w210 300tdt pykälää isompi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia

vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
No tämän lausuman perusteella toi nykynen orkkis sähköpumppu 6mm sisuksilla riittää vallan mainiosti. :D Ja luulempa, että alkuperin hakemiini teholukemiin pääsis ihan vaan ahtimen ja softan päivityksillä. Eli pakoputki ja pakosarjakin menis alkuperäisinä pikku muokkauksilla. No jatketaan ihmettelyä.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia

vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
kkk27 siipikoot?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia

vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
kkk27 siipikoot ja pesä?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Toistan vähän itteeni, mutta olisko kellään tietämystä, että sopiiko tohon alkuperäseen pakosarjaan suoraan mikään (esim nyt toi GT sarjan) ahdin? :roll: Välilaippa nyt jokatapauksessa lienee joka taurbolle pakollinen ton pakosarja kolmion ja turbon pakopuolen välille..?

Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Viimeksi muokannut LeMansBlau, Ti 06.10.2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pyhimys kirjoitti:
xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia

vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
kkk27 siipikoot ja pesä?
en kyllä jaksa muistaa mutta liian iso se oli 6mm tapeille maks. ahto tuli vasta 4500rpm penkissä tiellä hiukan aijemmin tämähän oli laitettu 7mm tappia varten
joku 50-52 pako ja 45-48 kompura olis varmaan sopivempi jos tuommonen kkk27 on väyrysessä niin kiertäisin kats. paikan kilometrin päästä :D
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

LeMansBlau kirjoitti:Toistan vähän itteeni, mutta olisko kellään tietämystä, että sopiiko tohon alkuperäseen pakosarjaan suoraan mikään (esim nyt toi GT sarjan) ahdin? :roll: Välilaippa nyt jokatapauksessa lienee joka taurbolle pakollinen ton pakosarja kolmion ja turbon pakopuolen välille..?

Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Vakio sarja on kolmepulttinen ja siihen ei montaa ahdinta löydy, ei ainakaan isompaa. gt32 on joko t3 tai t4 liitännällä, riippuu millä pakopesällä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LeMansBlau kirjoitti: Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Pumpun päivitystä ei katsastuksessa huomaa kun osat vaihtuu vain siellä sisällä. Mutta se turbo näkyy heti kun pellin avaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos itsellä olisi sellainen tilanne että väykyn turpo pitäis vaihtaa niin käyttäisin e60 530d pemarin vnt ahdinta olikohan se joku 2560 kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri :wink:
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Mika.T kirjoitti:
LeMansBlau kirjoitti: Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Pumpun päivitystä ei katsastuksessa huomaa kun osat vaihtuu vain siellä sisällä. Mutta se turbo näkyy heti kun pellin avaa.
No kyllä sen tiedän, ettei pumpun sisuskalujen vaihto näy ulkoisesti muuta kuin savuarvoisso, joten sillä kyselinkin, että pysyykö päästöt enää millään rajoissa?
Ahtimen ulkomitat pysyis vielä suht hyvin aisoissa esim tolla gt32:lla. Mutta kuinka tarkkanäköisiä konttorin sedät on sitä en käytännössä tiedä. Luulisin kylläkin ettei ne moista huomaa jos muutenkin pitää konehuoneen orkkis kuosissaan. Ja turbon toimittajalta vois tietty turbosta hommata "todistuksen", eli "vastaa rikkoutunutta alkuperäistä"..?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LeMansBlau kirjoitti:
No kyllä sen tiedän, ettei pumpun sisuskalujen vaihto näy ulkoisesti muuta kuin savuarvoisso, joten sillä kyselinkin, että pysyykö päästöt enää .?
Kyllähän ne kurissa pysyy. Ohjelman voi tehdä niin ettei kone savuttele normaali ajossa. Eli siis ohjelma ei anna "liikaa" soppaa ennenkuin ahtopaine nousee. Silloin ei ole huolta pakokaasutestissä.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

En tiedä miksi juuri väyrysen om606:n kohdalla kaikki takertuu aina siihen etetä ahdinta ei saa vaihtaa kun on vähäpäästöinen.

Uudempia VAG konsernin vehkeitä viritellään täytä häkää ja näyttää noissa mersun cdi koineissakin olevan joillakin korvausahtimia ;)
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

xr5 kirjoitti:kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri :wink:
Ideana hieno, onko joku toteuttanut?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

ytte kirjoitti:En tiedä miksi juuri väyrysen om606:n kohdalla kaikki takertuu aina siihen etetä ahdinta ei saa vaihtaa kun on vähäpäästöinen.

Uudempia VAG konsernin vehkeitä viritellään täytä häkää ja näyttää noissa mersun cdi koineissakin olevan joillakin korvausahtimia ;)
Jos met oomma niin kovin lainkuuliaisia :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

pyhimys kirjoitti:
xr5 kirjoitti:kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri :wink:
Ideana hieno, onko joku toteuttanut?
No omassa tuollainen systeemi on, vaikkei mersu olekkaan. Oma on vielä 90-luvun puolivälistä, joten eiköhän mekkeristä löydy vähintäänkin samat ominaisuudet tuolta EGR-kartasta.

Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

xr5 kirjoitti:jos itsellä olisi sellainen tilanne että väykyn turpo pitäis vaihtaa niin käyttäisin e60 530d pemarin vnt ahdinta olikohan se joku 2560 kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri :wink:
Tän aiheen alussa ensimmäisenä suunnitelmana olikin vaihtaa ahdin 320cdi koneen vnt malliin, mutta joku meinas, että ohjaus tolle muuttavageometriselle olis karalan pajassa noin 2000 eetun homma. :roll:
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

norsu kirjoitti:
No omassa tuollainen systeemi on, vaikkei mersu olekkaan. Oma on vielä 90-luvun puolivälistä, joten eiköhän mekkeristä löydy vähintäänkin samat ominaisuudet tuolta EGR-kartasta.

Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
Eli ohjaako systeemi suoraa sähköohjattua ahdinta vai jotain säätömokkulaa jolla säädetään ali-tai ahtopainetta jolla taas säädetään ahdinta?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

pyhimys kirjoitti: Eli ohjaako systeemi suoraa sähköohjattua ahdinta vai jotain säätömokkulaa jolla säädetään ali-tai ahtopainetta jolla taas säädetään ahdinta?
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.

Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen... :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

norsu kirjoitti:
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.

Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen... :wink:
Eikö se ole sitten sama muokata hukkaportin alipaineohjaus ohjaamaan siipiä? Vai onko tuo egr jotenkin helpompi toteuttaa vai mikä?
Mulla on jäänyt käsitys, että tuo alipaineohjaus on niin hidas ettei se pysyisi mukana ahtimen ohjauksessa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pyhimys kirjoitti:
norsu kirjoitti:
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.

Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen... :wink:
Eikö se ole sitten sama muokata hukkaportin alipaineohjaus ohjaamaan siipiä? Vai onko tuo egr jotenkin helpompi toteuttaa vai mikä?
Mulla on jäänyt käsitys, että tuo alipaineohjaus on niin hidas ettei se pysyisi mukana ahtimen ohjauksessa.
joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

norsu kirjoitti: Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
Ainakin yksi tuommoinen ahdin näytti olevan pantakiinnitteinen (muhvi).
Ahdin oli 525, 330, 530 bemareista.
Onko noita muilla kiinnityksillä?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

xr5 kirjoitti: joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
Vaikka autossani on tuo ECUn ohjaama hukkaportti alunperinkin, niin vnt:tä se ei pysty ohjaamaan. EGR:n kartasto on sen verran monipuolisempi, että sillä homma saadaan onnistumaan. Lastunikkarit tietää asiasta enemmän.

Alipaineohjauksella nuo ensimmäiset vnt:t toimivat. Vasta uusimmat ovat sähköservoilla. Sähköservoista olen kuullut muutaman vihjeen, että pystyisi jollakin tapaa ohjaamaan suoraankin, mutta toistaiseksi omat projektit muutettu ali- tai ylipaineohjatuiksi (ylipaineelle vaaditaan kompressori, mikäli haluaa sähköohjatun paineensäädön).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

[quote="norsu]
Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.[/quote]

Onhan se hyvä ahdin, mutta ehkä hiukan vähempikin hehkutus riittää.
"Pitkälle yli 350"?
Kompura on 44,5 millisellä otolla...

Bemarissakin josta on otettu 350 tai vähän yli niin max teho tulee reilusti ennen 4000 rpm. Mitä se kertoo ahtimen riittävyydestä? Olikos niitä pakopaineita uskallettu mitata?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Eikä voi oikeen verrata ahtimen "riittävyyttä" kammiokone vs tdi
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

norsu kirjoitti:
xr5 kirjoitti: joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
Vaikka autossani on tuo ECUn ohjaama hukkaportti alunperinkin, niin vnt:tä se ei pysty ohjaamaan. EGR:n kartasto on sen verran monipuolisempi, että sillä homma saadaan onnistumaan. Lastunikkarit tietää asiasta enemmän.

Alipaineohjauksella nuo ensimmäiset vnt:t toimivat. Vasta uusimmat ovat sähköservoilla. Sähköservoista olen kuullut muutaman vihjeen, että pystyisi jollakin tapaa ohjaamaan suoraankin, mutta toistaiseksi omat projektit muutettu ali- tai ylipaineohjatuiksi (ylipaineelle vaaditaan kompressori, mikäli haluaa sähköohjatun paineensäädön).

toimiko alkuperäinen hukkaportti paineella vai alipaineella
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Olisko toi 530d bimmerin VNT simpukka paras vaihtoehdoista, vai esim toi 320cdi koneisen? :roll:
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

TDIfreak kirjoitti: "Pitkälle yli 350"?
390 on pitkälle yli 350... Tai no ainakin minun mielestä se lähentelee jo neljää sataa. Toisaalta ei tuo ole kuin reilu 11% lisäys.
Viimeksi muokannut norsu, To 08.10.2009 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

xr5 kirjoitti: toimiko alkuperäinen hukkaportti paineella vai alipaineella
Paineella.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

LeMansBlau kirjoitti:Olisko toi 530d bimmerin VNT simpukka paras vaihtoehdoista, vai esim toi 320cdi koneisen? :roll:
Noilla nyt tuskin menet kummallakaan metsään. Ehkä 320cdi:stä kannattaa valita se V6 mallin ahdin (viimeisin) aivan kuten noista 330D/530D bemarin ahtimista tuo gt2260v, sillä ne edustavat viimeisintä tietotaitoa. Pienistä lävistä ja keveistä siivistä saadaan uskomattoman paljon ilmaa läpi ja kylkiäisenä jopa liikaa alarekisteriä. Maailma menee alati etiäpäin...

Kammio vs. suoranaku ahdinriittävyydestä olisi kyllä hieno saada faktaa. Joitakin tollasia kammiokoneita on noilla yleisillä vnt-ahtimilla maailmalla tehtykkin, mutta eipä ole sellaista totista rakennelmaa vielä tullut itselle vastaan.

Onkos friikillä tietoa esim. 1.9TD vs. 1.9TDI mitään vastaavia rakennelmia?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mitähän tuommonen tuumais 200d:ssä paineohjattuna 7-millisillä? Kai siihen saa kellon väsättyä?



http://cgi.ebay.de/Turbolader-Mercedes- ... 286.c0.m14
S210 220 CDI A -02
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

norsu kirjoitti:
xr5 kirjoitti: toimiko alkuperäinen hukkaportti paineella vai alipaineella
Paineella.
606-ses toimii alipainella.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Vastaa Viestiin