Auton osto: puolesta/vastaan M103 vs. M104.992/ auto ostettu
Auton osto: puolesta/vastaan M103 vs. M104.992/ auto ostettu
Toisen auton hankintahommassa ollaan päästy siihen vaiheeseen, että tällä hetkellä on vastakkain 1989 300 CE ja 1992 300 CE-24, molemmat kakkossarjalaisia ja 4-vaiht. automaatilla. Tuontiautoja kohtuullisen hyvin varustein. Kummastakaan kombinaatiosta ei ole pahemmin kokemusta; muutamia satakakskuutosia olen ed. moottorilla ajanut sekä yhtä -24:sta manuaalilla pienen pätkän. Siitä en juuri pitänyt.
Motonetin luettelon perusteella M104:ssä on tietyt osat jonkun verran kalliimpia kuin 12-venttiilisessä. Samoin M103:n mystiset sytytys-/ tyhjäkäyntiongelmat on tiedossa.
Kuten aiemminkin todettua, paperilla 300 CE-24 ei näytä juuri kummemmalta, huipputeho 700 r/min korkeammalla, vääntö 10 Nm korkeampi parisataa kierrosta ylempänä. Kulutus lienee suurinpiirtein sama, näissä yksilöissä 12-venttiilisen omistaja puhuu 11-12 litran keskikulutuksesta, moniventtiilin omistaja kertoi maantiellä päässeensä reiluun kahdeksaan (!) litraan. Tuo kuulostaa jo mielenkiintoiselta... Toki iso pata vaatii veronsa käskettäessä.
Parin ihmisen kanssa, kellä oli kokemusta molemmista kanssa olen jo keskustellut, mutta lisää mielipiteitä kaipaisin. Onko moniventtiilissä jotain sudenkuoppia, miksi sellaiseen ei pitäisi puuttuman?
Edit: Mites nuo huoltohommat, tulppien vaihto, öljynvaihto onnistuuko yläkautta... ? Vaatiiko erikoistyökaluja tms.
Edit. otsikko ajantasaistettu.
Motonetin luettelon perusteella M104:ssä on tietyt osat jonkun verran kalliimpia kuin 12-venttiilisessä. Samoin M103:n mystiset sytytys-/ tyhjäkäyntiongelmat on tiedossa.
Kuten aiemminkin todettua, paperilla 300 CE-24 ei näytä juuri kummemmalta, huipputeho 700 r/min korkeammalla, vääntö 10 Nm korkeampi parisataa kierrosta ylempänä. Kulutus lienee suurinpiirtein sama, näissä yksilöissä 12-venttiilisen omistaja puhuu 11-12 litran keskikulutuksesta, moniventtiilin omistaja kertoi maantiellä päässeensä reiluun kahdeksaan (!) litraan. Tuo kuulostaa jo mielenkiintoiselta... Toki iso pata vaatii veronsa käskettäessä.
Parin ihmisen kanssa, kellä oli kokemusta molemmista kanssa olen jo keskustellut, mutta lisää mielipiteitä kaipaisin. Onko moniventtiilissä jotain sudenkuoppia, miksi sellaiseen ei pitäisi puuttuman?
Edit: Mites nuo huoltohommat, tulppien vaihto, öljynvaihto onnistuuko yläkautta... ? Vaatiiko erikoistyökaluja tms.
Edit. otsikko ajantasaistettu.
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 18.12.2006 10:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Pelkästään moottorien ominaisuuksien perusteella itse ottaisin 300CE. Vääntöalue sopii automaattiin huomattavasti paremmin. Huollon kannalta ei M103 ainakaan kalliimpi ole.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Mutta mitenkä tuo M104.992 toimii käytännössä, poikkeaako käytös kaupungissa/maantiellä/ohituksissa kovastikin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mitään kokemusperäistä vastakkainasettelua ei tässä pääse kyhäämään, tuosta M104:stä kun ei ole juurikaan kokemusta. Oikeastaan ainoa, mitä myllystä olen kuullut, on sytkäpuolen herkkyys ja erityisesti johdotusten kehno kesto.
Lieneekö omalle kohdalle sitten osunut terveempi M103-yksilö, mutta nyt ajetut 410.000 km eivät vielä tunnu konetta väsyttävän. Mainittu mystiikka korjautui lopulta hyvin pienillä investoinneilla. Niihin kuuluivat tyhjäkäynnin mikrokytkimen putsaus ja säätö, kaasuvivuston herkistäminen, tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, suuttimien puhdistus, kaikkien ilmaletkujen tarkistus, riittävän bensapaineen varmistus eli uusi pumppu, virranjakajan kunnosta huolehtiminen ja tulpanjohtojen vaihto sekä uusi akku.
Tuntuu siltä, että sytkäpuolen lisäksi myös seoksilla on vaikutusta noihin pikkupulmiin - siiitä lähtien kun päästämittausten arvot passatiin reilusti sallitujen minimien alle, niin pannu on pelannut oivallisesti.
Lisäksi mieleen tulee, että M103:n kuuluisat häiriöt ovat useamman osatekijän summa - herkkähipiäinen kone vaatii, että kaikki edellämainitut huolto- ja kunnostuskohteet ovat priimalyönnissä yhtä aikaa. Yksikin vaillinaisesti toimiva osatekijä saa kokonaisuudessa aikaan hieman eri tavalla ilmeneviä "tunnistamattomia" häiriöitä. Mutta ainahan koneet kuitenkin ovat käynnistyneet ja perille vieneet.
M103 kestääkin sitten mekaanisesti todella hyvin, jos nuo alkusarjan nokkakeppien syöpymät jätetään huomiotta. Oman pirssin pannu ei ole ollut auki nokkahilujen vaihtoa lukuunottamatta 190 tkm sitten eli tuolloinkaan ei kantta avattu. Venakumit on vaihdettu, siinä varsinaiset moottoriremontit.
Kone ei edelleenkään huohota ja öljykulutus pyörii siinä 1 - 1,5 litran tuntumassa 10.000 kilometrillä ja bensaa palaa se useinkin puheena ollut 8,5 - 10,5 litraa vuodenajasta, kaasujalasta ja ajon luonteesta riippuen. Veikkaan, ett maitti on samaa luokkaa kevyemmässä, mutta tomaattilaatikollisessa CE:ssä.
Oliko tämä nyt sitten puolustuspuhe vaiko kritiikkivuodatus M103:lle, sen voit tulkita itse M104 tuskin on mekaaniselta kestävyydeltään yhtään huonompi, ja jos noita pikkuhäikkejä on siitä saatu karsittua, niin varmasti hyvä ostos on sekin. M103 on kaikesta huolimatta varsin varmatoimista "peruskauraa", joka hiukan huolehdittuna jaksaa kyllä punnertaa.
Lieneekö omalle kohdalle sitten osunut terveempi M103-yksilö, mutta nyt ajetut 410.000 km eivät vielä tunnu konetta väsyttävän. Mainittu mystiikka korjautui lopulta hyvin pienillä investoinneilla. Niihin kuuluivat tyhjäkäynnin mikrokytkimen putsaus ja säätö, kaasuvivuston herkistäminen, tyhjäkäyntimoottorin puhdistus, suuttimien puhdistus, kaikkien ilmaletkujen tarkistus, riittävän bensapaineen varmistus eli uusi pumppu, virranjakajan kunnosta huolehtiminen ja tulpanjohtojen vaihto sekä uusi akku.
Tuntuu siltä, että sytkäpuolen lisäksi myös seoksilla on vaikutusta noihin pikkupulmiin - siiitä lähtien kun päästämittausten arvot passatiin reilusti sallitujen minimien alle, niin pannu on pelannut oivallisesti.
Lisäksi mieleen tulee, että M103:n kuuluisat häiriöt ovat useamman osatekijän summa - herkkähipiäinen kone vaatii, että kaikki edellämainitut huolto- ja kunnostuskohteet ovat priimalyönnissä yhtä aikaa. Yksikin vaillinaisesti toimiva osatekijä saa kokonaisuudessa aikaan hieman eri tavalla ilmeneviä "tunnistamattomia" häiriöitä. Mutta ainahan koneet kuitenkin ovat käynnistyneet ja perille vieneet.
M103 kestääkin sitten mekaanisesti todella hyvin, jos nuo alkusarjan nokkakeppien syöpymät jätetään huomiotta. Oman pirssin pannu ei ole ollut auki nokkahilujen vaihtoa lukuunottamatta 190 tkm sitten eli tuolloinkaan ei kantta avattu. Venakumit on vaihdettu, siinä varsinaiset moottoriremontit.
Kone ei edelleenkään huohota ja öljykulutus pyörii siinä 1 - 1,5 litran tuntumassa 10.000 kilometrillä ja bensaa palaa se useinkin puheena ollut 8,5 - 10,5 litraa vuodenajasta, kaasujalasta ja ajon luonteesta riippuen. Veikkaan, ett maitti on samaa luokkaa kevyemmässä, mutta tomaattilaatikollisessa CE:ssä.
Oliko tämä nyt sitten puolustuspuhe vaiko kritiikkivuodatus M103:lle, sen voit tulkita itse M104 tuskin on mekaaniselta kestävyydeltään yhtään huonompi, ja jos noita pikkuhäikkejä on siitä saatu karsittua, niin varmasti hyvä ostos on sekin. M103 on kaikesta huolimatta varsin varmatoimista "peruskauraa", joka hiukan huolehdittuna jaksaa kyllä punnertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Auton osto: puolesta / vastaan M103 vs. M104.992
Juu, tuli jälkikäteen mieleen, että tuo lausunto on ehkä turhan vaatimaton.Timo L. kirjoitti: Kuten aiemminkin todettua, paperilla 300 CE-24 ei näytä juuri kummemmalta, huipputeho 700 r/min korkeammalla, vääntö 10 Nm korkeampi parisataa kierrosta ylempänä.
Kyllä 40 hv:n ero 24-venaisen hyväksi on sentään aika paljon, varsinkin jos asiaa mitataan prosentuaalisena nousuna. Mutta mitalilla on tosiaan se toinen puoli, että samasta tilavuudesta tuo teho puristettuna saattaa vaikuttaa tavanomaisiin käyttöominaisuuksiin vähemmän myönteisesti
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pitäisikö tuo nyt lukea niin, että Kaapon Daami kulkee laihalla seoksella?Kaapo kirjoitti: Tuntuu siltä, että sytkäpuolen lisäksi myös seoksilla on vaikutusta noihin pikkupulmiin - siiitä lähtien kun päästämittausten arvot passatiin reilusti sallitujen minimien alle, niin pannu on pelannut oivallisesti.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, milloin ensimmäiset pakoventtiilit paukkuu.....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Näinpä. Itsellä neljän vuoden aikana humppasi tyhjäkäynti M103:ssa pari kertaa, uudelleenkäynnistys tokeennutti vian. Kaksi kertaa auto sammui "suoriltaan" risteyksessä, syystä jota en tiedä. Sammumisilla oli väliä noin vuosi ja keli oli toisella kertaa kostea, toisella kuiva. Hiukan ihmetyttää lukea, miten nämä käynnistymis/käynnissäpysymishuolet ovat jossain ihan jokapäiväistä leipää. Itsellä oli vielä "pahamaineinen" kat-versio.Kaapo kirjoitti: Lisäksi mieleen tulee, että M103:n kuuluisat häiriöt ovat useamman osatekijän summa - herkkähipiäinen kone vaatii, että kaikki edellämainitut huolto- ja kunnostuskohteet ovat priimalyönnissä yhtä aikaa. Yksikin vaillinaisesti toimiva osatekijä saa kokonaisuudessa aikaan hieman eri tavalla ilmeneviä "tunnistamattomia" häiriöitä. Mutta ainahan koneet kuitenkin ovat käynnistyneet ja perille vieneet.
Perusmekaaninen ruiskukin kuitenkin, mutta jos todella autolla on se 200 + tkm ajettu, niin jo siinä voi joku osakokonaisuus olla kulahtanut.M103 kestääkin sitten mekaanisesti todella hyvin, jos nuo alkusarjan nokkakeppien syöpymät jätetään huomiotta.
***
Oliko tämä nyt sitten puolustuspuhe vaiko kritiikkivuodatus M103:lle, sen voit tulkita itse M104 tuskin on mekaaniselta kestävyydeltään yhtään huonompi, ja jos noita pikkuhäikkejä on siitä saatu karsittua, niin varmasti hyvä ostos on sekin. M103 on kaikesta huolimatta varsin varmatoimista "peruskauraa", joka hiukan huolehdittuna jaksaa kyllä punnertaa.
Tuttavan -86 M103 on yli 400 tkm ajettu ja toimii kuin kello sekin, W126-korissa ja ilman kattia. Pakosarjan tiiviste siinä vuotaa aina vaan eli ääni on ns. sporttinen, mutta muuten starttaa hienosti, vetää tasan eikä sammuile. Koska isompia naputuksia ei kuulu, voidaan olettaa nokkakeppiosastonkin olevan iskussa...
Kimurantti kysymys toisaaltaan, saisihan uudemman koneen myötä uudemman kopankin ehkä. M103 ei pidä periaatteessa sisällään mitään, mistä ei itse selviäisi
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kuten Timolle puhelimessa mainitsin, niin tuo 24-venttiilinen kone on yllättävän sitkeä, mielestäni paljon kauniimmin käyttäytyvä läpi koko kierrosalueen kuin vanha M103. Numeroarvot valehtelevat tässä tapauksessa aika paljon, vaikka huippuvääntöä ei juuri enempää ole kuin 103:sessa niin todellisuudessa kone on paljon nöyrempi kuin edeltäjänsä.
Muistaakseni pari vuotta sitten kun koeajoin Empulle sitä yhtä 300CE-24:ää salossa, jäi moottorista todella positiivinen vaikutelma. Kone veti alhaalta asti tosi puhtaasti ja nelivaihteinen laatikko pelasi koneen kanssa yhteen todella hienosti. 80:stä suurimmalla vaihteella puolikaasulla suoritettu ohitus sujui todella vikkelään.
Itse ehdottomasti kannatan tuota nykyaikaisempaa konetta, satakolmosesta oli itselle lähinnä vaivaa ja harmia, aika vähän iloa silloin aikoinaan.
Muistaakseni pari vuotta sitten kun koeajoin Empulle sitä yhtä 300CE-24:ää salossa, jäi moottorista todella positiivinen vaikutelma. Kone veti alhaalta asti tosi puhtaasti ja nelivaihteinen laatikko pelasi koneen kanssa yhteen todella hienosti. 80:stä suurimmalla vaihteella puolikaasulla suoritettu ohitus sujui todella vikkelään.
Itse ehdottomasti kannatan tuota nykyaikaisempaa konetta, satakolmosesta oli itselle lähinnä vaivaa ja harmia, aika vähän iloa silloin aikoinaan.
Njoo. Kyllä se M103 jaksaa mennä myös pikkukierroksilla, mutta jos räyhäkkäämpää menoa haluaa, on kieppejä oltava se 3000 vähintään. Automaatilla tämä ei niin haittaa, manuaalilla ajosta tulee pyrkivää.Mauri H. kirjoitti:Kuten Timolle puhelimessa mainitsin, niin tuo 24-venttiilinen kone on yllättävän sitkeä, mielestäni paljon kauniimmin käyttäytyvä läpi koko kierrosalueen kuin vanha M103. Numeroarvot valehtelevat tässä tapauksessa aika paljon, vaikka huippuvääntöä ei juuri enempää ole kuin 103:sessa niin todellisuudessa kone on paljon nöyrempi kuin edeltäjänsä.
.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No niin, se lapsus sieltä tietenkin tuli... tuo lihavoitu osa oli siis tarkoitettu kuulumaan, että reilusti sallittujen maksimien alle... ts. mahdollisimman lähellä miniarvoja.Mesedesi kirjoitti:Pitäisikö tuo nyt lukea niin, että Kaapon Daami kulkee laihalla seoksella?Kaapo kirjoitti: Tuntuu siltä, että sytkäpuolen lisäksi myös seoksilla on vaikutusta noihin pikkupulmiin - siiitä lähtien kun päästämittausten arvot passatiin reilusti sallitujen minimien alle, niin pannu on pelannut oivallisesti.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, milloin ensimmäiset pakoventtiilit paukkuu.....
Noilla, kylläkin melko laihoilla, säädöillä on ajettu nyt n. 90.000 km, joten kaipa ne pakoventtiilit olisivat jo kärynneet, jos sen olisivat tehdäkseen.
Olen vaan vuosien mittaan katsellut jonkin verran näiden oikuttelevien moottoreiden päästömittauksia ja ne ovat myötäänsä siellä maksimipäässä ainakin katsastuksesta läpimenon kannalta.
En tiedä, kuinka paljon samaa sukua oleva M102 tekee näitä temppuja, mutta ainakin appiäijän 230TE pelaa kuin ajatus, kun hovihuovi veti säädöt aika "kuiviksi".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
No ei tää kyllä helpota yhtään valintaa , etenkään kun luin Maurin koeajojutun. No, autothan ovat yksilöitä jo tässä iässä. -24:ssä harmittaa vaan takaniskatukien puutos ja sivuvilkut väärässä paikassa . 300 CE:ssä onkin sitten varusteet kohdallaan. Mutta tokkos tuollaisessa "urheilumallissa" takaniskoja tarvitaankaan... . Mutta turha spekuloida enen kuin autot käydään tsekkaamassa, toivon mukaan viikonloppuna.
Mutta kiitoksia kommenteista tähän asti, jatketaan vääntöä.
Mutta kiitoksia kommenteista tähän asti, jatketaan vääntöä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mitä vikaa on 320 mallissa? Se ainakin vääntää kunnolla.
Tarjontaa tosin on vähemmän, ainakin coupeja aika vähän tarjolla. Yhtä vähän ajettua kävin katsomassa itsekin Loviisan suunnalla muutama päivä sitten, paikan päällä vasta selvisi ettei ollut ilmastointia
Tarjontaa tosin on vähemmän, ainakin coupeja aika vähän tarjolla. Yhtä vähän ajettua kävin katsomassa itsekin Loviisan suunnalla muutama päivä sitten, paikan päällä vasta selvisi ettei ollut ilmastointia
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Koska olen tuon toisen harkinnassa olevan värkin omistaja en viitsi paljoa tähän kirjoitella, kun olen ikään kuin jäävi, mutta tosiaan öljyn, suodattimen ja tulppien vaihto onnistuu kyllä itse 103:ssa. Viimeksi käytin öljynvaihdon vielä merkkiliikkeessä (Täysi huoltokirja), mutta tulpat vaihdettiin itse n. 6tkm sitten. Bensaa palaa minulla kyllä matka-ajossakin se n. 10 / 100km ja keskikulutus vuoden seurannalla on n. 12 / 100km. Se tosin laski n. ½-1l / 100km tulppien vaihdon jälkeen.
En edes itse tiedä suoraan sanottuna kumman ottaisin jos oikein saisin valita. Toisaalta ainakin minua kiehtoisi ne isommat tehot, mutta taas toisaalta kun minulla auto on käyttiksenä, niin halvemmat osat on palapelin toinen puoli. Esim. etujouset (vahvemmat), jotka juuri vaihdoin maksoivat 29,90e /kpl. Tosin en tiedä mitä 24V malliin maksaisivat.
En edes itse tiedä suoraan sanottuna kumman ottaisin jos oikein saisin valita. Toisaalta ainakin minua kiehtoisi ne isommat tehot, mutta taas toisaalta kun minulla auto on käyttiksenä, niin halvemmat osat on palapelin toinen puoli. Esim. etujouset (vahvemmat), jotka juuri vaihdoin maksoivat 29,90e /kpl. Tosin en tiedä mitä 24V malliin maksaisivat.
-A-J-
Nimenomaan ei mitään muuta vikaa kuin että tuntuu olevan vähän tarjolla ja menee hieman yli budjetin. Ainakin se ainoa ilmastoitu joka Nettiautossa Oulun suunnalla on.Ahti kirjoitti:Mitä vikaa on 320 mallissa? Se ainakin vääntää kunnolla.
Tarjontaa tosin on vähemmän, ainakin coupeja aika vähän tarjolla. Yhtä vähän ajettua kävin katsomassa itsekin Loviisan suunnalla muutama päivä sitten, paikan päällä vasta selvisi ettei ollut ilmastointia
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
24v .
+ Paremmat jarrut.
+ Uudempi ja kehittyneempi moottori. Lisätehot aina plussaa...
+ Parempi jällenmyynti arvo(halutumpi). Vaikka tällä ei pitäisi kyllä ole mitään merkitystä.
- Kansivikojen yleisyys. Taitaa olla kaikkien mersujen ominaisuus .
- Osa varaosista kalliimpia kuin esim. 500e:ssä .
- Vanteiden yhteensopivuus jarrujen osalta.
12v
+ Halvemmat osat moottoriin.
+ Osien saatavuus parempaa moottorin/jarrujen osalta ainakin.
+ Helpompi löytää vanteet kun ei ole isoja jarruja.
- Vanhanaikainen moottori.
- Jälleenmyynti arvo huonompi kuin 24v:ssä. Fakta .
Tuossa oma "taulukko". Itse ostaisin 320:sen jos olisi CE:n osto edessä. HAkisin Saksasta kun täällä tuntuvat olevan aika kortilla tai hinnat
+ Paremmat jarrut.
+ Uudempi ja kehittyneempi moottori. Lisätehot aina plussaa...
+ Parempi jällenmyynti arvo(halutumpi). Vaikka tällä ei pitäisi kyllä ole mitään merkitystä.
- Kansivikojen yleisyys. Taitaa olla kaikkien mersujen ominaisuus .
- Osa varaosista kalliimpia kuin esim. 500e:ssä .
- Vanteiden yhteensopivuus jarrujen osalta.
12v
+ Halvemmat osat moottoriin.
+ Osien saatavuus parempaa moottorin/jarrujen osalta ainakin.
+ Helpompi löytää vanteet kun ei ole isoja jarruja.
- Vanhanaikainen moottori.
- Jälleenmyynti arvo huonompi kuin 24v:ssä. Fakta .
Tuossa oma "taulukko". Itse ostaisin 320:sen jos olisi CE:n osto edessä. HAkisin Saksasta kun täällä tuntuvat olevan aika kortilla tai hinnat
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Terve
itse kyllä ostaisin 300-24 tappisen kaikilla herkuilla. Vanha koulukaveri osti tässä juuri 12 tappisen mallin ja onhan se minusta jotenkin ihan toisesta maailmasta. 320 on on hyvä ratkasu jos löytää oikeasti jostain hyvän.
Tosin yleensä ne mitä on myynnissä ovat pommeja. Työkaverilla on tollanen
320 cupee jolla on ajettu 96tkm ja käy 5 pytyllä. 320 sytytys ratkaisu on huonompi kuin 300-24:n. Myös huomattavasti kalliimpi korjata. Toinen on vielä että 320 ei löydä niin hyvillä varusteilla, kuin näitä 300-24 tappisia. Toinen mielipiteeni on asiaan, että tuo sopii ainakin omaan silmään paremmin vanha facelift..
Jos päädyt tekemään kauppaa siitä 300-24 tappisesta, niin jos huomaat pientäkin värinää kun istut autossa liikennevaloissa, niin sytytyksessä on vikaa. Kun sytytys toimii oikein niin eipä sitä huomaa että auto käy. Ei ainakaan tuossa omassa. Kierrokset ovat ainoat jotka sen paljastaa..
sytysohjainyksikkö on sen 2000e puola 50e johdot 170e virranjakaja 150e pyörijä 40e tosin motosta taitaa saada jonkun ihme jakajan pyöriän kanssa 90e.
Alusta kannattaa käydä tarkkaan läpi ennen ostoa. Ei pelkästään ajamalla vaan oikeasti tarkastamalla. Alapallot tulevat nopeasti kalliiksi. Tarkista
etukäteen onko sportline alusta vai ei. Perus alustan alapllot tulee maksamaan 215e kpl ja tuo sportline tulee maksamaan 460e kpl.
Sportlineä ei saa tarvikkeena.
Itse tiesin että tuossa omassa oli ostaessa alapallot välystyneet, mutta enpä sitten tiennyt että on tuolla sportlinen alustalla, kun sitä ei missään lukenut. Noh rahaahan se vain on. Ja sitä ei ole..
Lauhduttimen o-renkaat on semmonen paikka mistä tuo on yleinen myös vuotamaan öljyä. Ei pelkka kännentiiviste..
4-vaihteisella automaalilla tuota 300-24 ei saa kyllä 8litraan menemään mutta tuolla 5-lovisella sen saa jos rauhakseen ajelee..
Koeajo kannattaa suorittaa siten että ajaa tuon lämpöseks ja käy vaikka kahvilla keskustelemassa autosta. ja suorittaa auton varsinaisen koeajon
kun kone jäähtynyt puolilämpöiseksi. Silloin siitä selviää mahdolliset oireet parhaiten jos niitä on.
Onnea tulevalle kaupalle.
itse kyllä ostaisin 300-24 tappisen kaikilla herkuilla. Vanha koulukaveri osti tässä juuri 12 tappisen mallin ja onhan se minusta jotenkin ihan toisesta maailmasta. 320 on on hyvä ratkasu jos löytää oikeasti jostain hyvän.
Tosin yleensä ne mitä on myynnissä ovat pommeja. Työkaverilla on tollanen
320 cupee jolla on ajettu 96tkm ja käy 5 pytyllä. 320 sytytys ratkaisu on huonompi kuin 300-24:n. Myös huomattavasti kalliimpi korjata. Toinen on vielä että 320 ei löydä niin hyvillä varusteilla, kuin näitä 300-24 tappisia. Toinen mielipiteeni on asiaan, että tuo sopii ainakin omaan silmään paremmin vanha facelift..
Jos päädyt tekemään kauppaa siitä 300-24 tappisesta, niin jos huomaat pientäkin värinää kun istut autossa liikennevaloissa, niin sytytyksessä on vikaa. Kun sytytys toimii oikein niin eipä sitä huomaa että auto käy. Ei ainakaan tuossa omassa. Kierrokset ovat ainoat jotka sen paljastaa..
sytysohjainyksikkö on sen 2000e puola 50e johdot 170e virranjakaja 150e pyörijä 40e tosin motosta taitaa saada jonkun ihme jakajan pyöriän kanssa 90e.
Alusta kannattaa käydä tarkkaan läpi ennen ostoa. Ei pelkästään ajamalla vaan oikeasti tarkastamalla. Alapallot tulevat nopeasti kalliiksi. Tarkista
etukäteen onko sportline alusta vai ei. Perus alustan alapllot tulee maksamaan 215e kpl ja tuo sportline tulee maksamaan 460e kpl.
Sportlineä ei saa tarvikkeena.
Itse tiesin että tuossa omassa oli ostaessa alapallot välystyneet, mutta enpä sitten tiennyt että on tuolla sportlinen alustalla, kun sitä ei missään lukenut. Noh rahaahan se vain on. Ja sitä ei ole..
Lauhduttimen o-renkaat on semmonen paikka mistä tuo on yleinen myös vuotamaan öljyä. Ei pelkka kännentiiviste..
4-vaihteisella automaalilla tuota 300-24 ei saa kyllä 8litraan menemään mutta tuolla 5-lovisella sen saa jos rauhakseen ajelee..
Koeajo kannattaa suorittaa siten että ajaa tuon lämpöseks ja käy vaikka kahvilla keskustelemassa autosta. ja suorittaa auton varsinaisen koeajon
kun kone jäähtynyt puolilämpöiseksi. Silloin siitä selviää mahdolliset oireet parhaiten jos niitä on.
Onnea tulevalle kaupalle.
Viimeksi muokannut Kryptonite, Ti 12.12.2006 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Kiitos Kryptonite hyvästä jutusta. Olenkin lukenut foorumin kirjoituksesi tarkkaan...Kryptonite kirjoitti:pitkän tarinan
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1029474
Tuossa voisi olla koeajon potenttiaalia. Esimerkiksi vertailun nimissä.
Tuossa voisi olla koeajon potenttiaalia. Esimerkiksi vertailun nimissä.
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Normaalisti 2:lla Toimii samanlailla kuin tuo 4 vaihteinen laatikko paitsi että tuossa on ylivaihde mikä toimii sitten jo sähkösesti. Ajossa ei huomaa kuin että vaihtaa kerran enemmän. Kirrokset jää alemmas. Sitten kepitysvaihteetTimo L. kirjoitti:Mitenkäs tuo 5-vaihteinen automaatti, millä vaihteella se lähtee liikkeelle normaalisti?
on 2:sta 4:een..
220.128 Black Mirror
Kehtaako joku tarkistaa, minkälainen ET ja vannekoko on 300 CE:ssä ja 300 CE-24:ssä
-alkuperäisellä teräsvanteella
-alkuperäisellä 15-reikäisellä aluvanteella.
Pitäisi löytyä käyttöohjekirjasta. Tietäisin käykö varastossa olevat pyörät alle.
-alkuperäisellä teräsvanteella
-alkuperäisellä 15-reikäisellä aluvanteella.
Pitäisi löytyä käyttöohjekirjasta. Tietäisin käykö varastossa olevat pyörät alle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Sen verta on kokemuksia noista 24v-koneellisten vanne sotkuista että en yhdy Maurin kommenttiin. Jopa 16":t eivät mahdu läheskään kaikki. Esim. nuo vaimon autossa olevat brabukset eivät menneet 24v-koneiseen sitten mitenkään. Ei edes 5mm spacerilla . Ne satulat siellä kiinni ottaa kun ovat niin isot. Saksassa osattiin olla viisaita ja 90-luvun vanneesitteissä luki ihan erikseen tosi monen vanteen kohdalla että nicht 24v . 24v:n vanteen profiili on ihan erilainen mitä "normi" vanteen. Keskiosa tulee huomattavasti ulommas ikään kuin noissa V8-koneisten vanteissa.
Sitten mitä HUOM! minulle on aikoinaan sanottu. Peltivanteita ei pitäisi edes käyttää noissa. Vararengaskin oli alumiinivanteella joten sekin kai puoltaa tuota vehon väitettä. Kuulema pulttien reiät saattaa mennä soikeiksi, vaikka ei kyllä tehojen puolesta kylläkään luulisi .
Käyttöohje kirja löytyi, mutta siinä ei ole kuin 280E ja 320E/CE. On noihin uudempiin että en voi nyt auttaa tässä. Sen verta tästäkin selviää että 320CE:n peltivanteista ei mainita mitään. 280E:ssä kyllä kerrotaan peltivanteen kokokin.
Sitten mitä HUOM! minulle on aikoinaan sanottu. Peltivanteita ei pitäisi edes käyttää noissa. Vararengaskin oli alumiinivanteella joten sekin kai puoltaa tuota vehon väitettä. Kuulema pulttien reiät saattaa mennä soikeiksi, vaikka ei kyllä tehojen puolesta kylläkään luulisi .
Käyttöohje kirja löytyi, mutta siinä ei ole kuin 280E ja 320E/CE. On noihin uudempiin että en voi nyt auttaa tässä. Sen verta tästäkin selviää että 320CE:n peltivanteista ei mainita mitään. 280E:ssä kyllä kerrotaan peltivanteen kokokin.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Käyttöohjekirjan mukaan:Timo L. kirjoitti:Kehtaako joku tarkistaa, minkälainen ET ja vannekoko on 300 CE:ssä ja 300 CE-24:ssä
-alkuperäisellä teräsvanteella
-alkuperäisellä 15-reikäisellä aluvanteella.
Pitäisi löytyä käyttöohjekirjasta. Tietäisin käykö varastossa olevat pyörät alle.
300 CE (ohne Sportfahrwerk):
Teräsvanteet: 6,5 J x 15 H 2 ET 49 (rengaskoko 195/65 R 15)
Aluvanteet: 6,5 J x 15 H 2 ET 48 (rengaskoko 195/65 R 15)
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
300 CE (mit Sportfahrwerk):
Teräsvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 42 (rengaskoko 205/60 R 15)
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
300 CE-24 (ohne Sportfahrwerk):
Aluvanteet: 6,5 J x 15 H 2 ET 48 (rengaskoko 195/65 R 15)
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
300 CE (mit Sportfahrwerk):
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
Eli -24 mallissa ei teräsvannevaihtoehtoja.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Jep, eli jos peltivanne ET48:lle menee paikalleen, niin melkein alu kuin alu ET35:sella mahtuu myös. Offsetin ero on kuitenkin 13 milliä.Eldorado kirjoitti:300 CE-24 (ohne Sportfahrwerk):
Aluvanteet: 6,5 J x 15 H 2 ET 48 (rengaskoko 195/65 R 15)
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
300 CE (mit Sportfahrwerk):
Aluvanteet: 7 J x 15 H 2 ET 41 (rengaskoko 205/60 R 15)
Eli -24 mallissa ei teräsvannevaihtoehtoja.
Kiitos Eldoradolle vannetiedoista. Eli farkun vanne passaa vallan mainiosti alle.
Ilmeni, että tuo kyseinen 300 CE-24 ei olekaan ajokunnossa viikonloppuna, eli se jää nyt testaamatta. Katsotaan nyt, jos jotain muuta mielenkiintoista ilmaantuisi Savonlinna-Pori akselille .
Ilmeni, että tuo kyseinen 300 CE-24 ei olekaan ajokunnossa viikonloppuna, eli se jää nyt testaamatta. Katsotaan nyt, jos jotain muuta mielenkiintoista ilmaantuisi Savonlinna-Pori akselille .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi