Kitinästä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Kitinästä

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Kyselin noin kuukausi sitten tuolla Suomi24:n puolella suunnilleen näin:

W124 200D vm.88 mersu pitää yli 60km/h nopeudessa tasakaasulla kitinää ja voi jopa välillä muuttua jurinaksi. Ääni hiljenee/loppuu kun painaa kaasua tai jarruttaa. Teki samaa viimesyksynä ja kannatinlaakerin kumin vaihtaminen poisti ongelman. Mutta taas 30tkm jälkeen sama juttu. Mikä voisi aiheuttaa ongelman? Voiko kardaani olla kiero ja siitä syystä se söisi kumin loppuun näin nopeasti? Vai voiko perä tai viallinen laakeri aiheuttaa moista? Värinävaimenninta autossa ei ole laisinkaan. Mitään tutinoita tai värinöitä ei muuten koskaan ole ilmennyt.

Nyt viime perjantaina ruvettiin tutkimaan vikaa tarkemmin kun ääni voimistui entisestään. Kitinä kuului voimakkaampana oikealle kaartaessa. Kun saimme auton nosturille huomattiin että kuljettajan puoleisesta etupyörästä kuuluu vaimeaa rohinaa hiljaa pyörittäessä. No uutta laakeria tilalle ja koeajolle.. Sama ääni jatkuu. Eli ei auttanut. Takapyörien laakereissa ei tuntunut väljystä käsin kokeilemalla mutta päätimme ottaa vetoakselit pois ja pyöritellä pyöriä. Oikealla puolella oli selvästi viallinen laakeri ja meinasimme että ääni kuuluu siitä ja vaihdamme laakerin siihen mutta päätimme tehdä samalla tarkistuksen myös toiselle puolelle. Sieltä löytyi se äänen aiheuttaja. Laakeri tai vetoakseli oli ilmeisesti joskus vaihdettu ja vetoakselin kiristys mutteri oli käsin pyöriteltävissä. Tästä oli aiheutunut se että napa oli päässyt hankaamaan väärään paikkaan ja syönyt navan pilalle. No uutta napaa ja laakeri tällekkin puolelle. Myös vetoakselin päätykierre oli kärsinyt mutta saimme sen pitämään hyvin riittävällä kiristyksellä kun kierre oli ehjä syvemmältä.

Tulipahan vaihdettua laakereita kerralla enemmän vaikka tarvetta ei varmaan vielä olis ollu. Ja tulipa samalla taas todistettua että osat ei ole kalliita.

Etupyörän laakeri 22€
Takapyörän 57€
Napa 112€
Ja kaikki alkuperäsillä osilla, yhtäaikaa oli laitettavana 406 Pösö johon laitettiin käsijarru kengät. Tarvikkeena ei ollut löytynyt ja alkuperaiset vain 186€!! Samaan hintaa saa mersuun lähes kaikki jarruosat taakse.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Hieno kertomus!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Onneksi olkoon äänen aiheuttajan löytymisestä! Ne on joskus hankalia paikallistaa.

Itsellä olis Uolevin kanssa sama edessä. Voimansiirto resonoi aikalailla.

Minun mielestäni se kardaanin tukilaakerin kumijalka on liian "lurppana", siis kumi antaa liikaa periksi. Kardaani heiluu turhan paljon sivusuunnassa. Voisi sen vaihto auttaa. Ainakin siitä voisi lähteä, ei budjettikaan kaatuisi....vielä :D
Vastaa Viestiin