om 617 uudemman ja vanhemman erot ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

om 617 uudemman ja vanhemman erot ?

Viesti Kirjoittaja HV83 »

vanhan koulukunnan insinöörit kertokaas mitä kaikkia eroja noissa on ?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Eipä juuri mitään erityistä perusmoottorissa, vanhemmassa 80 hv ja uudemmassa 88 hv. (Etukammiot ja männän päälaki hiukan erilainen )
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tehomuutoksen myötä myös syöttöpumppu vaihtuu. Ei enää alipaine säätöinen.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

W111 kirjoitti:Tehomuutoksen myötä myös syöttöpumppu vaihtuu. Ei enää alipaine säätöinen.
Paitsi että OM617:ssa ei käytetty ikuna alipainesäätöistä, on vain MW ja M pumput. :wink:

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ei kun niinhän se olikin....dementia ei tule yksinään...
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Uudemman nokassa on 2mm enemmän nostoa kuin vanhemmassa.Alipainepumput on erilaisia,uudemmassa sauvatyyppiset hehkut 12mm kannalla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Vanhemman mallinen kone on tilavuudeltaan 3005 cm^3 ja uudemman mallinen alle kolmelitranen, olikos se nyt 2998cm^3.
Männät ovat siis erikokosia.
Nimim. Isolohkon omistaja. :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2807
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pystärin OM617ssa on EDIT ÖLJYNSUODATIN eri paikassa kuin uudemmassa. Onkos muuten vanhassa viispyttydieselissä samanlainen erilainen imusarja öljykylpysuodattimella kuin muissa OM61X koneissa..
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, La 04.10.2008 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Vanhan iskutilavuus 3005 cm3, uudemman 2997cm3

Runkolaakereissa ja kampiakselissa taisi olla kanssa jotain eroa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Pystärin OM617ssa on öljypumpu eri paikassa kuin uudemmassa. Onkos muuten vanhassa viispyttydieselissä samanlainen erilainen imusarja öljykylpysuodattimella kuin muissa OM61X koneissa..
Öljypumppu on samassa paikassa molemmissa mutta suodatin on eripaikassa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

kuitsi kirjoitti:Vanhan iskutilavuus 3005 cm3, uudemman 2997cm3

Runkolaakereissa ja kampiakselissa taisi olla kanssa jotain eroa.
Keskimmäinen runkolaakeri on erilainen,uudemmissa irralliset päittäislevyt ja vanhemmissa kiinteät yhtäpuuta laakerin kans.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Vesipumpun pesissä ja termostaattitkoteloissa on ainakin eroa.

Kerran vesipumppua vaihtaessa onnistuin katkaisemaan pari pulttia vesipumpun pesään. Varaosakoneesta otin vaihdokiksi ehjän pesän johon ei enää sopinutkaan uudemman om617 kilkkeet termostaattikotelo ja termarinkansi. Vanhemmassa on myös pitempi alavesiletku ja laturin kiristyssydeemi on erilainen.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Onkos muuten vanhassa viispyttydieselissä samanlainen erilainen imusarja öljykylpysuodattimella kuin muissa OM61X koneissa..
Ei ainakaan w123 sarjan kolmisatasissa
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos kukaan ei ole vielä maininnut niin hehkut on erilaiset ja hehkureleet niiden myötä.

1) Vanhassa on isot kynttilämalliset hehkut jotka on sarjaan kytketty. Toimivat hitaammin ja yhden hehkun rikkoontuessa ei mikään toimi.

2) Uudessa on pienet tappimalliset hehkut jotka on rinnan kytketty. Toiminta on huomattavasti nopeampaa ja yhden hehkun rikkoontuminen ei pimennä muita.
HV83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 17.08.2008 14:56

Viesti Kirjoittaja HV83 »

syöttöpumpulle menevä akseli oli vahvempi uudessa mallissa ja vähän muutenkin erilainen, onkohan tietoa mitä uus maksaa vanhempaan malliin ?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tarkennuksena hehkutyyppi ja iskutilavuus eivät muuttuneet tehonnousun yhteydessä. Iskutilavuutta pienennettiin jo 8/1978 ja pienet hehkut tulivat vasta 8/1980. Monet lukuisista muutoksista tulivat eri aikaan kun tehonnousu, joten ei voida puhua pelkästään uudemmasta ja vanhemmasta versiosta.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Leka kirjoitti:Tarkennuksena hehkutyyppi ja iskutilavuus eivät muuttuneet tehonnousun yhteydessä. Iskutilavuutta pienennettiin jo 8/1978 ja pienet hehkut tulivat vasta 8/1980. Monet lukuisista muutoksista tulivat eri aikaan kun tehonnousu, joten ei voida puhua pelkästään uudemmasta ja vanhemmasta versiosta.
Elikkä reikäpää mäntiä on siis olemassa myös 90,90 kokoisina.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

jari_w123 kirjoitti:Elikkä reikäpää mäntiä on siis olemassa myös 90,90 kokoisina.
A6160306317
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Täällä listattuna tietoa noista OM617 muutoksista.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin