Muutoskatsastamattomat osat / sakot? *kuvat lisätty*

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Muutoskatsastamattomat osat / sakot? *kuvat lisätty*

Viesti Kirjoittaja Migself »

onko kukaan saanut muutoskatsastamattomista osista sakkoja? tuli tuossa mieleen ajellessa omalla mebella jossa on katastusta oottavat 17" pallot.. että mitä poliisisetä tykkää jos tulee ratsia?

vai onko niillä tapana kiinnitellä huomiota moisiin asioihin?
Viimeksi muokannut Migself, Ke 31.05.2006 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2.3 l
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eihän ne ratsioissa mitään muuta tee, kun puhalluta.

kerran ajettiin kaverin kaa ratsiaan, sillä oli katsastamaton audi ja mulla oli mekkeri, mutta ei korttia. kumpaakin vähän jännitti mennä siihen, mutta ihan hyvin se meni. "puhallus tähän...hyvää matkaa". harvemmin ne mitään kyselee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

pera8x kirjoitti:eihän ne ratsioissa mitään muuta tee, kun puhalluta.

kerran ajettiin kaverin kaa ratsiaan, sillä oli katsastamaton audi ja mulla oli mekkeri, mutta ei korttia. kumpaakin vähän jännitti mennä siihen, mutta ihan hyvin se meni. "puhallus tähän...hyvää matkaa". harvemmin ne mitään kyselee.
heh heh, no kyllä se joskus vielä sinullakin natsaa...

Pahimmillaan ruuvataan kilvet pois eli jos auto/rengas on katsastuskelpoinen yhdeistelmä niin se kannattaa toki katsastaa, pääsee helpommalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kyllä jos täällä kiertelee illalla ja kysyvät niin sakot tulee surutta.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

kun itselläni on semmoonen onkelma.. kun pitäs viedä katastukseen nuo 17" pallot.. mitä ne kattoo siellä? tilanpuutteesta ei pitäisi sikseen olla puutetta vaikka reippaammin ajaessa narskauttavat korokkeissa.. kääntäessä yms. eivät raavi..

sitten kun tuntuu että tuleevat vähän yli kaaresta.. vaikkeivat tulekkaan mutta se näyttää vaan siltä.. tuossa muutamia kuvia havainnollistamaan..

eivät nuo vanteet mitkään kauhian rumatkaan ole tuohon noiden 15" jälkeen :wink:



KuvaKuvaKuvaKuva
Kuva
2.3 l
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllähän toi traktori menee heittämällä leimasta läpi :lol:
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

ei tuossa mitään ongelmaa ole..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mahottoman korkeeks nous kyllä toi auto vaikka onki puotettu :oops:

tuossa kävin kentällä kääntelemässä ja linkkuja tekemässä niin ei se mihinkään ota kiinni.. paitsi kun korokkeeseen reippaammin työntää niin korahtaa.. vasemmalla takana on aika ahdasta.. (iskari tai jousi menossa.. tai menny)

mitenkä ne muuten katsastaavat nuo vanteet?
ajeleevat pilistä konttoorin pihalla?
2.3 l
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Sillon kun itse kävin muutoskatsastuksessa tuon alustan ja vanteiden kanssa niin inssi ajo pienen pätkän konttorin pihassa ja otti auton nosturille, mittas etäisyyden pyöränkaaresta vanteen keskelle ja leima paperiin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Itellä renkaiden ja vanteiden mutoskatsastuksessa konttorilla,ajoi lenkin, nosti auton ylös ja katsoi ja kokeili ettei ota mihinkään kiinni ja laitto leiman.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Mullakin ajo lenkin, ja mittas kaaresta vanteen keskelle. Nyt lukee otteessa sentilleen paljonko saa olla.. Ja kyse oli alustasarjasta, joka oli mennyt ilman muutoskatsastusta jo kaksista leimoista läpi???
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

ISÄNTÄ kirjoitti:Mullakin ajo lenkin, ja mittas kaaresta vanteen keskelle. Nyt lukee otteessa sentilleen paljonko saa olla.. Ja kyse oli alustasarjasta, joka oli mennyt ilman muutoskatsastusta jo kaksista leimoista läpi???
Joo mulla inssi nosti ensin keulan ylös ja tsekkaili normaalit katsastus kohdat.. Ja sit se laski keulan alas ja paineli "hieman" ja sit mittas korkeuden. Muutos katsastus suoritettiin tosiaan samalla kertaa ku vuosikatsastuskin. Itseäni jäi hieman mietityttämään tuo mittaus menetelmä että ensin nosti keulan ilmaan ja sit kohta mitataan ajamatta siinä välissä. Keulahan laskee aika paljon vielä tuosta kun sillä pienen lenkin heittää.. :roll: Paljonkohan tuo muutoskatsastus maksu noille renkahille mahtaa olla?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

vasemmalla takana on aika ahdasta.. (iskari tai jousi menossa.. tai menny)
Näin.. Rahaa oli 5x kalliimpiin vanteisiin muttei oikeasti tarvittavaan alustan osaan. :roll:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Alustaahan ei ole pakko muutoskatsastaa noin vanhaan autoon,renkaitten muutoskatsastuksessa ei mittoja kaarista oteta.Kuitenkin se alustakin kannattaa samalla leimata,menee samalla rahalla/vaivalla,eipähän ole liikkuvilla sitten sanomista tien päällä.Nimimerkillä:35€ taas meni,235/45 renkaan tilalle merkittiin koko 235/40 taakse :roll: Aina voi jotain keksiä.

Ei edes välttämättä ole mikään iskari/jousi vika jos kiinni ottaa,Jostain syystä tuntuu aina joku kulma olevan ahtaampi kuin toinen...ei kun kurkkimaan mihin ottaa ja kaarelle vähän taivutushoitoa.
e320 kirjoitti:
vasemmalla takana on aika ahdasta.. (iskari tai jousi menossa.. tai menny)
Näin.. Rahaa oli 5x kalliimpiin vanteisiin muttei oikeasti tarvittavaan alustan osaan. :roll:
YHYHYHY :cry:
Viimeksi muokannut AM, To 01.06.2006 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

ex 124:sta katsastaessani isommille kiekoille inssi sano vaan että kyllähän sä tiedät mitä tapahtuu jossei ne tuola mahdu oleen.

Sanoin että kyllä tiedän.

Sitten se kysy: "Onko joka nurkassa saman kokoset?"

Sanoin on. Ja merkinnät otteeseen ja hyvää matkaa.

Näin täällä päin. :D
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

e320 kirjoitti:
vasemmalla takana on aika ahdasta.. (iskari tai jousi menossa.. tai menny)
Näin.. Rahaa oli 5x kalliimpiin vanteisiin muttei oikeasti tarvittavaan alustan osaan. :roll:
no arvaa tajuaako moista heittoa 15" valsseilla.. ja satsi siinä kyllä on joka on muutoskatsastettu... että.. :roll:

sentin tai kaksi se vasen takakulma on alempana.. muttei se sen kummemmin ryystä kun muuallakaan..
2.3 l
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Zalbeer kirjoitti:Paljonkohan tuo muutoskatsastus maksu noille renkahille mahtaa olla?
Taitaa olla 50e.

Ei mulla inssit sanonu mitään vaikka alustasarja+ "liian isot" vanteet...
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Mites tuo sitten on jos alustasarjan muutoskatsastaa ja inssi mittaa keskiöstä kehään. Kirjoitetaanko mitat otteeseen? Miten sitten kun jouset parissa vuodessa vähän kuoleentuu ja auto laskee vähän entisestään? Tuleeko leimaa enään vai joutuuko sitten lisäämään paksumman säätökumin joka vuosi :shock: :D
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

B. Wikström kirjoitti:Mites tuo sitten on jos alustasarjan muutoskatsastaa ja inssi mittaa keskiöstä kehään. Kirjoitetaanko mitat otteeseen? Miten sitten kun jouset parissa vuodessa vähän kuoleentuu ja auto laskee vähän entisestään? Tuleeko leimaa enään vai joutuuko sitten lisäämään paksumman säätökumin joka vuosi :shock: :D
Mitat laitetaan otteeseen.Kysyin myöskin tuosta jousien väsymisestä,ja vastaus oli että ei sitä ihan millilleen tulkita,sentin pari saa huoletta heittää.Selitäppäs tuo taas tuolla tien päällä niin... :roll:

Viime vuonna muutoskatsastus oli 25€,tänä vuonna samalla konttorilla 35€,ihan hyvä on korotuksien vuosivauhti :roll:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

40 € ottivat multa, kun toissa päivänä muutoskatsastin 99-mallisen Ibitzan madallussarjan. Kumma juttu kun madallussarja on ollut siinä uudesta alkaen ja mennyt aina ennen leimasta läpi näillä systeemeillä. TÜV-todistukset ja muut asiakirjat löytyivät kyllä muttei rekisteriotteessa ollut alustasta mainintaa. Eli nyt ollaan 40 € köyhempiä ja otteessa on pari riviä tekstiä madallussarjasta :roll: . Kuulemma säädökset muuttuneet takautuvasti tuon 99-vuoden jälkeen :shock:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Leka kirjoitti: Kuulemma säädökset muuttuneet takautuvasti tuon 99-vuoden jälkeen :shock:
Itse asiassa laki on ollut aina sama, niihin ei vaan ole aiemmin puututtu.Olisikohan AKElta tullut ohjeistuksia muutoskatsastukseen..
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

AM kirjoitti:Itse asiassa laki on ollut aina sama, niihin ei vaan ole aiemmin puututtu.Olisikohan AKElta tullut ohjeistuksia muutoskatsastukseen..
Osaako joku sanoa tai antaa linkkiä mistä alkaen ko. laki on ollut sama? Ketkula Metroauto ei halua maksaa muutoskatsastusta vedoten siihen ettei laki ollut voimassa 99 auton ollessa uusi.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Leka kirjoitti:
AM kirjoitti:Itse asiassa laki on ollut aina sama, niihin ei vaan ole aiemmin puututtu.Olisikohan AKElta tullut ohjeistuksia muutoskatsastukseen..
Osaako joku sanoa tai antaa linkkiä mistä alkaen ko. laki on ollut sama? Ketkula Metroauto ei halua maksaa muutoskatsastusta vedoten siihen ettei laki ollut voimassa 99 auton ollessa uusi.
Enpä osaa sanoa varmaksi milloin on laki ollut voimassa,tämän vuosituhannen puolella niitä on käsittääkseni enemmän alettu vasta vaatimaan?Kuitenkin tuon ikäinen auto pitää muutoskatsastaa ja luultavasti vaativat TÜV lappusetkin jousista.Eli jos auto lähiaikoina ostettu niin kyllähän autoliikkeen pitäisi maksaa,autohan ei ole lain mukaan ollut laillinen myytäessä...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kiitos vastauksesta. Auto on nyt siis ostettu yksityiseltä, mutta se olisi tarvinnut muutoskatsastuksen jo ennen kuin se 99 myytiin liikkeen esittelyautona.

Tiedustelin asiaa AKElta ja muutoskatsastus on ollut pakollinen 1.1.1993 alkaen alustan korkeuden muutoksissa. Eli kyllä tämä myyjäliikkeen munaus on.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Tulipa vaan mieleeni, että onkohan noilla katsastusviranomaisilla velvollisuutta puuttua näihin madallus/vanne ja rengas-asioihin...Edellinen omistaja on madaltanut tuota omaani sen verran, että nosturille ajokin on todella tarkkaa puuhaa (pohjamuovista n.10cm maanpintaan, 225/45-17 mahtuu juuri ja juuri pyörimään). Rek.otteessa ei mitään merkintää. Eipä katsastusmies ole kertaakaan sanonut muutakun: "katsopas, ettei ota kiinni, kun ajan nosturille". Ei kovin hauska tilanne, jos sinivuokot sakottaa moisen takia. Milläpä sen todistaa, ettei ole madallettu viime katsastuksen jälkeen..Eli seuraavan kerran täytynee pyytää konttorilta merkintä asiasta..
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ensinnäkin katsastusviranomaista ei enää ole,ihan siviilihenkilöitä ne on :roll: Ja kyllä on velvollisuus puuttua,sinun auton tapauksessa ei välttämättä auton korkeuteen koska a)auto on laillisen korkuinen b)tuon ikäistä ei tarvitse välttämättä muutoskatsastaa.

Rengaskoko pitää ja kannattaa muutoskatsastaa,ihme jos ei ole kukaan huomannut jos noilla renkailla katsastettu

:roll:
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Juu, sorry nuo väärät termit niistä "ihmisistä" :lol: Ja noilla vanteilla en ole käynyt katsastuksessa, tarkoitus olisi ne käyttää näytillä. Tarkoitatko nyt, että auton pudotus niin matalaksi, kuin omasta mielestäni on ilman remonttia mahdollista, ei tarvitse muutoskatsastusta, kun maavaraa on 9-10cm? Itse kuvittelin, että tuommoista itse madallettua autoa ei saisi edes muutoskatsastettua, jos se on liian matala(oliko se raja nyt 8 vai 9cm tai jottai..). En muuten tajua, kuinka kakkosnelosen saa matalemmaksi ilman muokkausta, kun ei tuota omaa voisi tipauttaa milliäkään ilman, että vakiopalloilla ottais kaariin kiinni. Ja nuo eturenkaatkin on "optimikohdalla" auton pituussuunnassa. Noh, itselleni tuo kelpaa mainiosti nykyisellään.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Mulla vaan katsastussetä kysy että "ootko vannekaupoilla käyny, näyttää aika isoilta" kun heitin A-Mursuun 17" AMG:t alle ja menin muutoskatsastamaan. Ei se mitään mittaillu tai edes testaillut. Pihalla katsoi taskulampulla vasemman etupyörän kohdalta, otti renkaan koon gummin kyljestä ylös paperille ja sanoi että "käyn tekemäs paperit, odottele tuolla". Ei tainnu paljo kiinnostaa :)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No 8cm on se raja korin matalimmasta kohdasta.Muutoskatsasta korkeus samalla kuin renkaatkin,menee samalla maksulla.Pakko ei ole alustaa muutoskatsastaa,mutta eipähän niin helposti tule sanomista tien päällä poliiseilta(voi tulla silti,katsastusmies on kuulemma tosiaan vain siviilimies :lol: )

Ja renkaathan eivät saa jousituksen/ohjauksen missään asennossa ottaa kiinni mihinkään,muuten niitä ei hyväksytä.Katsastusmenettelyt eroavat eri asemilla,joskus on vain otettu numerot renkaan kupeesta ylös kun taas joskus setä on ajellut pomppurataa edestakaisin :roll: en kyllä tiedä missä edes kerran kävi,jonkun 5min ajeli autolla,olisko käyny kioskilla samalla reissulla :lol:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

B. Wikström kirjoitti:Mites tuo sitten on jos alustasarjan muutoskatsastaa ja inssi mittaa keskiöstä kehään. Kirjoitetaanko mitat otteeseen? Miten sitten kun jouset parissa vuodessa vähän kuoleentuu ja auto laskee vähän entisestään? Tuleeko leimaa enään vai joutuuko sitten lisäämään paksumman säätökumin joka vuosi :shock: :D
Meilläpäin inssi mittasi ja totesi, jotta laitetaan otteeseen sentti tai puolitoista matalampi lukema, kun kumminkin laskee käytössä...

Sen enempää ei pitäisi laatujousen kitistyäkään. Ja mittaus on tietysti tehtävä ennen pukille nostoa, muuten menee vithuiks.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin