C280:n tulpanvaihto aiheutti väristyksiä, ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

C280:n tulpanvaihto aiheutti väristyksiä, ?

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Auto on nyt huollettu ja ainakin laskusta päätellen erinomaisen hyvin, mutta mutta....

Merkkiliikkeen 320 euron arvoinen tulpanvaihto, osoittautui ongelmalliseksi. Ennen huoltoa virheettömästi pelannut auto ja kone, värähtelee nyt noin 2-3 sekunnin välein täristäen koko autoa tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa. Lisäksi täyskiihdytyksessä koneesta kuuluu mielestäni resonointia, jota ei aiemmin ollut.

Käytin tänään auto uudestaan huollossa ja sytysjärjelmästä testeri ei löytänyt vikaa, mutta tulosti pari sivullista muita ilmoitus esg-yksiköistä (vaihdelaatikko ?) lähtien. Kone kyllä täristää niin p - kuin n - asennossakin, joten ei vaihteisto ole mielestäni ongelmana. Suurin syy on varmasti hankalassa paikassa olevat tulpat ja niiden johdot, joita asentaja joutui repimään päästäkseen tulppiin käsiksi. Yksi tulppa katkesi hattuunkin vaihdon aikana.


Nyt on uusi aika varattuna, mutta vasta parin viikon päähän uudelle tarkastelulle. Tympääntyneenä asian toteamisen lisäksi kysyisin kokemuksia siitä, että onko kenelläkään muulla 280:n kone täristänyt tyhjäkäynnillä?

Itse luulen, että selkein lääke vaivaan olisi ruveta vaihtamaan yksitellen tulpanjohtoja uusiksi ja käynnistää auto välillä, kunnes tärinä lakkaa. Saa nähdä rupeaako hyvin palvellut merkkiliike lämpenemään ajatukselle.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: C280:n tulpanvaihto aiheutti väristyksiä, ?

Viesti Kirjoittaja Melitos »

MKC280 kirjoitti:Itse luulen, että selkein lääke vaivaan olisi ruveta vaihtamaan yksitellen tulpanjohtoja uusiksi ja käynnistää auto välillä, kunnes tärinä lakkaa. Saa nähdä rupeaako hyvin palvellut merkkiliike lämpenemään ajatukselle.
Sikälimikäli johdot saa molemmista päistä irti niin vastuksen voipi mitata tikitaalisella ylleismittarilla. Jos joku näyttää rajusti eri arvoa niin vika alkaa olemaan paikallistettu. Kannattaa myös kokeilla taivutella johtoja mittauksen aikana jos sillätavalla löytyisi katkos. Vastusta voisi olla ehjässä johdossa kilo-ohmien luokkaa. Lisäksi pidemmässä johdossa suurempi vastus kuin lyhyessä.
So long, and thanks for all the fish
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Ettei olisi tuossa 280 koneessa sama ongelma johtosarjojen kanssa. Eli tulpanvaihto voi johtaa koko johdotuksen vaihtoon (n.1000€) koska mesen alkuperäiset tulpanjohdot yms. johdotus eivät kestä koneen lämpöä.

Johtojen eristeet murtuvat pienestäkin taivutuksesta josta seuraa läpilyöntiä ja miljuuna eri ongelmaa testeriin.

Tulpanjohtoina ei sitten kannata käyttää MB alkuperäisosaa ellet halua vaihtaa niitä hetikohta uudelleen.
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... upe+huolto

Kaikki toi lähti ihan tavallisesta tulpan vaihdosta liikkeelle.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Kiitoksia nopeista vastauksista, pitäisi vissiinkin etukäteen lukea kaikki mahdollinen täältä foorumilta niin olisin jättänyt tulpan vaihdon tekemättä, mutta kun kuuluu huolto-ohjelmaan 50tkm:n kohdalla niin minkäs teet.
Tulppien käyttöikä oli 4 vuotta tai 100 000 km.

Naivisti ajattelee, että huoltamalla se auto paranee. Toivottavasti ei ole mennyt 1000 euron edestä johtosarjoja, :oops:

Rahinaa kuuluu vähän kiihdyttäessä ( toivottavasti ei missään tapauksessa vaihdelaatikosta, jonka öljyt ja suodatin vaihdettiin myös), mutta vapaalla kaasua painaessa ei meinaa hirveästi erottaa rykimistä. Moottorin kuormitus taitaa kuitenkin vaikuttaa eli vapaalla kaasuttaessa ongelmat ei tule niin selkeästi esille?

Kävin tuossa just tankilla, tarkistamassa kulutusta, mikä ei ollut mitenkään erityisen poikkeava : tuttua 9 litran tasoa.

Ei ilmeisti auta kuin odotella tulevaa huoltoaikaa, mikäli matkanteko ei katkea ennen sitä. Ilmoittelen tilannetietoja myöhemmin.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Kyllähän liike/merkkiliike on vastuussa särkemistään tulpan johdoista. Älä edes ajattele maksavasi itse niitä.....
MB C180 vm -95
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

No nyt pelittää taas, spesialistia kannatti odottaa pari viikkoa. Tosin nyt kuuntelee auton käyntiä niin herkistynein korvin, että välillä tuntuu epätasaisuutta käynnissä, mutta ei enää täristä, kuten aiemmin.

Kaikkia tulpanjohtoja ei ollut mistä laittaa uusiksi, mutta täristys häipyi takimmaisten johtojen plus yhden keskimmäisen vaihtamisella.

Mites tasaista tuo käynti on muilla 280:N omistajilla jälleen, jos istutte autossa tyhjäkäynnillä pidempään niin heijaako joskus kierrokset niin , että näkyy kierroslukumittarissakin? Pitää varmaan kokeilla sitä kolikkoa, että voi verrata TUC:n käyntiin :D
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Tervehdys foorumilaisille.

Tulpanvaihto episodi jatkuu valitettavasti edelleen:

Lokakuullahan liikkeellä vaihdetiin osa tulpanjohdoista uusiksi ja tyhjäkäynnin värinästä päästiin eroon. Valitettavasti olin saanut juuri alle uudet nastarenkaat, joten kunnon kiihdytyksiä ei pystynyt silloin tekemään. Muutama viikko sitten sain kesärenkaat taas alle ja tyytyväisenä odotin, että päsee V6:n pollet oikeuksiina, mutta yllätys oli karu:

kun kaasun laittaa pohjaan täyskiihdytykseen niin ennen tulpanvaihtoa auto kiihtyi iloisesti punarajalle 6000 ja vaihto seuraavalle vaihteelle, mutta nyt alkoi 4000 jälkeen empimään ja nykimään, pahiten n.4500 ja 5500 kohdalla, ja vaihtaminen on tästä nykimisestä myös sekaisin siten että seuraava vaihde nykäisee pahasti vaihtuessaan. Entisestä sujuvuudesta täyskiihdytykselläkin ei ole tietoakaan.

Huollossa autoon vaihdettiin asiallisesti loput tulpanjohdot uusiksi, mutta nykiminen ei loppunut. Asentajat arvelivat ilmamassamittarin olevan vialla, mutta kun paikalla olleesta toisesta autosta (ei 280, mutta mittarin numero sama?) kokeiltiin ilmamassa mittaria - ei muutosta!

Ainoa muutos mikä päivän aikana autolle tuli oli se, että aiemmin testerissä ei näkynytt mitään vikoja olevan, mutta nyt oli ilmoitus 2,3 sylinterin toimintahäiriöstä ja varoitus katalysaattorin vaurioitumisesta! Ja auto alkoi taas täristämään pahasti jo tyhjäkäynillä.

Auto joutui jäämään huoltoon. Hyviä neuvoja ja kokemuksia otetaan vastaan. Merkkiliike on toiminut koko ajan asiallisesti korjausten suhteen, harmittaa vain, että kallliit perushuoltotoimenpiteet sai tämmöisen rumban aikaiseksi.

Mitä neuvoksi?,.

MKC280
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Suosittelen auton tutkimista itse. Johtosarjan kunto on helppo tarkistaa itsekin. Tulpanjohtojen mittaus, johtojen sopivuus sytystulppaan/puolaan. Kannattaa myös tarkastaa että on laitettu oikeat tulpat.

Huono laatuiset johdot lyö läpi ja aiheuttaa pätkimistä, läpilyönti näkyy pimeässä kun auto on käynnissä, räpsii sinistä.
hirvikuja2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 17.06.2004 15:04

Viesti Kirjoittaja hirvikuja2 »

Moi!
itsellä kävi sama juttu, eli merkkiliikkeen tulpanvaihdon jälkeen alkoi 4000-5000rpm kohdalla C280 empimään. Kyselin ensin Vehon neuvoa ja epäilivät juuri nuita ilmamäärämittareita yms... Viaksi löysin kuitenkin sen, että olivat jättäneet takimmaisen tulpan löysälle (vaikessa paikassa),jonka kiristyksen jälkeen auto toimi taas moitteettomasti. Jos kuitenkin sinulla on tulpat kiinni, niin kannattaa aloittaa "vian haarukointi" polttoainesuodattimen vaihdolla.
MKC280 kirjoitti:Tervehdys foorumilaisille.

Tulpanvaihto episodi jatkuu valitettavasti edelleen:

Lokakuullahan liikkeellä vaihdetiin osa tulpanjohdoista uusiksi ja tyhjäkäynnin värinästä päästiin eroon. Valitettavasti olin saanut juuri alle uudet nastarenkaat, joten kunnon kiihdytyksiä ei pystynyt silloin tekemään. Muutama viikko sitten sain kesärenkaat taas alle ja tyytyväisenä odotin, että päsee V6:n pollet oikeuksiina, mutta yllätys oli karu:

kun kaasun laittaa pohjaan täyskiihdytykseen niin ennen tulpanvaihtoa auto kiihtyi iloisesti punarajalle 6000 ja vaihto seuraavalle vaihteelle, mutta nyt alkoi 4000 jälkeen empimään ja nykimään, pahiten n.4500 ja 5500 kohdalla, ja vaihtaminen on tästä nykimisestä myös sekaisin siten että seuraava vaihde nykäisee pahasti vaihtuessaan. Entisestä sujuvuudesta täyskiihdytykselläkin ei ole tietoakaan.

Huollossa autoon vaihdettiin asiallisesti loput tulpanjohdot uusiksi, mutta nykiminen ei loppunut. Asentajat arvelivat ilmamassamittarin olevan vialla, mutta kun paikalla olleesta toisesta autosta (ei 280, mutta mittarin numero sama?) kokeiltiin ilmamassa mittaria - ei muutosta!

Ainoa muutos mikä päivän aikana autolle tuli oli se, että aiemmin testerissä ei näkynytt mitään vikoja olevan, mutta nyt oli ilmoitus 2,3 sylinterin toimintahäiriöstä ja varoitus katalysaattorin vaurioitumisesta! Ja auto alkoi taas täristämään pahasti jo tyhjäkäynillä.

Auto joutui jäämään huoltoon. Hyviä neuvoja ja kokemuksia otetaan vastaan. Merkkiliike on toiminut koko ajan asiallisesti korjausten suhteen, harmittaa vain, että kallliit perushuoltotoimenpiteet sai tämmöisen rumban aikaiseksi.

Mitä neuvoksi?,.

MKC280
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Kiitoksia kommenteista.

Auton pitäisi nyt pelata (en ole tosin ehtinyt vielä kunnolla testaamaan). Viaksi paljastui kuin paljastuikin ilmamassamittari.

Jos nyt auto pelaa oireetta niin kyllä harkitsen kaksi kertaa seuraavaa tulpanvaihtoa, mutta 100tkm:hän näillä tulpilla pitäisi vähintääm päästä.

Vaikuttaa vain vähän siltä, että Suomessa pitäisi ajella vain perus 1,8-koneilla, jotta ei tule perushuolloissa ongelmia. Saksan maalla kun on laajempi kanta koneita laidasta laitaan niin huollotkin sujuu rutiinilla.
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Vielä kun joku selittäisi, miksi itselleni kävi ihan samalla tavalla... tulppienvaihdon aikoihin ilmamassamittari entiseksi.

Elä nyt kuitenkaan sitä 180:aa harkitse, sillä koko ajan Suomen korjaamot oppivat lisää näistä meidän "isokoneisista". Joka kerta, kun autoon istuu, muistaa sen erikoisuuden. Ja vaikka monet sanovat V6:n ääntä tylsäksi, niin on niitä tylsempiäkin 8)

Hieno homma, että tuli auto kuntoon! Hyviä ajoja sinne pohjoiseenpäin, ja kyllä näiden C 280 M112-vehkeiden testaaminen on mukavaa! Itsenikin pitää suunnilleen joka reissulla kokeilla, että onko ne pollet vielä siellä pellin alla. Autokoulussakin opetettiin, että mahdollisimman nopea kiihdytys tavoitenopeuteen on taloudellisinta.

Taisivat tosin esim. Mauri, Jorma ja Rehtijii ja muut diisselinräplääjät ottaa jutun liian todesta :lol: :lol:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Tarourellinenko? Vai vain omasta mielestä.

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuc kirjoitti:Itsenikin pitää suunnilleen joka reissulla kokeilla, että onko ne pollet vielä siellä pellin alla.
Eikä ainakaan omassani vaikuttanut kulutukseen mitenkään vaikka losotti kokoajan. Sen 10-10.5l se vei tässä pääkaupunki-seudulla. Alle kympin pääsi heti jos ajoi matlka-ajoa esim. puolet tankillisesta.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Nyt on tullut autoa testailtua ja kyllä nyt toimii. Tämä on nyt ensimmäinen kerta sitten lokakuun kun auto on kunnossa. Talviolosuhteissa ei noita pellin alla hirnuvia polleja saa vain takapotkuautolla hyödynnettyä, että eroa voisi talvirenkailla huomata.

Kyllä ajossa hiljainen ja tehokas V6 on ihan omaa luokkaansa. 1,8 bensa ei riitä kuljettamaan automaattivaihteista autoa tarpeeksi vaivattomasti.

Ajellaan vaan Tuc suu virneessä viimeisen päälle varustelluilla ei karvalakkimallin W202 :lla :wink:
Vastaa Viestiin