen aukko.

Kiinnitys alareunasta maskiin kahdella ruuvilla, jotka ovat aina paikoillaan.

Lataa kuva esim. tuonne.

http://tinypic.com/

Sitten kopiot siitä sen [img] teksti [img] tänne viesitiin niin kuva tulee. tai sitten sen kuvan suoran linkin.. Niin sen saa klikattua siitä auki.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

kiitti. helppoa kuin mikä....

Kuva

file on maski.jpg

toivottavasti linkki on oikea...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Wolsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 27.03.2007 08:46
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Wolsu »

Terve
Ostin vastaavan Olarin Vehosta, jokunen vuosi sitten. Eli eiköhän ole ihan vakiokamaa. U-reikä lienee tarkoitettu aukoksi pellin aukaisumekanismille.
ps. Mulla olisi suoja joutavana (saa halavalla), auto vaihtunut E:hen. Tied. yv. (sijainti pk-seutu)
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Veholla oli mieli muuttunut kun äsken kyselin. Ensin sanottiin ettei löydy, mutta parin minuutin päästä ystävällisesti soitettiin takaisin ja ilmoitettiin, että löytyy hintaan 33e.
Mitään lisätietoa läpykän koosta tms ei ollut. Tilaustavaraa, osanro 05-0706.
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.

On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Zaari »

Saisitko napattua siitä kuvan, vaikka paikallaankin? Miten hyvin se maskin peittää?
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
migger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 05.10.2009 09:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja migger »

Hokke kirjoitti:Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.

On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
Wolsu lähetti minulle sapluunan tuosta viimasuojasta ja askartelin 2mm paksusta, pakkasen sietävästä kumista vastaavan kuin kaupasta saa. Kumi maksoi 6,5€ ja siinä oli vielä muutama sentti pelivaraa reunoissa :)

Voin lähettää sapluunan seuraavalle tarvitsijalle tai sitten jos joku keksii hyvän tavan siirtää sapluunan digitaaliseen muotoon tänne foorumille niin se olisi varmaan aina vaan parempi kun sapluunoita on vaan yksi enkä taida viitsiä sitä kovin monelle alkaa postissa lähettelemään...
MB 220 CDI -04
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

migger kirjoitti:
Hokke kirjoitti:Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.

On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
Wolsu lähetti minulle sapluunan tuosta viimasuojasta ja askartelin 2mm paksusta, pakkasen sietävästä kumista vastaavan kuin kaupasta saa. Kumi maksoi 6,5€ ja siinä oli vielä muutama sentti pelivaraa reunoissa :)

Voin lähettää sapluunan seuraavalle tarvitsijalle tai sitten jos joku keksii hyvän tavan siirtää sapluunan digitaaliseen muotoon tänne foorumille niin se olisi varmaan aina vaan parempi kun sapluunoita on vaan yksi enkä taida viitsiä sitä kovin monelle alkaa postissa lähettelemään...
Saisitko sää skannattua sitä mitenkään? Jos siitä puolet saa skannatua niin sehän riittää.. :roll:
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Joo,voisin minäkin kokeilla. :)
C 30 cdi ////AMG
JOE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 624
Liittynyt: Pe 03.07.2009 20:46

Viesti Kirjoittaja JOE »

Kyllähän tuon mielellään itte askartelis, jos malli ja mitat löytyis!
Tänä aamuna oli jo mittarissa -10° eikä kone paljon lämmennyt.
Vastaa Viestiin