3 subbarille refleksi boksi

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

tuli pengottua varastot läpi, ja sieltä loytyi sellasta nokian valmistamaa variltään vaaleansinistä(sillä ei lienee merkitystä ite asiaan :) ) kaapelia jonka paksuus, siis ite johdin osan paksuus on sellaset obaut 12mm... eli minkäs kokosta kaapelia tämä nyt sitten on niiku neliömilleissä??
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Haisuli kirjoitti:Mulla on alipäästö 80Hz:iä ja toimii tosi hyvin.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
80hz on subille aivan liian korkea suodatustaajuus 99% tapauksista. Siitä ylikorkeasta alipäästöstä johtuvat ongelmat tulevat olemaan moninkertaisia jonkun seisovan aallon aiheuttamaan verrattuna. Tietty jos tavoitteena on ollut saada maksimaalinen 'trööt' ja rekisterikilven pärinä, 80hz antaa kyllä sitä mitä tilaa.

Eli edelleen: Koteloon riittää suorat seinämät. 2m leveä kotelo on muutenkin järjetön autoon, sellaista rakentaessa on suunnittelu pettänyt pahasti.

Useimmiten tehdään jo lähtökohtaisesti se virhe että tavoitellaan autoon showtyyppistä asennusta ja täysin idioottimaisia äänenpaineita seuraten alan lehdistön ja kisojen antamaa esimerkkiä. Tästä seuraa ylisuuren vahvistimen tarve, usean elementin ja sitä kautta ylisuuren kotelon tarve - ja ylisuuret ongelmat samalla.

Yksi laadukas 8" - 10" subi riittää autoon kuin autoon oikein toteutettuna.
japa86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 340
Liittynyt: Su 29.04.2007 20:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja japa86 »

e320 kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:Mulla on alipäästö 80Hz:iä ja toimii tosi hyvin.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
80hz on subille aivan liian korkea suodatustaajuus 99% tapauksista. Siitä ylikorkeasta alipäästöstä johtuvat ongelmat tulevat olemaan moninkertaisia jonkun seisovan aallon aiheuttamaan verrattuna. Tietty jos tavoitteena on ollut saada maksimaalinen 'trööt' ja rekisterikilven pärinä, 80hz antaa kyllä sitä mitä tilaa.

Eli edelleen: Koteloon riittää suorat seinämät. 2m leveä kotelo on muutenkin järjetön autoon, sellaista rakentaessa on suunnittelu pettänyt pahasti.

Useimmiten tehdään jo lähtökohtaisesti se virhe että tavoitellaan autoon showtyyppistä asennusta ja täysin idioottimaisia äänenpaineita seuraten alan lehdistön ja kisojen antamaa esimerkkiä. Tästä seuraa ylisuuren vahvistimen tarve, usean elementin ja sitä kautta ylisuuren kotelon tarve - ja ylisuuret ongelmat samalla.

Yksi laadukas 8" - 10" subi riittää autoon kuin autoon oikein toteutettuna.

ei tässä mitää äänenpaine autoa olla tekemässä, ihan vaan harraste pohjalla mennään... ja autooni tuleekin 2kpl 10" 2kpl 12" sijaan, mutta malli muuten sama fosgate

ps. en minä ole lukenut mitää "alanlehtiä" :)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

japa86 kirjoitti:
e320 kirjoitti:
Haisuli kirjoitti:Mulla on alipäästö 80Hz:iä ja toimii tosi hyvin.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
80hz on subille aivan liian korkea suodatustaajuus 99% tapauksista. Siitä ylikorkeasta alipäästöstä johtuvat ongelmat tulevat olemaan moninkertaisia jonkun seisovan aallon aiheuttamaan verrattuna. Tietty jos tavoitteena on ollut saada maksimaalinen 'trööt' ja rekisterikilven pärinä, 80hz antaa kyllä sitä mitä tilaa.

Eli edelleen: Koteloon riittää suorat seinämät. 2m leveä kotelo on muutenkin järjetön autoon, sellaista rakentaessa on suunnittelu pettänyt pahasti.

Useimmiten tehdään jo lähtökohtaisesti se virhe että tavoitellaan autoon showtyyppistä asennusta ja täysin idioottimaisia äänenpaineita seuraten alan lehdistön ja kisojen antamaa esimerkkiä. Tästä seuraa ylisuuren vahvistimen tarve, usean elementin ja sitä kautta ylisuuren kotelon tarve - ja ylisuuret ongelmat samalla.

Yksi laadukas 8" - 10" subi riittää autoon kuin autoon oikein toteutettuna.

ei tässä mitää äänenpaine autoa olla tekemässä, ihan vaan harraste pohjalla mennään... ja autooni tuleekin 2kpl 10" 2kpl 12" sijaan, mutta malli muuten sama fosgate

ps. en minä ole lukenut mitää "alanlehtiä" :)
Parempi melkein onkin koska touhu on mennyt siellä aivan järjettömäksi. Laadukas kymppituumainen tarvii autossa yleensä vain 15-20l kotelon joten seisovista aalloista tai tavaratilan katoamisesta ei tarvi huolehtia. Autossa toteutus kannattaa tehdä myös suljettuna koska tällöin auton luontainen 12db/oct korostus korjaa elementin vasteen suoraksi. Refleksikotelolla saadaan aikaiseksi korostuma matalille taajuuksille mikä tietysti jytää mutta ei ole lähellekään hifiä.

Kannattaa pitää mielessä että WinISD:t sun muut eivät sovellu lainkaan tarkoitukseen autoon elementtiä mitoittaessa juuri tuon matalien korostumisen takia. Korostuma aikaansaa sen että 70hz -3db mitoitettu suljettu kotelo käytännössä toistaa suoraviivaisesti 20hz asti.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

70-80Hz alipäästö on varsin yleisesti käytetty alipäästötaajuus autokäytössä. Refleksikotelollahan alarajataajuus yleensä pienenee ja se tuo sitä korostumaa bassovasteeseen 40-60 hz:in preesens alueelle joka on se basson tärkein alue. Hyvin tehty refleksikotelo kykenee toistamaan tarkasti 80hz:in tuntumaan ja minulla on refleksikotelossa maksimiherkkyys 45Hz:in taajuudella, ei todellakaan 80Hz:in taajuudella. WinISD:tä käyttäessäni otan aina huomioon auton vaikutuksen vasteeseen ennen kuin edes rupean koteloa väsäämään. Nytkin on rakenteilla 120 litrainen refleksipönttö koska nykyisessä 42 litraisessa toisto rupeaa laskemaan liian ylhäältä ja alle 40hz:in taajuudet jäävät ajossa turhan vaimeiksi. Tuo miten sama kotelo toimii eri autossa on sitte myös tapauskohtaista, minä olen mitannut auton taajuusvasteen ja teen koteloni sen pohjalta.
Niin ja nuo 10" taitavat mennä pienempään koteloon...
Voin mitoittaa niille kotelon jos tarvii.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
MeMyselfAndMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Pe 06.10.2006 09:40
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja MeMyselfAndMB »

heh, aika hurja kotelo on laskettu isd:llä :)

tuolla saapi yhtä nuottia todella lujaa ja elementtien liikepoikkeama on jotain ihan tolkutonta säröstä puhumattakaan kun alas mennään.

jos ei mitään äänentoistosta tajua niin kannattaisi vähän edes rajoittaa toisten "neuvomista"

toki en minäkään äänenpaine puolesta mitään tajua, mutta hifiäänentoistoa työkseni olen tehnyt jo pitkään.

hyvä topicin alulle panija:

tässä kannattaisi kuunnella tuota e320 nimimerkillä kirjoittavaa miestä.
siis jos halajat jotakin tolkkua tohon hommaan.

ja tuo kyseinen fosgaten elementti toimii muuten aika mainiosti suljetussa suhteellisen pienessä kotelossa.

niinkuin jo tässä moneen kertaan on sanottu niin autossa matalat taajuudet tuppaavat korostumaan erittäin paljon, ja jos sen lisäksi isket sinne hillittömän kokoisen refleksilootan joka buustaa 6deppaa vielä lisää matalia niin johan on törinää ja lörinää tiedossa :) tarkkuudesta ei varmasti ole tietoakaan.
ja kun vielä tiedetään että jokaisella elementillä toimivat eri putki/kotelo yhdistelmät, ei välttämättä se mitä isd tarjoaa.

tosin jos diskopoppi/nopparollajytke pumppaa esso pihalla niin tollanen mammuttikoppa on omia saamaan aikaan tolkuttomasti meteliä, ns: lapiolla selkään meininkiä :)

mutta makunsa kullakin.

ja käyttötarpeen mukkaan vaan ja omaksi iloksi tietenkin.

ei herneitä, turhauttaa vaan kun täällä menee asiat välillä ihan mutujutuiksi millä ei ole minkäänlaista tieteellistä/fakta pohjaa, vaan ihan tolkuttoman pehmeitä juttuja... :)

sorry vaan kaikille ketkä loukkaantuu, huono päivä, pääkipu, flunssa ja kiukkuinen akka saa kenet vaan purkamaan pikkuasioista karmeita märinöitä... :)
[volvo s60 t5 + MB w124 300e]

[MB W124 300e] + 100HP NOS system
ex Chevy astro starcraft -91
ex [MB W201 200d amglook]
ex [Volvo 440 1.7 Turbo 1.5bar :)]
ex [BMW E3 2500]
ex [BMW E32 730]
ex [BMW E34 520]
ex [MB w201 200e]
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Minä perustelen väitteeni varsin usein kirjoittaessani näitä juttuja tänne foorumille. Suunnittelemani kotelon tilavuus on muuten tismalleen sama mitä elementin valmistaja sille suosittelee, 150 litraa jaettuna 3:lla= 50 litraa ja 37hz:iä viritystaajuus, mikä siinä on niin kummallista? Hyvin harvoin väitteissäni esitän mutua, sanoppa yksikin kohta tässäkin viestissä jossa esitän väärää tietoa?
Tässä viestiketjussa laskemani kotelo tuo sinne 40-60 hertsin kohdalle "potkua" ei suinkaan sinne 20hz:in tietämille. Matalat taajuudet tulevat tässä tapauksessa hiljempaa kuin suljetussa kotelossa. Suosittelin myös elementin asentamista a 30 litran refleksikoteloon. Olen minäkin koteloita suunnitellut erinäisille elementeille autoon jo n.10 vuoden ajan, joten en ihan newbie minäkään näissä hommissa ole vaikkakin olen vain harrastelija.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin