Suora kutonen kylmänä... särkyykö helposti?
Suora kutonen kylmänä... särkyykö helposti?
Hiphei.
Kohta lunta sataa ja kaikkia ketuttaa, kuten osuvasti televisiossa joskus sanottiin. Meidän perheeseen viime lumien jälkeeni ilmestyi tuo S210 vuosimallia 01 320 CDI-koneella.
Pikkuserkku varoitteli, jotta älkööt vejätelkö kone kylmänä - saattaa tehä kipeetä koneelle. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa - kotoa motarille on joku 3 km, joten kone ei siinä kohdin voi webaston avullakaan kovin lämmin pakkaskeleillä olla. Kuinka helposti saa kannen solmuun vai mikä sieltä ensin antautuisikaan?
Ja mikä lasketaan vedättelyksi ja mikä ei? Tuolla kun kiihdyttää käytännössä aina nopeammin, kuin edesmenneillä 200D:illä lappu lattiassa
Talven odotteluja......
Kohta lunta sataa ja kaikkia ketuttaa, kuten osuvasti televisiossa joskus sanottiin. Meidän perheeseen viime lumien jälkeeni ilmestyi tuo S210 vuosimallia 01 320 CDI-koneella.
Pikkuserkku varoitteli, jotta älkööt vejätelkö kone kylmänä - saattaa tehä kipeetä koneelle. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa - kotoa motarille on joku 3 km, joten kone ei siinä kohdin voi webaston avullakaan kovin lämmin pakkaskeleillä olla. Kuinka helposti saa kannen solmuun vai mikä sieltä ensin antautuisikaan?
Ja mikä lasketaan vedättelyksi ja mikä ei? Tuolla kun kiihdyttää käytännössä aina nopeammin, kuin edesmenneillä 200D:illä lappu lattiassa
Talven odotteluja......
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Terve, rivikuutonen on pitkä moottori ja moottorin sisällä pyörii melkoiset voimat. Eikös ennen sanottu että pakkasella rauta on haurasta, vaikkakin nykyään koneet kevytmetallista pitkälti ovatkin.
Minuutin pari jos antaisi tyhjäkäynnillä käydä ennen liikkeelle lähtöä. Tuolloin moottorissa ja etenkin automaatissa öljyt notkistuisivat jo hieman. Eikös turbokin saa oman osansa voitelusta jo tyhjäkäynnillä. Itse olen pyrkinyt välttämään täyskaasukiihdytyksiä sekä kick-downia ennen kuin termostaatti on auennut. Eritoten tärkeää on jälkikäyttäminen kiihkeän ajosuoritteen jälkeen, sama minuutti tai pari tyhjäkäynnillä.
Minuutin pari jos antaisi tyhjäkäynnillä käydä ennen liikkeelle lähtöä. Tuolloin moottorissa ja etenkin automaatissa öljyt notkistuisivat jo hieman. Eikös turbokin saa oman osansa voitelusta jo tyhjäkäynnillä. Itse olen pyrkinyt välttämään täyskaasukiihdytyksiä sekä kick-downia ennen kuin termostaatti on auennut. Eritoten tärkeää on jälkikäyttäminen kiihkeän ajosuoritteen jälkeen, sama minuutti tai pari tyhjäkäynnillä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Maalaisjärjellä (vähäisellä sellaisella) on tultu 6-sylinterisen turbodieselin kans toimeen jo muutamia vuosia
Hetken voi tosiaan käyttää tyhjäkäyntiä ennenkuin lähtee liikkeelle ja ajelee suht nätisti siihen asti, että lämmöt on nousseet normaaliin.
Ei kyllä liikenteen tukkona tarvi olla siinä pelossa, että kone hajoaa mutta ei myöskään kierrättää punarajalle kylmänä
Hetken voi tosiaan käyttää tyhjäkäyntiä ennenkuin lähtee liikkeelle ja ajelee suht nätisti siihen asti, että lämmöt on nousseet normaaliin.
Ei kyllä liikenteen tukkona tarvi olla siinä pelossa, että kone hajoaa mutta ei myöskään kierrättää punarajalle kylmänä
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ihan sama mikä kone kyseessä niin sitä ei saa kylmänä liikaa rasittaa. Toki kutonen on vielä herkempi.
Itse en pakkasellakaan jaksa yleensä tyhjäkäyntejä käytellä, ainakaan jos auto on ollut lämmityksessä. Rauhallisesti silti ekat kilometrit ja sitten vasta normaalilämmöissä "kaikki irti". Ihan myös laatikon takia. Enpä ole jälkikäyntejäkään ikinä normaali ajon jälkeen käytellyt, reippaamman ajon jälkeen se kannattaa kyllä tehdä.
Itse en pakkasellakaan jaksa yleensä tyhjäkäyntejä käytellä, ainakaan jos auto on ollut lämmityksessä. Rauhallisesti silti ekat kilometrit ja sitten vasta normaalilämmöissä "kaikki irti". Ihan myös laatikon takia. Enpä ole jälkikäyntejäkään ikinä normaali ajon jälkeen käytellyt, reippaamman ajon jälkeen se kannattaa kyllä tehdä.
Nyt voi olla, että puhun vastoin parempaa tietoani, mutta luulisi kaikissa Cdi -moottoreissa olevan tehonrajoittimen, joka estää konetta tuottamasta täysiä tehoja, ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi. Näin ollen kick-downistakaan tuskin on järjetöntä haittaa...? Näin ainakin muissa isokoneisissa uudemmissa saksalaisissa on ollut jo pitkään. Audi antoi muistaakseni max 50% tehoista alle +30C lämpöisenä ja siitä sitten tehot kasvoi.
Revittely ei tosin kannata vaikka tehoja rajoitettaisikin. Autosta aika hyvin tuntee, että mille forssilla kannattaa missäkin lämpötilassa ajella, varmaan hyvin tuntee tuossakin pelissä. Onhan se kyyti on aika ikävää, jos viikonlopun -20c pakkasessa seissyttä autoa lähtee polkemaan ilman lämmittelyitä. Rohinaa kuuluu ja laatikko potkii, ym.
Revittely ei tosin kannata vaikka tehoja rajoitettaisikin. Autosta aika hyvin tuntee, että mille forssilla kannattaa missäkin lämpötilassa ajella, varmaan hyvin tuntee tuossakin pelissä. Onhan se kyyti on aika ikävää, jos viikonlopun -20c pakkasessa seissyttä autoa lähtee polkemaan ilman lämmittelyitä. Rohinaa kuuluu ja laatikko potkii, ym.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
No ei kovin kauaa ei. Itsellä on tapana pistää värkki tulille ja sitten siirtyä ikkunat krapaamaan, jos tälle tarvetta on. Kun on lasit puhtaat, on konekin jo vähän notkistunut, uskoisin.AM kirjoitti:
Itse en pakkasellakaan jaksa yleensä tyhjäkäyntejä käytellä, ainakaan jos auto on ollut lämmityksessä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuo kuullostaisi kyllä järkevältä. Vaikuttaahan se lämpötila ainakin sen koneen käyttäytymiseen... oliko se nyt jotenkin "cold engine" -> "engine in warm up phase" -> "warm engine" vai miten ne meni siinä staarin ruudulla. Lämpötilarajoja en tahdo muistaa, mutta lämpimäksi kone tituleerattiin muistaakseni 60 asteen jälkeen. Liekkö sitten noiden takana sitä tehon rajoitustakin?Division kirjoitti:Nyt voi olla, että puhun vastoin parempaa tietoani, mutta luulisi kaikissa Cdi -moottoreissa olevan tehonrajoittimen, joka estää konetta tuottamasta täysiä tehoja, ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi. Näin ollen kick-downistakaan tuskin on järjetöntä haittaa...? Näin ainakin muissa isokoneisissa uudemmissa saksalaisissa on ollut jo pitkään. Audi antoi muistaakseni max 50% tehoista alle +30C lämpöisenä ja siitä sitten tehot kasvoi.
Vaikuttaako se automaagin W-S-kytkin mihinkään muuhun, kuin laatikon omaan käytökseen? (kaikki liittyy kaikkeen?) Oletteko sitä lainkaan talvella käyttäneet - tulee kuulemma vaunusta aika nuhanen sillä ajellessa..
Laatikko on huonossa mielessä napakampi vaihtamaan jo tuossa nollekeleillä, joten en tiedä sitten, olisiko puhdistuksen tms paikka jo... ei vaan arvaa summan mutikassa mitään mömmöjä noihin kaadellaDivision kirjoitti:Revittely ei tosin kannata vaikka tehoja rajoitettaisikin. Autosta aika hyvin tuntee, että mille forssilla kannattaa missäkin lämpötilassa ajella, varmaan hyvin tuntee tuossakin pelissä. Onhan se kyyti on aika ikävää, jos viikonlopun -20c pakkasessa seissyttä autoa lähtee polkemaan ilman lämmittelyitä. Rohinaa kuuluu ja laatikko potkii, ym.
Olen kyllä myös yrittänyt pitemmän siirtymän jälkeen edes muutaman kymmentä sekuntia jälkikäyttää konetta - ei siitä varmasti haittaakaan ole (ylimäärästä polttoainetta kuluu...!! ).
Yritetään siis ajella siivosti.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Harvinaisen yksimielistä porukkaa.
Kaitpa kaikki topicin ketjuun kirjoittaneet tietävät ne vaarat, jotka aiheuttaa moottorille vaurioita alle käyttölämpötilan.
Moottori on suunniteltu nimenomaan käyttölämpötila-alueella toimivaksi kaikissa olosuhteissa.
Metallin termiset lämpölaajenemat aiheuttavat melkoisia vaurioita epänormaaleissa -ja holtittomassa käytössä.
Eli käyttää moottorin tasauslämpöihin aina ennen moottorin kovempaa kuormitusta ja lopussa sama juttu.
Timo L:n kommenttiin lisäisin, että kylmähauraus metalleille ilmenee muutaman kymmen asteen pakkasen puolella materiaalista riippuen.
Se miten metallit alkavat käyttäytymään kylmissä olosuhteissa on jo monimutkaisempi juttu. Ei nyt mennä värähtelyjen tasolle, mutta sitäkin ne viime peleissä on, kun atomit alkavat liikkumaan epätoivotulla tavalla.
Kaitpa kaikki topicin ketjuun kirjoittaneet tietävät ne vaarat, jotka aiheuttaa moottorille vaurioita alle käyttölämpötilan.
Moottori on suunniteltu nimenomaan käyttölämpötila-alueella toimivaksi kaikissa olosuhteissa.
Metallin termiset lämpölaajenemat aiheuttavat melkoisia vaurioita epänormaaleissa -ja holtittomassa käytössä.
Eli käyttää moottorin tasauslämpöihin aina ennen moottorin kovempaa kuormitusta ja lopussa sama juttu.
Timo L:n kommenttiin lisäisin, että kylmähauraus metalleille ilmenee muutaman kymmen asteen pakkasen puolella materiaalista riippuen.
Se miten metallit alkavat käyttäytymään kylmissä olosuhteissa on jo monimutkaisempi juttu. Ei nyt mennä värähtelyjen tasolle, mutta sitäkin ne viime peleissä on, kun atomit alkavat liikkumaan epätoivotulla tavalla.
Niin näyttää olevan, harmi vain että talven tullen saamme taas nähdä kuinka maalaisjärki yms. unohtuu ja sitä kylmänä epätasaisesti käyvää konetta huudatetaan asenteella "käy nyt Pe*keleen romu"rumilus kirjoitti:Harvinaisen yksimielistä porukkaa.
Itselläni tuo lämmitys tapahtuu automaattisesti, käynnistän moottorin ja sytytän tupakan, kun tupakka on loppu niin voikin jo lähteä rauhallisesi köröttelemään... en siis tupakoi autossa.
(aikoinaan kun pakkasella käynnistelin DeSoton suoraa kasia, niin tuli varmuuden vuoksi polteltua useampi tupakka)
Jotain hyötyä siitä tupakan poltostakin on
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Mitkä moottorin osat muuten yleisesti ottaen kärsivät eniten kylmäkäynnistyksestä jos vaikka pakkasta on -20c ja auto lyödään tulille ilman lämmitystä?? Onko alumiininen kansi kovimmalla? Jotenkin ainakin kuvittelisin olevan koska ottaa lämpöä vastaan huomattavasti terästä nopeammin?? Mites männät kun ovat myös alumiinia? Voiko kylmäkäynnistys aiheuttaa männän kiinnileikkautumisen jos moottoria heti aletaan kuormittamaan...mäntää laajenee nopeammin kuin sylinterilohko ja narahtaa kiinni??
Mietin vain selityksiä eräälle purkamalleni moottorille joka ei ollut särkynyt voitelun puutteesta. Voitelun laadusta en sitten tiedä.
Mietin vain selityksiä eräälle purkamalleni moottorille joka ei ollut särkynyt voitelun puutteesta. Voitelun laadusta en sitten tiedä.
Yeisesti ottaen kaikkein kuumimmat paikat moottorissa käynnistyksen tapahduttua...vasten kylmää moottoria ovat riskialttiimpia. Vaurioherkimmät moottorin komponentit ovat siis sylenterin kansi massiivisuutensa perusteella...sitten tulee venttiilit ja mäntä sekä ylimmät puristusrenkaineen jne.. Aina kun on kaksi eri metallia samassa rakenteessa, niiden lämpölaajenemenekin tapahtuu eri tahtiin ja aiheuttavat myös hankaluuksia.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Eikös nuo käsikirjat patista heti koneen käynnistyttä liikkeelle ettei turhaan pala kallista kasoliinia, ainakin kulutusta mitattaessa mutta tuo jeremin käytäntö tuntuu erittäin käyttökelpoiselta, tiedä sitten mitä ne savuttomat kuskit sen aikaa tekisivät
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Ei se tyhjäkäynti kylmänä oikein hyvää tee varsinkaan dieselille pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Parasta antaa moottorin käydä se muutama sekunti (lämpötilasta riippuen) että öljynpaineet ehtii nousta joka paikkaan ja sitten lähtee liikkeelle kevyesti moottoria (ja muuta autoa) kuormittaen. En usko että ohjekirjaa on laadittu vain tarkoituksella saada kuski luopumaan tupakoinnista.harrikka95 kirjoitti:Eikös nuo käsikirjat patista heti koneen käynnistyttä liikkeelle ettei turhaan pala kallista kasoliinia, ainakin kulutusta mitattaessa mutta tuo jeremin käytäntö tuntuu erittäin käyttökelpoiselta, tiedä sitten mitä ne savuttomat kuskit sen aikaa tekisivät
Tietenkin pitää huolehtia että lasit on puhtaat, parasta lähteä liikkeelle tallista tai katoksen alta.
ei se normaali tyhjäkäynti olekkaan hyväksi kylmälle koneelle, eli joku 700-900 rpm... parempi pitää minuutti pari sellaisella korotetulla tyhjäkäynnillä, eli n. 1300-1600 rpm, niin lämpeneekin nopeampaa...
muistaakseni oman mitsu L300 ovessa luki oikein, ettei saa kylmänä lähteä heti ajamaan, vaan pitää käyttää n. 2 min. tuossa n. 1500 rpm kierroksilla konetta ja laatikkoa lämpimäksi...
kaivinkoneistakin katkeilee puomit, jos niillä heti alkaa -20 C pakkasessa kaivamaan täyzii... ensin hieman lämmitellään, niin sitten kestää kyllä kaivaa, vaikka olis -40 C pakkasta...
muistaakseni oman mitsu L300 ovessa luki oikein, ettei saa kylmänä lähteä heti ajamaan, vaan pitää käyttää n. 2 min. tuossa n. 1500 rpm kierroksilla konetta ja laatikkoa lämpimäksi...
kaivinkoneistakin katkeilee puomit, jos niillä heti alkaa -20 C pakkasessa kaivamaan täyzii... ensin hieman lämmitellään, niin sitten kestää kyllä kaivaa, vaikka olis -40 C pakkasta...
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Joo kyllä se kunnon lämmittely on poikaa heh joka hommassanapa kirjoitti:ei se normaali tyhjäkäynti olekkaan hyväksi kylmälle koneelle, eli joku 700-900 rpm... parempi pitää minuutti pari sellaisella korotetulla tyhjäkäynnillä, eli n. 1300-1600 rpm, niin lämpeneekin nopeampaa...
muistaakseni oman mitsu L300 ovessa luki oikein, ettei saa kylmänä lähteä heti ajamaan, vaan pitää käyttää n. 2 min. tuossa n. 1500 rpm kierroksilla konetta ja laatikkoa lämpimäksi...
kaivinkoneistakin katkeilee puomit, jos niillä heti alkaa -20 C pakkasessa kaivamaan täyzii... ensin hieman lämmitellään, niin sitten kestää kyllä kaivaa, vaikka olis -40 C pakkasta...
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Ite käytän talvirenkailla tuota. Ihan mukava kun lähtee kakkosella liikkeelle. Vääntöä meinaaten piisaa. On oikeestaan aika turha tuo ykkönen, ellei nyt suditella halua. Turha vaihto vaan tulee pikkuvauhdissa.Skraba kirjoitti:
Vaikuttaako se automaagin W-S-kytkin mihinkään muuhun, kuin laatikon omaan käytökseen? (kaikki liittyy kaikkeen?) Oletteko sitä lainkaan talvella käyttäneet - tulee kuulemma vaunusta aika nuhanen sillä ajellessa..
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
kaivuri oli vain esimerkkinä siitä teräksen kylmähauraudesta... että ei kannata kaivaa heti täyzii, vaan pitää antaa raudan lämmetä, ettei se ihan murene.DBFI kirjoitti:Tyhjäkäynnillä nyt lämpenee vain pieni osa lämmitettävästä, oli se aihe sitten aito tai auto. Sen ohjekirjan ohjeen mukaan toimittaessa lämpenee koko homma, varovaisesti mutta kauttaaltaan. Mihinkäs ne kaivurin puomit lämpeäisi jos moottoria käytetään tyhjäkäynnillä vaikka vuorokausi.
mulle ei kyllä tulis ensimmäisenä mieleen lähteä liikenteeseen lämmittelemään autoa, jos se on startattu -20 C pakkasesta raakana käyntiin, nekin autot jotka on startattu roikan päästä, vaativat mielestäni ainakin sellaisen tupakin mittaisen odottelun/lämmittelyn.
turbon voitelukaan ei nyt ihan 100% varmalla pohjalla ole, jos heti vetää pykälän päälle, kun on auton käyntiin saanut ja siitä liikenteeseen...
monella autolla on jopa vaarallista lähteä liikenteeseen, ellei ole ensin hieman lämmitellyt sitä...
ohjaus "ei toimi" ainakaan omassa ducatossa, jos ei hetken notkista niitä öljyjä siellä tehostimessa, lisäksi ducatossa on mukava tyyppivika, joka katkoo nokkaremmin, jos kääntelee rattia liian hanakasti jäykillä öljyillä (tehostin ottaa voimansa siis nokkaremmiltä...) mutta jokaisella on toki oikeus käsitellä omaa omaisuttaan, kuten tahtoo...
Normaalilla järjellä pärjää yllättävän hyvin, ilman termisiä teorioita ja ohjekirjoja.
Minä en ainakaan osaa tehdä eroa, käytelläänkö autoa tyhjäkäynnillä, vai lähdetäänkö sillä rauhallisesti ajamaan. Itse käytän jälkimmäistä, ikkunan puhdistusten jälkeen.
Ja niitä kovia pakkasia ei ole etelä-suomessa enään ollenkaan ja täällä "pohjosessakin" todella harvoin.
Viime talvena jouduin yhden kerran laittamaan tuon 320cdi:n kylmiltään käyntiin, kun pakkasta oli -27°C, sepä taisi olla talven kylmimpiä päiviä ja tietysti sillon sulakkeet paukkuu lämpötolpista.
Minä en ainakaan osaa tehdä eroa, käytelläänkö autoa tyhjäkäynnillä, vai lähdetäänkö sillä rauhallisesti ajamaan. Itse käytän jälkimmäistä, ikkunan puhdistusten jälkeen.
Ja niitä kovia pakkasia ei ole etelä-suomessa enään ollenkaan ja täällä "pohjosessakin" todella harvoin.
Viime talvena jouduin yhden kerran laittamaan tuon 320cdi:n kylmiltään käyntiin, kun pakkasta oli -27°C, sepä taisi olla talven kylmimpiä päiviä ja tietysti sillon sulakkeet paukkuu lämpötolpista.
Ainoa, jossa olen siitä W:stä löytänyt hyötyä, on se, kun joskus joutunut kuskaamaan täyttä autollista lähes eläkeikäistä porukkaa juhlatamineissa johonkin tilaisuuteen. W:llä on saanut mukavan leppoisan ajotuntuman, ilman, että tarvitsee vahtia omaa kaasujalkaa. Omassa ajossa W:llä menee hermo viimeistään motarin rampissa, kun loota vaihtaa lappu pohjassakin isompaa jo 3000 rpm:ssäSkraba kirjoitti: Vaikuttaako se automaagin W-S-kytkin mihinkään muuhun, kuin laatikon omaan käytökseen? (kaikki liittyy kaikkeen?) Oletteko sitä lainkaan talvella käyttäneet - tulee kuulemma vaunusta aika nuhanen sillä ajellessa..
Toinen, jossa siitä on ollut oikeasti hyötyä, on talvikeli, jolloin asfaltin pinnalla on 5-10 cm loskaa. S:llä auto meinaa vetää piruetin aina lähdöissä ja mutkissa (jos loota vaihtaa pienempää), mutta W:llä kulku on kohtuu varmaa. Toinen keli on auraamaton puuterilumi tiellä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Jos lainaat/referoit kommenttiin niin huomioi koko kommentin sisältö. Kyllä se turbo saa voitelun jos "odottaa sen muutaman sekunnin, lämpötilasta riippuen, että kaikki paikat saavat toimivan voitelun", jotain tuollaistahan sanoin aiemmin.napa kirjoitti:kaivuri oli vain esimerkkinä siitä teräksen kylmähauraudesta... että ei kannata kaivaa heti täyzii, vaan pitää antaa raudan lämmetä, ettei se ihan murene.DBFI kirjoitti:Tyhjäkäynnillä nyt lämpenee vain pieni osa lämmitettävästä, oli se aihe sitten aito tai auto. Sen ohjekirjan ohjeen mukaan toimittaessa lämpenee koko homma, varovaisesti mutta kauttaaltaan. Mihinkäs ne kaivurin puomit lämpeäisi jos moottoria käytetään tyhjäkäynnillä vaikka vuorokausi.
mulle ei kyllä tulis ensimmäisenä mieleen lähteä liikenteeseen lämmittelemään autoa, jos se on startattu -20 C pakkasesta raakana käyntiin, nekin autot jotka on startattu roikan päästä, vaativat mielestäni ainakin sellaisen tupakin mittaisen odottelun/lämmittelyn.
turbon voitelukaan ei nyt ihan 100% varmalla pohjalla ole, jos heti vetää pykälän päälle, kun on auton käyntiin saanut ja siitä liikenteeseen...
monella autolla on jopa vaarallista lähteä liikenteeseen, ellei ole ensin hieman lämmitellyt sitä...
ohjaus "ei toimi" ainakaan omassa ducatossa, jos ei hetken notkista niitä öljyjä siellä tehostimessa, lisäksi ducatossa on mukava tyyppivika, joka katkoo nokkaremmin, jos kääntelee rattia liian hanakasti jäykillä öljyillä (tehostin ottaa voimansa siis nokkaremmiltä...) mutta jokaisella on toki oikeus käsitellä omaa omaisuttaan, kuten tahtoo...
Ja se kaivurin puomin lämpiäminen oli yhtä hyvin vain esimerkki minulta, tarkoitus oli selittää että ei siitä autosta kaikki oleelliset osat mihinkään lämpene vaikka kuinka kauan käyttäisi tyhjäkäynnillä. Iskarit, perä, manuaalivaihteisen laatikko jne. jne. jos nyt korin katkeamista ei tarvitsekaan kylmässä pelätä.
Veikkaan että mielipide-erot on lopulta aika pieniä ja kyse on enemmän tulkinnasta kuinka pitkä aika on lyhyt ja riittävä moottorille.
Kaikissa kone-elinten metallirakenteissa on huomioitava varsinkin kylmä käyttölämpötila. Mitä kylmempi alkutilanne, sitä parempi kun malttaa odottaa tasauslämpöjen lähestyvän käyttölämpötilaa.
Metallit todellakin alkavat käyttäytymään " kummallisesti " mitä kylmempää on.
Polttomoottoritekniikassa se on erityisen vaarallista, kun vallitsevat ulkolämpötilat ovat vastassa moottorin käynnistyslämpötilojen kanssa sen rakenteissa.
Puhutaan useista sadoista asteista.
Turbiinitekniikassa tasauslämmöt ovat ehdoton välttämättömyys, koska välykset ovat pieniä.
On siis välttämätöntä antaa lämpölaajenemisen tapahtua tasauslämpöön ilman suuria kuormituksia.
Jos on mahdollista, niin aina kannattaisi hiukan esilämmittää rakennetta tasattaakseen lämmöstä johtuvaa kuormaa.
Metallit todellakin alkavat käyttäytymään " kummallisesti " mitä kylmempää on.
Polttomoottoritekniikassa se on erityisen vaarallista, kun vallitsevat ulkolämpötilat ovat vastassa moottorin käynnistyslämpötilojen kanssa sen rakenteissa.
Puhutaan useista sadoista asteista.
Turbiinitekniikassa tasauslämmöt ovat ehdoton välttämättömyys, koska välykset ovat pieniä.
On siis välttämätöntä antaa lämpölaajenemisen tapahtua tasauslämpöön ilman suuria kuormituksia.
Jos on mahdollista, niin aina kannattaisi hiukan esilämmittää rakennetta tasattaakseen lämmöstä johtuvaa kuormaa.
Jaa, että käytellään CDI tyhjäkäynnillä normaaliin käyttölämpötilaan ja lähdetään sitten lämpösellä koneella ajeleenrumilus kirjoitti:Mitä kylmempi alkutilanne, sitä parempi kun malttaa odottaa tasauslämpöjen lähestyvän käyttölämpötilaa.
Ongelma on kuitenkin se, että CDI ehtii avata termarin kylmällä nipin napin 30km ajomatkalla.
Kerran olen ajanut E290:llä kovalla pakkasella ja webasto rikki, auto ei jaksanut nostaa moottorin lämpöjä reilun 400km matkalla normaaliksi, kun sisälle joutu antamaan reilusti lämpöä ikkunoiden jäätymisen takia.
Kylmä on ihan todellinen ongelmia koneille ja moottoreille, mutta moottorin valmistajat ovat kyllä tiedostaneet ja saaneet nämä ongelmat ratkottua niin, että ainakin minä uskallan lähteä ajamaan autolla heti kun saan lasit auki. Muutenhan kaikki koneet ja autot sais julistaa käyttökieltoon keskitalveksi. Eri asia on jos öljynpaineet ei nouse yms.
Viimeksi muokannut Timo J, Ke 23.09.2009 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Kyllä niitä koneita on hyvä käyttää hiukan pidempään ennen liikkeelle lähtöä pakkasella, oli se sitten nokivasara tai bensakuutonen, vaikka se bensakone antaa jo lämmintä sisälle, kun sen aikaa käy että saa tallin ovet kiinni. Ei ainakaan ole pahasta jos muutaman minuutin pörrää ja vasta sitten rauhallisesti ajellen normaali lämpöön. Maalaisjärkeä saa käyttää
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
ei muuten saa turbo mitään kunnollista voitelua muutaman sekunnin käyttämisen jälkeen, tuo nyt on ihan faktaa... mieti nyt hieman kuinka sinne turbolle se voitelu menee, kylmä pieni rautaputki...DBFI kirjoitti:
Jos lainaat/referoit kommenttiin niin huomioi koko kommentin sisältö. Kyllä se turbo saa voitelun jos "odottaa sen muutaman sekunnin, lämpötilasta riippuen, että kaikki paikat saavat toimivan voitelun", jotain tuollaistahan sanoin aiemmin.
Veikkaan että mielipide-erot on lopulta aika pieniä ja kyse on enemmän tulkinnasta kuinka pitkä aika on lyhyt ja riittävä moottorille.
ei tietenkään ole tarkoitus odotella moottorin saavuttavan normaalin käyttölämpötilan, vaan lähinnä öljynlämmöt pitäis saada normaali alueelle, sieltä - 20 C paikkeilta... öljyt lämpenee aika nopeasti, 5 min. alkaa olla jo yläkanttiin niiden lämmityksessä.
Jos moottori ei pääse käyntilämpöönsä alle 20 km ajomatkalla niin kannattaisi todella harkita Skraban ehdottamaa huppua tai edes pahvilaatikon palasta syylärin edessä. Termostaatin vaihtokin olisi hyvä tehdä. (taitaa vuotaa) Jo ihan pelkän polttoaineen kulutuksen takia on idioottimaista ajaa autolla joka ei pääse käyntilämpöönsä.Timo J kirjoitti:Jaa, että käytellään CDI tyhjäkäynnillä normaaliin käyttölämpötilaan ja lähdetään sitten lämpösellä koneella ajeleenrumilus kirjoitti:Mitä kylmempi alkutilanne, sitä parempi kun malttaa odottaa tasauslämpöjen lähestyvän käyttölämpötilaa.
Ongelma on kuitenkin se, että CDI ehtii avata termarin kylmällä nipin napin 30km ajomatkalla.
Kerran olen ajanut E290:llä kovalla pakkasella ja webasto rikki, auto ei jaksanut nostaa moottorin lämpöjä reilun 400km matkalla normaaliksi, kun sisälle joutu antamaan reilusti lämpöä ikkunoiden jäätymisen takia.
Kylmä on ihan todellinen ongelmia koneille ja moottoreille, mutta moottorin valmistajat ovat kyllä tiedostaneet ja saaneet nämä ongelmat ratkottua niin, että ainakin minä uskallan lähteä ajamaan autolla heti kun saan lasit auki. Muutenhan kaikki koneet ja autot sais julistaa käyttökieltoon keskitalveksi. Eri asia on jos öljynpaineet ei nouse yms.
Moottorin valmistajat eivät kovinkaan paljoa ole uhranneet aikaa pohjoisen pakkasten aiheuttamiin ongelmiin verrattuna etelän kuumuuden aiheuttamiin ongelmiin.
Mersut on suunniteltu aika lailla keski eurooppaan ja jenkkeihin missä ne suurimmat ostaja määrät asuvat. (ja missä on myös hieman lämpimämpää kuin meillä täällä)
Suomessa en kylläkään ole edellä mainittuja huppuja nähnyt käytettävän uudemmissa autoissa, mutta Venäjällä niitä näkyy. Onkohan Pietarissa niin paljon kylmempi kuin Porvoossa, vai osataanko siellä käyttää enemmän maalaisjärkeä
(taas löytyi yksi syy miksi ostin tuonti-mersun Saksasta)
Talvi mersuilussa mielestäni fiksuin tapa on minun nykyinen tapani
Mersu jää talveksi lepäämään talliin, ja loska-paska kelit sekä pakkaset ajan vanhalla corollalla, joka on jo muutenkin tuhoon tuomittu. Ei tarvitse miettiä mikä on autolle hyväksi ja mikä ei... Jos menee paskaksi niin alle tonnilla saa katsastettuja ruoskia rääkättäväksi. Tuo nykyinen aikoinaan 1500€ maksanut corolla on jo kestänyt 5vuotta vaikka viimeisinä kahtena talvena en ole käyttänyt lohkolämmitintä (koska se on oikosulussa). Viime talvena oli mielenkiintoista katsoa kun hihna vinkui kunnes kone lämpesi/suli niin paljon että vesipumppu pääsi pyörimään. (no onhan tuota corollaa joutunut korjaamaankin, mutta suurin osa on ollut korroosion poistoa)
Huom. valitsen rääkättäväksi ruoskaksi sellaisia autoja joita riitää. (mobilisteille tiedoksi) Esimerkiksi edellisessä viestissäni mainittu DeSoto ei kuulunut tähän ryhmään eikä ollut mikään tonnin ruoska vaan museokuntoinen kaunotar jolla jouduin muutamana aamuna menemään töihin kun muutakaan autoa ei ollut.
Ja onhan noissa tonnin ruoskissa se etu että kun talvella tulee kumminkin leikittyä, niin ei harmita vaikka vähän johonkin kolahtaisi.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
En nyt toki ole tarkoittanutkaan, että auton moottoria täytyisi tuntitolkulla käyttää eneen liikkeellelähtöä.
Olisi hyvä jos edes hiukan lämmittelisi moottoria joko erillisen lämmittimen tai antamalla moottorin lämmetä rauhakseen tyhjäkäynnillä jonkun aikaa.
Tiedän toki, että mm. Mersun 290 TD ja 320 CDI saavuttavat huonosti käyttölämpötilan 10-20 asteen pakkasella. Mutta onhan se aivan eri juttu kun moottorin lämpötila on jo 60 astetta, niin eihän siinä enää ole tavoitelämpitilaan kuin 30 astetta.
Moottorit ovat suunniteltu käyttölämpötiloille noin 90 astetta celsiusta, silloin kaikki moottorin liikkuvat materiaalit ovan kitkaltaan ja kulumiseltaan optimoitu.
Olisi hyvä jos edes hiukan lämmittelisi moottoria joko erillisen lämmittimen tai antamalla moottorin lämmetä rauhakseen tyhjäkäynnillä jonkun aikaa.
Tiedän toki, että mm. Mersun 290 TD ja 320 CDI saavuttavat huonosti käyttölämpötilan 10-20 asteen pakkasella. Mutta onhan se aivan eri juttu kun moottorin lämpötila on jo 60 astetta, niin eihän siinä enää ole tavoitelämpitilaan kuin 30 astetta.
Moottorit ovat suunniteltu käyttölämpötiloille noin 90 astetta celsiusta, silloin kaikki moottorin liikkuvat materiaalit ovan kitkaltaan ja kulumiseltaan optimoitu.
Termari on uusittu hiljattain ja pahvilla ei ole mitään käytännön merkitystä. CDI:t nyt vaan on huonoja tuottamaan lämpöä, ei sille voi mitään vaikka se olisi kuinka idioottimaista. Vai minkä takia luulette, että niihin on laitettu sähkövastuksia (12v)+vesijäähdytteisiä latureita lämmittämään moottoria?JeremyH kirjoitti:Jos moottori ei pääse käyntilämpöönsä alle 20 km ajomatkalla niin kannattaisi todella harkita Skraban ehdottamaa huppua tai edes pahvilaatikon palasta syylärin edessä. Termostaatin vaihtokin olisi hyvä tehdä. (taitaa vuotaa) Jo ihan pelkän polttoaineen kulutuksen takia on idioottimaista ajaa autolla joka ei pääse käyntilämpöönsä.
Ja kun sanoin että kylmällä, niin tarkoitin kylmimpiä aamuja viime talvelta (n. -25 °C).
OT: Mutta kylmiä vessoja nuo CDI:t on kaikenkaikkiaan vaikka vanhaan Hiluxiin verrattuna