Vikakoodien merkitykset M104?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Vikakoodien merkitykset M104?

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Mistähän löytyisi selitykset vikakoodien lukua varten? Olen tekemässä johto/ledihässäkkää koodien lukua varten.

Hyvää Joulua! :)
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

FAULT CODE TABLE
DTC Readout Possible Cause of Failure


1 No fault found
2 Throttle position switch - wide open throttle (WOT), signal faulty
3 Engine coolant temperature signal read by CFI control module
4 Potentiometer voltage illogical
5 Oxygen sensor signal illogical
6 Not used
7 TNA signal(rpm) read by CFI control module
8 Altitude pressure signal from ignition control module illogica
9 Current to EHA is illogical
10 Throttle position switch - closed throttle position fault (idle)
11 Air injection system
12 Absolute pressure values from EZL ignition control module are illogical
13 Intake air temperature reading is illogical
14 Vehicle speed signal read by CFI control module is illogical
15 Not used
16 Exhaust gas recirculation
17 Oxygen sensor is shorted to positive or ground
18 Current to idle control valve is illogical
19 Not used


Jotain tämmöstä vissiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Kiitosta vaan!

Mittaus herjasi imuilman lämpötila-anturia.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

lufsen kirjoitti:Kiitosta vaan!

Mittaus herjasi imuilman lämpötila-anturia.
Minkäslainen johto ledi härveli sulla on tuohon lukuun.
Sillä vaan kun alko vähän kiinnostaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

http://xs25.xs.to/pics/05160/IMG_2434.JPG

Tossa on yks kuva, jonkin muun tekemästä hässäkästä. Omani on yhtä hieno, mutta ilman kalliita banaaniliittimiä :D Kustannukset: 0,00€. Työaika: 15min.

Eli siis:

Napoihin 8 ja 16 tulevat johdot samaan katkaisijan napaan. 16 väliin ledi tai muu herkästi reagoiva lamppu.

Napaan 1 tuleva johto katkaisijan toiseen napaan.

Virrat päälle, ei käyntiin. Paina katkaisjaa noin 2s ja laske tämän jälkeen välähdykset.

Tällä sivulla on taulukko vikakoodien merkityksistä, mikäli ne pätee sinulla.

Paina uudelleen 2s ja laske välähdykset. Kun sama määrä välähdyksiä tulee vastaan tätä jatkaen, olet kiertänyt vikakoodit läpi.

Vikakoodin voi resetoida painamalla nappia 8s.

Jos vikakoodeja ei ole tai ne on resetoitu, 2s painamisen jälkeen ledi vilkahtaa vain kerran = ei tietoja vikamuistissa = vikamuisti tyhjä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kiitos tiedosta!

On näköjään menny multa koko juttu joskus ohi silmien.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Tämä ei taida toimia vanhemmassa M104 (virranjakaja malli), nimittäin siinä mun testipistokkeeseen tulee piuhat vain napoihin 1,3,6,7,8,13,14
Rakentelin lukulaitteen ja yritin katsoa olisiko vikakoodeja, mutta mutta, napaan 16 ei tule piuhaa ollenkaan. :shock: Vai tuliskohan tähän joihinkin muihin napoihin ne :?:
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

"johdot 1 ja 3:een, jotka voit yhdistää
3 ja + väliin pientehonen lamppu, esim mittaripolttimo tai vastaava
virrat päälle
johdot yhteen 2-4 sekunniks, irti
sit rupee vilkuttelee valoa"

Tämmöinen tieto minulla on, mutta en ole itse kokeillut, koska oma auto on jenkkimalli ja siinä on jo tehtaalta lähtiessä laitettu tuohon "pistokkeeseen" kytkin ja ledi. Kyl on helppoa lukea ja nollata vikakoodi... :wink: Parempi olisi tietysti, jos niitä ei tulisi :lol:
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Testasin tuota kuvan kaltaista häkkyrää. Kun virrat ei olleet päällä avaimesta ja laitoin banaaniplugit kiinni, ledi syttyi. Sitten kun laitoin virrat päälle, se sammui. 2 sekunnin painallukset (eivätkä pidemmätkään) saaneet lediin mitään eloa.

Kuuluuko sen syttyä, kun avain on nolla-asennossa?
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Itsekkin tein vikakoodilukulaitteen Autodatan ohjeiden mukaan. (M104.980)

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=358036
220.128 Black Mirror
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

m4rcuz kirjoitti:Testasin tuota kuvan kaltaista häkkyrää. Kun virrat ei olleet päällä avaimesta ja laitoin banaaniplugit kiinni, ledi syttyi. Sitten kun laitoin virrat päälle, se sammui. 2 sekunnin painallukset (eivätkä pidemmätkään) saaneet lediin mitään eloa.

Kuuluuko sen syttyä, kun avain on nolla-asennossa?
Virrat päällä luku tehdään :) Huomasit varmaan.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mitenkäs koodien tulkinta M104.941 (3.6L AMG) moottorin suhteen. Löytyy 38 reikäinen pistoke jossa kuitenkin vain 11 reikää joissa kontaktit.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

lufsen kirjoitti:
Virrat päällä luku tehdään :) Huomasit varmaan.
Jep jep, virrat päällä yritinkin. Mutta kuuluuko LEDin palaa, jos virrat eivät ole päällä? Kun en onnistunut lukemaan koodeja virtojen ollessa päällä, haluaisin tällä tiedolla diagnosoida, onko tuolla virityksellä toivoakaan toimia (joskus johtosarjavian aikaan yritettiin auton diagnostiikkaan Boschin laitteella kiinni, mutta ei saatu mitään tietoa siitä irti).
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

AK47 kirjoitti:Mitenkäs koodien tulkinta M104.941 (3.6L AMG) moottorin suhteen. Löytyy 38 reikäinen pistoke jossa kuitenkin vain 11 reikää joissa kontaktit.
Noh siitä pistokkeesta ei lueta millään johto/ledi virityksellä yhtään mitään.

M104.980:ssa on siinä kohti 9-napainen liitin, josta luetaan prosenttivikakoodit. Eli ei lueta kotikonstein vaatii ns hienot laitteet.
Varmaankin veho on ainoa mistä moiset löytyy.

Onko sinulla tuo 16-napainen siinä akun vieressä? Siitä luetaan ledivirityksellä jos sellainen löytyy. 38 on se normaali mistä pitäisi pystyä lukemaan kaikki tiedot samasta pistokkeesta. Ja joka korjaamolla löytyy tuo 38 napanen lukulaite. JA itsekkin sellaisen lukulaitteen pystyy ostamaan 50e.

Jos löytyy tuo 16-napanen, niin voin kattoa jos löydän tietoa vikakoodeista, kun kerkiän. Kiirettä pitää ja omiakin autoja pitäisi rassata..
220.128 Black Mirror
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kryptonite kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mitenkäs koodien tulkinta M104.941 (3.6L AMG) moottorin suhteen. Löytyy 38 reikäinen pistoke jossa kuitenkin vain 11 reikää joissa kontaktit.
Noh siitä pistokkeesta ei lueta millään johto/ledi virityksellä yhtään mitään.

M104.980:ssa on siinä kohti 9-napainen liitin, josta luetaan prosenttivikakoodit. Eli ei lueta kotikonstein vaatii ns hienot laitteet.
Varmaankin veho on ainoa mistä moiset löytyy.

Onko sinulla tuo 16-napainen siinä akun vieressä? Siitä luetaan ledivirityksellä jos sellainen löytyy. 38 on se normaali mistä pitäisi pystyä lukemaan kaikki tiedot samasta pistokkeesta. Ja joka korjaamolla löytyy tuo 38 napanen lukulaite. JA itsekkin sellaisen lukulaitteen pystyy ostamaan 50e.

Jos löytyy tuo 16-napanen, niin voin kattoa jos löydän tietoa vikakoodeista, kun kerkiän. Kiirettä pitää ja omiakin autoja pitäisi rassata..
Aivan, siitä luetaan testerillä. Mutta kun sillä saa vain koodeja, pitäisi niille josain saada selitykset.... Onkos näistä tietova?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

AK47 kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mitenkäs koodien tulkinta M104.941 (3.6L AMG) moottorin suhteen. Löytyy 38 reikäinen pistoke jossa kuitenkin vain 11 reikää joissa kontaktit.
Noh siitä pistokkeesta ei lueta millään johto/ledi virityksellä yhtään mitään.

M104.980:ssa on siinä kohti 9-napainen liitin, josta luetaan prosenttivikakoodit. Eli ei lueta kotikonstein vaatii ns hienot laitteet.
Varmaankin veho on ainoa mistä moiset löytyy.

Onko sinulla tuo 16-napainen siinä akun vieressä? Siitä luetaan ledivirityksellä jos sellainen löytyy. 38 on se normaali mistä pitäisi pystyä lukemaan kaikki tiedot samasta pistokkeesta. Ja joka korjaamolla löytyy tuo 38 napanen lukulaite. JA itsekkin sellaisen lukulaitteen pystyy ostamaan 50e.

Jos löytyy tuo 16-napanen, niin voin kattoa jos löydän tietoa vikakoodeista, kun kerkiän. Kiirettä pitää ja omiakin autoja pitäisi rassata..
Aivan, siitä luetaan testerillä. Mutta kun sillä saa vain koodeja, pitäisi niille josain saada selitykset.... Onkos näistä tietova?
Ei näyttänyt tuo ohjelma AMG version vikakoodeja, kun ei tuntenut koko autoa. 500 Sun muut sieltä löytyy, mutta ei löydy tuota 3.6:sta. Pahoittelen.

Täytyy sanoa, että tuo Wis2006 on todella huono ohjelma. Ei annan omankaan auton alustanumerolla yhtikäs kunnon työohjetta.. Saatika sitten AMG versioo.. Vaikeaksi on tehty tietojen kaivaminen näiden vanhempien autojen osalta..
220.128 Black Mirror
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Vikakoodien merkitykset M104?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kysytäänpä nyt taas vikakoodeista.

Veholla kävin luettamassa star diagnosisilla kuukausi sitten koodeja ja eivät mitään ihmeempää osanneet sanoa ongelmista vaikka koodeja löytyi.

Ensinnäkin koodit on useammassa kategoriassa kuten:

HFM
Ei tallennettua vikaa

EFP
048Ohjearvopotentiometri, potentiometrin valvonta M16/1r1
096 Käynnistyksenesto- ja peruutusvalokatkaisin S16/1
128 Pyörän pyör.nopeus-signaali VE ohj.laitteelta ASR N30/1
224 Tyhjäkäyntikatkaisin S29/3

ASR
030 Ei CAN-tietoa EFP:ltä N4/1 tai vika EFP:ssä

IFZ
B1104 Vihreä kuittausvalo ┌ ┐-
B1703 Moottori yritetty käynnistää avaamatta keskuslukitusta IFZ:lla

EDW
008 Kts.diagnoosikäsikirja tai vianetsintä
006 Kts.diagnoosikäsikirja tai vianetsintä
007 Kts.diagnoosikäsikirja tai vianetsintä
020 Kts.diagnoosikäsikirja tai vianetsintä

AB
Ei tallennettua vikaa

KLA
062 Kompressorin sähkömagneettisen kytkimen A9k1 ┌ ┐-
060 Kompressorin sähkömagneettisen kytkimen A9k1 -//-,┌ ┐-+
Y11/3 Lämpimän ilman läpän -//-,┌ ┐-

Nuo erikoisen näköiset merkit oli juuri noin siellä tulosteessa, pistin mukaan kun en tiedä onko niillä mitään merkitystä.

Elikkä ongelmana olleet:

1. Öljyn varoitusvalon syttyminen aina kun ajaa yli 60-80 km h syttyy ja sammuu melko säännöllisesti. Öljynvaihdon jälkeen käytös muuttui hieman, ennen valo sammui joskus kiihdyttäessä, nyt ei enää. Öljyinä nyt Mobil 1 0W40 ennen oli jotain kuraa.

Sanottiin että melko varmaan vika tason anturissa. Ok, tämä varmistuu kun se anturi saadaan joskus paikalleen.

2. ASR häiriöt. Alussa vika oli päällä koko ajan heti startista lähtien muutaman viikon ja nyttemmin häiriö tulee aina välillä kun painaa kaasua reippaammin. Tämän häiriön ollessa päällä kaasupoljin menee jäykäksi ja vakionopeudensäädin ei toimi ja tyhjäkäynti on alussa n. 2500rpm. Käynnistyvyys on myös heikko. Kun kysyin voiko pyörän anturi aiheuttaa ASR häiriötä vastaus oli "voi tai sitten ei aiheuta".

Eivät sanoneet tähän mitään muuta, kaiketi kun vika ei juuri ollut päällä. Autolla pitäisi kai ajaa lenkki ja tulla töpseliin vika päällä vissiin? Tosin häiriön ollessa päällä ASR boksia ei päässyt aiemmin edes lukemaan eri testerillä.

3. Tyhjäkäynti lämpimänä ja joskus kylmällä koneellakin lähtiessä huojuu ja auto automaattiana hankala peruuttaa/parkeerata ahtaissa paikoissa

Ei tähänkään saanut syytä.

Mikä on HFM, EFP, EDW, AB ja KLA?

ASR:n koodi 030 ei kiinnostanut huoltoa yhtään, vaikka ASR:ssä on ollut vika päällä viikkoja peräjälkeen.

EDW:n koodeista eivät sanoneet mitään, mitä lienevät?

Löytyisikö foorumilta jotain tietoa näistä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kryptonite kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Mitenkäs koodien tulkinta M104.941 (3.6L AMG) moottorin suhteen. Löytyy 38 reikäinen pistoke jossa kuitenkin vain 11 reikää joissa kontaktit.
Noh siitä pistokkeesta ei lueta millään johto/ledi virityksellä yhtään mitään.

M104.980:ssa on siinä kohti 9-napainen liitin, josta luetaan prosenttivikakoodit. Eli ei lueta kotikonstein vaatii ns hienot laitteet.
Varmaankin veho on ainoa mistä moiset löytyy.

Onko sinulla tuo 16-napainen siinä akun vieressä? Siitä luetaan ledivirityksellä jos sellainen löytyy. 38 on se normaali mistä pitäisi pystyä lukemaan kaikki tiedot samasta pistokkeesta. Ja joka korjaamolla löytyy tuo 38 napanen lukulaite. JA itsekkin sellaisen lukulaitteen pystyy ostamaan 50e.

Jos löytyy tuo 16-napanen, niin voin kattoa jos löydän tietoa vikakoodeista, kun kerkiän. Kiirettä pitää ja omiakin autoja pitäisi rassata..
Aivan, siitä luetaan testerillä. Mutta kun sillä saa vain koodeja, pitäisi niille josain saada selitykset.... Onkos näistä tietova?
Ei näyttänyt tuo ohjelma AMG version vikakoodeja, kun ei tuntenut koko autoa. 500 Sun muut sieltä löytyy, mutta ei löydy tuota 3.6:sta. Pahoittelen.

Täytyy sanoa, että tuo Wis2006 on todella huono ohjelma. Ei annan omankaan auton alustanumerolla yhtikäs kunnon työohjetta.. Saatika sitten AMG versioo.. Vaikeaksi on tehty tietojen kaivaminen näiden vanhempien autojen osalta..
Itse olen kyllä pitänyt kovasti WIS:istä. Aina on löytynyt apuja sieltä.
Mistäs osiosta etsit tietoa? Vai onko kyseessä vaan joku erikoismalli?
Joskus pitää moottori ja vaihteistotyyppi valita listasta iste että löytyy kunnon tietoa.
Nyt oltais muuten tilailemassa diagnoosilaitteistoa. Laite antaa suht hyvän selityksen vikakoodeista. WIS:iä kun käyttää apuna niin pärjää jo todella hyvin. Laitteesta lisää täällä:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=1212

Tilaustopicci: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Tuossa kun kummastelin, että testerissä palaa ledi miten sattuu, löytyi sille syykin: ledin olin taitavasti kytkenyt väärin päin. Kun sain testerin kondikseen, ei vikoja löytynyt ja testeri toimi hienosti - mutta se siitä testailusta, nyt on W124 vaihtanut omistajaa ja testerin kullatut banaaniliittimet saivat uuden elämän hyvien hifikaiuttimien ja -kaapelien kavereina :)
Vastaa Viestiin