mikä merkitys tomaatin "vapaa" asennolla??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
mikä merkitys tomaatin "vapaa" asennolla??
mihin tuota vapaata tarvitaan, miksi se on olemassa??
vatkaako muuten öljyä molemmilla p sekä vapaa asennolla??
vatkaako muuten öljyä molemmilla p sekä vapaa asennolla??
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
Jos kone sammuksissa niin hinausnopeus maks. 50 km/h ja maks. matka 120 km, mutta vanhemmat voi hinata myös käyntiin. Ainakin 124 ja 123 malleissa.taistovainaa kirjoitti:jaa.
olin ymmärtännä ettei tomaatteja hinata yhtään mitenkään, ainoastaan lavalle ja raakile pois.
vai niinkö se on ettei koneet sammuksissa hinattu?
Mersun laatikoissa (ainakin 722.3, 4 ja 5) on kaksi öljypumppua. Toinen kierrättää öljyä jos turbiiniakseli pyörii (pääpumppu) ja toinen kun kardaanille menevää akselia pyöritetään (kakkospumppu). Tämän toisen pumpun ansiosta autoa voi hinata vaihteiston kärsimättä. Tosin se ei ole yhtä tehokas joten nopeus on siksi rajoitettu 50 km/h ja se matka 120 km. Tätä ominaisuutta ei kaikkien valmistajien vaihteistoissa ole. Tästä
on lähtöisin "legenda" ettei automaattia saa koskaan hinata.
on lähtöisin "legenda" ettei automaattia saa koskaan hinata.
MB W201 2.5 TURBO
Ei ole kaikissa noissa em. laatikoissa kahta pumppua, esim. itsellä '93 722.4, jossa vain etummainen pumppu. Sitä ei saa siis hinaamalla käyntiin. Jossain 90-luvun alkupuolella toinen pumppu jätettiin pois, Jarkko S. tai joku muu asiasta tarkan ajankohdan tietävä voi tarkentaa. Ilmeisesti samassa muutoksessa myös vaihteistojen väännönsietoa parannettiin.Spudenius kirjoitti:Mersun laatikoissa (ainakin 722.3, 4 ja 5) on kaksi öljypumppua.
- Muusihuusi
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su 21.01.2007 16:40
- Paikkakunta: Rovaniemi
Mutta tuosta vapaasta automaattilaatikossa, itse käytän sitä vain kun joudun pysähtymään liikennevaloihin tai tietyöruuhkaan. Ei tarvi seistä jarrulla koko aikaa. Tuo tomaatin hinaaminen milloin ja missä vain tuntuu pelottavalta. Miten muuten voi mitata öljymäärän laatikosta, kun ei ole sitä mittatikkua?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Eikö noihin uudempiinkin toosiin ole korjaamoilla "huoltotikku" millä määrän näkee?Muusihuusi kirjoitti:Mutta tuosta vapaasta automaattilaatikossa, itse käytän sitä vain kun joudun pysähtymään liikennevaloihin tai tietyöruuhkaan. Ei tarvi seistä jarrulla koko aikaa. Tuo tomaatin hinaaminen milloin ja missä vain tuntuu pelottavalta. Miten muuten voi mitata öljymäärän laatikosta, kun ei ole sitä mittatikkua?
Käytätkö valitsimen aina valoissa N:lla? Itse tapasin pitää vaan pidemmissä seisokeissa, tyyliin kesäkuumalla tietyöjonoissa kun sai puolikin tuntia seistä paikallaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No riippuu siitä mistä roikkuu, tasamaalla jos ei ollut auto karkuun valumassa niin n:lla. Ja olihan siinä käsijarrukin...Roisto kirjoitti:Eikö tuommoisissa seisokeissa kannata jo heittää P:lle?Aku P kirjoitti:Käytätkö valitsimen aina valoissa N:lla? Itse tapasin pitää vaan pidemmissä seisokeissa, tyyliin kesäkuumalla tietyöjonoissa kun sai puolikin tuntia seistä paikallaan.
t.
Risto
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jarruahan pitää aina painaa kun vaihteen kytkee. Mutta tapahtuu itse lootassakin jotain, pakat ja pannat nappaa kuitenkin joka kerta uudestaan kiinni kun pykälää sivalletaan sisään -- ja joka kerta ne hiukan kuluvat, tyyliin manuaalivaihteisen kytkin kaupunkiajossa vs. maantieajossa.Eeti kirjoitti:Eikös se vapaalle vaihto ja takasin vaihteelle vaihto tomaatissa tehe pienen nykäsyn kartaatiin ja muualle? eli lyhentäs nivelten elinikää. Ei tosin hirveästi mutta pitemmänpäälle kyllä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Muusihuusi
- Sisäänajossa
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su 21.01.2007 16:40
- Paikkakunta: Rovaniemi
No en ihan joka kerta laita ännälle, vain silloin kun on ruuhka tai tiedän että valot eivät vaihdu ihan heti. Muuten seison jarrulla ja vaihtaessa vapaalta ajolle painan jarrua aina. Paitti ei täällä rovanemellä ole edes ruuhkia. Tuntuu se kuitenkin helpottavan liikennevaloja oottaessa kun laittaa vapaalle. Moottori tuntuu kiittävän hengähdystauosta ja se tuntuu itsestäkin hyvältä.
ML350 4Matic -09