w202 MAF ihmettelyä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

w202 MAF ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Terve!

Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle ja porukoille loistavasta foorumista, vinkkiä on löytynyt pulmiin mutta nyt tarttis vähän lisäapuja. Hakunappia on täällä naksuteltu ahkeraan ja näyttäis ettei tästä aiheesta ole vielä kirjoiteltu (tai sitten en vaan osaa käyttää hakua). Niinpä aloitin nyt uuden threadin :oops:

Taustatietoja:

W202 / C 180T / 98 / 1.8 bensa / 111.921 / ostin kun mittarissa ~200tkm

No, parina aamuna kärry ei sitten käynnistynytkään kunnolla vaan pyrki sammumaan samantein. Uusi starttaus perään ja laakista käyntiin sekunniksi mutta pyrki taas sammumaan ja sammuikin. Tai saattoi sitten lähteä ok. Autoa on huollettu veholla tähänkin asti ja ajattelin pitää perinteestä kiinni kun tuo mittaristossa näkyvä kilometrimäärä jakoavaimen vieressä joka aamu samalla väheni.

Veholla sitten käytin kärryn huollon lisäksi vielä testerissä ja kaveri sanoi että ilmamassamittari rikki. Hintaa käikäleelle olisi tullut +500? euroa. Jäi ostamatta sillä kertaa.. MAF:in piuha irti ja kotiin pääsi kuitenkin työntelemään. Konehuoneessa näytti olevan boschin leimaa kantavan MAF tuubin sisällä pierbugin valmistama anturi.

Motonetistä sitten varaosaksi boschin ilmamassamittari, hintaa jokin 64 euroa ja koneeseen kiinni. Kone kiersi hyvin, käynnistyi aamusin ok mutta tyhjäkäynti seilasi aika häiritsevästi, jotain 400-1200 rpm kun esimerkiksi rullasi kytkin pohjassa valoihin. Ajattelin että tuo ajan kanssa asettuu kun(jos?) boxi opiskelee antureiden arvoja. Otin tuolloin asennuksessa vielä akun maakaapelin irti jotta purkin muisti nollautuu. Käynti ei asettunut noin viikon ajon jälkeen ja vein sitten potilaan paikalliselle mersuhuollolle testeriin ja tulos oli että käy liian rikkaalla. Vähän tuo alkoi kulutuksessakin näkyä. Testiprinttejä tarkemmin lueskeltuani huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli myös mennyt. Hankin uuden lämpötila-anturin vehosta ja testiin toisenlaisen maffin motonetista (pierburg, toiset ~64e) ja laitoin uudet kilkkeet kiinni.

Tämän jälkeen tyhjäkäynti vakavoitui pierburgin maffilla kuin kiekkamittari olisi ollut sökö :) jökötti vain paikallaan :D . Hetken aikaa tyytyväisenä ajelinkin ja sitten alkoi koneen kiertoalue hukkua ja kone puutua tosi pahasti kun polkimen laittoi pohjaan. Maffin piuha taas irti ja päätä raapimaan.

Tuli tässä vaiheessa epäiltyä bensapumppua / filtteriä / relettä. Bensapumpun relekin tuli avattua ja katsottua mitä oli syönyt, putsasin samalla sen kontaktipinnoista röhnät pois. Mittasin releen ja näytti pelittävän. latausjännitteen tutkailin tupakansytyttimen pohjasta ja 14v tyhjäkäynnillä näytti.


Joitain sähkökaavioita netistä tutkittuani huomasin että boschin maffista puuttuu sisääntulevan ilman lämpötila-anturi (IAT). IAT tässä boschin palikassa on NTC tyyppinen lasikuorinen vastus. Pierburgista tuo IAT löytynee kuorien sisältä vakiona.

Tänään sitten boschin maffi uudelleen sisään ja autohan pelittää loistavasti, kierrosta ja vääntöä löytyi se mitä löytyy ja normaalilta vaikuttaa mitä nyt tyhjäkäynti taas seilailee. Konetta ilmeisesti hämäsi erityisesti se, että jäähynesteen lämpötilasta ja sisääntulevan ilman lämpötilasta ei purkilla ollu mitään hajua. Nyt se sentään tietää minkä lämpöstä vettä pannussa kiertää.

Summa summarum, tuon IAT:n kun saisi kuntoon niin arvelisin homman pelittävän. Joten kertokaahan minkä kokoinen NTC tuohon MAFfin kylkeen kiinni vai olenko ihan vikaraiteilla / onko kyseessä lähelläkään oikea käikäle ?

Lambdan mittausta ajattelin myös seuraavaksi, mistähän se helpoiten tässä onnistuisi ?

Mikäli kyseessä ei nyt ole ihan täysin väärillä osilla leikkiminen niin duunailen kyllä ajallaan aiheesta dokumentaatiota nettiin ja laittelen linkkiä kunhan on jotain faktaa esittää :) Korjatkaa jos olen väärässä!

-Mikko
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Lambda-anturikin voi kyllä olla sökönä, se monesti aiheuttaa sähköruiskulla olevissa koneissa tyhjäkäynnillä kierrosten "humputusta". Koska seokset ovat olleet pielessä maf:in takia niin lambda voi rikkoutua. Toisaalta kyllä pitäs testerissäkin näkyä jos on jotain vikaa.

Ja tervetuloa foorumille!
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

MikkoMallat kirjoitti:Terve!

Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle<...>
Ne on myyny sulle cdi koneen ilmamassamittarin :wink: :lol:

CDi-200/220 75/92kW Ilmamassamittari jos MB-6110940048. . . 28-3262 63.90 ???

C180/230 96-- Ilmamassamittari MB-0000940948. . . . . . . . 28-3385 224.00 ???
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Tuota itsekin ihmettelin, veikkaisin että edellinenkin omistaja olisi saman asian kanssa painiskellut kun sellainen sisältä alunperin löytyi ja vähän harhaan sen kanssa vissiin tuli mentyä. Oliskos jollain kuvaa minkänäkönen käikäle tuo oikea maffi tuohon malliin on ? Olisi kiva nähdä kuva siitä miten se poikkeaa tuosta boschin vimpaimesta, noita antureita ei kai(?) ole niin montaa mallia mutta putkia mihin ne asennetaan kylläkin?
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Kesälomilla ajan kuluksi tuli muuten kokeiltua miten c180 pyörii ilman lamdaa. Eipä ollu juuri mitään vaikutusta mihinkää.. ihan normaalisti olis voinu ajella.
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Käikäle 000 094 09 48 (Bosch 0 280 217 114):
Kuva
Kuva
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

M.K, viitsitkö ruuvata "mittatikun" ulos tuosta ja napsia siitä kuvan molemmin puolin ? Kiinnostaisi tietää sen mittariosan mallinumero ja ennenkaikkea onko siinä tuo lämpötila anturi kyljessä kiinni.

osoitteessa

http://www.guzzimental.com/images/alfa/ ... 20text.jpg

http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm


on kuva maf anturista ja tuosta "glass thermistorista" mikä toimii sisääntulevan ilman lämpötila-anturina ja se minun maf anturista tällä hetkellä puuttuu. Konepellin alla puuhaillessani en ole imupuolelta pikaisesti erillistä imuilman lämpötila-anturia löytänyt joten tuossa palikassa sen pitäisi olla.. Uskoisin että oman kärryn tyhjäkäynti asettuisi kohdalleen kun siihen laittaisi kiinni oikean kokoisen ntc vastuksen kertomaan purkille sisääntulevan ilman lämpötilaa. Ylläolevasta linkistä löytyy myös datakirjat boschin ja pierburgin maffille. Jos mallinumero muuten stemmaa nykyisen mittariosan ja virallisen varaosan kanssa niin tulisihan tässä vielä pari euroa säästettyä kun siihen kylkeen vaan tuon 50 sentin vastuksen hommaisi :D Jos ei sitten ole palikat sinnepäinkään niin ei siinä sitten muu auta kun marssia taasen motonettiin ja ostaa tuo "virallinen" varaosa hintaan 224e... Turhaanhan tuosta muovituubi osasta maksaa kun sehän on muutenkin hyvässä kunnossa :)
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Maf

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Aiheesta sivuten,tietääkö kukaan löytyykö c.220d-98(ei cdi) tämän tyylistä
anturia ja vaikuttaako miten käyntiin?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Noniin, laitetaan vähän päivitystä tännekin. Eli sain kärryni toimimaan ihan ok (jos suhteellisen häiritsevää tyhjäkäynnin huojumista valoihin tullessa ei oteta huomioon) laittamalla motonetin 28-3279 ilmamassa-anturin kylkeen kiinni 2kohm ntc vastuksen. Anturi maksoi 64,50e ja vastukselle tuli partco:ssa hintaa 50 senttiä :) Tuo VW anturi tuli alunperin ostettua ihan testimielessä hintansa takia ja jotenkin tuli vielä oikoluettua hinnastoa tuon oikean osan ohitse.. ensi kerralla sitten virallinen käikäle mutta hyvinhän tuollakin näyttää pelittävän. Bensan kulutus on myös vähentynyt. Laittelen Intteriin dokkaria kunhan kerkeää naputella...Seuraavan vian ilmetessä käytän testerillä ja katsotaan mitä se tästäkin virityksestä sanoo :twisted:
joti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 27.04.2005 20:40
Paikkakunta: Helsinki

Ilmamassamittari ebay.de

Viesti Kirjoittaja joti69 »

Tilasin W163 sopivan mittarin Saksasta 83€ + 16€ postikuluja kotiintuotuna.
Jo toimii. Hinta Veholla 490€, Bosch car servicellä 320€.
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Saiskos linkkiä putiikin sivuille ? Jos muitakin on tiedossa niin kiinnostaisi kyllä edullisemmat mestat mistä noita voisi tilata.
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Tässä uudesta TM lehdestä lainaus:
CRC on kehittänyt aineen nimeltään CRC Airsensor clean
Ainetta suihkutetaan purettuun anturiin reilusti ja annetaan
haihtua. Puhdistettu anturi on valmis asennettavaksi takaisin.
Oiskohan tässä halpa korjaus ilmamassa-anturiin ?
Pullo 200ml maksaa 9.80 €
Jos toimii tulee mukavat säästöt......
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Olen myös kuullut noista puhdistusaineista, saattavat ehkä joissain tapauksissa auttaakin jos anturi on päässyt menemään jostain syystä likaiseksi/öljyiseksi tms mutta anturin käyttöiän loppuessa tuolla ei niitä elvytetä.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Minulla ei ole taitoja leikkiä noiden antureiden yms. kanssa. C280:n kierrosten seilailu ja vedon pätkiminen yläkierroksilla loppui ainoastaan saksasta tilatulla alkuperäisilmamassamittarilla.

Boshin tarvikeilmamassamittari kävi mielessä itselläkin, mutta merkkiliikessä eivät tarvikeosia laita paikalleen, joten alkuperäisosa paikalleen. Onhan sillä nyt sitten hyvä takuukin.

Kallishan oli, mutta toimiva kampe myös.
joti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 27.04.2005 20:40
Paikkakunta: Helsinki

Tilaa saksasta

Viesti Kirjoittaja joti69 »

ebay.de on sivusto mistä löytyy sopiva esim. hakemalla Boschin osanumerolla. Ja alkuperäinen on juuri boschin valmistama, siitä löytyy myös mersun koodinumero. Vaihtoon menee aikaa noin minuutti, jos ei kiirettä pidä. Pistoke irti, ruuvarilla klemmari löysään ja niks- naks kaksi pikakiinnikettä auki, uusi tilalle ja kiinnikkeet kiinni ja klemmarin kiristys. Liitin kiinni ja baanalle.Säästöä vehon "alkuperäisosaan" 390€ plus vehon valohoidon hinta.

Helpompaa kuin renkaanvaihto. Ei tosiaan tartte edes kyläseppäkorjaamolle viedä.

Spray ei auta, jos vastuslanka ei ole silminnähden likainen. Olet sitten ajellut paskasella rikkinäisellä ilmansuodattimella, jos lankakin likainen. Vika on siellä muoviinvaletussa elektroniikkaosassa, ei onnistu korjaaminen tavallisin kotikonstein.

Ja vikahan paikallistettiin omassani ottamalla pistoke irti moottorin ollessa lämmin ja koeajamalla. Tehot löytyi heti ja vois ajella pistoke irtikin, muttei kylmänä enää käynnistynyt.
joti69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 27.04.2005 20:40
Paikkakunta: Helsinki

ebay.de

Viesti Kirjoittaja joti69 »

Niin ja tuolta tilatessa tulee se muovituubikin samassa. Kahden vuoden takuulla kirjallisesti tottakai.
Mutta saahan veholla kuunnella myyjien juttuja ja lukea päivän lehteä tarjotun kahvikupillisen ääressä. Kallista kahvia tosin.
Mutta elämähän on vaan sarja erilaisia valintoja...
Avatar
sisaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 10.02.2005 20:33
Paikkakunta: Go Vola

Viesti Kirjoittaja sisaari »

Minulla sama ongelma c180 vm 97 1.8 kähii ja pätkii. Kylmänä toimii hyvin mutta lämmöt normaalit niin ei voi ohitta rekkaa kun ei kierrä kone. Tasakaasulla nippanappa ohittaa , Massamittari uusittu 2 vuotta sitten ja puola toinen ja tulpan hattuputki. Pakkasella toimii paremmin ,varsinkin kun lähettää kylmällä koneella
Missäs olis vikaa
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Käytä potilas veholla testerissä.. kuulostais kyllä risalta/vääräntyyppiseltä massamittarilta mutta käytä testerillä eka ennenku arvuutellaan lisää :)
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

sisaari kirjoitti:Minulla sama ongelma c180 vm 97 1.8 kähii ja pätkii. Kylmänä toimii hyvin mutta lämmöt normaalit niin ei voi ohitta rekkaa kun ei kierrä kone. Tasakaasulla nippanappa ohittaa , Massamittari uusittu 2 vuotta sitten ja puola toinen ja tulpan hattuputki. Pakkasella toimii paremmin ,varsinkin kun lähettää kylmällä koneella
Missäs olis vikaa
Mulla oli massamittarin lisäksi johtosarja jostain kohtaa poikki, mikä
haittasi vian löytymistä testerissä. Mutta oireet just samat kuin sulla
vaikkakin cdi kone.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
MikkoMallat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 26.10.2006 19:52

Viesti Kirjoittaja MikkoMallat »

Ja tähänkin vielä. Virittelyt toimivat hienosti katsastuskonttorille asti. Päästöarvoja en muista mutta olivat ajokiellon rajoilla.. Uusi motonet osa sisään ja heittämällä läpi. Kommenttia tosin tuli kakkoskuskilta että auto muuttui ihan nuhapumpuksi :)
Vastaa Viestiin