Mersuko vaiko joku muu?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
temet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.01.2007 00:26

Mersuko vaiko joku muu?

Viesti Kirjoittaja temet »

Terve forumin kaikkitietävät mersuilijat,

rohkaisua ja tietoa odottaa vielä epäilevä ja kahdenvaiheilla oleva toisen ruotsalaisen oikeastaan tyytyväinen omistaja, jota silti tekee mieli kokeilla ruohoa aidan toiselta puolelta. Kannattaako?

Taustaa: työskentelen ulkomailla, ja paluu Suomeen häämöttää koko ajan lähempänä, muuttoautoa oon siis vailla. Milloin paluu tapahtuu, tiedä vielä itsekään tarkemmin, mutta nyt on tullut ajatuksia pirssin päivittämisestä. Eli, oma nykyinen on vm. -01 yli parisataa hummainen, ihan hyvä bensa peli, joka on jaksanu viedä mua ympäri euroopan kohtuullisella kulutuksella oikeestaan. Eli ns. pakko ei olis merkistä luopua, olen oikeastaan varsin tyytyväinen ollu kyseiseen menopeliin. Mut tässä vaiheessa, ku peli päivittynee -04 tai -05 malliin, tekee mieli kokeilla mitä muilla on tarjottavana. Haluan siis tietää, onko muilla enemmän tarjottavaa, ja onko se tarjonta sen arvonsa väärtti. Luonnollista, eikö?!

Aluksi olin kompressorikoneitten kannalla, onhan nykyinenkin ahdettu ja ahdettuun tottuneena ois jossain määrin vaikeeta kuvitella paluuta vapariin, ja toisaalta yli kolme litrasiin ei välttämättä riitä rahkeet ja intressit. Ja on toi kompressori edelleen mahdollinen, koska ei kilometrejä vuodessa nyt välttämättä niin hirveästi kerry. Mut nyt olen löytämässä, en tahdo uskoa itsekään, diesel-vehkeet! Ihan peruspeleistä on siis kyse, tyylin joko 220 taikka 270 CDI:stä, joko C- taikka E-mallina, koeajanu en ole vielä mitään noista, istuskelemassa ja fiilistelemässä toki kävin jo. Itse miehen kokoisena (190cm, 100kg) tunnen ehkä oloni paremmaksi E:ssa, mut ei C:kään vielä ole kokonaan unohdettu. Molempia pitää ehdottomasti käydä vielä ajamassa, ja vielä automaattina mielellään, se ois nyt dieseleissä haussa.

220CDI tulee kyseeseen ennen 200CDI:tä vahvemman (?) voimansiirron sekä laatikon (?) takia, koneenahan ne on hyvin pitkälle samat. Onko noissa muita merkittäviä eroja, joita pitäs ottaa huomioon? Toisaalta toi 270 ois varsin houkutteleva mylly tehojensa puolesta, mitä siitä ois huomioitava?

Automaattina noita olen siis testaamassa, luulen että huollettuna pitkässä juoksussa se on se oikea, varmempi ja mukavampi laatikko. Muutenkin olen hakemassa suosituksia/kokemuksia vuosimallien suhteen, onko esim. -05 mallissa korjattu jotain malliheikkouksia verrattuna -04 malliin taikka vastaavaa. Mikä on se malli, jossa hinta-laatu -suhde törmää jossain määrin myös tehojensa ja mukavuutensa suhteen, painavia ja isoja pelejähän noi on kaikki.

Koittakaa ymmärtää epäilevää, vanha kun toimii ja kukkuu ilman ongelmia on haettava muita syitä merkin vaihtoon. Ja tämän parempia mahdollisuuksia suht uuden ajopelin hankintaan tuskin tulen vähän aikaan saamaan, joten siksikin päätös seuraavasta autosta on itselleni suht merkittävä! Kiitoksia jo etukäteen!
temet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.01.2007 00:26

Re: Mersuko vaiko joku muu? -Koeajettua

Viesti Kirjoittaja temet »

No niin, nyt on Mersu koeajettu, E 220 CDI aut sedan (82 tkm, -03, Elegance), auto oli vanhempi kuin mitä on tarkoitus hankkia mut sen sai mukavasti koeajolle. Täytyy sanoa että olipa erilainen kokemus! Siis sinänsä auto oli kyllä hyvä, mutta niin erilainen kuin nykyinen; ohjaus, kaasupoljin, alusta, kaikki oikeastaan. Jotenkin kaikki oli raskasta, ei siis painavaa mut raskasta, ja jossain määrin myös tunnotonta? Ensiksi kaasupolkimen liike oli tosi pitkä, mut se lienee ihan tyypillistä Mersua? Tuntu et poljinta sai painaa ensin puoleen väliin tapahtumatta mitään, ja sit ku piti painaa vielä lisää ni sit yhtäkkiä mentiinkin ku dieselpotku tuli parissa tuhannessa kierroksessa. Varsinkin risteysliittymissä oli hankala päästä sujuvasti liikkeelle ku ensi ei tapahdu mitää, sit alkaa jo muut autot lähestyä ja on pakko päästä liikkeelle, siis lisää kaasua ja jopas, ESP (?) valo vilkkuu ja rengas ulvahtaa. Varmasti vain tuntuman ja kokemuksen puutetta, mut nämä jäivät nyt vajaan tunnin koeajolla mieleen.

Sit ohjaus. Se tuntui jotenkin raskaalta siis. Autohan meni isommalla teillä kuin juna, sitä ei tarvinnu koko aikaa ohjata, ja muutenkin tien kuopat ja muut epätasaisuudet eivät välittyneet rattiin eikä muutenkaan kuin äänen muodossa sisään. Mut, jäin vaan miettimään, että jos ois ollu liukasta, ni välittyykö se liukkaus mitenkä hyvin rattiin, taikka ohjaajaan ylipäätään, ohjaus ku tuntui vähän tunnottomalta. Vaikea kuvailla, mutta varmaan tiedätte mitä tarkoitan. Voi olla että tässäkin on vaan tottumisen puutetta, mut pariin "referenssi" kurviin ajoin samalla vauhdilla kun nykyisellä sporttialustaisella autolla, ja Mersussa se ei vaan tuntunut missään, miksei? Siis omalla autolla kun ajan vähän kovempaa tiukempaan mutkaan, tunnen ratissa ja persiissä et paljon kovempaa ei tee mieli kurviin ajaa. Mersulla ajoin kurvit samalla vauhdilla, eikä se tuntunut missään, siis missään?! Tuntui, et tällähän vois ajaa vaikka viittä kymppiä lujempaakin tähän, siis tangentin suuntaan se fysiikan lakien mukaan siitä lähtis, mut se et en saanu mitään viestiä autolta tästä asiasta? Vähän sama asia ku toi kaasupoljin risteyksissä: yhtäkkiä vaan renkaat kiljahti ja ESP valo vilkkui, vaikkei yhtään tuntunut siltä että niitten pitäs tehdä näin. Miten liukkaalla voi saada sit viestin esim. pidon muuttumisesta teissä, jos ei saa koko tiestä mitään fiilistä, otetta? Onko se tosiaan noin vai kuvittelenko vaan?

Alusta oli oikeastaan parasta mitä oli, kun tähän liitetään vielä korin hiljaisuus. Ei tuulet vinkunu eikä koneesta tasaisessa vauhdissa kuulunu kyllä mitään. Ainoat äänet tuli renkaista ja tiestä, ja nämäkin oli toki pienemmät kuin nykyisessä pelissäni, ja tätä ominaisuutta vähän kaipasinkin. Muutenkin siis alusta oli mukava, kuopat ei paljoa tuntunu missään, se oli ihan hauska sporttialustaisen auton jälkeen. Mut tähän taas samat kysymykset kuin edellä, oliko alusta myös tunnoton, vai mistä nämä ajatukseni juontavat?

Moottori on varmaan ihan ok ja riittävä tuohon, en ainakaan heti kaivannut lisää mitään (riittäävähän on aina liian vähän, liika on silti liikaa, jos tehoa nyt ylipäätään voi liikaa olla). Koneäänetkään ei hirveämmin mua haitannut, tietenkin kiihdytyksissä äänet oli kovemmat mut niinhän ne aina. Mut, tämä osasto miellytti, ihan ookoo.

Kokonaisuus jätti mulle kysymyksiä, joita tuolla edellä esitinkin. Varmasti kesällä ja Saksan baanoilla tuo pirssi on ihan omimmillaan, menee helposti ja riittävästi tosi mukavasti. Mut sit Suomen muuttuvat kelit ja talvi, en ole vielä ainakaan ihan vakuuttunut autosta siinä suhteessa. Toki on muistettava, et ajoin nyt ekaa kertaa Mersua koskaan, ja vain vajaan tunnin verran eli pidemmälle viedyt johtopäätökset voi jättää kyllä tekemättä. Auto pitäs ottaa ainakin viikonlopuks ajoon, ni sit vois ajoon jo tottua ja vois huomata muitakin asioita ja ylipäätään tottua noihin mulle uusiin asioihin.

Kiva paketti, joka ei kuitenkaan ihan varauksetta saa mun luottamusta, ainakaan vielä :) Kommentoikaa, jos on ajatuksia näistä asioista. Onko muuten C-sarja ajotuntumalta samanlainen, missä eroja?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Niin, eiköhän tuo hallintalaitteiden tietty "jämäkkyys" ole ihan ominaisuus Mersuissa. Ensikertalaisesta saattaa tuntua että ollaan panssarivaunun ohjaimissa, mutta kun siihen tottuu, tuntuvat muut autot "räpeltimiltä". Ainakin minun mielestä tuo on yksi tekijä joka vaikuttaa laadukkuuden tuntuun. Reilu vaste on tietyllä tapaa ihan hyvä asia, tietää ainakin painaneensa esimerkiksi kaasupoljinta. Itse silloin tällöin joudun ajamaan eräällä ranskalaisella merkillä. Ajaminen on melkoista nykimistä ainakin talvikengät jalassa kun polkimiin ei saa minkäänlaista tuntoa. :lol:
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Wikke kirjoitti:Niin, eiköhän tuo hallintalaitteiden tietty "jämäkkyys" ole ihan ominaisuus Mersuissa. Ensikertalaisesta saattaa tuntua että ollaan panssarivaunun ohjaimissa, mutta kun siihen tottuu, tuntuvat muut autot "räpeltimiltä".:lol:
Panssarivaunua ja mersua ei voi mitenkään sekottaa keskenään. Vuoden päivät tuli vaunulla ajettua pitkin parolaa, niin voin sanoa sen syvällä rintaäänellä :lol: Mersua voi ennemmin verrata ilmatyynyalukseen kuin panssarivaunuun..
220.128 Black Mirror
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Jos ei ole ennen omistanut/ajanut Mersulla auto tuntuu helposti oudolta. Kun autoon tottuu muutaman viikon jälkeen on vaikea enää ymmärtää miksi on ennen ajanut jollakin muulla merkillä.
Tuo E270cdi on uutta mallia (w211)ja on paras mahdollinen valinta noista. Myös muut dieleselit ovat hyviä. C-malli on pienempi kuin E-malli ja ei ehkä ihan yhtä tukeva. Kulultaan kuitenkin yhtä hyvä jos ei parempi. 200cdi:tä ei kannata myöskään unohtaa, sillä 500eurolla autoon saa uuden softan, jolla se kulkee saman kuin 220cdi:kin.
Viimeksi muokannut Cmeli, La 10.02.2007 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

TM-lehdellähän on tämä ns. talvitesti. Kyseisessä testissä C-sarjan mersu (203) sai loistavat pisteet ajettavuudestaan; talviajo maantiellä 10 ja hallittavuus 10. Ainoana autona maksimipisteet ko. testissä ajettavuuteen liittyvissä arvosanoissa. Tuon voin allekirjoittaa, koska työni puolesta liikun paljon talvella pieniä jääpolanteisia pikkuteitä joilla nopeus on kuitenkin satasen pinnassa.
Skeptikko
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 11.02.2007 00:40

Viesti Kirjoittaja Skeptikko »

Omat kokemukseni Mersuista ovat samankaltaisia topicin aloittajan kanssa. Erittäin tukevia ja laadukkaan tuntuisia ovat, mutta se kunnon perstuntuma puuttuu. Esim. w211 tuntuu jämäkältä ja turvalliselta, mutta todellisuudessa kuljettajalla ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa siihen mitä tien pinnassa tapahtuu. Liukkailla talvikeleillä tämän huomaa erityisen hyvin, esp:n valo vilkkuu mittaristossa mutta ohjaus ei välitä kuskille mitään tietoa pidon heikkenemisestä. Ensivaikutelman perusteella päättelee helposti että autossa on hyvä ohjaustunto (kiitos raskaan ohjauksen), mutta oman kokemukseni perusteella tämä "tunto" on keinotekoista.

Mersulla ajavan tuttuni mielestä autossa on tunnokas ohjaus, mutta oma mielipiteeni on että raskas vaste ja ohjaustunto ovat menneet hänellä sekaisin. Nehän ovat eri asioita.
Ei löydy omaa Mersua, mutta ehkä joskus löytyy...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Skeptikko kirjoitti:Omat kokemukseni Mersuista ovat samankaltaisia topicin aloittajan kanssa. Erittäin tukevia ja laadukkaan tuntuisia ovat, mutta se kunnon perstuntuma puuttuu. Esim. w211 tuntuu jämäkältä ja turvalliselta, mutta todellisuudessa kuljettajalla ei ole juuri minkäänlaista tuntumaa siihen mitä tien pinnassa tapahtuu.
Kyllä siellä tuntokin on, mutta se ei ole yhtä "ilmeinen" kuin ns. räpellinosastossa. Vähän sama juttu kuin jos on syönyt viimeiset 10 vuotta tulista ruokaa, hienommat vivahteet jossain hennommanmakuisessa eivät erotu. JOssain vaiheessa alkaa erottaa nyanssejakin sitten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
temet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.01.2007 00:26

Viesti Kirjoittaja temet »

Mielenkiintoisia kommentteja, kiitoksia niistä! Kävin tuolla TM:n nettisivuilla kun edellä mainittiin et talvitestissä C-sarja on pärjännyt. No en tietenkään sitä testiä päässy tuolla lukemaan (eikä täällä Keski-Euroopassa jostain syystä ole TM:ää kiskalla) eli se siitä testistä nyt tähän hätään, mut sit eksyin TM:n keskustelupalstalle. Siellä oli vähän samaa aihetta liippaavaa keskustelua, tosin C-sarjasta edelleen. Aika paljon tuntuvat mielipiteet jakautuvan juuri tuon ohjauksen tunnollisuudesta. Toiset kehuu maasta taivaaseen ja toisen haukkuu viimeisimpään rakoon. Varmasti tähän vaikuttaa se, onko Mersulla ajanut elämänsä vai tunnin koeajon, niinkuin edellä jo kirjoitettiin joutuu Mersussa näitä vivahteita ehkä vähän etsimään ja tunnustelemaan?! Ja tiedän, ettei kaikkea mustaa valkoisella kannata todesta ottaa, varsinkaan tuolla TM:n palstoilla :)

Luulen, et kaikki voi allekirjoittaa et kone (200/220CDI) on ihan hyvä (270CDI vielä parempi?), automaattilaatikkokaan ei hassummalta tuntunut, pientä viivettä löytyy mut siihen tottunee. Auto on hiljainen, mukava ajaa ja laadun tuntuun olin tyytyväinen, sisältä auto miellytti kyllä silmää. Oikeastaan ainoat asiat, jotka vielä mietityttää on juuri tuo ohjaus, sekä jossain määrin myös takavetoisuus, sellaiseen tottumaton kun olen. Luulisin et kesällä kumpikaan ei aiheuta suurempia ongelmia, kuhan vaan autoon tottuu, mut talvi voinee olla asia erikseen.

Niin, ja yks vielä, nimittäin penkit. Omassa tuntuis olevan paremmat penkit, niissä saan paremman tuen selälle. Mut edelleen, en noin lyhyessä koeajossa ehtinyt kyllä ettiä parhaita asetuksia penkistä joka suhteessa. Mutta millaisia kokemuksia penkeistä, löytääkö pitkäselkäinen kaveri hyvän asennon Mersun penkeistä, vai kannaattaako tässä suhteessa panostaa johonkin erikoispenkkiin taikka vastaavaa, vai riittääkö ihan normipenkki? Onko joku kangas, kangas-nahka -yhdistelmä taikka nahka selkeästi parempi kuin joku muu? Nykyisellä olen Suomen lomalta takas ajaessa ajanut yksin noin 1000 kilsan päivän, ilman kipua taikka puutumista missään, tätä odotan ehdottomasti myös seuraavalta menopeliltä.

No, tällaisia ajatuksia tällä kertaa, mielenkiintoinen aihe, ehkä senkin takia etten vieläkään voi varmasti sanoa mikä se seuraava auto tulee olemaan, toki E-sarja on nyt dieseleistä aika vahvoilla. Kiitoksia edelleen kommenteista ja mielipiteistä!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mersu kannattaa ostaa parametriohjaus-lisävarusteella varustettuna koska normiohjaus on näissä uusissa tökerön raskas. Parametri eli nopeuden mukaan säätyvällä ohjauksella rattia on mukava pyöritellä hitaassakin vauhdissa.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Käy kokelemassa 320 cdi .siinä on sitä jotakin ja parhaalla varustetasolla vielä.
Uusimmat on V6 mutta suoralla kuutosellakin tulee juttuun.
Kulutus ei silti nouse kovin paljon ,mutta muu sitäkin enemmän ,ei tartte polkea kuin hullu tulpatonta mopoa.
Myös päästöt ovat euro 4 ,joten ei saastevero ole kova jos siihen mennään. :P
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

temetin kannatta otta myös huomioon tuossa "ESP-vilkkumisessa" se, että mersuissa se luistonrajotin/tunnistin on säädetty äärimmäisen herkälle. Foorumilta on saanut lukea, kuinka joillain on jopa uudet talvirenkaat kuivalla asfalttilla aiheuttaneet "ESP"-toimintaa, ilman että pyörät olisivat edes ulvoneet/sutineet. Siis ihan normaalissa liikeelle lähdössä, jossa takapyörille välittyy voimaa. Syy on ollu uusien talvirenkaiden "löysä" lamellipinta joka korjaantuu kilometrien myötä kun rengas hieman kuluu.

Eli siksikään sitä alkavaa luistoa ei edes ehdi tuntea, ennenkun auto jo viheltää luistot poikki, - halki - ja pinoon.

Myös juuri tämän "yliherkän" ESP toiminta tuo ehkä `turvallisuutta´ :?: henkilölle joka ei ole ennestään tottunut takavetoisten kansssa puljailemaan talvisissa olosuhteissa. :roll:

Ja mersuissa tosiaan tämä ohjaus on hieman sellainen "hämärä" jos muihin autoi.. korjaan, merkkeihin vertaa. Ja sitten etenkin jos alkaa tähän sinun tämän hetkiseen kulkimeen jonka oletan olevan VOLVO, niin kiistaa ohjauksen paremmuudesta ruotsalaisen hyväksi tuskin tulee. niin monen ihmisen suusta se on tullut kuultua. Tosin, tottumus kysymksiä.

Itse tuossa tilanteessa pyrkisin tustumaan syvällisemmin mersuun - kilometrien avulla :!: :wink:
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Sattui silmiini testi, jossa C-sarjan mersu ja Volvo S80 olivat nokitusten. Mersu hävisi kyllä Audille ajettavuudessa, mutta Volvo sai sapiskaa ohjauksestaan: Tunnottoman oloinen ohjaus tekee liikkeistä helposti kulmikkaita.

Mersun ohjaukseen liittyivät ongelmat hitaassa vauhdissa, se ei palauta kunnolla. Mutta kiitosta tuli talvikelillä suoritetussa testissä ohjauksesta kun vauhtia masiinaan saatiin jonkinverran.

Mutta...makuasioitahan nämäkin on jos erot ovat pieniä. Samoin rengastus vaikuttaa yllättävän paljon.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

xxx
Viimeksi muokannut MKC280, To 17.05.2007 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 28.01.2007 00:26

Viesti Kirjoittaja temet »

Kiitoksia taas kommenteista! Tässä on vähän aikaa menny asioita kypsytellen, eikä oikein vieläkään ole mitään tarkempaa varmuutta tullut omiin haluihin. A6 on kanssa ollut kyllä mielessä, 2.5 TDI quattroa olen aikaisemmin jo ajanutkin, hauska peli kyllä. A6 Audia katellessa törmäsin kuitenkin siihen, et sen pitäs olla sit se uus malli, jotka on vielä aika kalliita. Toisaalta tämän hetkinen A4 ei iske silmään sitten yhtään, jollaki sporttisarjalla varustettuna olen jokusen ihan ookoo A4 nähny mut kuitenkin, facelift tosta A4:sta vaikuttaa taas paljon paremmalta. No joo, uusia mallejahan tulee aina kaikista, sen perusteella on ehkä turha tehdä päätöksiä.

Bemarit ei oo oikein koskaan lämmittäny meikäläistä, vaikka ei ne varmasti huonoja ole, ei sillä. Tämänhetkinen 5-sarja on sisältä jotenkin niin, en oikein tiedä millanen, mut jotenki askeettinen, onkohan se sporttisuutta sitten. Mut ei se iske siis kyllä edelleenkään, ehkä nekin vaatis ajoa ja pureskelua et pääsis kunnolla makuun?! Ajanut olen vain hetken 3-sarjaa, 5-sarjalaista en koskaan.

Heh, hauska että olette arvuutellut nykyistä peliäni, mistä kohdasta olette Volvon tuolta kommenteista löytänyt?! Ajan nimittäin sillä paremmalla ruotsalaisella :) 9-5 Aero on siis alla.

Olen kyllä itsekin tulossa siihen tulokseen, että seuraavakin auto tulee olemaan ns. iso auto. Noissa luokkaa pienemmissä vaan huokuttelis se, että sais samaan rahaan vähän enemmän varusteita taikka tehoja.

Parametriohjausta tuntuu aika harvakseltaan löytyvän käytetyistä, mut se varmasti olis ihan kiva juttu. Tuolla edellä mainitussa A6:ssa, jota myös ajoin, oli myös vastaava, kaupungissa tosi kevyt veivata, baanalla taas kuin juna. Mut loput mielipiteet 2.5 TDI:stä voikin sit lukea joko Audi klubin taikka FFP:n sivuilta. Toi 1.9 TDI olis varmaan varmempi, 2.0 TDI:stä tiedä vielä?

320 CDI olis varmasti aivan loistava peli, kerran kyydissä istunu, mut en tiedä arvaanko sellaista kokeilla, näistä kokeiluista ei monesti oo enää paluuta tehottomampaan. Ja toisaalta luulisin vähemmänkin riittävän, luulisin ainakin...

Hmm, mutta onko esim. elegancessa ja avantgardessa jo vakioalustassa eroa? Luulin, että erot olis pelkästään sisustuksessa, sekä jossain listoissa taikka vastaavassa. Olenko ihan väärässä? Noita C-sarjalaisia oiskin enemmän tarjolla sporttipaketilla, E-sarjaa ei.

Onneks ei ole mikään tajuton kiire tuon auton kanssa, tällä hetkellä on kortit sen verran levällään. Toisaalta kyllä E-sarjalainen houkuttelee ehkä eniten, arvon pitävyys ei ole kanssa ollenkaan huono asia, oletan että Mersu ois edelleen paras siinä suhteessa?!

Ehkä noita pitäs kaikkia ajaa ja omistaa vuoden kaks, jotta osais sanoa mikä itseään sitten parhaiten miellyttää. Tähän ei nyt valitettavasti ole tässä vaiheessa mahdollisuuksia, tiedä vaikka se ruljanssi alkais nyt tästä :)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minulla on nyt kaksi Elegancea eikä kummassakaan ole mitään suuntavakavuusongelmia, autot on erittäin vaivattomia ajettavia.

Tuohon dieseliin piti vaihtaa renkaat kun heitteli urissa kovasti, renkaiden vaihdon jälkeen on kuin toinen auto. (Ei kantsi ajaa vanhoilla Hankookeilla).
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Makuja on tosiaan monenlaisia. Olisiko vanhat puulaaki rallikokemukset vielä takaraivossa, kun itse totesin ainakin tässä pienemmässä sarjassa C-sarjalaisen helpommin käsiteltäväksi kuin Audi A4 mallin joka erinomainen auto on sekin. (Ystävällinen myyjä luovutti sen kahdeksi päiväksi koeajolle aikoinaan talvikeleille, mutta kyllä valinta meni sitten viime metreillä BMW:n ja MB:n väliseksi ) Mitenkäs siitä sanottiin tästä pienemmästä Audista; Todella hyvä ajaa, vaikka moottori onkin puskurin edessä....
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ihan sama kummassa päässä autoa ne vetävät pyörät sijaitsevat. Äkkiä siihen oppii. Itsellä tuo Mersu on ensimmäinen takavetoinen auto. Tietysti työn puolesta on tullut ajettua takavetoisia enemmän kuin paljon ja joskus melkoisessa luistossakin mutta takavetoisella henkilöautolla vähemmän.

Kun takavetoautoon tottuu ja joutuu sen jälkeen jostain syystä ajamaan etuvetoista kaupungissa talvella, vit***aa se etuvetoisen ohjauksen vetely urissa aina välittömästi. Eipä avovaimollakaan ole mitään vaikeuksia ollut tuon lähemmäs 30-vuotiaan automaattivaihteisen takavedonkaan kanssa, vaikka sai juuri vasta tammikuussa kortin. Järki kädessä kun ajelee, pärjää sitä melkein millä autolla vaan.

Niin ja onhan tuollainen tehokkaalla vääntävällä moottorilla varustettu takaveto aivan eri asia kuin joku 1,3 DX Corolla tai vastaava, jollaisista suurimman osan takavetoja kammoksuvan kokemukset ovat. Moottorissa kun riittää puhtia, on sitä luistoa paljon helpompi hallita. Tai no tietysti noissa uudemmissa ESP pitää huolen siitä, että autoa ei voi ajaa hallitusti nätissä luisussa.

Takavetoinen on luonnostaan ohjaukseltaan etuvetoista kevyempi, kun ei ole vetoniveliä laittamassa ohjaukselle hanttiin. Eli jos etuvetoisessa on saman painoista takavetoista kevyempi ohjaus, on sitä tehostettu reilusti enemmän. Tehostaminen vie aina kuitenkin tuntoa pois. Olisikohan se etuvetoisen muka parempi ohjaustuntuma kuitenkin tuota etuvetoiselle tyypillistä urissa ja kuopissa nyppimistä, joka siis tuntuu ohjauksen vetelynä ja voi antaa harhakäsityksen paremmasta ohjaustuntumasta. Liukkaalla ilmiö vielä korostuu entisestään. Takavetoisen ohjauksessa tuntuma todellisuudessa on yleensä parempi, kun ohjauksen vetelyt ovat jotain normaalista poikkeavaa. Etuvetoisessa joka kuoppa ja ura aiheuttaa aina tärähdyksiä ratille vieden pois sitä todellista ohjaustuntumaa.
W123 280TE -79
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Ittellä on tuo etenemisongelma ratkaistu käyttämällä eri autoja kesällä ja talvella. Mut tosiaan, 2.5tdi koneissa oli ongelmia ensimmäisissä, vm. olikohan -02 tai -03 lähtien pahimmat ongelmakohdat on niissäkin korjattu ja tehoakin löytyy jo 180p, quattrona varsin suositeltava auto, vaikka huonolla tuurilla Audeista osaa löytyä kaikenlaista kiusallista (yleensä sähkö-) vikaa. 1.9 tdi on A6 kokoiseen autoon nuhapumppu moottori, 150 hp 2.5 tdi:kään ei ole mikään tykki siinä korissa. VAG konsernin tiptronic lootissa on ollut jinkinverran ongelmia, eivät ole ihan niin varmoja kuin mersujen automaatit yleensäottaen ovat olleet. Nelivetojärjestelmät taasen Audeissa pomminvarmoja ainakin Volvoon verrattuna, joten niitä ei sen takia tarvitse vierastaa. Audeissa se parametriohjaus kulkee nimellä servotronic ja on suositeltava varuste.

Minusta jatkaminen Saab linjalla ei välttämättä olisi huono ratkaisu, ainakaan Ovloviin ei kannattane vaihtaa vaikka sellaisia euroopasta varmaan saisi kohtuuhinnalla. Nykyäänhän Saabiin saa jo moderneja dieseleitä joilla varmaan jälleenmyyntiarvokin lienee kohtuullinen. Tiedä sitten saako niihin hyvin toimivaa automaattilaatikkoa, sellainen on mielestäni nykypäivänä oltava tehokkaan dieselin jatkeena.

Mersun arvon säilyminen lienee vielä hieman kysymysmerkki, ainakin Väyrysten hintakehitys on ollut osittain melkoisen murskaavaa. Hintahaitaria löytyy alkupään malleista alle kymppitonnista päälle 20 tuhanteen. Yleensäkin C sarja säilyttää hintansa paremmin kuin E, toki myös lähtöhinta vaikuttaa, mutta myös E koristen ruoste- ja sähköongelmat. Tiedä sitten vaikuttavatko nämä vielä uusimmissa E malleissa kun niitä tarjoaa vaihtoon.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Etuvetoauton urissa vetely ei ainakaa Audissa ole mikään merkittävä ongelma. Halvemmilla japanilaisilla puolestaan pito on keulassa olematon ja vetely melkoista.

Mutta etuveto- takavetoauton ajattavuudesta olen eri mieltä Rainen kanssa. Muistan, kuinka autokoulunopettajakin sanoi lamavuosina, että Suomen työttömyydestä päästäisiin heti eroon, jos kaikki autot olisivat edelleen takavetoisia kuten 60- ja 70-luvulla.

Quattrolla poistuu kaikki nämä ongelmat. Makuasioista on sinänsä turha kiistellä ja uudempi E-sarjalainenkin olisi kyllä komea auto omistaa.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

MKC280 kirjoitti:Mutta etuveto- takavetoauton ajattavuudesta olen eri mieltä Rainen kanssa.
Mitähän olen kirjoittanut ajettavuudesta? Ajettavuus ja ohjaustuntuma ei ole sama asia. Toki auto, jossa on huono ohjaustuntuma, ei oikein voi olla hyvä ajettava. Silti hyvä ohjaustuntuma ei takaa hyvää ajettavuutta.

Ajettavuudeltaanhan etuvedon ja takavedon isoin ero on, että etuveto tyypillisesti aliohjaa ja takaveto yliohjaa. Aliohjaaminen on kokemattomalle kuljettajalle helpompi hallita, mutta enemmän auton käsittelyyn tottuneelle hieman yliohjaava auto usein on varsin miellyttävä vaihtoehto.
W123 280TE -79
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Ajelen sitten etuvedolla kun:

-formulat ovat etuvetoisia
-rekat/linja-autot ovat etuvetoisia
-traktorit ovat etuvetoisia

"Etuvetoiset naisille, takavetoiset miehille, nelivetoiset on traktoreita"

Neliveto se tietenkin paras vaihtoehto on..
124.023
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

xxx
Viimeksi muokannut MKC280, To 17.05.2007 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Jos katsotaan mitä ammattilaiset kertoo talviajosta Audi A4 mallista ja C-sarjalaisesta:

TM Talvitesti
Maantieajomme tehtiin nyt vaativimmissa olosuhteissa. Ajoalusta oli valtateitä vähemän liikkennöity lumi- ja jääpintainen kantatie, jonka karhunurat heiluttelivat herkimpiä autoja. Lisäksi suojasään jälkeinen pakkanen oli jäädyttänyt pehmenneelle ajoradalle ikävän jyrkkäreunaisia uria.

Tässä testissä C-mersu nappasi kympin ja Audi ysin. Kumpikin hyviä autoja että taitaa se kahvikuppi jäädä kummallakin juomatta....

Liikkeellelähdössä Audi toki hakkaa Mersun mennentullen.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

xxx
Viimeksi muokannut MKC280, To 17.05.2007 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Oma makuhan se kuitenkin valinnan ohjaa. Jos tarkoitus on ajaa mutkainen tie sarvet päässä, en näistä autoista ottaisi kumpaakaan. Parempia ajettavia siihen tarkoitukseen löytyy aivan varmasti.

Ko testissä kellotetulla radalla kumpikin jäi mm. Avensikselle, mutta tarkoitus testissä oli matkanteon vaivattomuus huonolla tiellä, ja siinä MB C pärjäsi takapotkuiseksi loistavasti. Sekä käsiteltävyys ja ajettavuus maksimipistein. Nyt puhun jokapäiväisestä käytöstä, en kilpa-ajosta. Mielenkiintoista oli kiitos jonka kumpikin, Audi että MB, saivat käsiteltävyydestä myös ilman ajonvakautusta. Toki silloin pitää MB:ssä tietää takapotkun käsittelystä jotain
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sen jälkeen kun meinasi henki mennä ohitustilanteessa en ole kovin mieluusti mersua vaimolle antanut. Siis ajaahan se sillä joka päivä mutta pahaa tekee. Venäläistä pakettiautoa ohittamaan lähtiessä (vetävät) takarenkaat lähtivät rajuun sivusuuntaiseen luisuun syvästi uraisella tiellä kun pitävä kulunut ura vaihtui jäiseen ponteen uran vieressä. Tein sen virheen että kiihdytin samalla kun vaihdoin kaistaa ja normaalisti hyvin toimiva ASR ei kyennytkään lopettamaan täysin sivusuunnassa tapahtuvaa luistoa.

Sitten oltiin noin 80km/h vauhdissa täysin poikittain, täysin yllättäen ja silmänräpäyksessä.

Kolme kertaa heijattiin puolelta toiselle korjausliikkeitä ennenkuin ajo saatiin takaisin hallintaan. Sain suurin ponnistuksin pidettyä auton omalla kaistalla ennenkuin vastaantuleva auto ehti kohdalle.

Tuon tapahtuman jälkeen en ole voinut luottaa mersuun ohitustilanteessa vaan aina täytyy sipsutella käännöksissä. Olkoonkin että tuo tapaus jäi toistaiseksi ainoaksi, ottaisin heti etu- tai nelivedon jos järkevä vaihtoehto olisi tarjolla, ainakin vaimolle. Etu- tai nelivedolla tuollaista ei olisi päässyt tapahtumaan.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

xxx
Viimeksi muokannut MKC280, To 17.05.2007 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 31.07.2004 18:17

Viesti Kirjoittaja pekkapee »

Nopeimmat ajat ajettiin ajonvakaus poiskytkettynä joka merkillä. (Myös Audi ja Mersu) Näitähän oli huono keskenään verrata kellotetulla radalla koska esim MB oli ainoa automaatti....Ja taas Toyotasta oli himpun tehokkaampi versio kuin Audista tai MB:stä


Mutta en ole missään väittänyt Audia huonoksi ajaa, huomion vain että se malli millä ajoin oli melko puskeva käytökseltään jos alettiin menemään todella kovaa. En ole quattroa maininnut tässä asiassa ollenkaan ja olen samaa mieltä että se jättäisi takapotku C-mersun liukkaalla kuin nallin kalliolle. Nelivetoa löytyy myös BMW:ltä ja Mersulta ja näitähän pitäisi taas verrata keskenään. Itse pidän BMW:n toteutusta kyllä parhaana. Eli jos ottaisin nelivedon se ei olisi Audi eikä Mercedes.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Uutta Audia ja Mersua ajaneena voin vakuuttaa, että molemmat ovat loistavia autoja. Takavetoa ei kannata enää pelätä, sillä esp:n keksimisen jälkeen takavetoiset ovat olleet aivan yhtä helppoja ajaa kuin etuvetoisetkin. Tosin kun takavetoon tottuu ei jaksa edes kuvitella ajavansa etuvetoisella. On jotenkin luonnollisempaa, että autoa voi ohjata myös kaasun avulla ja ennenkaikkea se on ajettavampaa 8)
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Vastaa Viestiin