SLK R170 230k alustasarja

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petzcu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 14.12.2006 00:42
Paikkakunta: Espoo

SLK R170 230k alustasarja

Viesti Kirjoittaja Petzcu »

Tuli tuossa loppukesästä hankittua tuommoinen vanhan mallin Slk.
Mukava auto se on ollut, mutta alustaan olisi kivasaada vähän jäykkyyttä
eikä pieni madalluskaan olisi pahaksi.

Kysyisinkin tietäviltä kokemuksia ja neuvoja asian tiimoilta.
Mitään älytöntä madallusta en todellakaan halua. Mielellään niin vähän, kuin mahdollista.
Vanha 190 jotain oli tiputettu yli 50mm oli aivan kauhea ajaa.

Minkälaisia sarjoja noihin on saatavilla ja mistä kannattaa kysellä. Onko amg alusta sarja jos semmoisen nyt mahdollisesti "kohtuu hintaan" on jostain saatavana suoraan sopiva jousilautasille yms muihin kiinnityksiin.

Myös vanteet ajattelin talven aikana hommata. Nyt alla ne vakio 5puolaiset 16tuumaiset. edessä 215/55 ja takana 225/50.

Varmaan 17tuumaiset toisivat ihan riittävän näön tuohon? Ajettavaksi se kuitenkin on tarkoitettu.

Kiitos jo etukäteen.
SLK R170 230k '96 (kesämopo)
190E 2.0 '89
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tervetuloa Foorumille, Petzcu!

AMG-jouset sopivat suoraan, jos sellaiset satut jostain löytämään.

Itse laittaisin Eibach Pro Kitin, sillä sen tuoma madallus on maltillinen ja alkuperäiset iskaritkin todennäköisesti (riippuen vähän siitä, kuinka paljon niillä on ajettu) toimivat sen kanssa ihan hyvin.

Jos alkuperäiset iskarit eivät toimi, suosittelen varauksetta niiden tilalle Bilsteinin Sprintejä. R170 SLK:ssa on se kiva juttu joihinkin muihin uudehkoihin Mersuihin verrattuna, että siihen jousia vaihtelee lähes mielikseen. Toisin kuin esimerkiksi 203-korin perheautoihin. Siksi voit hyvin tehdä projektisi vaiheittain; ensin jouset ja sitten vasta iskarit, jos ei tunnu hyvältä.

Jos laitat jonkun enemmän madaltavan sarjan - esimerkiksi H&R Sport Springs, suosittelen ehdottomasti myös iskarien päivittämistä sellaisiksi, jotka on alunperin suunniteltu lyhyiksi. Eli edellämainittuja Sprintejä.

Huomaa myös se, että jos laitat Eibachia enemmän madaltavan sarjan, autosi camber-kulmat tulevat muuttumaan aika radikaaleiksi. Sillä seurauksella, että varsinkin leveät matalaprofiilirenkaat alkavat kulua sisäsyrjältään aika tahtia.

SLK:ssa ei ole säädettäviä camber-tankoja vakiona, joten voimakkaasta madalluksesta seuraa myös tarve hankkia esimerkiksi BenzBoy:n säädettävät camber-tangot.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Tuolta löytyy edullinen H&R cup kit sarja.
Ite suunnittelin tota sarjaa, mut nyt valitettavasti auton vaihto edessä...

http://orange-tuning.com/shop/hr-mb-slk ... 1e7cea1876
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

joskami:n esittämä sarja on todellakin aika sopivan hintainen. Kuitenkin, jos tuon asentaa, tulee huomata, että edessä on väistämättä camber-kulmien kanssa pelaamista. Asiasta on tarinaa täällä - joskohta keskusteltuna 203-korisen auton ympärillä. Mutta tarinan opit ovat istutettavissa suoraan R170:inkin.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Petzcu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 14.12.2006 00:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Petzcu »

Kiitoksia vihjeistä.

Onkos noi weitecit/cobrat/lösjeförssit mistään kotoisin?

Minkäs moista vannekokoa lähinnä et.tä tuommoinen
30-35mm tiputettu slk vaatisi?
SLK R170 230k '96 (kesämopo)
190E 2.0 '89
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Petzcu kirjoitti:...Onkos noi weitecit/cobrat/lösjeförssit mistään kotoisin?...
Tekisi mieleni sanoa että eivät ole. :)
Petzcu kirjoitti:...Minkäs moista vannekokoa lähinnä et.tä tuommoinen
30-35mm tiputettu slk vaatisi?
Kirjoittelin asiasta taannoin täällä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Jousi/iskari-probleemaa SLK:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

eerola kirjoitti:
Itse laittaisin Eibach Pro Kitin, sillä sen tuoma madallus on maltillinen ja alkuperäiset iskaritkin todennäköisesti (riippuen vähän siitä, kuinka paljon niillä on ajettu) toimivat sen kanssa ihan hyvin.

Jos laitat jonkun enemmän madaltavan sarjan - esimerkiksi H&R Sport Springs, suosittelen ehdottomasti myös iskarien päivittämistä sellaisiksi, jotka on alunperin suunniteltu lyhyiksi. Eli edellämainittuja Sprintejä.

Huomaa myös se, että jos laitat Eibachia enemmän madaltavan sarjan, autosi camber-kulmat tulevat muuttumaan aika radikaaleiksi. Sillä seurauksella, että varsinkin leveät matalaprofiilirenkaat alkavat kulua sisäsyrjältään aika tahtia.

SLK:ssa ei ole säädettäviä camber-tankoja vakiona, joten voimakkaasta madalluksesta seuraa myös tarve hankkia esimerkiksi BenzBoy:n säädettävät camber-tangot.
Itselläni on R170 SLK alkuperäisellä AMG-varustepaketilla ja edellinen omistaja on vaihtanut autoon jossakin vaiheessa iskarit, nyt siinä on KYB:n Gas-a-just -iskarit, jotka kai on tarkoitettu toimimaan joten kuten madallusjousten kanssa, mutta itse jousista minulla ei ole edes tietoa, mitkä ne ovat, ilmeisesti siellä on nuo AMG:n alustasarjaan kuuluvat jouset, mutta en ole saanut sitä selville, jousissa en ole huomannut mitään merkintöjä asiasta.

Nyt probleemina on se, että auton perä on mielestäni n. 3cm liian korkealla, ts. perä on korkeammalla kuin keula, mikä ei näytä nätille ja toisena ongelmana on se, että isommissa heitoissa saattaa kumit kesärenkailla raapaista lokasuojan kaariin kiinni (AMG-rengastus alkup. AMG:n 17-tuumaisilla vanteilla edessä 45 profiilin 225 ja takana 40 profiilin 245) lisäksi auton alusta voisi olla hitusen jässäkämpikin.

Talvella nyt ajellessa R170 SLK:n alkuperäisen kokoisella 16-tuumaisella rengastuksella ei ole suurempaa mieliharmia, renkaat eivät raapaise kaariin (tuo alkuperäinen SLK:n rengastus on aivan hitusen halkaisijaltaan pienempi kuin tuon AMG-paketin, huomasin tämän vaihtaessa talvirenkaita) ja nyt talvirenkailla ja talvella muutenkaan ei tuo perän "liikakorkeus" vie yöunia, mutta kesärenkailla taas tuo syö miestä.

Eli: mikä olisi nyt keväällä järkevä toimintatapa? Itse ajattelin lähinnä seuraavia tapoja

1) jättäisi nuo jouset mitkä siellä ovat ja laittaisi Bilsteinin Sprint -iskarit, jos jouset ovat AMG:n alkuperäiset, niin luulisi toimivan? (millä senkin saisi selville, mitkä jouset siellä oikein on??)

2) vaihtaisi Eibachin Pro Kit -jouset ja Bilsteinin Sprint -iskarit

3) vaihtaisi Eibachin Pro System -jouset ja iskarit (käykö tämä muuten R170 SLK:hon??)

ja jos camberia ei saa hyväksi, niin sitten hommaisi nuo säädettävät tangot, parempi se kuin alkaa kuluttaa takarenkaita pirusti.

Ehkäpä Eibachin Pro System -jouset ja iskarit molemmat ja vielä nuo säädettävät camber-tangot ja kulmien säätö "just eikä melkeen" olisi kaiken kaikkiaan paras ratkaisu :roll:

mutta tietysti jos käytännössä saman lopputuloksen saisi pelkästään vaihtamalla Bilsteinin Sprint -iskarit, niin mieluummin sen pelkästään tekisi :wink:

P.S.
Saako noita säädettäviä camber-tankoja hankittua SLK:hon lähempää kuin USA:sta muuten?
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tervetuloa Foorumille sinullekin, Simo M. A.!

Itse laittaisin Eibachin Pro Kit-jouset ja Bilsteinin Sprint-iskarit. Eibach laskee jotakuinkin alkuperäisen näköisessä asennossa. Jos haluat perää suhteessa alemmaksi, suosittelen H&R Sport Springsejä. Ne laskevat perää hiukan enemmän kuin keulaa ja ovat hiukan jämäkämmät kuin Eibachit.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eibach+Konin säädettävät - paketista on W203,ssa nyt kokemusta relusti yli satatuhatta.
Alustahan on käytännösä sama.

Rengastus on edessä 225 ja takana 255 leveyttä.

Rengaskulmat on kyllä säädätetty paikassa, jossa asia on osattu.
Ja on ymmäretty, mitenkä pieni laskeminen vaikuttaa tilanteeseen.

Kuluminen on ollut tasaista ja varmaankin "normaalin" rajoissa.
Takarenkaat on kestäneet aina yhden kesän, eli yli 20 000km.

Säätö on parin kokeilun jälkeen ollut jäykimmällä.
Keula on tuntunut vähän kovemmassakin vauhdissa ajetuissa heitoissa niin rauhallisimmalta.
Säätö siis vaikuttaa paluuvaimennukseen. Ja toimii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

tuikku kirjoitti:.
Eibach+Konin säädettävät - paketista on W203,ssa nyt kokemusta relusti yli satatuhatta...

...Kuluminen on ollut tasaista ja varmaankin "normaalin" rajoissa.
Takarenkaat on kestäneet aina yhden kesän, eli yli 20 000km...
Kuten edellä sanoin, Eibachin jouset laskevat perää hiukan vähemmän kuin H&R. Ja tuo "hiukan" on juuri ratkaiseva määrä renkaiden kulumisen suhteen. Tämän on kokemus osoittanut.

Eibachien asentamisen jälkeen en säädättänyt kulmia lainkaan. Tuumasin että seuraan tilannetta ja siirryn tarvittaessa korjaaviin liikkeisiin, jos kuluminen nopeutuu. Enkä havainnut mitään.

H&R:n jousien asentamisen jälkeen meni vain pari tankillista polttoainetta ja takarenkaat olivat sisäsyrjältään täysin sileät. Säädettävät camber-tangot olivat siis H&R:n kanssa välttämättömyys.

Renkaat, joilla Eibachin ja H&R:n kanssa olen ajellut ovat 235-leveät ja 18-tuumaiset. Eli melko matalaprofiiliset. Mikä puolestaan tarkoittaa, että kumi ei "anna anteeksi" camber-kulmien muutoksia juuri nimeksikään.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Eibach + Bilstein vaikuttaa hyvälle

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

eerola kirjoitti: Itse laittaisin Eibachin Pro Kit-jouset ja Bilsteinin Sprint-iskarit. Eibach laskee jotakuinkin alkuperäisen näköisessä asennossa. Jos haluat perää suhteessa alemmaksi, suosittelen H&R Sport Springsejä. Ne laskevat perää hiukan enemmän kuin keulaa ja ovat hiukan jämäkämmät kuin Eibachit.
Tuo Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint vaikuttaa hyvälle ratkaisulle ja tuohon olen nyt kallistunut valinnassa. Ymmärsin, että tällä yhdistelmällä auto näyttää "tasapainoiselle" eli jotakuinkin kuten etu-takapään korkeus alunperin tehtaan jäljiltäkin on? Se olisi ihan ok, nyt nykysysteemillä edellisen omistajan jäljiltä kun auto on selkeästi sen näköinen, että keula on matalammalla kuin perä, perä on n. 3cm ainakin "korkeammalla" kuin kuuluisi, johtunee viimeisestä iskareiden vaihdosta.

Hyvä, jos vielä kerran camber pysyy siedettävänä, ettei tarvitse lähteä niitä säädettäviä tankoja hankkimaan. Osaatko sanoa, tuleeko alustasta "riittävän" jässäkkä tuolla Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint -yhdistelmällä noilla 17-tuumaisilla renkailla 40 ja 45 profiileilla? Tai makuasiahan se on, en ole kuitenkaan mitään ihan rata-automaista alustaa hakemassa, mutta että olisi sellaista vähän extra-jämäkkyyttä, niin se olisi mukavaa, etenkin jos vielä mukavuus pysyy tyydyttävällä tasolla 8)
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Eibach + Bilstein vaikuttaa hyvälle

Viesti Kirjoittaja eerola »

Simo M. A. kirjoitti:Tuo Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint vaikuttaa hyvälle ratkaisulle ja tuohon olen nyt kallistunut valinnassa...
...Osaatko sanoa, tuleeko alustasta "riittävän" jässäkkä tuolla Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint -yhdistelmällä noilla 17-tuumaisilla renkailla 40 ja 45 profiileilla...
...vähän extra-jämäkkyyttä, niin se olisi mukavaa, etenkin jos vielä mukavuus pysyy tyydyttävällä tasolla
Uskallan sanoa, että noilla tulee hyvä. Eibachit tuovat oikean asennon ja Sprintit sen viimeisen jämäkkyyden.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Eibach + Bilstein vaikuttaa hyvälle

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

eerola kirjoitti:Tuo Eibach Pro Kit + Bilstein Sprint
Uskallan sanoa, että noilla tulee hyvä. Eibachit tuovat oikean asennon ja Sprintit sen viimeisen jämäkkyyden.
Hyvä :)

Tuolla lähtään siis keväällä liikenteeseen. Mahtava homma tämä foorumi, säästää paljon turhaa arpomista, kokeilua ja säätämistä, eikä kaikkea tarvitse oppia "kantapään kautta" :o

P.S.

Kävin tänään katsastamassa SLK:ni joutessani, olisihan tuossa ollut vielä pari kuukautta aikaa, mutta kun on joululomaa, niin ajattelin hoitaa homman pois alta, niin ei sitten tule arkipäivinä keväällä kiirettä. Oli selkeästi katsastusmieskin vähän innoissaan ja kyseli autosta kiinnostuneena, ei taida ihan joka päivä noita tulla kuitenkaan syyniin :wink:

Leiman iski ja toivotti hyvää matkaa, ei huomauttamista
:D
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Eibach Pro Kit: Click

H&R Sport Springs: Clack
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Vuotuinen keväthuuma on taas iskenyt ja kohta saattaa ilmestyä SLK pihaan... joten pari kymysystä.

Onko noihin ylipäätään saanut AMG:n jousia? EPC:stä kun löytyy vain yksi jousivaihtoehto kaikkiin malleihin, 32 AMG:ssä on tietty omansa. Siis pre-facelift 200 SLK:ssa ja facelift 320:ssä on samat jouset niin edessä kuin takanakin, eteen löytyy joku vaihtoehtoinen jousi 210- ja taakse 202-alkusella varaosanumerolla. Jossain luki että faceliftin alusta olisi 5mm matalampi, mutta samat jouset niissä näyttäis siis ainakin olevan. Ja taulukon mukaan jousikumitkin on aina ykköset vaikka ottais kaikki varusteet. Todennäköisesti siis vaikka autossa onkin AMG:n optiikkapaketti ja 17" pyörät, alusta on kuitenkin löllö orggis? Ei siinä sinänsä mitään, Saksasta näyttäis saavan Eibach / Sprint-combon alle 600€.

Toisekseen, voiko olla mahdollista että osassa malleja ei ole takavakaajaa laisinkaan? Pre-facelift 200 ja 230K ei ole, 200K on, facelift 200K ei ole, mutta 230K, 320 ja 32 AMG:stä löytyy? Eibachilta löytyy koko setti, joka on tarkoitettu 200/200K:hon, H&R:ltä saa pelkkää etuvakaajaakin, joka on 4mm paksumpi kuin Eibachin satsissa. Onko noista jotain kokemusta, tuleeko huomattavaa eroa?

Mutta ekaks tarvinnee kattella kromattuja überrollbygeleitä ja jotain asiallista windschottia... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin