Museokatsastus
Museokatsastus
Terve!
En tiedä onko tästä jo kysytty siirtäkää jos on
Elikkäs olis tollanen pystäri projekti 200 bensakoneella ja automaatti.
Mutta asiaan: Olis tarkotus laittaa se museokilpiin niin mitenkäs sitä
pitäs kasailla? Tietysti kaikki melkein täytyy vissiin olla alkuperäisosaa?
Onko tarkastajat kuinka tarkkoja? Täytyykö olla kuvia autonvaiheista? ym,ym...
Kepa
En tiedä onko tästä jo kysytty siirtäkää jos on
Elikkäs olis tollanen pystäri projekti 200 bensakoneella ja automaatti.
Mutta asiaan: Olis tarkotus laittaa se museokilpiin niin mitenkäs sitä
pitäs kasailla? Tietysti kaikki melkein täytyy vissiin olla alkuperäisosaa?
Onko tarkastajat kuinka tarkkoja? Täytyykö olla kuvia autonvaiheista? ym,ym...
Kepa
Viimeksi muokannut kepa, To 20.08.2009 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
Minusta kaikkien osien ei tarvitse olla välttämättä alkuperäisiä. Puhun siis tekniikan osista, nivelistä, moottorin sisuskaluista ym. Kunhan ne ovat autoon tarkoitettuja.
Verhoilun täytyy olla alkuperäinen tai malliin saatavilla ollut, kuten maalauksenkin. Maalausten rajat täytyy olla alkuperäisen kaltaiset (2-värimaalaus, massaus ym.).
Varusteiden pitää toimia. Ns. tarvikkeita saa olla kunhan ne ovat ajanmukaisia.
Ruostetta ei saa olla näkyvissä.
Tarkastajissa on varmasti eroja.
Enemmän tietävät korjatkaa jos olen väärässä.
Verhoilun täytyy olla alkuperäinen tai malliin saatavilla ollut, kuten maalauksenkin. Maalausten rajat täytyy olla alkuperäisen kaltaiset (2-värimaalaus, massaus ym.).
Varusteiden pitää toimia. Ns. tarvikkeita saa olla kunhan ne ovat ajanmukaisia.
Ruostetta ei saa olla näkyvissä.
Tarkastajissa on varmasti eroja.
Enemmän tietävät korjatkaa jos olen väärässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Välttämättä siinä ei ole ollut radiota lainkaan . Mutta minkäikäinen auto on kyseessä? Muffler lienee oikea henkilö vastaamaan tähän.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Enimmäkseen niissä ei ole ollu suomen malleissa radiota, mutta Becker ja Blaupunkt kovat saksalaiset sopii parhaiten. Mitään kiinanradioita ei kannata ruveta virittelemään. Monokaiuttimen laitat kojelaudan aukkoon.
Tuossa on esimerkki omasta Becker Europasta
(on tosin amerikan versio) Tuon kauniimpaa 60-70 luvun radiota olekkaan!
Blaupunktilla vastaava malli on Frankfurt jota on saanut erilaisilla etulevyillä.
Tuossa on esimerkki omasta Becker Europasta
(on tosin amerikan versio) Tuon kauniimpaa 60-70 luvun radiota olekkaan!
Blaupunktilla vastaava malli on Frankfurt jota on saanut erilaisilla etulevyillä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Verhoilun täytyy olla alkuperäinen tai malliin saatavilla ollut, kuten maalauksenkin. Maalausten rajat täytyy olla alkuperäisen kaltaiset (2-värimaalaus, massaus ym.).
Katsastettiin hiljattain pitkä oli lista joka ruksattiin,ja auto tarkastettiin verhoilu ei ole alkuperäinen mutta alkuperäisen kaltainen.(Tilasin Puijon autoverhomolta)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cvxq+h ... -1970.html
Katsastettiin hiljattain pitkä oli lista joka ruksattiin,ja auto tarkastettiin verhoilu ei ole alkuperäinen mutta alkuperäisen kaltainen.(Tilasin Puijon autoverhomolta)
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2cvxq+h ... -1970.html
Re: Museokatsastus
Laita kuvia joka kulmasta, niin täältä saa kyllä armottoman raportin siitä, mitkä osat ovat oikeita ja mitkä vääriä.kepa kirjoitti:Mutta asiaan: Olis tarkotus laittaa se museokilpiin niin mitenkäs sitä pitäs kasailla? Tietysti kaikki melkein täytyy vissiin olla alkuperäisosaa?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: Museokatsastus
Voi kuvitella kun foorumin raati alkaa perkaamaan...Daaz kirjoitti: Laita kuvia joka kulmasta, niin täältä saa kyllä armottoman raportin siitä, mitkä osat ovat oikeita ja mitkä vääriä.
-Daaz
No, oma kommentti on että tarkastajissa on eroja. Kuitenkin vallitseva käsitys on verhouksen kohdalta se että se saa olla patinoitunut mutta ei rikki; jos on rikki niin sen voi paikata siististi. Tässä on varmaan tarkastajakohtaisia eroja, esim tuleeko paikka päälle vai alle jne...
Maalaus saa olla patinoitunut mutta sen tulee olla tasainen, selvästi näkyviä paikkamaalauksia ei saa olla.
Museotarkastus ei ole entisöintikilpailu vaan ilmiasutarkastus. Jos auton ilmiasu on "vanha mutta siisti" niin se riittää. Kokonaisuus on tärkeä myös, mutta jos on esim alustan tai muita tekniikan sekä kulutusosia uusittu niin ne ei yleensä haittaa. Mutta jos siis yksi ovi on maalattu ja muuta patinoituneet niin se haittaa - sama pätee kait verhoilussakin.
Kaikki historiikki kyseisestä yksilöstä on plussaa. Sekä kaikki mahdollinen kirjallisuus - sekä auton oma että korjaamo-opukset , esitteet tms. Orkkis työkalusarjat on myös mukava lisä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: Su 21.08.2005 09:48
- Paikkakunta: HKI/Pietari
Museokatsastus kannattaa tehdä Forssassa
Siellä menee aika heikko tasoinen autokin leimaan että heilahtaa;)
Ja sitten omana kommentina , et alukuperäinen rankastikkin kulunut auto on sata kertaa hienompi, kuin priimaksi entisöity museoauto.
Ja sitten omana kommentina , et alukuperäinen rankastikkin kulunut auto on sata kertaa hienompi, kuin priimaksi entisöity museoauto.
Kiitoksia tiedoista ja lisääkin saa laittaa
Joo kyllä mulla pitäis olla ainakin se kantakortti tallella ja ehkäpä jotain muuta arkistoitavaa materiaalia. Kyllä mä melkein veikkasin että siinä on radio ollu varmaankin joku beckeri. Melkein kaikki peltiosat tulee uutta mitä on enää saatavilla (osan oli ostanut jo entinen omistaja) sen lisäksi sisusta verhoillaan uudestaan alkuperäisen värisellä kankaalla. Ulkopuoli tulee kans sillä alkuperäisellä värillä se on joku vaaleansininen tarkkaa nimeä en tiedä.
Joo kyllä mulla pitäis olla ainakin se kantakortti tallella ja ehkäpä jotain muuta arkistoitavaa materiaalia. Kyllä mä melkein veikkasin että siinä on radio ollu varmaankin joku beckeri. Melkein kaikki peltiosat tulee uutta mitä on enää saatavilla (osan oli ostanut jo entinen omistaja) sen lisäksi sisusta verhoillaan uudestaan alkuperäisen värisellä kankaalla. Ulkopuoli tulee kans sillä alkuperäisellä värillä se on joku vaaleansininen tarkkaa nimeä en tiedä.
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
Yksinkertaisinta on käydä paikallisessa museotarkastuspisteessä ja antaa heidän katsoa autosi alustavasti karkealla tasolla läpi, kertovat sen jälkeen mitä toimenpiteitä tulee mahdollisesti tehdä jotta olennaisimmat museoajoneuvon ehdot täyttyvät autosi osalta.
Muuten käy helposti niin että keskittyy sen oikeanmallisen stereon metsästykseen eikä tule siinä huomattua että jokin huomattavasti olennaisempi korjattava asiakin autosta löytyy,ehkä jopa este koko museorekisteröinnille.
Itse olen museokatsastanut erimerkkisen jossa oli kone ihan täysin sökö,juuri ja juuri käyntikunnossa,toki kaikinpuolin siisti konehuone.
Vaihdoin myöhemmin vaihtokoneen eikä sillekään ollut esteitä.
Kokonaisuus ratkaisee, samoin sellainen tunne että mitä harvinaisempi auto sitä helpommin sallitaan pieniä puutteita kun taas jonkun todella yleisten mallien suhteen saatetaan olla huomattavasti tarkempia.
Sellainen jäänyt mieleen että esimerkiksi ponttoonimersun osalta ei lasikuituisia lokasuojia hyväksytä vaikka olisivat kuinka uuden näköisiä maalattuina päällepäin eli aina ei pelkkä ulkonäkö riitä vaan se alkuperäisyys.
Muuten käy helposti niin että keskittyy sen oikeanmallisen stereon metsästykseen eikä tule siinä huomattua että jokin huomattavasti olennaisempi korjattava asiakin autosta löytyy,ehkä jopa este koko museorekisteröinnille.
Itse olen museokatsastanut erimerkkisen jossa oli kone ihan täysin sökö,juuri ja juuri käyntikunnossa,toki kaikinpuolin siisti konehuone.
Vaihdoin myöhemmin vaihtokoneen eikä sillekään ollut esteitä.
Kokonaisuus ratkaisee, samoin sellainen tunne että mitä harvinaisempi auto sitä helpommin sallitaan pieniä puutteita kun taas jonkun todella yleisten mallien suhteen saatetaan olla huomattavasti tarkempia.
Sellainen jäänyt mieleen että esimerkiksi ponttoonimersun osalta ei lasikuituisia lokasuojia hyväksytä vaikka olisivat kuinka uuden näköisiä maalattuina päällepäin eli aina ei pelkkä ulkonäkö riitä vaan se alkuperäisyys.
Minulle museotarkastaja sanoi että mersussa ovet pitää mennä kiinni kuin kassakaappi, mutta mossessa riittää että ovet saa rautakangella auki koska sellaisiahan ne on uutenakin olleet.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Osaakos joku sanoa että missä on sopiva "esitarkastus" piste tampereen alueella?_W126_ kirjoitti:Yksinkertaisinta on käydä paikallisessa museotarkastuspisteessä ja antaa heidän katsoa autosi alustavasti karkealla tasolla läpi, kertovat sen jälkeen mitä toimenpiteitä tulee mahdollisesti tehdä jotta olennaisimmat museoajoneuvon ehdot täyttyvät autosi osalta.
Muuten käy helposti niin että keskittyy sen oikeanmallisen stereon metsästykseen eikä tule siinä huomattua että jokin huomattavasti olennaisempi korjattava asiakin autosta löytyy,ehkä jopa este koko museorekisteröinnille.
t Janne J @ US SL450 76
Tiukalle museotarkastajalle ei riitä että kangas on alkuperäisen värinen. Siinä täytyy myös olla oikea kuosi.kepa kirjoitti:...sen lisäksi sisusta verhoillaan uudestaan alkuperäisen värisellä kankaalla..
Samoiten ruoste pois konehuoneesta. Usein on niin, että ulkokuori ja sisusta on suhtkoht ok. mutta sitten hakekattilan puoli on kuin suoraan kaatopaikalta. Ilmanputsarit, jarrutehostimet puhtaaseen uuteen maaliin. Ylimääräiset massaroiskeet, kaikki öljymöhnät pois ja kaikki paikat ihan siihen kuntoon, että itse suostuisit syömään pihviä ko. pinnan päältä. Samoiten sähköosat fixataan sellaiseksi, että ylimääräiset abikot ja muut kotiseppien huuhaavirityksiä ei ole, vaan näkymän pitää olla kuin tehtaan linjalta just ulos pudonneesta yksilöstä.
Ja sitten kun viet autoa tarkastukseen, niin takakontissa ei tarvitse olla viimekesän onkireissun vapoja ja kumisaappaita sun muita remonttivehkeitä. Ne eivät kuulu tarkastuksen piiriin.
Esitä myös valmiiksi moottorin numerosarjan sijainti ja valmistaudu myös itse esittämään onko moottori ollut autossa alunperinkin. Samoiten voimansiirron sarjanumerot on hyvä olla olemssa tiedossa.
Jos auto on ollut alunperin USA-vientimalli, mutta siitä on tehty eurooppaversio tännetuonnin jälkeen, on koko versiointivaihdos vietävä alusta loppuun asti. Ei esim. niin, että on jenkkipuskurit vaihdettu euroversioihin, mutta esim. takavalot jätetty jenkkiversiosta.
Renkaitten on oltava alkuperäistä kokoa ja myös vanteet samaa kastia. Jos tuot 30 vuotiaan W123:n 21-tuumaisilla blinbling vanteilla, niin älä ihmettele miksi hylky tuli.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Linkin vastaavalta ma-tarkastajalta kannattaa kysellä missä ja milloin suorittavat tarkistuksia, ainakin jossakin päin suomea yleensäJouskari kirjoitti:Osaakos joku sanoa että missä on sopiva "esitarkastus" piste tampereen alueella?_W126_ kirjoitti:Yksinkertaisinta on käydä paikallisessa museotarkastuspisteessä ja antaa heidän katsoa autosi alustavasti karkealla tasolla läpi
esim.kerhon pihassa tiettynä viikonpäivänä tiettyyn kellonaikaan.
Tampereen Seudun Mobilistit ry
http://www.sahk.fi/kerhot.php
Tuli bongattua samalla ko.kerhon sivuilta muutama hieno kuva
Mercedes-Benz 220 S -63
http://www.sci.fi/~tammob/kuvia/gron.jpg
Mercedes-Benz 170 V -37
http://www.sci.fi/~tammob/kuvia/lalla.jpg
Joo kiitoksia tiedosta. Tänää sain auton "grilliin" niin nyt voi pyöritellä miten haluaa. Peltejä on tilattu: koko lattia, Etulokarin kannakkeet vai mitkä onkaa nimeltää. Varastosta löytyy jo etulokarit, takakaaret, helmat ja sinne takakulmaan alas ne pellin palat missä on pokkaukset. Elikkäs vielä ei tarvi aikaa katsastukseen onneks varata kun hetki menee jo pelkkien peltitöiden parissa.
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2832
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Katsopas konehuoneen puolelta tyyppikilvestä, siitä korinvärisestä: kolme numeroa ja kirjain. Esim. 304G on Horizontblau ja maalinvalmistajakaava Glazurit. Ks. http://www.meinbenz.de/farben/114/farbcodes114.htmkepa kirjoitti:Kiitoksia tiedoista ja lisääkin saa laittaa
.. Ulkopuoli tulee kans sillä alkuperäisellä värillä se on joku vaaleansininen tarkkaa nimeä en tiedä.
Mielenkiintoinen homma tuo museokatsastus: välillä on nettiautossa ollut myynnissä "museorekisterissä" -maininnalla sellaisilla varusteilla ja väreillä olevia laitteita että hoh. Tuolta lisää:
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Mus ... B6inti.htm
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2832
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei tarttee ostaa Glasuritin maaleja. Mulla on maalattu takakontti uudelleen, ja maalikaupalla oli "Glasuritin kaava", jolla maali sekoitettiin.
Ja sinistä penkkien verhoilukangasta kyseiseen kulkineeseen ja oletettavasti omaasi saapi Puijon autoverhoilusta vai oliko se Puijon autoverhoomo. Kuopiossa kumminnii. Huomaa ei-museokelpoinen itsetehty vaihdekeppi, mulla kun on viisvee loota.
Ja sinistä penkkien verhoilukangasta kyseiseen kulkineeseen ja oletettavasti omaasi saapi Puijon autoverhoilusta vai oliko se Puijon autoverhoomo. Kuopiossa kumminnii. Huomaa ei-museokelpoinen itsetehty vaihdekeppi, mulla kun on viisvee loota.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2832
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Museokatsastus
Nostetaas tätä..
Lohkolämmitin ei varmaan vaikuta museointiin.. vai? Esim. 1. sarjan W123 dieselissä
Lohkolämmitin ei varmaan vaikuta museointiin.. vai? Esim. 1. sarjan W123 dieselissä
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Museokatsastus
Moi,Hage kirjoitti:Nostetaas tätä..
Lohkolämmitin ei varmaan vaikuta museointiin.. vai? Esim. 1. sarjan W123 dieselissä
lohkolämmitin ei pitäis vaikuttaa museointiin ainakaan silloin kun on se isompi liitos kappale eikä tämä nykyaikainen pienipäinen liitosjohto.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Museokatsastus
Näin vähän arvelinkin, mahtaako tommosia isoliitoksia enää löytyä mistään?slsl77 kirjoitti:
Moi,
lohkolämmitin ei pitäis vaikuttaa museointiin ainakaan silloin kun on se isompi liitos kappale eikä tämä nykyaikainen pienipäinen liitosjohto.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Museokatsastus
Ei vaikuta. Aina plussaa jos on isopäinen, pienipäinen pitää kätkeä niin ettei tarkastaja huomaa .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi