Eli vika ilmenee niin, ettei koko kompura pyörähdä käyntiin missään tilanteessa, vaikka ulkoilman lämpötila on melkein 20C.
Alkutalvesta toimi vielä ok (huurteenpoistotilassa kun oli lämmintä ja kosteaa). Systeemi ei ole ollut EC-nappi painettuna talvella, vaan ihan normaali-modessa.
Tuossa joitakin viikkoja sitten kun oli lämpöaalto Keski-Suomessa, päätin kokeilla ilmastointilaitoksen toimintaa: kompura lähti käyntiin ja sihinää kuului ihan koko ajan, kun ennen sitä on kuulunut vain silloin kun kylmää ilmaa on laskettu kabiiniin. Annoin sen sihistä parin kilometrin ajon verran, ajattelin että lähtee nesteet kiertämään. Kylmää sieltä ei kuitenkaan silloinkaan tullut.
No nyt kun yrittää saada kompuraa käyntiin, niin ei mitään tapahdu. Lämpötilansäätökiekot siis kylmälle ja napit niin, ettei missään ilmastoinnin katkaisijassa ei pala valo.
Kokeilin ABS-yksikön vieressä olevasta ilmastoinnin putken täyttöliittimestä painaa helmeä sisään, ja sain aikaan voimakkaan suhahduksen. Painetta siellä siis on, mutta voisiko olla ettei kuitenkaan riittävästi...?
Kompuran pakkokäynnistämiseen yritin keksiä konstia foorumia selaamalla ja WISsin avullakin, mutta tuossapa ei olekaan normaalia cut off unitia akun takana vaan MAS, joka vaatii testipistokehärdellin WISin mukaan vai lieneekö muita konsteja?
W124 1993, ilmastointi ei käynnisty [ratkaistu!]
W124 1993, ilmastointi ei käynnisty [ratkaistu!]
Viimeksi muokannut m4rcuz, Ma 16.04.2007 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä tuo kuullostaa siltä että aineet on päässy karkuun ja painetta on niin vähän ettei kompura käynnisty ollenkaan. Käy jossain kylmäkonehuollossa niin selviää onko aineet karanneet. Siitä venttiilistä suhahtaa vaikka ainetta olis enää ihan vähän jäljellä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Siinä kuivaimessa on se kytkin joka haistelee painetta. n.2 baria on hylkyraja eli silloin ei kyllä tule kovinkaan voimakasta suhahdusta. Irrota kytkimestä johdot ja mittaa kytkimen vastus. Vastuksen tulee olla alle 1 ohmi. Kuivaimessahan on on kaksi kytkintä. Toinen kytkin on tuulettimelle, sen vastus on ääretön. Siitä ei tarvii tässä välittää.
Voit kokeilla systeemiä niin että kytket suoraan akun plusnavasta johdon kompuran nastaan (laitimmainen moottoria lähimpänä). Näin kompura on aina päällä, kytkin kompuran päässä tulee loksahtaa kiinni. Älä kokeile pitkään, kompura ei tykkää pyöriä ilman aineita kauaa. Katsot vaan jos paluuputki vähän kylmenisi. Kahden toisen nastan välinen vastus kannattaa kanssa mitata. Sen tulee olla n 600-700 ohmia. Se on kompuran nopeuden tunnistin.
Jostain näistä luulisi vian löytyvän.
Voit kokeilla systeemiä niin että kytket suoraan akun plusnavasta johdon kompuran nastaan (laitimmainen moottoria lähimpänä). Näin kompura on aina päällä, kytkin kompuran päässä tulee loksahtaa kiinni. Älä kokeile pitkään, kompura ei tykkää pyöriä ilman aineita kauaa. Katsot vaan jos paluuputki vähän kylmenisi. Kahden toisen nastan välinen vastus kannattaa kanssa mitata. Sen tulee olla n 600-700 ohmia. Se on kompuran nopeuden tunnistin.
Jostain näistä luulisi vian löytyvän.
MB W201 2.5 TURBO
Kiitos neuvoista!
Kävin mittaamassa yleismittarilla kuivaimen paineanturin johdot ja mittari näytti resistanssiksi ~58 ohm, eli jos pitäisi olla alle 1 ohm, niin ei mikään ihme kun ei ilmastointi käynnisty.
Tässä kuvassa siis näkyy, mitkä johdot mittasin. Nuo ylemmät siniset johdot antoivat äärettömän resistanssin eli se siis ilmeisesti ohjaa sähköflektejä. Kuvasta myös ilmenee, ettei ole uskaltanut hirveästi moottoritilaa pestä
Pitääpä asioida kylmälaitehuollossa. Onko tiedossa hyviä paikkoja Jyväskylän seudulla, ketkä homman osaavat?
Kävin mittaamassa yleismittarilla kuivaimen paineanturin johdot ja mittari näytti resistanssiksi ~58 ohm, eli jos pitäisi olla alle 1 ohm, niin ei mikään ihme kun ei ilmastointi käynnisty.
Tässä kuvassa siis näkyy, mitkä johdot mittasin. Nuo ylemmät siniset johdot antoivat äärettömän resistanssin eli se siis ilmeisesti ohjaa sähköflektejä. Kuvasta myös ilmenee, ettei ole uskaltanut hirveästi moottoritilaa pestä
Pitääpä asioida kylmälaitehuollossa. Onko tiedossa hyviä paikkoja Jyväskylän seudulla, ketkä homman osaavat?
No niin, nyt toimii!
Tänä aamuna lähdin käymään Tampereella, eikä systeemi osoittanut elonmerkkejä. Päivän lämmetessä kuitenkin kaasunpaineet nousivat sen verran, että kompura lähti käyntiin ja tuotti sihinää, muttei kylmää.
Kurvasin Oilboysille, tekivät järjestelmään huollon (vanhat aineet pois, vakuumitestaus joka meni läpi, ja uudet aineet järjestelmään). Aineena oli alunperinkin R134a, joten ongelmia ei sen suhteen tullut.
Nyt tulee kylmää huomattavasti helpommin kuin koskaan aiemmin, eli aine on varmastikin vähennyt pikkuhiljaa systeemistä (no siihenhän tuo vakuumitestin onnistuminen viittaakin).
120 euroa köyhdyin tuosta, mutta tekivätpä ilman ajanvarausta, ja sain auton suoraan työn alle. JKL:n Oilboysille propsit asiallisesta toiminnasta.
Tänä aamuna lähdin käymään Tampereella, eikä systeemi osoittanut elonmerkkejä. Päivän lämmetessä kuitenkin kaasunpaineet nousivat sen verran, että kompura lähti käyntiin ja tuotti sihinää, muttei kylmää.
Kurvasin Oilboysille, tekivät järjestelmään huollon (vanhat aineet pois, vakuumitestaus joka meni läpi, ja uudet aineet järjestelmään). Aineena oli alunperinkin R134a, joten ongelmia ei sen suhteen tullut.
Nyt tulee kylmää huomattavasti helpommin kuin koskaan aiemmin, eli aine on varmastikin vähennyt pikkuhiljaa systeemistä (no siihenhän tuo vakuumitestin onnistuminen viittaakin).
120 euroa köyhdyin tuosta, mutta tekivätpä ilman ajanvarausta, ja sain auton suoraan työn alle. JKL:n Oilboysille propsit asiallisesta toiminnasta.