W124 automaatin kestävyys?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

W124 automaatin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Ois kiikarissa 300D automaatti ja alko arveluttamaan että paljonko kilometrejä laatikko kestää? Kyseisellä ajettu vajaa 6ootkm...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

No itellä on samanmoinen pirssi ja 560tkm mittarissa ja pelittää.. Just lähössä vaihtaan siihen laatikkoöljyt 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä kai ne kestää. mulla on 620tkm mittarissa ja toimii ihan hienosti.
W201 250DT 20V
w201 190E
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tai sitten ei.
Yhdessä 250tkm mittarissa eikä toimi enää hienosti
toisessa 420tkm eikä toimi oikein
ja kolmannessa 121tml eikä toimi oikein.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14022
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Omaan farmariin tehtiin laatikon peruskunnostus n. 550 000 km:n paikkeilla. Oireili 2-3 -vaihdon luistolla tietyllä kierrosalueella.

Coupe panttaa joskus nelosta, ajettu 193 tkm. Samaa tekee myös W123, ajettu 370 tkm.

Kesto riippuu täysin yksilöstä ja minkälaista huolenpitoa se on saanut. Puhutaan kuitenkin 13-24 -vuotiaasta automallista. Peruskunnostuksen hintaluokka teetettynä noin 1000 e kahtapuolta paikasta riippuen..
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Timo L. kirjoitti: panttaa joskus nelosta, ajettu 193 tkm. Samaa tekee myös W123, ajettu 370 tkm...
Mitä tarkoitat tuolla "panttaa"?

Mutta onhan sen manuaalin kesto aivan toista luokkaa. Niillä ajettu yhteensä jotain 1,5 miljoonaa eikä missään korjattavaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14022
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juhaoh kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: panttaa joskus nelosta, ajettu 193 tkm. Samaa tekee myös W123, ajettu 370 tkm...
Mitä tarkoitat tuolla "panttaa"?
Eli D-asennossa ei vaihda nelosta päälle vaan kierrokset saattavat vaan nousta. Vaivaan auttaa, jos laittaa S:n päälle ja ajelee aikansa sillä. Toinen konsti on, että antaa auton rullata D päällä ja jalka pois kaasulta ja vauhdin tippuessa nelonen löytyy. Konstit on monet :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sen lootan kestävyyteen vaikuttaa samat asiat, kun moottorin, taikka oikeestaan koko auton kestävyyten.

jos sillä vaan ajaa ja rankoo jotakin rallia, eikä koskaan huolla, tai korjaa, niin paskahan sen on jo oltava puolen miljoonan kohdalla.

jos taasen huollot pelaa ja viat korjaillaan, niin pitäis toimia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

jep jos vain huollettu ja laatikko vaihtaa hyvin eikä luistele niin mikäs siinä sitten.
W124 E250D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti: jos sillä vaan ajaa ja rankoo jotakin rallia, eikä koskaan huolla, tai korjaa, niin paskahan sen on jo oltava puolen miljoonan kohdalla..
Holtaminen ja säätäminen on normaalia, mutta jos tarvii korjata niin eihän se silloin kestä käyttöä. Varsinkin kun nuo korjakset tahtoo maksaa molemmin puolin 1000€.
Itellä ollu parikymmentä manuaalia eikä koskaan oo mitään tarvinnu tehdä ( huollot tietysti). Tällähetkellä kolme automaattia ja ykskään ei toimi kunnolla, eikä oo millään ajettu vielä tuota puolta miljoonaa..
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2269
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D 1,0 meni tehtaan öljyjä kokoajan käyttäen :twisted: ...mutta jos autossasi on jälkiasennettu vetokoukku niin laatikossasi ei ole lauhdutinta :evil: ...siis huomio tämä jos vetelet jotain :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tosiaan jos reippaasti yli puol miljoonaa saa olla mittarissa kun mersun tomaatti pitää KORJATA ekan kerran niin mun puolesta ajelkaa ihan rauhassa niin manuaaleilla sitten :D

sanoisin että huoltopiteet tuonne yli puolen miljoonan on mersun tomaalille vain öljyjen vaihtoa,paineittein nostoa kun tarvista, mahdollisesti alipainerasia,stefa johkin ? Mitäs manuaalille, kytkimiä, stefat myös,väljät vaihteensiirtäjän puslat. Onhan sitä varmaan kiva repiä laatikko irti myös kun pitää kytkinkin vaihtaa. Paska imago kestävyydelle saavutetaan kun ajellaan ilman huoltoja ja myydään eteenpäin sama romu, huoltamattomana tietysti.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

epk kirjoitti:tosiaan jos reippaasti yli puol miljoonaa saa olla mittarissa kun mersun tomaatti pitää KORJATA ekan kerran niin mun puolesta ajelkaa ihan rauhassa niin manuaaleilla sitten :D

sanoisin että huoltopiteet tuonne yli puolen miljoonan on mersun tomaalille vain öljyjen vaihtoa,paineittein nostoa kun tarvista, mahdollisesti alipainerasia,stefa johkin ? Mitäs manuaalille, kytkimiä, stefat myös,väljät vaihteensiirtäjän puslat. Onhan sitä varmaan kiva repiä laatikko irti myös kun pitää kytkinkin vaihtaa. Paska imago kestävyydelle saavutetaan kun ajellaan ilman huoltoja ja myydään eteenpäin sama romu, huoltamattomana tietysti.
niin. ja siitä bonanzasta ei tarvi huolehtia, kun on tomaatti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

pera8x kirjoitti: niin. ja siitä bonanzasta ei tarvi huolehtia, kun on tomaatti.
... Eli moottorin ja vaihteiston tukikumit, kardaanin rättinivelet ja tukilaakerin kumi, takakelkan puslat, vetarit yms. kestää huomattavasti pidempään 8) Muistan joskus jenkkiharrastajan moittineen Mersun tomaatin kestävyyttä, sillon kun Mersun tomaatti hajoaa, jenkkiharrastajalla on jo viides auto menossa ja varmaan sekin pajalla :lol:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mazza kirjoitti:
pera8x kirjoitti: niin. ja siitä bonanzasta ei tarvi huolehtia, kun on tomaatti.
... Eli moottorin ja vaihteiston tukikumit, kardaanin rättinivelet ja tukilaakerin kumi, takakelkan puslat, vetarit yms. kestää huomattavasti pidempään 8) Muistan joskus jenkkiharrastajan moittineen Mersun tomaatin kestävyyttä, sillon kun Mersun tomaatti hajoaa, jenkkiharrastajalla on jo viides auto menossa ja varmaan sekin pajalla :lol:
niinpä. eikä siitä bonanzasta viälä noilla välttämättä eroon pääse. mulla oli 201:sessä vaihdettu ihan kaikki kumiosat moottorilta perään. siis moottorin kumityynyt, lootan kumi, (kytkinkin kokonaisuudessan), kardaanin kumit, takakelkan kumitynyt ja vaikka mitä. silti se oli bonanza.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaatissa kuluvia osia ovat lähinnä kitkapinnat. Niiden kulumiseen
vaikuttaa, kuinka paljon ne luistavat. Luistamiseen vaikuttaa säätö,
ajotapa ja öljy.

Jos luisto on säädetty pieneksi, automaatti nykii vaihdoissa,
mutta kestää pitkään. Dieseleissä on tällainen tiukka säätö.

Jos ajaa koko ajan kaasu pohjassa, niin automaatti luistaa paljon
vaihdoissa ja kuluminenkin on nopeaa.

Oikeanlainen, oikea määrä ja ja riittävän usein vaihdettu öljy pitää
kitkakertoimet oikeina ja osat viileinä. Jos autossa on vetokoukku tai
ajo muuten raskasta, kannattaa harkita kunnollisen laatkkoöljyn
jäähdyttimen asentamista. Tämä on vakiona ainakin 124:ssa, kun
autossa on ilmastointi ja vetokoukku.

Luullakseni 300 D:n automaatti kestää hyvin tuon 600 tkm. Taksikäytössä
se voisi kestää toiset 600 tkm. Siekkisen Jarkko varmaan tietää
paremmin. Jos ostaisin 300 D:n, niin ilman muuta automaatilla.
Jos se hajoaa, niin purkuautosta saa toisen tilalle ja sitä hajonnutta
voi sitten avattuna ihmetellä. Ja niitä laatikoita voi säätääkin, vika
voi korjaantua pelkästään säädölläkin.

Jos öljy on tummaa ja haisee palaneelle, niin luultavasti ajotapa on
laatikkoa kuluttava tai kitkapinnat ovat jo metallilla.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

660tkm menty, ei mitään vikaa.
250td, öljyt vaihdettu 60tkm välein.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

mulla 124 200d -92,laatikko öljyt pitäs varmaan vaihtaa mitä öljyä suosittelette tuohon :?: dexron 3:set vai mitkä,mulla ei ainakaan liikaa luista vaan ampuu liiankin nopeasti vaihteita päälle,voiskohan öljyn vaihto auttaa tohon.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

jokeri kirjoitti:mulla 124 200d -92,laatikko öljyt pitäs varmaan vaihtaa mitä öljyä suosittelette tuohon :?: dexron 3:set vai mitkä,mulla ei ainakaan liikaa luista vaan ampuu liiankin nopeasti vaihteita päälle,voiskohan öljyn vaihto auttaa tohon.
Ite vaihoin viikko sitten dextron 3 öljyt omaan satalankkuuni. Ootko kokeillu säätää paineita ? Omasta kans pitäis vähän löysentää ko samalla viime vkl vähän säädin sitä.. tuntuu liian lujasti vaihtavan 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

mistä niitä säädetään :?: ja onko nyt liikaa vai liian vähän paineita kun tolleen ampuu ja mihin päin sitä pitäs ruuvata :?:
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Pienentäähän niitä pitäis, mut ei kannata hirveästi, tietyin välein vaikka.. Testaapi vaikka puol kiekkaa kerrallaan. Eti söörtsillä ohjeet, ko voi tulla sieltä yksinkertasemmin selville entä meikän kautta 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

siiis onko se säätö homma siinä pumpun kyljessä :?:
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jokeri kirjoitti:siiis onko se säätö homma siinä pumpun kyljessä :?:
ei, vaan laatikon kyljessä vasemmalla puolella (takaapäin katsottuna)...

siihen tulee alipaineletku ja on n. 45 mm halkaisijaltaan, sen mokkulan keskellä on kuminen korkki, jonka alta löytyy pieni T mallinen "avain", sitä pyörittämällä myötäpäivään saat lisää painetta laatikkoon ja vastapäivään pyörittämällä vähemmän...

kuvaa en tähän hätään löytänyt :oops:
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

jep! kiitos neuvoista täytyypä tutkia,auto ollu mulla jo melkein 3vuotta nyt rupee jo ihan oikeasti riittämään toi vaihteiden ampuminen..eli siis paineita pienemmälle,eli vastapäivään laatikon kyljestä.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ennen tuota paineiden laskua kannattias tarkastaa tuo vaihto täyskaasulla ja pintakaasulla sekä vaihteiden vaihtokohdat onko kohdallaan.
Jos vaihdot on kohdallaan ja jos potkii sekä täyskaasulla, että pintakaasulla niin sitten tuo paineen lasku. JOs taasen noissa edellämainituissa ongelmaa niin ne ensin kohdalleen.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Manuaaleja myydään vuodessa n. 20-30kpl, automaatteja 10-15kpl :roll: Autot 201/124/202/210 malleja enimmäkseen.

Kertonee aika paljon kestävyydestä. Manuaaleista loppuu se kaikki 1,5l öljyä ja päräshtää kerralla paskaksi. Automaateista rikkoutuu tiivisteitä pakkasella tai rikotaan liiallisella luistolla joko väärällä säädöllä tai liiallisella teholla ilman vahvistusta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vielä ei oo ees autoa ostettu saati että loota olisi hajonnu :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

kyllä toi ampuu oli sitte pintakaasulla tai täyskaasulla,ja heittää aivan liian aikasin isommalle,eikös toi vaihtojen ajankohta säädetä sillä vaijerilla joka on kaasuvivuston ja laatikon välissä.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mulla tarvis loota lavetissa korjausta noin 420 000 tkm kohdalla, oli kyllä vedelty painavaa traileria auto kyydissä useampaan kertaan...kai se jotai vaikutti :roll:

Korjautettu Siekkisen toimesta ja samalla vahvistettu jos vaikka iskee joku kumma tehonsaantitauti :shock:
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Vastaa Viestiin