Helteisen keinunnan olisi aika loppua eli Bilsteinin sprintit odottaa paketissa asennustaan. Ajattelin suoriutua tai olla suoriutumatta asentamisesta itse. Olisko jotakin pikaohjetta tai neuvoa, kuinka hommasta selvitään vähimmällä vaivalla?
Tarvitaanko mitään muita varaosia vaihtoon kuin Bilsteinin laatikossa tulleet rikat ja mutterit kumeineen?
Onko tämä niin helppoa homma, ettei sitä ole liiemmälti netissäkään neuvottu ja ei foorumiltakaan löytynyt aiheesta paljoa...
Neuvoista kiittäen,
MKC280
W202 iskunvaimentimien vaihdosta
Etsin iskareita saksaa myöten ja KL-varaosa tarjosi sprintit samaan hintaa kuin Saksassakin, joten suomalaista toimittajaa oli helppo suosia. KL-varaosan hinta sprintille on 140e/kpl.
Hinnan nousu on vain nopeata näköjään välillä. Vielä lokakuussa olisi sprintit saanut saksasta 115e/kpl, mutta eipä saanut enää.
Hinnan nousu on vain nopeata näköjään välillä. Vielä lokakuussa olisi sprintit saanut saksasta 115e/kpl, mutta eipä saanut enää.
Laatikon kannessa on osanumero. Bilsteinin kataloogista löytyy tieto mikä numero on eteen ja mikä taakse.MKC280 kirjoitti:Semmoinen perustavan laatuinen kysymys vielä lisäksi:
kummat iskunvaimentimet ovat pidemmät etu vai taka? Bilsteinin laatikoissa ei ollut selkeitä merkintöjä, mistä nämä ainakaan ensi silmäyksellä erottaa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
No niin nyt on huojunta selkeästi rauhoittunut ja niiaukset poissa. Voin sanoa, että iskunvaimennin remonttia miettivien kannattaa laittaa sporttijousien kaveriksi Bilsteinin sprintti-iskunvaimentimet.
Vaihto-operaatio sujui seuraavasti.
1. Rengas kerrallaan tunkilla rengas ylös ja pois, alatukivarren alle noin 20cm korkuinen pölkky (näin ei tarvitse toista tunkkia) eli alatukivarren normaalikorkuinen tuki. Nostetaan tunkilla sen verran ylemmäs, että saadaan tuki sopivalle kohdalle alle ja löysätään sitten tunkkia.
2. Iskunvaimentimen ala- yläkiinnitykset pitkällä hylsyllä pois ja iskunvaimennin pois paikaltaan. Bilsteinin pakkauksesta löytyi uudet pultit, mutteri, rikat ja kumit, jotka laittaa uuteen iskariin samalla tavalla kuin entisessäkin oli. Yläpäätä kiinnilaittaessa pidetään jakoavaimella iskunvaimentimen päätä paikallaan kiertymisen välttämiseksi.
- taka-iskareihin pääsee W202:ssa käsiksi takakontin sivupaneelien irroittamisella, takana pitää lisäksi irroittaa alatukivarren suojamuovi, että iskarin alaosaan pääsee käsiksi. Takaiskarin irroittaminen yksinään voi olla hankalaa, toinen on hyvä olla apuna nostamassa iskaria pois kolostaan, samoin kuin nostamassa uutta iskaria paikalleen.
- Bilsteinin iskareissa eteen tulevat iskarin osa-numeron 54-loppuiset hieman pidemmät iskarit ja taakse 55-loppuiset iskarit.
Tuossa varmasti vaillinnainen kuvaus vaihto-operaatiosta, mutta toivottavasti siitä on apua seuraaville iskarin vaihtoa suunnitteleville. Kiitokset Eerolalle neuvoista!
Jos madallatte autoa ja laitatte sporttijouset niin vaihtakaa heti samalla lyhyemmät iskunvaimentimetkin! Minun autossa oli aivan ok-kuntoiset ehjät (mutta jo tehdaslöysät)iskarit ennen jousten vaihtoa, mutta puolessa vuodessa ja n.10tkm vanhat iskarit menettivät koko ajan ominaisuuksiaan ja yksi oli jo alkanut hieman vuotaakin.
Vaihto-operaatio sujui seuraavasti.
1. Rengas kerrallaan tunkilla rengas ylös ja pois, alatukivarren alle noin 20cm korkuinen pölkky (näin ei tarvitse toista tunkkia) eli alatukivarren normaalikorkuinen tuki. Nostetaan tunkilla sen verran ylemmäs, että saadaan tuki sopivalle kohdalle alle ja löysätään sitten tunkkia.
2. Iskunvaimentimen ala- yläkiinnitykset pitkällä hylsyllä pois ja iskunvaimennin pois paikaltaan. Bilsteinin pakkauksesta löytyi uudet pultit, mutteri, rikat ja kumit, jotka laittaa uuteen iskariin samalla tavalla kuin entisessäkin oli. Yläpäätä kiinnilaittaessa pidetään jakoavaimella iskunvaimentimen päätä paikallaan kiertymisen välttämiseksi.
- taka-iskareihin pääsee W202:ssa käsiksi takakontin sivupaneelien irroittamisella, takana pitää lisäksi irroittaa alatukivarren suojamuovi, että iskarin alaosaan pääsee käsiksi. Takaiskarin irroittaminen yksinään voi olla hankalaa, toinen on hyvä olla apuna nostamassa iskaria pois kolostaan, samoin kuin nostamassa uutta iskaria paikalleen.
- Bilsteinin iskareissa eteen tulevat iskarin osa-numeron 54-loppuiset hieman pidemmät iskarit ja taakse 55-loppuiset iskarit.
Tuossa varmasti vaillinnainen kuvaus vaihto-operaatiosta, mutta toivottavasti siitä on apua seuraaville iskarin vaihtoa suunnitteleville. Kiitokset Eerolalle neuvoista!
Jos madallatte autoa ja laitatte sporttijouset niin vaihtakaa heti samalla lyhyemmät iskunvaimentimetkin! Minun autossa oli aivan ok-kuntoiset ehjät (mutta jo tehdaslöysät)iskarit ennen jousten vaihtoa, mutta puolessa vuodessa ja n.10tkm vanhat iskarit menettivät koko ajan ominaisuuksiaan ja yksi oli jo alkanut hieman vuotaakin.
Re: W202 iskunvaimentimien vaihdosta
Hei!
Mites näitten iskareiden kans ku itellä meni s202:sesta takaiskari noin viikko sitte rikki niin sattu olemaan tallessa w124:sesta jäänyt takaiskari jonka nakkasin paikoilleen kun en huomannut niissä juuri mitään eroa. Niin arvelimpa kysästä että onko tuo sama iskari mitä käytetään w202:sessa? olen myös joskus jossain kuullut että eteenki menee tuo 124:sen takaiskari.
Mites näitten iskareiden kans ku itellä meni s202:sesta takaiskari noin viikko sitte rikki niin sattu olemaan tallessa w124:sesta jäänyt takaiskari jonka nakkasin paikoilleen kun en huomannut niissä juuri mitään eroa. Niin arvelimpa kysästä että onko tuo sama iskari mitä käytetään w202:sessa? olen myös joskus jossain kuullut että eteenki menee tuo 124:sen takaiskari.