W124 takapyöränlaakerin vaihto ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
krispo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.07.2007 20:57
Paikkakunta: Laitila

W124 takapyöränlaakerin vaihto ??

Viesti Kirjoittaja krispo »

Ehtoota, haulla yritin ettiä juttua tosta takapyöränlaakerin vaihdosta mutta ei löytynyt helposti mitään oikein.

Eli siis miten hankala operaatioa ja mitä tarvitaan vaihtamiseen ? Koko napa irti ja prässi, vai onnistuuko jotenkin helpommin ?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ite oon vaihdellu sillain että vetoakseli irti,ja kaikki jarrukilkkeet. sitten vaan napa irti,lukkosokka irti,vanha laakeri pois,ja uus laakeri tilalle ja kasailu vastakkaisessa järjestyksessä.

Tosin työkalut pitää olla tuohon että ilman kokotakanavan irrotusta selviää.
krispo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.07.2007 20:57
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja krispo »

Millä työkalulla ton laakerin olet pois saanut tuskin se niin väljä on että pelkällä sokalla on kiinni ?
jny
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 04.07.2006 00:39
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja jny »

mulla tuommoinen itseväsätty => http://kuvablogi.com/nayta/1272279/
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Eikös koko navan saa irti ja vie sen sitten prässiin, missä saa uuden laakerin myös paikalleen. Voi olla vähän aikaa selkä suorassa..
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Farkku?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Farmarissa on erilainen laakeri kuin sedanissa, ja paljon v-mäisempi vaihtaa. Itse vein suosiolla pajalle, ja sielläkin operaatio kesti parisen tuntia.
------
W124 300 TD -92
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Itse otin myös koko navan irti ja prässissä laakeri pois ja uusi paikalleen. eikä se tuohon farmariinkaan niin vaikea ole.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Avain

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
------
W124 300 TD -92
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Vaihdoin kans viime viikonloppuna tuon takapyöränlaakerin ja kun sattui olemaan tuo kolaroimani mersu varaosa-autona niin siitä otin koko paskan ja vaihdoin sen koko napakokonaisuuden yhtenä könttinä eli tukivarsista irti ja niin edelleen. Ei paha vaihtoehto sekään jos on auto josta ottaa osaa...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Vuoden sisällä vaihtanut molemmat tuohon omaani(taka). Mulla vaati kaasupillit julmetun ulosvetäjän ja 1" pulttipyssyn ulosvetäjän pyöritykseen!! Toinen laakeri piti silti leikata pilleillä osiksi!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Paikallaan nätti vaihtaa ku on vehkeet. Jos koko ripustuksen irrottaa niin joutuu suuntaamaan ja sitten sille jo tulee jonkinlainen hintakin :idea:
Pariin tuntiin tekee semmosen "normaalisti vastustavan" laakerin vaihdon. Farkussa napa vähän lujemmassa.
Joku mersupurkaamo??
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Eihän sitä suunnata tartte ainakaan kun irroittaa sieltä pyörän päästä vain :shock:

Aki P kirjoitti:Paikallaan nätti vaihtaa ku on vehkeet. Jos koko ripustuksen irrottaa niin joutuu suuntaamaan ja sitten sille jo tulee jonkinlainen hintakin :idea:
Pariin tuntiin tekee semmosen "normaalisti vastustavan" laakerin vaihdon. Farkussa napa vähän lujemmassa.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Raato
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 20.10.2008 01:22

Re: Avain

Viesti Kirjoittaja Raato »

rainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
Tuo erikoinen 12-kulmainen holkki = 12-kulmainen 30 mm hylsy
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1697
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Re: Avain

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

ja on muuten aika prkl lujassa,hyvällä pulttipyssyllä kyllä irtoaa ja jos ei muuten niin lämpöä kun antaa niin johan lähtee :wink:

Raato kirjoitti:
rainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
Tuo erikoinen 12-kulmainen holkki = 12-kulmainen 30 mm hylsy
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Katastusmies käski jo maaliskuussa vaihtaa laakerin, ku kuulemma väljää. Kohta 20 tuhatta ajettu sen jälkeen, eikä mitään erikoista havaittavissa. Kait se on kuitenki vaihdettava, ku siinä peevelin uudessa rekisteriotteessa on merkittynä tuo "vika". Kumma laakeri, ku ei anna minkäänlaista ääntä :shock: Laakeri ja jarrukilpi on ostetuna, mutta eipä nuo näy itekseen paikalleen menevän.

Kysymys asiantuntijoille: jos tekasen ulosvetotyökalun, ni pittääkö vetoakseli irrottaa vai menneekö se sen verran sisäänpäin siitä navan reiästä, että sen saa taivutettua sivuun siitä?
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

kvaan kirjoitti:Katastusmies käski jo maaliskuussa vaihtaa laakerin, ku kuulemma väljää. Kohta 20 tuhatta ajettu sen jälkeen, eikä mitään erikoista havaittavissa. Kait se on kuitenki vaihdettava, ku siinä peevelin uudessa rekisteriotteessa on merkittynä tuo "vika". Kumma laakeri, ku ei anna minkäänlaista ääntä :shock: Laakeri ja jarrukilpi on ostetuna, mutta eipä nuo näy itekseen paikalleen menevän.

Kysymys asiantuntijoille: jos tekasen ulosvetotyökalun, ni pittääkö vetoakseli irrottaa vai menneekö se sen verran sisäänpäin siitä navan reiästä, että sen saa taivutettua sivuun siitä?
joko vetoakseli tai napa irti, itse olen ottanut mielummin koko navan irti.
Pulttipyssyllä ei kauaa pistele kun osat on pöydällä.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Avain

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Raato kirjoitti:
rainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
Tuo erikoinen 12-kulmainen holkki = 12-kulmainen 30 mm hylsy
Onko tosissaan noinkin simppeli, kuin 12-kulmainen holkki? Minulla kun on mielikuva, että ne mutterin "sisäkulmat" olisivat terävämmät? Mutteri olisi vähän niinkuin TORXin terä.

Eikä Oulussa löytynyt kuin yksi korjaamo (siis kohtuuhintainen ja luotettava) joka lupasi tuon tehdä (ja tekikin). :?:
------
W124 300 TD -92
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Eiköhän se ole ihan tavallinen 12-kulmainen 30 mm. Tämmöinen
sopi ainakin eteen, kun irrotin vetoakselin matikista.
Raato
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 20.10.2008 01:22

Viesti Kirjoittaja Raato »

Kyllä minulla ainakin 202:n vetoakseli irtosi tuolla 30 mm 12-kulmaisella hylsyllä ja vääntövarttakin oli ihan riittävästi eli noin metri ja koko painollani avaimen päällä :D
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

No nyt tuli laakeri vaihdettua. Vetarin mutteri oli tiukassa. Piti hitsata 30 millin 12 millinen hylsy putken pätkään johon hitsasin metrin pitusen putken vääntiöksi. Sillä läksi. Pulttipyssy ei saanu mitään aikaseksi ja hylsysatsin vääntiöt jousti vaan. Ylimmän tukivarren ulkopään pultti oli niin ruosteessa sen putkisokan näkösen holkkinsa sisässä, että ei lähteny. Piti irrottaa varsi sisäpäästään ja sitten sain nuijittua sen pultin liikkeelle. Rälläkkääkin tarvittiin levinneen pultin kierreosan katkaisuun. 8.8 pultti oli. Olispa kaasuhitsi :? Muut varret läksi navan puolelta kevyesti. Prässissä napa ja laakeri läksi helposti irti. Samalla vaihtu laho jarrukilpi uuteen.
Tuplakartiorullalaakeri tuo olikin - ei kuulalaakeri. Muoviset rullahäkit. Vaseliinit kuivunu ja voitelun puutteessa sitten laakerivälys kasvanut. Kaikki pinnat vielä ehjät, eli vielä tuolla olis ajanu, mutta kun katastus tulossa, ni pakko laittaa, ku otteessa maninta viime talvelta. Toinen pyörä vielä tiukka. Pittää laittaa sekin, ku tuli ostetuksi hilut molemmille puolille.

Menikä nyt pyöräkulmat, kun se ylin vetoakselin päällä oleva varsi oli pois?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ei oo viellä tullu vastaan vetarin mutteria joka ei pyssyllä aukeis :shock:

pitää vaan olla kunnon pyssy :wink: IR
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Peeveli - joskus Moponetistä ostettu pyssy. EI taida olla momenttia miesten töihin :oops: Harvoin nuin tiukassa olevia mutterieta tai pultteja kuitenkin tullee vastaan.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tai sitten kompurassa ei riitä tuotto. Pulttipyssy imasee aika mukavasti ilmaa.

Navan päässä ei tainnut olla missään varressa säätöjä, eli kulmat ei muutu. Ja siinä ylemmässä eli camper tangossa ei ole kummassakaan päässä säätöä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Avain

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
Samalla kannalla ne vetoakselit on kaikissa.
12-kulmainen 30mm hylsy. Mielellään pitkä versio.
Krapula
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 21.08.2008 01:06

Re: W124 takapyöränlaakerin vaihto ??

Viesti Kirjoittaja Krapula »

krispo kirjoitti:Ehtoota, haulla yritin ettiä juttua tosta takapyöränlaakerin vaihdosta mutta ei löytynyt helposti mitään oikein.

Eli siis miten hankala operaatioa ja mitä tarvitaan vaihtamiseen ? Koko napa irti ja prässi, vai onnistuuko jotenkin helpommin ?
Tossa on video kun irrotin tenavasta navan. Oikeilla työkaluilla aika kivuton toimenpide. Samalla vehkeellä irtos laakeri ja uus meni takaskin.

http://www.youtube.com/watch?v=N0n_Cg_mbUQ
ronimä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 16.03.2006 21:34

Viesti Kirjoittaja ronimä »

kylä son yleensä tehottomasta kompurasta kii ettei aukee.mitä laakeri maksaa ja mistä olette ostaneet tarvis 126 koriseen?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

ronimä kirjoitti:.mitä laakeri maksaa ja mistä olette ostaneet tarvis 126 koriseen?
Hinta oli jotain 50€. Ja laakerin vaihto on sitten aivan erilainen operaatio. Ei tarvi pulttipyssyä.
ronimä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 16.03.2006 21:34

Viesti Kirjoittaja ronimä »

minkämoonen homma son tohon 126 vaihtaa?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

ronimä kirjoitti:minkämoonen homma son tohon 126 vaihtaa?
Samanlainen kuin 114/115, 116 ja 123:ssa. Haulla löytyy varmaankin selvitystä. Periaatteessa vetoakselin ulkopää irti, alta löytyy laakerin lukitusmutteri, se auki ja napa ulos. Tarvii nelisakaraisen erikoisavaimen.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tuli tehtyä eilen Omega framariin takapyörän laakerin vaihto. Siitä tämä kuvasarja.

http://www.pixbox.se/pic_show_id29399392.html

Samoja työkaluja käytän mersujen, pakettiautojen ja takavetoisten autojen laakereiden vaihtoon yleensä. Akselistorakenteet vain vaihtelee hieman. Laakeri on kuitenkin "kupissa" ja siihen pitää olla ulosvetäjä. Samoin massaulosvetäjä akselin tumpin poistoon.

Hyvin on pärjännyt kotikutoisilla työkaluilla.
Vastaa Viestiin