Uudet lokarit: jätänkö sivuvilkut pois? Kelpasi ilmankin.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaapo kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:Jos katsotaan niitä astelukuja, joiden mukaan sivuvilkut määräytyvät, niin 126:nen täyttää mielestäni pykälän ilman erillisiä sivutuikkujakin. Etuvilkku näkyy taka-akselin kohdalta, muistaakseni 8-asteen kulmasta. Tosin katsastusheebot eivät aina osaa katsoa :twisted: .
Juu, ei tarvitse 126:ssa kairata reikiä lokareihin. Jotkut puhuvat, että asteluku olisi 15 tuon etuvilkun näkymiskulmaa ajatellen. Mutta enpä viitsinyt kysyä erikseen, ettei tule inssi katumapäälle :lol:

Tiedä sitten, vaatiko mahdollisesti joku toinen kaveri tuikkuja vielä laittamaan esim. ensi vuonna. Kaiken järjen mukaan ei pitäisi.
Mites, Kaapo, oletko jo katsastanut uudemman kerran ilman sivuvilkkuja :?:

Mittailin tuossa omasta kiesistä jotta taka-akselin kohdalta oikealla silmällä noin 20 cm kyljestä vilkku näkyy jo. Perustuen akseliväliin ja arvioituun 40 cm matkaan etuakselilta vilkulle sain näkyvyyskulmaksi noin 4 astetta.
Hoo Moilanen kirjoitti: lakitekstiä......
1.1.1985 jälkeen käyttöönotetussa autossa myös kaksi sivusuuntavalaisinta
Sivusuuntavalaisimen on sijaittava vähintään 500 mm ja enintään 1500 mm korkeudella
Sivusuuntavalaisimen tulee näkyä vaakatasossa taaksepäin vähintään 5-60° sektorilla auton kyljestä mitattuna


Eli tämä ehto täyttyisi :D . Mutta osaavatkohan ne katsastusteknikot samalla tavalla pää kenossa katsoa... :roll: . Onko kellään uutta tietoa tästä, siis W126 liittyen? Nuo orkkis-vilkuthan on sellaiset rivoitetut, ja se ripa johtaa valoa ulommas mitä korin pintapelti. Mitäs jos noihin ripoihin saisi sellaisen kirkkaan linssimäisen "nännin". Näinköhän johtaisi valoa vielä ulommas :? . Jos ei muuta niin tekisi kirkaasta liimasta tuollaisen "nypylän".
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

karra kirjoitti: Tiedä sitten, vaatiko mahdollisesti joku toinen kaveri tuikkuja vielä laittamaan esim. ensi vuonna. Kaiken järjen mukaan ei pitäisi.
Mites, Kaapo, oletko jo katsastanut uudemman kerran ilman sivuvilkkuja :?:
[/quote] ".[/quote]

Moroota, ei ole vielä tämän vuoden leimalla käyty, takaraja on joulukuun 18. päivä jos en hirveän pieleen muista. Mutta pakkohan niiden olisi periaatteessa lyödä leima, ei kai virkamiehen sovi päätöksiään mitätöidä... tai sitten voi.... :shock: Laitanpa raportin asiasta, kun leimalle mennään ja toivottavasti päästään myös pois :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, tänä aamuna sitten käytiin leijonan luolassa ja Daamihan sai märän "pusun" paperihinsa ilman mitään moitteita. Kehuja sen sijaan tuli ryhdikkäästä ja välyksettömästä alustasta, hallintalaitteiden täsmällisestä toiminnasta, käytännössä uuden auton päästölukemista ja siitä tärkeimmästä: nosturin alta kuului inssin toteamus: täällä alakerrassakin on kaikki kunnossa, vain ruosteet puuttuvat.
Viime vuonnahan homma jäi seisontajarrusta kiinni, nyt se piti. Ja tosiaan, edelleenkään ei tarvitse ehjiä etulokareita alka puhkoa. 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaapo kirjoitti:No niin, tänä aamuna sitten käytiin leijonan luolassa ja Daamihan sai märän "pusun" paperihinsa ilman mitään moitteita.

Viime vuonnahan homma jäi seisontajarrusta kiinni, nyt se piti. Ja tosiaan, edelleenkään ei tarvitse ehjiä etulokareita alka puhkoa. 8)
Kerrassaan hienoa :!:

Kerrotko vielä Kaapo onko sinun autossa katti, ja onko vähäpäästöinen, ja lopuksi vielä onko kyseessä Suomi-auto :roll: . Niin katilla en tarkoita mirriä :wink: .

Tarkennuksena vielä että Suomi-auto-määrityksellä haen sitä ensimmäistä maahantuojaa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

karra kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:No niin, tänä aamuna sitten käytiin leijonan luolassa ja Daamihan sai märän "pusun" paperihinsa ilman mitään moitteita.

Viime vuonnahan homma jäi seisontajarrusta kiinni, nyt se piti. Ja tosiaan, edelleenkään ei tarvitse ehjiä etulokareita alka puhkoa. 8)
Kerrassaan hienoa :!:

Kerrotko vielä Kaapo onko sinun autossa katti, ja onko vähäpäästöinen, ja lopuksi vielä onko kyseessä Suomi-auto :roll: . Niin katilla en tarkoita mirriä :wink: .

Tarkennuksena vielä että Suomi-auto-määrityksellä haen sitä ensimmäistä maahantuojaa...
Morgensta, auto on se pilallepoljettu ja suolasumutettu Suomiauto, joka on jostain kumman syystä terve... lisää saa lukea joulukuun Tähdellisistä - Kaaposta eli kapinallisesta törkyturvasta on kehkeytynyt jo lähes salonkikelpoinen masinisti :shock: :lol: Kattia ei ole, koiria vain. Täytyy hakea nuo päästölaput, mutta ne olivat ylipäätään 70% alle sallittujen. Vanhakin ruisku pelaa, kai...... :shock:
Caruso taittaa elämänkertaa parhaillaan 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

kastsastussetä hokasi, että sivuvilkut puuttuu

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Heipat kaikille.

:) viides katsastus Suomessa. Löysin haku-toimin foorumin tietäjältä sivuvilkun paikaksi lokarin takaosasta 11,5 cm ja kylkimuovista 3,5 cm ylöspäin. Vilkun keskelle mitaten. Olisiko jollakin pistää kuvaa millainen vilkun pitää olla?
Muuten kaikki hyvin. Kilometrejä kotosuomessa on tullut kohta 80 tkm, johon bensaa on mennyt vajaat 9000 litraa. Ei edes tankkiautollista vielä.

Jo vain.
300 SE
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

karra kirjoitti:Nuo orkkis-vilkuthan on sellaiset rivoitetut, ja se ripa johtaa valoa ulommas mitä korin pintapelti. Mitäs jos noihin ripoihin saisi sellaisen kirkkaan linssimäisen "nännin". Näinköhän johtaisi valoa vielä ulommas :? . Jos ei muuta niin tekisi kirkaasta liimasta tuollaisen "nypylän".
Vilkuthan täytyisi tuon jälkeen uudelleen tyyppihyväksyttää eli käytännössä ei onnistu. E-hyväksyttyyn lamppuun ei saa tehdä muutoksia tai hyväksynnän voimassaolo lakkaa. Sama juttu esimerkiksi lisävaloissa. Umpioon ei saa itse porata reikää parkeille, koska hyväksyntä ei kata parkkivaloa jollei sitä alunperin ole.

Muoks. kirotusvirse
Viimeksi muokannut Raine, Pe 19.01.2007 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kastsastussetä hokasi, että sivuvilkut puuttuu

Viesti Kirjoittaja karra »

jo vain kirjoitti:Heipat kaikille.

:) viides katsastus Suomessa. Löysin haku-toimin foorumin tietäjältä sivuvilkun paikaksi lokarin takaosasta 11,5 cm ja kylkimuovista 3,5 cm ylöspäin. Vilkun keskelle mitaten. Olisiko jollakin pistää kuvaa millainen vilkun pitää olla?
Lappeenrannassa osaset-liike myy sitä tarvikevilkkua joka on mielestäni samanlainen mitä olen nähnyt 124, 201 ja 126 malleissa. Taisi olla reilut 12 euroa kappale, sisälti sen johdon ja taisi olla haaroituskin sinne etuvilkulle.
raine kirjoitti: Vilkuthan täytyisi tun jälkeen uudelleen tyyppihyväksyttää eli käytännössä ei onnistu. E-hyväksyttyyn lamppuun ei saa tehdä muutoksia tai hyväksynnän voimassaolo lakkaa. Sama juttu esimerkiksi lisävaloissa. Umpioon ei saa itse porata reikää parkeille, koska hyväksyntä ei kata parkkivaloa jollei sitä alunperin ole.
Näinhän se on. Jos tarvikeliikeeseen saadaan niitä tarravilkkuja (tällä hetkellä tukkurilla loppu) niin meinaan rekisteröintikatsastaa niillä, ja sitten yrittää jatkossa ilman noita sivuvilkkuja. Jos pomppaa katsastuksessa myöhemmin niin jos sitten vaikka asentaisi nuo viralliset; siinä tapauksessa minulle tulee tietenkin keltaiset (ne ainoat ja oikeat) :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: kastsastussetä hokasi, että sivuvilkut puuttuu

Viesti Kirjoittaja Raine »

karra kirjoitti:Näinhän se on. Jos tarvikeliikeeseen saadaan niitä tarravilkkuja (tällä hetkellä tukkurilla loppu) niin meinaan rekisteröintikatsastaa niillä, ja sitten yrittää jatkossa ilman noita sivuvilkkuja.
Tuossa olisi postimyynnissä, jos Biltema-laatu kelpaa. :wink:
W123 280TE -79
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: kastsastussetä hokasi, että sivuvilkut puuttuu

Viesti Kirjoittaja karra »

Raine kirjoitti:
karra kirjoitti:Näinhän se on. Jos tarvikeliikeeseen saadaan niitä tarravilkkuja (tällä hetkellä tukkurilla loppu) niin meinaan rekisteröintikatsastaa niillä, ja sitten yrittää jatkossa ilman noita sivuvilkkuja.
Tuossa olisi postimyynnissä, jos Biltema-laatu kelpaa. :wink:
Olikin unohtunut tuo bilhelvete . Tosin nuo on vähän liian isoja, mutta ei ne sitten kauaa kiinni olisivatkaan. Motonetista ei näytä saavan, olisikohan missään muualla vielä tarjolla? Maaliskuussa nimittäin olisi tarve.

Jostain syystä paikallinen autotarvikeliike ei ole saanut niitä pienempiä (tai siis mitään) hyllyynsä tilattua, olen jo kahdet sellaiset kertaalleen kerinnyt asentamaan :D . Olivat toki E-hyväksyttyjä; oikein katsastuksessakin asia todennettiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Löysin lauantaina tarvikeliikkeestä suorakaiteen muotoisen, kromipohjalla olevan tarrakiinnitteisen sivuvilkkusarjan. On E-hyväksytty; E11 -merkintä löytyy vilkusta sekä pakkauksesta.

Kuulemma, viime aikoina tuontiautoissa ovat katsastuksessa reputtaneet näitä, vaikka ovat E-hyväksyttyjä, onko kellään tarkempaa tietoa :?: . Kuulemma poliisitkin on huomauttaneet tien päällä yhdelle bemarikuskille että ovat laittomia... :? . Vielä kaksi vuotta sitten kelpasi katsastuksessa Lappeenrannassa ainakin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Re: kastsastussetä hokasi, että sivuvilkut puuttuu

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Sivuvilkut ärräpäiden kera asennettu. Laitoin mitoiksi 10 cm lokarin takaosasta ja 4 cm ylöspäin. Vänkärin puolelta löytyneen ihmemolkareen vuoksi 9 cm olisi ollut vielä aavistuksen parempi mitta. Koskapa alkuperäisvilkusta sojottava 4 cm pituinen tötsä hieman kanitteli molkareeseen.
Jo vain
jo vain kirjoitti:Heipat kaikille.

:) viides katsastus Suomessa. Löysin haku-toimin foorumin tietäjältä sivuvilkun paikaksi lokarin takaosasta 11,5 cm ja kylkimuovista 3,5 cm ylöspäin. Vilkun keskelle mitaten. Olisiko jollakin pistää kuvaa millainen vilkun pitää olla?
Muuten kaikki hyvin. Kilometrejä kotosuomessa on tullut kohta 80 tkm, johon bensaa on mennyt vajaat 9000 litraa. Ei edes tankkiautollista vielä.

Jo vain.
300 SE
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Taas pitäs laittaa farkkuun leiman ajaksi tarravilkut kiinni... reikiä ei ole eikä myöskään tule :D
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uudet lokarit: jätänkö sivuvilkut pois? Kelpasi ilmankin

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä oli toinenkin topicci niistä sivuvilkuista, ja muistaakseni juuri W126 osalta, vaiko muidenkin... en löytänyt, siinä oli jotain byrokraattikontakteja tavoitettu.

Oma SEC pitäs maaliskuussa katsastaa jotta saan uutta rojektia talliin. Mutta minun pirtaan vaan ei käy sivuvilkut W126 malliin. Se kun oli esitelty 1979 niin miksi vitussa Suomessa niille alettiin vaatia sivuvilkkuja 1985 ???

Laitan tarralliset tai peilivilkut mutta en kuuna päivänä ala poraamaan reikiä lokasuojiin omaan (toivottavasti jonkinaikaiseen) pitoautoon. Vaikka ne skandinaaveissa olikin ihan omalla osanumerolla niin silti ei perkele ei!

Saatte kommentoida vaikka mitä mutta tämä on jyrkkä mielipiteeni... :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin